Καμία χώρα δεν προστατεύει επαρκώς την υγεία και το μέλλον των παιδιών της

παιδιά και διάβασμα.jpg

Ούτε μια χώρα του πλανήτη δεν προστατεύει σε επαρκή βαθμό την υγεία και το μέλλον των παιδιών και εφήβων της, σύμφωνα με μια νέα διεθνή έκθεση από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), την Unicef και το έγκριτο ιατρικό περιοδικό "The Lancet".

Η κοινή Επιτροπή 40 ειδικών των τριών αυτών φορέων, με επικεφαλής την πρώην πρωθυπουργό της Νέας Ζηλανδίας Έλεν Κλαρκ, κατέταξε 180 χώρες με βάση ένα νέο δείκτη. Η Ελλάδα καταλαμβάνει την 31η θέση διεθνώς, με πρώτη τη Νορβηγία και τελευταία την Κεντροαφρικανική Δημοκρατία.

Καθώς οι απειλές, τόσο από την κλιματική αλλαγή όσο και από το μάρκετινγκ των εταιριών (π.χ. διαφήμιση ανθυγιεινών τροφών) εντείνονται, η νέα έκθεση-ορόσημο προειδοποιεί ότι η υγεία και το μέλλον κάθε παιδιού και εφήβου κινδυνεύει άμεσα από την οικολογική υποβάθμιση και την εμπορική εκμετάλλευση, που ωθεί σε κατανάλωση ταχυφαγητού (φαστ φουντ), τροφών με ζάχαρη, αλκοόλ, καπνού κ.α.

Ο νέος παγκόσμιος δείκτης λαμβάνει υπόψη του πόσο προστατευτικό για τα παιδιά είναι το περιβάλλον μιας χώρας από διάφορες απόψεις, όπως υγεία, εκπαίδευση, διατροφή, βιώσιμη ανάπτυξη, ανισότητα εισοδημάτων κ.α. Τις πρώτες δέκα θέσεις παγκοσμίως στο δείκτη ευημερίας των παιδιών (Global Child Flourishing Index) καταλαμβάνουν Νορβηγία, Ν. Κορέα, Ολλανδία, Γαλλία, Ιρλανδία, Δανία, Ιαπωνία, Βέλγιο, Ισλανδία και Βρετανία, ενώ τις πέντε τελευταίες το Μάλι, ο Νίγηρας, η Σομαλία, το Τσαντ και η Κεντροαφρικανική Δημοκρατία.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η μεγαλύτερη υπερδύναμη του κόσμου, οι ΗΠΑ καταλαμβάνουν μια από τις τελευταίες θέσεις, μόλις την 173η, όσον αφορά έναν επιμέρους δείκτη (Sustainability Index) σχετικά με την ακαταλληλότητα του κλίματος για τα παιδιά (λόγω υψηλών ανά κεφαλή εκπομπών άνθρακα στην ατμόσφαιρα). Στον ίδιο αυτό δείκτη η Ελλάδα καταλαμβάνει την 142η θέση.

«Παρά τις βελτιώσεις στην παιδική και εφηβική υγεία κατά τα τελευταία 20 χρόνια, η πρόοδος έχει σταματήσει και τείνει να αντιστραφεί. Εκτιμάται ότι περίπου 250 εκατομμύρια παιδιά έως πέντε ετών σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος κινδυνεύουν να μην αξιοποιήσουν ποτέ το αναπτυξιακό δυναμικό τους. Όμως ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία προκαλεί ότι κάθε παιδί στον κόσμο σήμερα αντιμετωπίζει υπαρξιακές απειλές από την κλιματική αλλαγή και τις εμπορικές πιέσεις. Οι χώρες πρέπει να κάνουν περισσότερα για την υγεία των παιδιών και των εφήβων, διασφαλίζοντας ότι δεν προστατεύουμε μόνο το παρόν, αλλά και το μέλλον που θα κληρονομήσουν», δήλωσε η Κλαρκ.

Σύμφωνα με την έκθεση με τίτλο «Ένα μέλλον για τα παιδιά του κόσμου;», που χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Μπιλ και Μελίντα Γκέιτς, τα παιδιά σε μερικές χώρες βλέπουν έως 30.000 τηλεοπτικές διαφημίσεις ετησίως. Αυτό εν μέρει εξηγεί γιατί ο αριθμός των παχύσαρκων παιδιών και εφήβων παγκοσμίως έχει αυξηθεί κατά 11 φορές μεταξύ 1975-2016, από 11 σε 124 εκατομμύρια. Ανησυχητική θεωρείται από τους ειδικούς και η εξάπλωση του ηλεκτρικού τσιγάρου στους νέους.

Ο «Μονόκερως» είναι η μικρότερη και κοντινότερη στη Γη μαύρη τρύπα που έχει ανακαλυφθεί

μαύρη τρύπα

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν μια απρόσμενα μικρή μαύρη τρύπα που ονόμασαν «Μονόκερω», λόγω της ιδιομορφίας της (πολύ μικρό μέγεθος και εγγύτητα στη Γη) και η οποία είναι η μικρότερη γνωστή και πιο κοντινή στο ηλιακό μας σύστημα.

Η μαύρη τρύπα βρίσκεται σε απόσταση 1.500 ετών φωτός από τη Γη έχει περίπου τριπλάσια μάζα από τον Ήλιο, ενώ σε τροχιά γύρω της βρίσκεται ένα άστρο ερυθρός γίγαντας, σε ένα σύστημα με την ονομασία V723 Mon. Οι ερευνητές έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Monthly Notices" της Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας της Βρετανίας.

Οι μαύρες τρύπες, από τις οποίες δεν μπορεί να δραπετεύσει ούτε το φως, σχηματίζονται όταν άστρα πεθαίνουν και ο πυρήνας τους καταρρέει βαρυτικά. Υπάρχουν πολύ μεγαλύτερες μαύρες τρύπες, όπως αυτή στο κέντρο του γαλαξία μας, σε απόσταση 26.000 ετών φωτός, η οποία έχει μάζα όσο τέσσερα εκατομμύρια ήλιοι.

«Μια μαύρη τρύπα με μάζα μόνο τρεις ήλιους αποτελεί μεγάλη έκπληξη. Δεν υπάρχουν έως τώρα πολύ καλά μοντέλα που να εξηγούν πώς δημιουργείται μια τόσο μικρή μαύρη τρύπα», δήλωσε ο καθηγητής αστρονομίας του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Οχάιο Κρις Στάνεκ, σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερς.

Παρά το μικρό μέγεθος της πάντως, ασκεί αρκετή βαρυτική επίδραση στο άστρο συνοδό της, ώστε να παραμορφώνει το σχήμα του από σφαιρικό σε επίμηκες.

Μέχρι στιγμής, οι αστρονόμοι είχαν βρει σε ένα άλλο γαλαξία μια μόνο μικρότερη μαύρη τρύπα, με 2,6 ηλιακές μάζες.

Μια άλλη ομάδα επιστημόνων είχε πέρυσι αναφέρει μια πιο κοντινή στη Γη μαύρη τρύπα σε απόσταση 1.000 ετών φωτός, αλλά άλλοι αστρονόμοι έχουν αμφισβητήσει κατά πόσο πρόκειται όντως για μαύρη τρύπα, συνεπώς η ύπαρξη της δεν θεωρείται ακόμη επιβεβαιωμένη.

Κρήτη: Αυτό είναι το πρόγραμμα των Ακολουθιών της Μεγάλης Εβδομάδας