Η ασπαραγίνη, που υπάρχει σε πολλά τρόφιμα, ευνοεί την εξάπλωση του καρκίνου του μαστού

σπαράγγια

'Αλλη μία ένδειξη ότι αυτό που τρώμε, μπορεί να επηρεάσει θετικά ή αρνητικά τον καρκίνο, αποτελεί μια νέα έρευνα επιστημόνων από τη Βρετανία και τις ΗΠΑ, μεταξύ των οποίων και δύο Έλληνες, σύμφωνα με την οποία η ασπαραγίνη, μια ουσία που υπάρχει σε πολλά τρόφιμα (σπαράγγι, πουλερικά, θαλασσινά κ.α.), ευνοεί την ανάπτυξη του καρκίνου του μαστού.
Οι επιστήμονες βρήκαν ότι περιορίζοντας την ποσότητα του αμινοξέος ασπαραγίνη στον οργανισμό πειραματόζωων (ποντικιών) με επιθετικό τριπλά αρνητικό καρκίνο του μαστού, κατάφεραν να μειώσουν δραστικά την ικανότητα των όγκων να εξαπλώνονται σε μακρινά μέρη του σώματος, κάνοντας μεταστάσεις.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή μοριακής βιολογίας Γκρεγκ Χάνον του Ινστιτούτου Ερευνών για τον Καρκίνο του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature", ευελπιστούν ότι, βρίσκοντας τρόπους να μειώσουν την ασπαραγίνη στους καρκινοπαθείς, θα μειώσουν τις πιθανότητες μεταστάσεων του καρκίνου πέρα από τους μαστούς.
Η ασπαραγίνη, ως αμινοξύ, αποτελεί θεμέλιο λίθο για τη δημιουργία πρωτεϊνών από τα κύτταρα. Το ίδιο το σώμα παράγει ασπαραγίνη, ενώ η ποσότητά της αυξάνεται μέσω της διατροφής. Είναι μάλιστα δύσκολο να την αποφύγει κανείς, καθώς είναι πανταχού παρούσα.
Τροφές πλούσιες σε ασπαραγίνη είναι το σπαράγι, τα γαλακτοκομικά, το μοσχάρι, τα αυγά, τα ψάρια και τα θαλασσινά, οι πατάτες, τα όσπρια, οι ξηροί καρποί, η σόγια, τα δημητριακά ολικής αλέσεως κ.α. Χαμηλά επίπεδα ασπαραγίνης υπάρχουν στα περισσότερα φρούτα και λαχανικά, συνεπώς αυτές είναι οι τροφές που δημιουργούν μικρότερο κίνδυνο να τροφοδοτήσουν την εξάπλωση του καρκίνου του μαστού.
Αν μελλοντικές έρευνες επιβεβαιώσουν αυτά τα ευρήματα, ανοίγει ο δρόμος για μια νέα θεραπευτική στρατηγική που θα βασίζεται στον περιορισμό της ασπαραγίνης στον οργανισμό των ασθενών, παράλληλα με άλλες θεραπείες.
Ο λεγόμενος «τριπλά αρνητικός» καρκίνος του μαστού αναπτύσσεται και εξαπλώνεται ταχύτερα από άλλα είδη καρκίνου, με αποτέλεσμα να αντιστέκεται στις υπάρχουσες θεραπείες. Ένα μέρος των καρκινικών κυττάρων μπορεί να κάνει μεταστάσεις στους πνεύμονες, στον εγκέφαλο, στα οστά και στο ήπαρ. Οι περισσότερες ασθενείς δεν πεθαίνουν από τον αρχικό όγκο στο μαστό, αλλά από τις κατοπινές μεταστάσεις.
Η νέα μελέτη δείχνει ότι η εμφάνιση σε έναν όγκο της συνθετάσης της ασπαραγίνης, ενός ενζύμου που τα κύτταρα χρησιμοποιούν για να παράγουν το αμινοξύ ασπαραγίνη, ενισχύει την κατοπινή επέκταση του όγκου. Όμως αντίθετα η μετάσταση «φρενάρεται» σε μεγάλο βαθμό, αν περιορισθεί η συνθετάση της ασπαραγίνης, είτε μέσω διατροφικών περιορισμών, είτε μέσω χημειοθεραπείας με το φάρμακο L-asparaginase, που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία της οξείας λεμφοβλαστικής λευχαιμίας και το οποίο μελλοντικά μπορεί να αξιοποιηθεί επίσης κατά του καρκίνου του μαστού.
Όταν τα πειραματόζωα έτρωγαν τροφές πλούσιες σε ασπαραγίνη, τα καρκινικά κύτταρα εξαπλώνονταν στο σώμα τους πολύ πιο εύκολα, ενώ το αντίθετο συνέβαινε, όταν το φαγητό τους περιείχε πολύ λίγη ασπαραγίνη.
Οι ερευνητές, μεταξύ των οποίων οι ελληνικής καταγωγής Γιώργος Πουλογιάννης και Ευαγγελία Παπαχρήστου (του Ινστιτούτου Ερευνών για τον Καρκίνο της Βρετανίας και του Πανεπιστημίου Κέιμπριτζ αντίστοιχα) εκτιμούν ότι, εκτός από τον καρκίνο του μαστού, η ασπαραγίνη μπορεί να εμπλέκεται και σε άλλα είδη καρκίνου. Προηγουμένως όμως πρέπει να γίνουν κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους.

Covid-19: Νέο όπλο στη μάχη κατά των μεταλλάξεων του ιού

κορωνοϊός

Ένας επιστήμονας που εργάζεται για την αλληλουχία DNA των μεταλλάξεων Covid 19 έχει πει στο Euronews ότι «κάθε φορά που εντοπίζεται ένα νέο στέλεχος του κορωνοϊού, μας βοηθά να προβλέψουμε πώς μπορεί να εξελιχθεί ο ιός στο μέλλον»,είπε στο Euronews επιστήμονας που εργάζεται για την αλληλουχία DNA των μεταλλάξεων Covid 19.

Η γονιδιωματική αλληλούχιση (genomic sequencing) των νέων μεταλλάξεων είναι το τελευταίο κεφάλαιο στον κορωνοϊό.

Η εταιρεία ιατρικής τεχνολογίας Oxford Nanopore βοηθά στην ανάπτυξη της πρακτικής στα φτωχότερα μέρη του κόσμου. Ο ανταποκριτής μας στο Ηνωμένο Βασίλειο, Tadhg Enright επισκέφτηκε το εργαστήριό τους.

Το επόμενο στάδιο της μαχης κατα της Covid ειναι ο εντοπισμός νεων απειλών- μεταλλάξεων στον ιό - που θα μπορούσαν να "ξεφύγουν" από τα εμβόλια τα οποία αναμέναμε τόσο πολύ.

Το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν στην πρώτη γραμμή της εύρεσης νέων μεταλλάξεων. Η πρώτη που εντοπίστηκε εδώ εξαπλώνεται τώρα σε όλο τον κόσμο. Είναι ανησυχητικό. Αλλά με κάθε νέο στέλεχος που εντοπίζεται θα πρέπει να διευκολύνεται ο περιορισμός τους.

Όπως τονίζει η Δρ Λειλά Λούχεσι,διευθύντρια της Oxford Nanopore Technologies:«Στην αρχή, νομίζω ότι θα ήταν αρκετά δύσκολο πιθανώς να προβλέψουμε ποιες μεταλλάξεις ήταν πιθανό να συμβούν. Το σπουδαίο είναι ότι, τώρα που έχουν μελετηθεί τόσες πολλές αλληλουχίες του ιού, μπορούμε να αρχίσουμε να βλέπουμε επαναλαμβανόμενα μοτίβα. Βλέπουμε πολλές μεταλλάξεις να συμβαίνουν στο γονίδιο της ακιδας, αυτό που είναι πολύ σημαντικό για το πώς ο ιός εισβάλλει στα κύτταρα μας. Και μπορούμε να αρχίσουμε να λέμε «αυτό είναι προβλέψιμο». Θα δούμε όλο και περισσότερες μεταλλάξεις σε αυτό το γονίδιο με την πάροδο του χρόνου»

-Όταν αποκτήσετε αυτή τη γνώση, θα σας βοηθήσει να είστε ένα βήμα μπροστά από τις μελλοντικές μεταλλάξεις;

«Οι μεταλλάξεις σε ορισμένα γονίδια είναι ιδιαίτερα σημαντικές για να μελετηθούν, αλλά νομίζω ότι η καθιερωμένη μέθοδος τώρα για τον προσδιορισμό της αλληλουχίας ολόκληρου του ιού θα συνεχίσει να είναι σημαντική γιατί καθώς προχωράμε μπορεί να χρησιμοποιήσουμε εμβόλια ενάντια σε διαφορετικά μέρη του ιού. Θα ήταν λοιπόν λάθος να ρίξουμε το βλέμμα μας σε άλλα μέρη της ακολουθίας».

Σε αυτό το εργαστήριο της Όξφορντ Nanopore ειδικεύονται στη γονιδιωματική αλληλούχιση: τη χαρτογράφηση του DNA. Και έχουν αναπτύξει ένα εργαλείο για να διευκολύνουν τη διαδικασία.

Ο ανταποκριτής του Euronews Tadht Enright μεταδίδει:«Κανονικά, ένα μηχάνημα που αναλύει το DNA έχει περίπου το μέγεθος ενός καταψύκτη ψυγείου και κοστίζει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Αλλά εδώ στην Οξφόρδη, το έχουν συγκεντρώσει σε πολύ μικρότερες συσκευές, συμπεριλαμβανομένης αυτής που μπορείτε να κρατήσετε στο χέρι σας, κοστίζει περίπου χίλια ευρώ και απλώς συνδέεται σε έναν υπολογιστή»

Ένα μικρό μέρος των κρουσμάτων Covid σε όλο τον κόσμο περνά από αυτήν τη διαδικασία αυξάνοντας τον κίνδυνο να μην εντοπιστούν νέα στελέχη. ή να βρεθουν πολύ αργά.Δανία, Ολλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο - ήταν πραγματικά πρωτοπόροι στην αλληλουχία μεγάλου αριθμού θετικών κρουσμάτων.

Σύμφωνα με τον Δρ Γκόρντον Σανκέρα,διευθύνοντα σύμβουλο της OXFORD NANOPORE:« Αυτό που έχουμε δει τις τελευταίες εβδομάδες είναι η εμφάνιση νέων στελεχών. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι εάν δούμε ένα «στέλεχος που δεν το πιανει το εμβολιο μπορούμε πολύ γρήγορα να περιορίσουμε και να σταματήσουμε την εξάπλωση αυτής της ιδιαίτερα ολέθριας μεταλλαξης του ιού».

Αυτές οι συσκευές αποδεικνύονται πιο χρήσιμες σε μέρη του κόσμου που δεν διαθέτουν υποδομή αλληλουχίας DNA. Στις φτωχότερες χώρες, εκεί όπου οι άνθρωποι περιμένουν δυστυχώς περισσότερο για τα εμβόλια, είναι τα μερη θα μπορούσαν να προκύψουν οι επόμενοι μεγαλύτεροι κίνδυνοι της πανδημίας.

Κοφτερίδης στο Ράδιο Κρήτη: Lockdown όπως τον Μάρτιο για να ανακοπεί η διασπορά