Οικονομία

Το σχέδιο της επιτροπής Πισσαρίδη για την ανάπτυξη της οικονομίας

Μητσοτάκης - Πισσαρίδης

Παραδόθηκε το ενδιάµεσο πόρισµα της Επιτροπής Πισσαρίδη, το οποίο περιγράφει τις κεντρικές στοχεύσεις, όπως είναι η ενίσχυση της παραγωγικότητας, η συστηµατική αύξηση των εξαγωγών και η στενότερη διασύνδεση της παραγωγής µε την τεχνολογία και την καινοτοµία.

Οι συντάκτες του πορίσµατος περιγράφουν τις βασικότερες οικονοµικές προτεραιότητες, όπως, µεταξύ άλλων, την αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών ως ποσοστών του ΑΕΠ, την ενίσχυση της µισθωτής εργασίας και των οικονοµικά ασθενέστερων, τη µείωση της παραοικονοµίας, την επένδυση στην εκπαίδευση και στη γνώση, την προώθηση της τεχνολογίας αιχµής, της καινοτοµίας και της ψηφιοποίησης, καθώς και την επίτευξη φιλόδοξων περιβαλλοντικών στόχων.

Οι διακεκριµένοι καθηγητές που απαρτίζουν την εν λόγω επιτροπή εισηγούνται 15 άξονες οικονοµικής πολιτικής, όπως: µείωση του φορολογικού βάρους στη µισθωτή εργασία, ριζική αναβάθµιση του συστήµατος κατάρτισης για ανέργους και εργαζοµένους, υποστήριξη των γυναικών ώστε να διευκολυνθεί η συµµετοχή τους στην αγορά εργασίας, εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήµατος στον δεύτερο πυλώνα κοινωνικής ασφάλισης, συνέχιση και εµβάθυνση της ψηφιακής µεταρρύθµισης στη δηµόσια διοίκηση, εκσυγχρονισµό της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθµίδες, αναδιάρθρωση του συστήµατος υγείας µε προτεραιότητα στην ψηφιοποίηση, ενεργειακή αναβάθµιση κτιρίων, στροφή σε ανανεώσιµες πηγές ενέργειας µε άµβλυνση του κόστους µετάβασης και στήριξη των τοπικών κοινωνιών κατά την απολιγνιτοποίηση, και ανάπτυξη υποδοµών.

Σχέδιο

∆εν είναι κρυφό πως στο Μέγαρο Μαξίµου προετοιµάζονται µε πυρετώδεις ρυθµούς ώστε να ενεργοποιηθεί το σχέδιο αξιοποίησης του πακτωλού κοινοτικών χρηµάτων (µαζί µε το ΕΣΠΑ υπολογίζονται σε περίπου 60 δισ. ευρώ) που πρόκειται να εισρεύσουν τα επόµενα χρόνια στη χώρα µας. Καλά πληροφορηµένες πηγές σηµειώνουν, µάλιστα, πως η οριστικοποίηση των όρων αξιοποίησης του πακέτου των 32 δισ. ευρώ αναµένεται να σηµαδέψει σε σηµαντικό βαθµό και τον χαρακτήρα του επικείµενου ανασχηµατισµού, που πλέον τοποθετείται χρονικά µετά τις αποφάσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Κυβερνητικά στελέχη θεωρούν πολύ πιθανό να υπάρξει τελικώς, σε επίπεδο προσώπων αλλά και δοµών, ειδική πρόβλεψη για τα ευρωπαϊκά κονδύλια.

«Θα υπάρξει στέλεχος που θα επιφορτιστεί µε την ευθύνη του συντονισµού του όλου εγχειρήµατος, ένας project manager, ας πούµε» εκµυστηρεύεται ανώτερος κυβερνητικός αξιωµατούχος. Μένει να αποσαφηνιστεί κατά πόσο το συγκεκριµένο πρόσωπο -πληθαίνουν οι πληροφορίες ότι πρόκειται για τον νυν υφυπουργό Οικονοµικών Θεόδωρο Σκυλακάκη- θα είναι υπουργός Επικρατείας, υπαγόµενος απευθείας στο Μέγαρο Μαξίµου, ή αναπληρωτής υπουργός είτε στο Οικονοµικών είτε στο Ανάπτυξης.

Το βέβαιο, πάντως, είναι πως θα επιφορτιστεί µε την ευθύνη να ευθυγραµµίσει όλα τα εµπλεκόµενα υπουργεία στον κοινό στόχο της απρόσκοπτης και άνευ λοιπών εµποδίων απορρόφησης και αξιοποίησης των κοινοτικών κονδυλίων. Τέλος, οι συνεχείς από την πλευρά της κυβέρνησης τονωτικές παρεµβάσεις, εν είδει πακέτων στήριξης, πέραν του γεγονότος ότι µαρτυρούν την αγωνία του Μεγάρου Μαξίµου να αµβλύνει τις δυσµενείς συνέπειες της κρίσης που πλήττει ήδη την ελληνική οικονοµία, έχουν πρόδηλο αντίκρισµα και στο πολιτικό πεδίο.

Και αυτό γιατί ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η ηγετική οµάδα της κυβέρνησης µπορεί να απολαµβάνουν προσώρας ασυνήθιστα υψηλά ποσοστά αποδοχής και δηµοφιλίας, γνωρίζουν, ωστόσο, πως το έδαφος της οικονοµικής καχεξίας, έστω και παροδικής, πιθανώς να αποδειχθεί πρόσφορο προκειµένου η αντιπολίτευση να επιχειρήσει να… ροκανίσει το «γαλάζιο» προβάδισµα. Εξ ου και -µε αµιγώς πολιτικούς όρουςοι αλλεπάλληλες παρεµβάσεις του Μεγάρου Μαξίµου και του οικονοµικού επιτελείου στοχεύουν να «αφοπλίσουν» την επιχειρηµατολογία του κόµµατος της αξιωµατικής αντιπολίτευσης.

Oι οικονοµικές προτεραιότητες του σχεδίου περιλαµβάνουν:

• Την αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών ως ποσοστών του ΑΕΠ.

• Την ενίσχυση της µισθωτής εργασίας και τη µείωση της παραοικονοµίας.

• Την επένδυση στην εκπαίδευση και στη γνώση.

• Την αύξηση του µεγέθους των ελληνικών επιχειρήσεων.

• Την προώθηση της τεχνολογίας αιχµής, της καινοτοµίας και της ψηφιοποίησης.

• Την επίτευξη φιλόδοξων περιβαλλοντικών στόχων.

• Την υποστήριξη των αδύναµων νοικοκυριών.

Οι καθηγητές προτείνουν 15 άξονες αναπτυξιακής πολιτικής:

Μείωση του φορολογικού βάρους στη µισθωτή εργασία.

Επιταχυνόµενες αποσβέσεις και µείωση κόστους ενέργειας στη µεταποίηση.

Ενίσχυση βασικής έρευνας µέσω άρσης αγκυλώσεων στα πανεπιστήµια.

Κίνητρα για ενίσχυση της καινοτοµίας.

Ριζική αναβάθµιση του συστήµατος κατάρτισης για ανέργους και εργαζόµενους.

Υποστήριξη των γυναικών ώστε να διευκολυνθεί η συµµετοχή τους στην αγορά εργασίας.

Εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήµατος στον δεύτερο πυλώνα κοινωνικής ασφάλισης.

∆ηµιουργία εξειδικευµένων τµηµάτων στα δικαστήρια για υποθέσεις σηµαντικού οικονοµικού ενδιαφέροντος, µε ανώτατο όριο έκδοσης απόφασης το ένα έτος. Συνέχιση και εµβάθυνση της ψηφιακής µεταρρύθµισης στη δηµόσια διοίκηση.

Εκσυγχρονισµός του συστήµατος χρηµατοπιστωτικής εποπτείας στον τοµέα της προστασίας των επενδυτών.

Εκσυγχρονισµός της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθµίδες.

Αναδιάρθρωση του συστήµατος υγείας µε προτεραιότητα στην ψηφιοποίηση.

Σταδιακή µεταφορά πόρων του φόρου ακίνητης περιουσίας σε τοπικό επίπεδο.

Ενεργειακή αναβάθµιση κτιρίων.

Στροφή σε ανανεώσιµες πηγές ενέργειας µε άµβλυνση του κόστους µετάβασης και στήριξη των τοπικών κοινωνιών κατά την απολιγνιτοποίηση.

Ανάπτυξη υποδοµών.

Οικονομία

Σταϊκούρας: Πλήρως ρυθμισμένη η αγορά τυχερών παιγνίων

Χρήστος Σταικουρας

Στις πρωτοβουλίες που ανέλαβε η κυβέρνηση προκειμένου να υλοποιήσει μία από τις βασικές τις προτεραιότητες που ήταν η ρύθμιση της αγοράς παιγνίων αναφέρθηκε σήμερα ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας.

Ο υπουργός ανέφερε αρχικά πως η κυβέρνηση νομοθέτησε τον Οκτώβριο του 2019 τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου, συνεκτικού και αποτελεσματικού νομοθετικού πλαισίου για την αγορά διαδικτυακών παιγνίων, ενός πλαισίου με το οποίο επιτυγχάνονται, όπως τόνισε, οι εξής πολλαπλοί στόχοι:

-Αναβαθμίζεται και εκσυγχρονίζεται, μέσω κανονιστικών διατάξεων, το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου.

-Εξασφαλίζονται συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των δραστηριοποιούμενων στην αγορά παρόχων.

-Διασφαλίζεται η ασφαλής συμμετοχή των παικτών, μέσα από συστηματικούς κανόνες αδειοδότησης και ελέγχου.

-Προσελκύονται επενδύσεις.

-Αυξάνονται τα έσοδα του Δημοσίου, τόσο μέσω της διαδικασίας των αδειοδοτήσεων, όσο και μέσω του εξορθολογισμού της λειτουργίας και της φορολογητέας βάσης της εν λόγω αγοράς.