ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Μακροχρόνια μελέτη αποκαλύπτει πώς η μεσογειακή διατροφή επηρεάζει τον εγκέφαλο

Image
μεσογειακη διατροφη
 clock 16:41 | 28/11/2023
writer icon newsroom ekriti.gr

Οι άνθρωποι που ακολουθούν τη μεσογειακή διατροφή διατρέχουν μικρότερο κίνδυνο να εμφανίσουν γνωστική έκπτωση, σύμφωνα με γαλλική μελέτη στην οποία συμμετείχαν 840 άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω.

Η νόσος Αλτσχάιμερ και άλλες νευροεκφυλιστικές παθήσεις, συχνά ξεκινούν με γνωστική έκπτωση, η οποία είναι μια αργή απώλεια των νοητικών ικανοτήτων. Η νέα μελέτη δείχνει ότι οι διατροφικές συνήθειες και ιδίως η μεσογειακή διατροφή, μπορεί να συμβάλλουν στην προστασία του εγκεφάλου.

Εμπνευσμένη από τρόφιμα που παραδοσιακά καταναλώνονται σε περιοχές όπως η Κρήτη, η Ιταλία και η νότια Ισπανία, η μεσογειακή διατροφή δίνει έμφαση στην κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, μη επεξεργασμένων δημητριακών, ορισμένων ψαριών και τυριών και ελαιόλαδου. Μια τέτοια διατροφή έχει πολλά οφέλη, συμπεριλαμβανομένης – ενδεχομένως – της ενίσχυσης της υγείας του εγκεφάλου μας. Αυτό θέλησε να διερευνήσει μια διεθνής ομάδα ερευνητών.

«Διαπιστώσαμε ότι η μεσογειακή διατροφή, η οποία αξιολογείται από μια ομάδα διατροφικών βιοδεικτών, συνδέεται αντιστρόφως ανάλογα με τη μακροπρόθεσμη γνωστική έκπτωση σε ηλικιωμένους», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας Άλμπα Τορ-Ρόκα, διατροφολόγος και επιστήμονας δημόσιας υγείας στο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης.

Η ερευνητική ομάδα διερεύνησε τη σχέση μεταξύ της μεσογειακής διατροφής και της γνωστικής έκπτωσης σε ηλικιωμένους μέσω μιας ανάλυσης των δεδομένων υγείας και των γνωστικών δεδομένων που συλλέχθηκαν κατά τη διάρκεια 12 ετών. Χρησιμοποίησε μια κλίμακα 14 σημείων για τη δημιουργία του μεταβολομικού σκορ της μεσογειακής διατροφής (MDMS). Η βαθμολογία αυτή βασίζεται σε δύο πιθανούς διατροφικούς μεταβολικούς βιοδείκτες για επτά σημαντικές πτυχές της μεσογειακής διατροφής: λαχανικά, όσπρια, φρούτα, δημητριακά, γαλακτοκομικά, ψάρια και λίπη.

Η μεταβολομική είναι η μελέτη μικρών μορίων που ονομάζονται μεταβολίτες και αποτελούν προϊόντα κυτταρικών διεργασιών. Τα επίπεδά τους μπορούν να αλλάξουν ως απόκριση σε ασθένειες, διατροφή και άλλους περιβαλλοντικούς παράγοντες. Οι επιστήμονες μπορούν να μάθουν για την υγεία ενός ατόμου και να βρουν πιθανούς βιοδείκτες ασθενειών μετρώντας τα επίπεδα των μεταβολιτών σε ένα δείγμα.

«Στο πλαίσιο της μελέτης, σχεδιάστηκε ένας διατροφικός μεταβολικός δείκτης – με βάση βιοδείκτες που ελήφθησαν από τον ορό των συμμετεχόντων – για τις ομάδες τροφίμων που αποτελούν μέρος της μεσογειακής διατροφής», εξήγησε η επιστήμονας διατροφής και τροφίμων Κριστίνα Αντρές-Λακουέβα από το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης.

«Μόλις γίνει γνωστός αυτός ο δείκτης, αξιολογείται η συσχέτισή του με τη γνωστική εξασθένιση», συμπλήρωσε.

Οι ερευνητές μέτρησαν τα επίπεδα συγκεκριμένων ουσιών, συμπεριλαμβανομένων των κορεσμένων και ακόρεστων λιπαρών, των πολυφαινολών που παράγονται από τα βακτήρια του εντέρου και άλλων φυτικών χημικών ουσιών, από δείγματα αίματος των συμμετεχόντων που συλλέχθηκαν στην αρχή της μελέτης. Επίσης, κατά τη διάρκεια της μελέτης, οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν πέντε νευροψυχολογικά τεστ για να προσδιοριστεί η γνωστική τους ικανότητα ή η εξασθένηση.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν πως τα άτομα που ακολουθούσαν πιστά τη μεσογειακή διατροφή παρουσίασαν σημαντικά βραδύτερη γνωστική έκπτωση σε σχέση με τα άτομα που δεν ακολουθούσαν τόσο πιστά τη μεσογειακή διατροφή.

Οι διατροφικές επιδράσεις στην υγεία είναι πολύπλοκες, αλλά συνολικά, τα ευρήματα της μελέτης ενισχύουν την άποψη ότι τα διατροφικά πρότυπα μπορούν να διαδραματίσουν ρόλο στη διατήρηση της υγείας του εγκεφάλου και στη μείωση του κινδύνου γνωστικής εξασθένησης καθώς μεγαλώνουμε.

«Η ανάπτυξη διατροφικών μεταβολικών βαθμολογιών με βάση τα διατροφικά πρότυπα μπορεί να βοηθήσει στην περαιτέρω βελτίωση των μέτρων αξιολόγησης της διατροφής», έγραψαν οι συγγραφείς της μελέτης, «και ελπίζουμε ότι θα συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση των βιολογικών μηχανισμών μέσω των οποίων η διατροφή επηρεάζει τη γνωστική υγεία στον γηράσκοντα πληθυσμό».

ΠΗΓΗ: Science Alert