Κρήτη

Πρόγραμμα τροφοδοσίας Κρήτης, Δωδεκανήσων και Β. Αιγαίου με φυσικό αέριο

φυσικο αεριο

Φυσικό αέριο στην Κρήτη, τα Δωδεκάνησα, τα νησιά του Β. Αιγαίου, στη Δυτική Μακεδονία για τροφοδοσία της τηλεθέρμανσης όταν «σβήσουν» οι λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ, καθώς και σειρά διεθνών διασυνδέσεων, περιλαμβάνει το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2020-2029, που τέθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Παράλληλα, έγινε γνωστό ότι ο ΔΕΣΦΑ μελετά την αγορά ή μίσθωση πλωτού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου με ελάχιστη αποθηκευτική ικανότητα 20.000 κυβικών μέτρων με στόχο να είναι έτοιμο προς χρήση από τα τέλη του 2021.

Για την Κρήτη προβλέπεται η δημιουργία εικονικού αγωγού (δηλαδή η μεταφορά υγροποιημένου αερίου με πλοία) για την παροχή φυσικού αερίου στον Αθερινόλακκο Λασιθίου, όπου βρίσκεται σταθμός ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ. «Η ιδέα αφορά την εγκατάσταση μίας νέας μονάδας συνδυασμένου κύκλου 400 MW στον Αθερινόλακκο, η οποία θα λειτουργεί στο διασυνδεδεμένο σύστημα, παράλληλα τροφοδοτώντας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης την Κρήτη, ενώ η τροφοδοσία με ΥΦΑ μπορεί επίσης να επεκταθεί και στον βιομηχανικό και εμπορικό τομέα της Κρήτης», αναφέρεται στο πρόγραμμα, που λαμβάνει υπόψη και τη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα.

Για τα Δωδεκάνησα προβλέπεται, επίσης, η παροχή Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) προς ένα κεντρικό νησί (π.χ. Ρόδο,Πάτμο, Κάρπαθο, Κάλυμνο και Κω) για ηλεκτροπαραγωγή και δημιουργία βάσης για την ανεφοδιασμό πλοίων με ΥΦΑ. Αντίστοιχη είναι η πρόταση για τα νησιά του Β. Αιγαίου, δηλαδή η παροχή Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου προς ένα κεντρικό νησί στο Βόρειο Αιγαίο (π.χ. Χίο, Λέσβο, Σάμο, Λήμνο, Ικαρία) για τοπική παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τροφοδοσία των διασυνδεδεμένων νησιών.

Στην ηπειρωτική Ελλάδα προβλέπονται έργα για την τροφοδοσία των πόλεων Καστοριά, Άργος Ορεστικόν, Μανιάκι, Γρεβενά, Σκύδρα, Έδεσσα, Νάουσα, Βέροια, Γιαννιτσά, και Κοζάνη, Πτολεμαΐδα, Φλώρινα, Αμύνταιο για τηλεθέρμανση. Όλες αυτές οι πόλεις προβλέπεται να τροφοδοτηθούν από τον αγωγό ΤΑΡ.

Στο δεκαετές του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνεται, ακόμη, η κατασκευή προβλήτα φόρτωσης πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα, τα οποία θα ανεφοδιάζουν πλοία, είτε της ακτοπλοΐας είτε της ποντοπόρου ναυτιλίας στο λιμάνι του Πειραιά και θα τροφοδοτούν δορυφορικούς σταθμούς αποθήκευσης και διανομής LNG σε άλλα λιμάνια της Ελλάδας ή του εξωτερικού.

Στον τομέα των διεθνών διασυνδέσεων περιλαμβάνεται η σύνδεση του εθνικού συστήματος με τους αγωγούς ΤΑΡ και ελληνοβουλγαρικό, με τον πλωτό σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη, καθώς και η κατασκευή αγωγού μήκους 57 χιλιομέτρων για την τροφοδοσία της Β. Μακεδονίας.

Ο προϋπολογισμός των επενδύσεων στη δεκαετία είναι 2,5 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 1,8 δισ. αφορούν την κατασκευή του αγωγού Κομοτηνή-Θεσπρωτία.

Κρήτη

ΒΟΑΚ : Έναρξη εργασιών όχι νωρίτερα από το 2023

ΒΟΑΚ.jpg

Μετά το 2023 – εφόσον δεν προκύψουν απρόοπτα- θα ξεκινήσει η κατασκευή του ΒΟΑΚ, είπε στο ΡΑΔΙΟ ΚΡΗΤΗ ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης διαλύοντας τις ψευδαισθήσεις περί αμεσότερης έναρξης του εμβληματικού, για το νησί και την ασφάλεια των κατοίκων και των επισκεπτών του, έργο. Αυτός ο χρονικός ορίζοντας, άλλωστε, βρέθηκε και στο επίκεντρο της συζήτησης που είχε χθες με τον υφυπουργό Υποδομών Γιάννη Κεφαλογιάννη στην Αθήνα. Αναφορικά με τα διόδια, ένα θέμα που αποτελεί “αγκάθι” αλλά και “ταμπού” για το έργο, σημείωσε ότι η κυβέρνηση δεν έχει τοποθετηθεί ξεκάθαρα ενώ, σταθερή είναι θέση της Περιφέρειας να εξαιρεθούν από αυτά οι μόνιμοι κάτοικοι Κρήτης.

Ο κ. Αρναουτάκης μιλώντας στην εκπομπή του Μανώλη Αργυράκη τόνισε ότι η Περιφέρεια ασκεί κάθε πίεση ώστε να προκύψει ολοκληρωμένος σχεδιασμός για όλο το μήκος του ΒΟΑΚ, από το δυτικότερο έως το ανατολικότερο σημείο του νησιού, δηλαδή από την Κίσσαμο έως τη Σητεία, με το 40% να αφορά σε επαναχαράξεις και το υπόλοιπο σε βελτιωμένες εκδοχές του πρότερου σχεδιασμού. Αναφορικά με τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης του έργου είπε, ότι μέσα στο 2021, θα κατατεθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ώστε, από το 2022 να ξεκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Διαδικασίες οι οποίες θα αφορούν στα επιμέρους τμήματα στα οποία θα “τεμαχιστεί” το σύνολο του νέου ΒΟΑΚ και τα οποία θα εκτελεστούν με διαφορετικά οικονομοτεχνικά μοντέλα. 

Σε ότι αφορά τις υπόλοιπες υποδομές του νησιού που βρίσκονται σε εξέλιξη ή θα δρομολογηθούν στο άμεσο μέλλον σημείωσε ότι, αν και με μικρή καθυστέρηση, προχωρούν οι διαδικασίες για τον νέο Διεθνή Αερολιμένα Καστελίου. Μέσα στον μήνα αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργολαβίες με περιεχόμενο παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας ύψους 25 εκ ευρώ σε 452 σημεία του υφιστάμενου ΒΟΑΚ. Πρόκειται για ένα κονδύλι που, ενώ είναι δεσμευμένο από το 2014, αξιοποιείται τώρα. Σε αυτό το σύνολο παρεμβάσεων εντάσσονται και οι εργασίες από Φόδελε έως Λινοπεράματα, ύψους 4 εκ ευρώ, εργολαβία που θα δημοπρατηθεί εντός του μήνα, καθώς και τα έργα στην Αγία Πελαγία. 

Ο περιφερειάρχης, μεταξύ άλλων, έκανε μνεία και σε μια σειρά εγγειοβελτιωτικών έργων καθώς και σε έργα στο Οροπέδιο Λασιθίου, τα οποία έχουν κολλήσει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας.

Για το φράγμα της Πλακιώτισσας πληροφόρησε ότι ολοκληρώνεται η μελέτη των δικτύων με χρηματοδότηση της Περιφέρειας, ενώ, για την ασφάλεια του φράγματος θα κατασκευαστεί περιμετρικός δρόμος στο άμεσο μέλλον.