Πολιτική

Ο Πλακιωτάκης παρουσίασε το νέο πλαίσιο προκήρυξης των άγονων γραμμών στην ακτοπλοΐα

γιάννης πλακιωτάκης

Το νέο πλαίσιο προκήρυξης των άγονων γραμμών δημόσιας υπηρεσίας στην ακτοπλοΐα, «που εντάσσεται σε ένα νέο εργαλείο αναπτυξιακού σχεδιασμού στήριξης της νησιωτικής Ελλάδας, με αύξηση των χρηματοδοτικών πόρων και όχι με τη λογική επιδοματικής προσέγγισης» παρουσίασε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης.

«Το νέο πλαίσιο δίνει κίνητρα για ποιοτικότερα και καλύτερα πλοία με προδιαγραφές καθώς η σημερινή κυβέρνηση στηρίζει εμπράκτως τη νησιωτική Ελλάδα με γενναίες χρηματοδοτήσεις», ανέφερε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι «το υπουργείο Ναυτιλίας είναι ανοιχτό σε νέα αιτήματα για νέες γραμμές και νέες δρομολογήσεις».

«Αυξάνεται η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών»
Ο κ. Πλακιωτάκης είπε ότι αυξάνεται κατά 40 εκατομμύρια ευρώ η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών η οποία θα φθάσει από τα 90,7 εκατ. που είναι σήμερα στα 130 εκατ. ευρώ ετησίως. Μέσα σε αυτό το χρηματοδοτικό πρόγραμμα, προσέθεσε, περιλαμβάνεται και ειδική πρόνοια για την ενσωμάτωση του αυξημένου κόστους στα νέα καύσιμα από 1/1/2020, στο πλαίσιο προσαρμογής στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα, χωρίς να επιβαρυνθεί ο ωφελούμενος νησιώτης.

«Είναι ένα μέτρο για το οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεσμευθεί ότι θα το καλύψει αλλά τελικά και αυτό έμεινε "στα χαρτιά" και ποτέ δεν προέβη σε κάποια συγκεκριμένη κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση» τόνισε.

Ο υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε ότι η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών που από φέτος είναι αναπτυξιακό έργο, εντάσσεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), κάτι που δίνει τη δυνατότητα στο υπουργείο Ναυτιλίας να αξιοποιεί τους μη διατιθέμενους πόρους για την επαναπροκήρυξη γραμμών, την ικανοποίηση νέων αιτημάτων κ.λπ.

Υπογράμμισε επίσης ότι για το υπουργείο πλέον οι άγονες γραμμές δεν είναι απλώς μια πολιτική επιδοματικής προσέγγισης, αλλά παίρνει χαρακτήρα ουσιαστικού αναπτυξιακού εργαλείου για τη νέα νησιωτική πολιτική της χώρας. «Σημασία δεν έχει ποιος υλοποιεί το συγκοινωνιακό έργο, αλλά πώς εξυπηρετείται ο προορισμός και οι νησιώτες με ασφάλεια και αξιοπιστία», ανέφερε.

«Πιο σαφή και ποιοτικότερα τα κριτήρια των νέων προκηρύξεων»
Ο κ. Πλακιωτάκης υπογράμμισε ότι οι νέες προκηρύξεις έχουν σαφή και ποιοτικότερα κριτήρια, κυρίως σε ό,τι αφορά στα πλοία της κατηγορίας Α’ (νεότερης ηλικίας πλοία). Τόνισε ότι έχουν εξασφαλιστεί 540 εκατομμύρια ευρώ για τέσσερα χρόνια ενώ αναφορικά με τις συμβάσεις είπε ότι για την κατηγορία Α’ θα είναι 4 χρόνια, για την 2η κατηγορία, δυο χρόνια και για την 3η κατηγορία, ένα έτος.

Οπως είπε, για πρώτη φορά ενεργοποιείται η ρήτρα για «πλοίο αντικατάστασης» ως ποιοτικό κριτήριο επιλογής (bonus), για εκείνες τις προσφέρουσες εταιρίες που θα προβλέψουν την άμεση αντικατάσταση του πλοίου, ώστε να καλυφθεί το μεταφορικό έργο που έχουν αναλάβει, στις έκτακτες περιπτώσεις που αδυνατούν να το παρέχουν ως οφείλουν.

Σε ερώτηση αν υπάρχουν σκέψεις για ναυπηγήσεις πλοίων έως 80 μέτρα σε ελληνικά ναυπηγεία ο υπουργός τόνισε ότι αυτή τη στιγμή ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων της ακτοπλοΐας είναι 28 έτη και άρα μακροπρόθεσμα σίγουρα θα προκύψει πρόβλημα αντικατάστασης αυτών των πλοίων.

«Εμείς ήδη με τη σημερινή παρέμβαση δίνουμε κίνητρα για την αντικατάσταση των πλοίων με ποιοτικότερα και πιο ασφαλή χαρακτηριστικά, γι’ αυτό προχωράμε σε πολυετείς συμβάσεις» τόνισε αναφέροντας ωστόσο ότι είναι ένα ζήτημα που θα πρέπει να εξεταστεί μακροπρόσθεσμα σε συνεργασία με τους θεσμικούς φορείς.

Για το θέμα αυτό είπε ότι το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος έχει καταθέσει μία ολοκληρωμένη μελέτη που θα πρέπει να εξεταστεί σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών και σαφώς και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εξεύρεση των απαραίτητων πόρων. Σε ερώτηση αν θα υπάρξει ενδεχόμενο αύξησης της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ο κ. Πλακιωτάκης είπε ότι, αναφορικά με τις άγονες, η αύξηση των μισθωμάτων γίνεται για να καλύψει το κόστος των καυσίμων, ενώ για τις ελεύθερες γραμμές είπε ότι ήδη το υπουργείο επεξεργάζεται σχέδιο.

«Είναι προβλήματα τα οποία κληρονομήσαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση και δεν υπήρχε κανένας σχεδιασμός και καμία πρόνοια για το θέμα αυτό» τόνισε.

Πλακιωτάκης για το μεταφορικό ισοδύναμο
Για το μεταφορικό ισοδύναμο είπε δεν θεωρεί ότι θα πρέπει να υπακούει σε μία επιδοματική λογική και προανήγγειλε συνολικό σχεδιασμό στήριξης και ανάπτυξης της νησιωτικής Ελλάδος.

«Εμείς θα προχωρήσουμε σε αξιολόγηση του συγκεκριμένου μέτρου αλλά κυρίως αυτό που προωθεί η σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου είναι μία ολοκληρωμένη στήριξη της νησιωτικής Ελλάδας και σε αυτό θα περιλαμβάνεται και το μεταφορικό ισοδύναμο» δήλωσε.

Για το θέμα των λιμενικών υποδομών ο Γ. Πλακιωτάκης είπε ότι σίγουρα θα πρέπει να υπάρξει μία νέα μορφή λιμενικής διακυβέρνησης με επικαιροποίηση του εθνικού λιμενικού συστήματος που δεν έχει γίνει τα τελευταία πέντε χρόνια.

Προσέθεσε δε ότι θα πρέπει να υπάρξει ομογενοποίηση στην άσκηση της λιμενικής πολιτικής και προανήγγειλε νομοθετική πρωτοβουλία για το θέμα των λιμανιών με αλλαγή του τρόπου λιμενικής διακυβέρνησης.

Πολιτική

Μητσοτάκης σε Ερντογάν: Όποιος έχει το δίκιο με το μέρος του δεν φοβάται

μητσοτάκης ερντογάν

Με ψυχραιμία αλλά και δυναμισμό απαντά η Αθήνα στους τουρκικούς «τσαμπουκάδες» των τελευταίων ωρών.

Μετά το κρεσέντο προκλητικών δηλώσεων από τον τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ο οποίος χθες, ξεπερνώντας κάθε όριο ανέφερε μεταξύ άλλων ότι δεν υπάρχει υφαλοκρηπίδα γύρω από την Κρήτη και  γύρω από τα νησιά ενώ προανήγγειλε ότι θα προχωρήσει στην αγορά και τρίτου γεωτρύπανου, η Αθήνα απάντησε για μία ακόμη φορά με αυτοπεποίθηση και ψυχραιμία αποφεύγοντας εξάρσεις και κορώνες που θα αύξαναν την ένταση μεταξύ των δύο χωρών.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας χθες, το βράδυ στο Καματερό απάντησε σε όλες τις τουρκικές προκλήσεις, υπογραμμίζοντας  πως η χώρα μας σήμερα «έχει ισχυρές συμμαχίες».

«Η χώρα μας έχει εξωτερική πολιτική η οποία ασκείται σε πολλαπλά επίπεδα. Αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις των καιρών, όχι με ρητορικές εξάρσεις και με κούφιες κορώνες, αλλά με συγκεκριμένες πολιτικές δράσεις οι οποίες στηρίζονται πάντα στο Διεθνές Δίκαιο και στο πλέγμα των συμμαχιών που αργά αλλά μεθοδικά χτίζει η πατρίδα μας».

Ο κ. Μητσοτάκης στέλνοντας μήνυμα προς τον Ερντογάν ανέφερε μεταξύ άλλων ότι  «έχουμε την απόλυτη αυτοπεποίθηση και βεβαιότητα ότι έχουμε το δίκιο με το μέρος μας. Έχουμε, επίσης, όμως και την απόλυτη αυτοπεποίθηση και βεβαιότητα ότι η χώρα θα προστατεύσει με όποιο τρόπο χρειάζεται όλα της τα κυριαρχικά δικαιώματα».

Παράλληλα ο Κυριάκος Μητσοτάκης έστειλε το μήνυμα ότι η βασική διαφορά της Ελλάδας με την Τουρκία είναι η οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και αποκλειστικής οικονομικής ζώνης.

«Είναι μια διαφορά την οποία θέλουμε και μπορούμε να τη συζητήσουμε και αν κάποιοι αισθάνονται ότι έχουν το δίκιο με το μέρος τους τότε δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν από το ενδεχόμενο αυτή η μία διαφορά την οποία έχουμε και αναγνωρίζουμε με την Τουρκία να καταλήξει στη Χάγη σε ένα διεθνές δικαστήριο το οποίο θα αποφανθεί για το ποιος τελικά έχει δίκιο και το ποιος έχει άδικο. Όποιος έχει το δίκιο με το μέρος του δεν φοβάται. Αυτός ο οποίος φοβάται και αυτός ο οποίος εκφράζει νευρικότητα είναι αυτός ο οποίος δεν έχει το δίκιο με το μέρος του» πρόσθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Νευρικός Ερντογάν

Πάντως, η πρόσφατη επίσκεψη του στρατάρχη της Λιβύης Χαλίφα Χαφτάρ στην Αθήνα αλλά και η απόφαση στη Διάσκεψη του Βερολίνου σχετικά με το εμπάργκο όπλων στη Λιβύη, φαίνεται πως έχουν προκαλέσει εκνευρισμό στον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

«Γιατί προσκάλεσε ο Μητσοτάκης τον Χαφτάρ στην Αθήνα; Το έκανε για να μας προκαλέσει. Ο Μητσοτάκης θέλει να γεφυρώσει το κενό μαζί σου, μου είπε ένας ηγέτης στο Βερολίνο, που δεν θέλω να κατονομάσω. «Τι είδους δουλειά είναι αυτή; Από τη μια θέλει να γεφυρώσει το μεταξύ μας χάσμα κι από την άλλη προσκαλεί τον Χαφτάρ;» του απάντησα. Αυτό δεν είναι ανοησία; «Πείτε του πως αυτό είναι λάθος, να το διορθώσει και μετά θα είναι εύκολο για εμάς να συναντηθούμε. Συγνώμη, αλλά υπάρχουν τέτοιου είδους προβλήματα» δήλωσε χθες  ο Ερντογάν φανερά εκνευρισμένος για την επιρροή της Ελλάδας στην πλευρά Χαφτάρ.