Οικονομία

Τέλος τα τεκμήρια και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης

τεκμήρια, φόρος πολυτελούς διαβίωσης

Το απαρχαιωμένο σύστημα των τεκμηρίων διαβίωσης θα πρέπει να αντιμετωπίσουν για τελευταία φορά οι φορολογούμενοι καθώς το κυβερνητικό επιτελείο έχει ήδη εξαγγείλει την σταδιακή κατάργησή τους. Όλοι οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα πρέπει να καλύψουν το τεκμήριο διαβίωσης του οχήματός τους το οποίο θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι είναι αθροιστικό με τα υπόλοιπα τεκμήρια που απορρέουν από τα σπίτια, τα σκάφη, κ.ά.

Ωστόσο το εξωπραγματικό στην περίπτωση της χώρας μας είναι πως το τεκμήριο διαβίωσης στα αυτοκίνητα δεν προσεγγίζει καν την πραγματικότητα αλλά το ετήσιο κόστος χρήσης των ΙΧ που υπολόγισε ο νομοθέτης πριν από πολλά χρόνια είχε βασικό στόχο την είσπραξη εσόδων.

Και μάλιστα τα έσοδα από τα τεκμήρια διαβίωσης δεν είναι και λίγα καθώς ξεπερνούν τα 2,5 δισ. ευρώ με αποτέλεσμα να διατηρούνται τόσα χρόνια. Από την άλλη μεριά πολλοί υπουργοί Οικονομικών πίστευαν ότι με αυτό τον τρόπο το κράτος εισπράττει και ένα μέρος από τα «μαύρα» χρήματα που διακινούνται στην ελληνική οικονομία…

Αυτά είναι τα τεκμήρια διαβίωσης των ΙΧ

Στα επιβατικά αυτοκίνητα το τεκμήριο διαβίωσης ορίζεται ως εξής:

Για αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.ε., σε 4.000 ευρώ

Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 1.200 κ.ε. και μέχρι 2.000 κ.ε., προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.

Για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.ε. και μέχρι 3.000 κ.ε., προστίθενται 900 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.

Για αυτοκίνητα άνω των 3.000 κ.ε., προστίθενται 1.200 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.

Τα παραπάνω ποσά μειώνονται ανάλογα με την παλαιότητα του αυτοκινήτου, η οποία υπολογίζεται από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα, κατά ποσοστό 30% για χρονικό διάστημα κυκλοφορίας πάνω από 5 και μέχρι 10 έτη και κατά ποσοστό 50% για χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη.

Το τεκμήριο διαβίωσης δεν εφαρμόζεται για επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα που διαθέτουν πιστοποιητικό αυθεντικότητας, καθώς και για επιβατικά αυτοκίνητα ειδικά διασκευασμένα για κινητικά ανάπηρους, με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%.

ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΙΧ 

  Πρώτη Άδεια Κυκλοφορίας

Κυβισμός2019-20152014-2010>2010

  • Έως 1.249400028002000
  • 1250-1349460032202300
  • 1350-1449520036402600
  • 1450-1549580040602900
  • 1550-1649640044803200
  • 1650-1749700049003500
  • 1750-1849760053203800
  • 1850-1949820057404100
  • 1950-2049880061604400
  • 2050-2149970067904850
  • 2150-22491060074205300
  • 2250-23491150080505750
  • 2350-24491240086806200
  • 2550-26491330093106650
  • 2650-274915100105707550
  • 2750-284916000112008000
  • 2850-294916900118308450
  • 2950-304917800124608900
  • 3050-314919000133009500
  • 3150-3249202001414010100
  • 3250-3349214001498010700
  • 3350-3649226001582011300
  • 3650-3749238001666011900
  • 3750-3849274001918013700
  • 3850-3949286002002014300
  • 3950-4049298002086014900
  • 4050-4149310002170015500
  • 4150-4249322002254016100
  • 4250-4349334002338016700
  • 4350-4449346002422017300
  • 4450-4549358002506017900
  • 4550-4649370002590018500
  • 4650-4749382002674019100

 

Τα τεκμήρια στα σκάφη αναψυχής

Στα σκάφη αναψυχής τα τεκμήρια διαβίωσης ή οι «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης» κλιμακώνονται ως εξής:

* Για μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου χωρίς χώρο ενδιαίτησης (ταχύπλοα και μη) ολικού μήκους μέχρι 5 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ανέρχεται στο ποσό των 4.000 ευρώ. Για όσα έχουν μήκος πάνω από 5 μέτρα, το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 2.000 ευρώ το μέτρο.

* Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρους ενδιαίτησης, ολικού μήκους μέχρι και 7 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ορίζεται στο ποσό των 12.000 ευρώ. Για τα ίδια σκάφη με μήκος πάνω από 7 και μέχρι 10 μέτρα προστίθενται 3.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 10 μέτρων και μέχρι 12 μέτρα, προστίθενται 7.500 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 12 μέτρων και μέχρι 15 μέτρα, προστίθενται 15.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 15 μέτρων και μέχρι 18 μέτρα, προστίθενται 22.500 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 18 και μέχρι 22 μέτρα, προστίθενται 30.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Τέλος, για σκάφη πάνω από 22 μέτρα, προστίθενται 50.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέτρο μήκους.

Τα ποσά της περίπτωσης αυτής μειώνονται 50% για τα πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπων «τρεχαντήρι», «βαρκαλάς», «πέραμα», «τσερνίκι» και «λίμπερτυ», που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση.

Η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» κάθε σκάφους μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητά του κατά ποσοστό 15% αν έχει παρέλθει χρονικό διάστημα πάνω από 5 και μέχρι δέκα 10 έτη από τη χρονιά που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και κατά 30% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη. Τα παραπάνω ποσά του πίνακα μειώνονται κατά 50% για τα ιστιοφόρα σκάφη.

Για σκάφη με μόνιμο ναυτολογημένο πλήρωμα για ολόκληρο ή μέρος του έτους, στην παραπάνω δαπάνη προστίθεται και η αμοιβή του πληρώματος, ενώ τα σκάφη επαγγελματικής χρήσης δεν λαμβάνονται υπόψη για την επαγγελματική δαπάνη.

Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα αυτοκίνητα

Ο φόρος υπολογίζεται ως ποσοστό του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης ωστόσο από την στιγμή που θα καταργηθούν τα τεκμήρια διαβίωσης αυτομάτως καταργείται και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης.

Για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά ο φόρος πολυτελείας ανέρχεται στο 5% της αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο διαβίωσης). Για τα αυτοκίνητα από 2.501 κυβικά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 13% επί του τεκμηρίου διαβίωσης.

Από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας.

Η παλαιότητα των οχημάτων μετρά, και εδώ, από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του οχήματος και όχι από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας στην Ελλάδα.

Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα Σκάφη

Με ποσοστό 13% υπολογίζεται και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης στους κατόχους σκαφών, πάνω από 5 μέτρα.

 

newsauto

Οικονομία

Σταϊκούρας για τα 32 δισ. ευρώ: Στόχος εκταμιεύσεις από το β' εξάμηνο του έτους

Σταϊκούρας

Στην καλύτερη περίπτωση οι εκταμιεύσεις που αφορούν στην πρόταση της Κομισιόν για το Ταμείο Ανάκαμψης θα ξεκινήσουν στο β’ εξάμηνο του έτους, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στο MEGA.

Ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε πως τα χρήματα που θα δοθούν με τη μορφή επιχορηγήσεων, έχουν ιδιαίτερη σημασία καθώς δεν επιβαρύνουν το χρέος των χωρών. «Οι επιχορηγήσεις δεν μετράνε στο χρέος, άρα έχουν ιδιαίτερη αξία για χώρες με υψηλότερο χρέος όπως είναι η Ελλάδα».

Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, αυτή την στιγμή γίνονται συζητήσεις, έτσι ώστε οι εκταμιεύσεις από το πακέτο βοήθειας να ξεκινήσουν στο δεύτερο εξάμηνο του 2020.

Αναφερόμενος στο πακέτο βοήθειας που αποφάσισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το χαρακτήρισε «φιλόδοξο, δίκαιο, ρεαλιστικό και απολύτως ευθυγραμμισμένο με τις πιεστικές ανάγκες που έχει η ευρωπαϊκή οικονομία λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού».

Η Ελλάδα αναμένεται να λάβει περίπου 32 δισ. ευρώ από το πακέτο, με την εκταμίευση των χρημάτων πιθανόν να ξεκινήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2020. «Πιθανόν να υπάρξουν καθυστερήσεις για το 2021 αλλά η βούληση της ελληνικής κυβέρνησης είναι να ξεκινήσουν κάποιες από αυτές τις εκταμιεύσεις το 2020».

Η χώρα, μέχρι τον Οκτώβριο οφείλει να θέσει τις προτεραιότητες που έχει προκειμένου να αξιοποιήσει τους πόρους.

Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών θα εδράζονται σε δύο πυλώνες: Την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού και την ανάκαμψη της χώρας.

Παράλληλα, θα υπάρχει η δυνατότητα άμεσης ενίσχυσης των επιχειρήσεων και όχι μόνο ,έσω προγραμμάτων, όπως για παράδειγμα το ΕΣΠΑ. «Η Ελλάδα θα θέσει τις προτεραιότητες και πάνω σε αυτές θα υλοποιηθούν οι πολιτικές για το επόμενο χρονικό διάστημα» πρόσθεσε.

Επανέλαβε, τέλος, ότι από τη Δευτέρα 1η Ιουνίου θα αρχίσουν να «τρέχουν» το πρόγραμμα SURE της Κομισιόν για την περίοδο Ιούνιος- Ιούλιος-Αύγουστος με στόχο την ενίσχυση της απασχόλησης, καθώς και ο δανεισμός από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ υπάρχουν (έως το 2022) και οι προληπτικές γραμμές πίστωσης από τον ESM.