Πολιτική

Υπουργικό Συμβούλιο: Επιτάχυνση των προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ εισηγήθηκε ο Τάκης Θεοδωρικάκος

Ο Τάκης Θεοδωρικάκος

Την υιοθέτηση νέου θεσμικού πλαισίου στην κατεύθυνση της ενίσχυσης και ενδυνάμωσης του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ) εισηγήθηκε σημερινό υπουργικό Συμβούλιο ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος.

Παράλληλα ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης ανακοίνωσε την πρόθεση της κυβέρνησης να θεσπίσει νέο πλαίσιο για την επιλογή διοικήσεων στο Δημόσιο.

Όπως ανακοινώθηκε μετά τη συνεδρίαση, ο κ. Θεοδωρικάκος, στο πλαίσιο της στρατηγικής επιλογής της κυβέρνησης για διαφάνεια, λογοδοσία, χρηστή διοίκηση και βέλτιστη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού του Δημοσίου παρουσίασε τους βασικούς άξονες για την αναμόρφωση του ν.2190/1994 για το ΑΣΕΠ που είναι γνωστός ως «νόμος Πεπονή».

Η αναγκαιότητα της μεταρρύθμισης προκύπτει από τα προβλήματα που επισημαίνονται στις ετήσιες εκθέσεις της Ανεξάρτητης Αρχής, αλλά και από τις διαμορφούμενες συνθήκες (π.χ. πανδημία) των απαιτήσεων από τον δημόσιο υπάλληλο του σήμερα αλλά και των επόμενων ετών, σημειώνεται χαρακτηριστικά στη σχετική κυβερνητική ανακοίνωση.

Η συγκεκριμένη μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία εστιάζει στον ανασχεδιασμό και εκσυγχρονισμό των διαδικασιών πρόσληψης μέσω ΑΣΕΠ τόσο για το τακτικό προσωπικό όσο και για το προσωπικό ορισμένου χρόνου.

Και οι αλλαγές που προτείνονται κινούνται στους ακόλουθους οκτώ άξονες:

1. Ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση.
2. Διεξαγωγή γραπτών δοκιμασιών Γνώσεων, Δεξιοτήτων και Προσωπικότητας.
3. Διακρίβωση δεξιοτήτων και στοιχείων προσωπικότητας των υποψηφίων δημοσίων υπαλλήλων.
4. Ηλεκτρονικοποίηση διαδικασιών και ανάπτυξη διαλειτουργικότητας μεταξύ ΑΣΕΠ και εμπλεκομένων στις επιμέρους διαδικασίες φορέων που παρέχουν «στοιχεία- εισροές» στις διαδικασίες ΑΣΕΠ.
5. Σύντμηση χρόνου ολοκλήρωσης διαδικασιών πρόσληψης προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ ώστε ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ υποβολής αιτήματος του φορέα και ανακοίνωσης του πίνακα διοριστέων να μην υπερβαίνει το ένα έτος.
6. Κατάργηση των ειδικών διατάξεων που θεσπίζουν αποκλίνουσες διαδικασίες ή μοριοδοτήσεις με κατεύθυνση την ενιαία διαδικασία.
7. Μείωση διοικητικού βάρους ΑΣΕΠ μέσα από τη δόμηση μιας στιβαρής, ενιαίας και προγραμματισμένης διαδικασίας.
8. Ενδυνάμωση του ΑΣΕΠ τόσο ως προς το στελεχιακό δυναμικό όσο και τους συμβούλους προκειμένου να καταστεί δυνατή η με όρους αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας άσκηση του έργου του του.

Γεραπετρίτης: Έτσι θα επιλέγονται οι διοικήσεις στον δημόσιο τομέα

Στην ίδια συνεδρίαση του υπουργικού Συμβουλίου, ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης εισηγήθηκε επίσης νέο πλαίσιο επιλογής διοικήσεων δημοσίου τομέα, με βασικές κατευθύνσεις τις εξής:

- Θέσπιση ενός σύγχρονου πλαισίου επιλογής από την Κυβέρνηση των διοικήσεων των νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, προκειμένου να διασφαλισθεί η ουσιαστική τήρηση των συνταγματικών αρχών της ισότητας και της αξιοκρατίας, σε εναρμόνιση προς τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές και χωρίς να παραβλάπτεται η αρμοδιότητα του οικείου Υπουργού για την τελική επιλογή.
- Καίρια συμπλήρωση της νομοθετικής πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης για το Επιτελικό Κράτος: Η αποσύνδεση της Κυβέρνησης από τη Διοίκηση, μέσω της αναγνώρισης κρίσιμων αρμοδιοτήτων στους Γενικούς Διευθυντές και τους Υπηρεσιακούς Γραμματείς των Υπουργείων συμπληρώνεται με την πρόβλεψη μιας αξιοκρατικής διαδικασίας επιλογής των διοικήσεων των νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου. Ολοκληρώνονται έτσι οι προϋποθέσεις για τη θεσμική επανεκκίνηση της δημόσιας διοίκησης που συμβάλλει στην εδραίωση μιας νέας σχέσης εμπιστοσύνης με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις και στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
- Η διαμόρφωση της διαδικασίας έχει στηριχθεί κατά βάση στη διαδικασία επιλογής των Υπηρεσιακών Γραμματέων των Υπουργείων σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4622/2019 και περιλαμβάνει:
- Εκ των προτέρων αποκλεισμό από τη διαδικασία επιλογής όσων δεν μπορούν να διοριστούν ως δημόσιοι υπάλληλοι σύμφωνα με τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα.
- Ελάχιστα απαιτούμενα προσόντα συμμετοχής, χωρίς να αναγνωρίζεται εκ των προτέρων προτεραιότητα σε υποψηφίους με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, όπως στους προερχόμενους από τον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα.
- Προεπιλογή από ειδική πενταμελή Επιτροπή Επιλογής Στελεχών του Δημοσίου που συντάσσει κατάλογο των τριών επικρατέστερων υποψηφίων.
- Μοριοδότηση τριών ομάδων κριτηρίων: εκπαιδευτικών, εμπειρίας και δομημένης συνέντευξης.
- Τελική επιλογή με απόφαση του οικείου Υπουργού, μεταξύ των τριών υποψηφίων που συμπεριλαμβάνονται στον ανωτέρω κατάλογο.

Οι ρυθμίσεις αυτές θα ενταχθούν στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για την ιθαγένεια, το οποίο βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, θα ψηφιστεί εντός του Σεπτεμβρίου και θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Οκτωβρίου 2020.

Πολιτική

Δένδιας για διερευνητικές με Τουρκία: η Ελλάδα δεσμεύεται από το ευρωπαϊκό κεκτημένο

Δένδιας

«Η διεθνής σύμβαση για το δίκαιο της θάλασσας είναι τμήμα του εσωτερικού ελληνικού δικαίου. Είναι όμως και τμήμα του ευρωπαϊκού κεκτημένου. Την έχει κυρώσει αυτοτελώς και η ΕΕ. Η Ελλάδα, σε οποιαδήποτε συζήτηση με οποιαδήποτε χώρα, δεσμεύεται από το ευρωπαϊκό κεκτημένο, και δεσμεύεται και η ΕΕ από το ευρωπαϊκό κεκτημένο» επισήμανε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας, σχολιάζοντας αναφορές που έγιναν από εκπροσώπους των κομμάτων της αντιπολίτευσης για τις διερευνητικές συνομιλίες Ελλάδας-Τουρκίας, κατά τη διάρκεια της σημερινής συνεδρίασης της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων και Εθνικής 'Αμυνας της Βουλής.

«Η σύμβαση για τα δικαιώματα του ανθρώπου είναι τμήμα τού ευρωπαϊκού κεκτημένου. Φαντάζεστε μια ευρωπαϊκή χώρα να συζητά με τρίτη χώρα θέματα που να σχετικοποιούν τα δικαιώματα του ανθρώπου;», είπε ο κ. Δένδιας και συνέχισε: «Θα μπορούσε για παράδειγμα, η Γαλλία, διαπραγματευόμενη με μια χώρα εκτός ΕΕ, να συμφωνήσει ότι στις μεταξύ τους σχέσεις, δεν ισχύει η σύμβαση για τα δικαιώματα του ανθρώπου; Αυτά είναι άτοπα». Συναφώς, για το πλαίσιο εντός του οποίου η Ελλάδα μπορεί να συζητήσει και να διαπραγματευτεί, ο υπουργός Εξωτερικών σημείωσε: «Κατά συνέπεια η χώρα μας, η οποία φιλοδοξεί να είναι στον σκληρό πυρήνα του ιστορικού ευρωπαϊκού εγχειρήματος, δεσμεύεται από το ευρωπαϊκό κεκτημένο το οποίο αποτελεί και τον ελληνικό νόμο».

Νωρίτερα σήμερα, ολοκληρώθηκε στη διαρκή κοινοβουλευτική επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων και Εθνικής Άμυνας η συζήτηση και επεξεργασία του νομοσχεδίου «Καθορισμός του εύρους της αιγιαλίτιδας ζώνης στη θαλάσσια περιοχή του Ιονίου και των Ιονίων Νήσων μέχρι το Ακρωτήριο Ταίναρο της Πελοποννήσου».

Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκαν όλα τα κόμματα, με εξαίρεση το ΚΚΕ που δήλωσε "παρών". Τη στάση των κομμάτων έχει χαιρετίσει ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας, περιλαμβανομένου και του ΚΚΕ, για το οποίο, ο υπουργός επισήμανε ότι επίσης δεν καταψήφισε το νομοσχέδιο αλλά επέλεξε το "παρών". «Έχει διαμορφωθεί ένα κλίμα κατανόησης και ομοψυχίας σε ένα θέμα εθνικό», είπε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας για την ολοκλήρωση της διαδικασίας στην επιτροπή της Βουλής.

Η επέκταση των χωρικών υδάτων γίνεται κατ΄ εφαρμογή του άρθρου 27 του Συντάγματος καθόσον αφορά μεταβολή στα όρια της επικράτειας για την οποία απαιτείται νόμος που πρέπει να ψηφιστεί με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των βουλευτών. Η απόφαση για την επέκταση της αιγιαλίτιδας στο Ιόνιο ως το Ακρωτήριο Ταίναρο, είναι η τελική πράξη της διευθέτησης των εκκρεμοτήτων στην περιοχή, μετά και την πρόσφατη συμφωνία οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών που υπεγράφη ανάμεσα στον Νίκο Δένδια και τον Ιταλό ομόλογό του. Γι΄ αυτό και η κυβέρνηση δηλώνει ότι η χρονική στιγμή είναι η πλέον κατάλληλη ενώ η κυβερνητική πλειοψηφία υπογραμμίζει ότι σήμερα οι συνθήκες που επικρατούν στη "γειτονιά" είναι εντελώς διαφορετικές από τις συνθήκες που επικρατούσαν τρία χρόνια νωρίτερα, όταν δηλαδή ο Νίκος Κοτζιάς, αποχωρώντας από το υπουργείο Εξωτερικών, ανακοίνωνε την προετοιμασία Προεδρικού Διατάγματος για την επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο.

«Δεν είναι μόνο ο τουρκικός αναθεωρητισμός και το παράνομο τουρκολυβικό μνημόνιο, αλλά και τα βήματα που έχει κάνει η ελληνική εξωτερική πολιτική, όπως οι συμφωνίες με την Ιταλία και την Αίγυπτο. Ιδίως η συμφωνία με την Ιταλία ήταν ο καταλύτης για την επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο», σημειώνει η κυβερνητική πλειοψηφία για τη χρονική στιγμή και υπογραμμίζει ότι η Ελλάδα για πρώτη φορά, επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ναυτικά μίλια σε ένα σημαντικό κομμάτι του θαλάσσιου χώρου της.

Η επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο θεμελιώνεται στις πρόνοιες της σύμβασης του Δικαίου της Θάλασσας που ορίζει ότι κάθε παράκτιο κράτος έχει το αναφαίρετο δικαίωμα να επεκτείνει τα χωρικά του ύδατα μέχρι και τα 12 ναυτικά μίλια. Ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας επέφερε νομοτεχνικές βελτιώσεις, λαμβάνοντας υπόψη παρατηρήσεις που έγιναν από την αντιπολίτευση και δεν αποκλείει παρεμβάσεις επί τα βελτίω και κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια, την προσεχή εβδομάδα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ερντογάν: Μπορούμε να συναντηθούμε με τον Μητσοτάκη

 - Τσαβούσογλου: Φίλος ο Δένδιας - Θα έχουμε διάλογο τις επόμενες εβδομάδες