Ερευνητής ανακάλυψε δάσος που δεν έχει πατήσει ανθρώπινο πόδι (video)

χαμένο δάσος της Μοζαμβίκης

Ο Δρ Julian Bayliss, ένας Ουαλός ερευνητής, ειδικός στις πεταλούδες και οικολόγος, ανακάλυψε κατά λάθος το 2012 ψάχνοντας από τον υπολογιστή του στο Google Earth, ένα μικρό δάσος που ξέφυγε από τον άνθρωπο, στην κορυφή του Lico, ενός βουνού στη Μοζαμβίκη

Ο Bayliss τα τελευταία 15 χρόνια περίπου, χρησιμοποιεί το Google Earth για να εξερευνήσει τα τροπικά δάση που βρίσκονται σε μεγάλο υψόμετρο στην Αφρική. Κάπως έτσι ανακάλυψε και το «χαμένο δάσος» και μάλιστα ήταν η πρώτη φορά που έβλεπε κάτι τέτοιο.

Το «χαμένο δάσος» της Μοζαμβίκης είναι μια έκταση 30 εκταρίων, που φαινόταν -και αποδείχθηκε πως είναι- απολύτως προστατευμένη από την ανθρώπινη εισβολή. Είναι στην κορυφή ενός τρομερού «φρουρίου» από γρανίτη, με «τείχη» που ξεπερνούν τα 700 μέτρα, είναι απρόσιτο για τους κατοίκους των μικρών αγροκτημάτων και των φυτειών τσαγιού που βρίσκονται τριγύρω.

Το 2017, λοιπόν, ένα drone επιβεβαίωσε την τοποθεσία του Julian Bayliss. Yπήρχε πράγματι ένα τροπικό δάσος στην κορυφή αυτής της επιβλητικής βραχώδους μάζας. Ένας παρθένος τόπος, απάτητος από τον άνθρωπο και κατάλληλος για τη μελέτη των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, αλλά και για να ανακαλύψει ο Bayliss νέα είδη φυτών και ζώων. «Μια κάψουλα του χρόνου», σύμφωνα με τους ερευνητές.

Η αποστολή και το ντοκιμαντέρ από το National Geographic

Έναν χρόνο αργότερα, την άνοιξη του 2018, ο Bayliss κατάφερε να πραγματοποιήσει μια αποστολή 28 ατόμων, όλοι εθελοντές. Επιστήμονες, εμπειρογνώμονες σε όλους τους τομείς, από ειδικούς στον άνθρακα μέχρι ειδικούς στα μικρά θηλαστικά, σεφ, γιατρός, καμεραμάν και αρκετοί ορειβάτες.

Ο ρόλος των Βρετανών ορειβατών, δε, των Jules Lyons και Mike Robinson, ήταν ζωτικής σημασίας. Από τη στιγμή που δεν υπάρχει μονοπάτι που να οδηγεί στην κορυφή του Lico, εξαρτιόταν από αυτούς να σχεδιάσουν τη διαδρομή μέσα από τα γρανιτένια τείχη. Και πάνω απ' όλα, έπρεπε να οργανώσουν την άνοδο των ερευνητών -εντελώς άπειροι στο θέμα...

Αυτή η εκπληκτική αποστολή, λοιπόν, έγινε ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ 20 λεπτών, που μόλις κυκλοφόρησε από το National Geographic.

Ολοένα πιο ορατός και από την Ελλάδα ο νέος κομήτης NEOWISE

κομήτης

Ένας νέος κομήτης, ο C/2020 F3 (NEOWISE), ο οποίος προέρχεται από τα πιο μακρινά μέρη του ηλιακού συστήματός μας, πλησιάζει πλέον ολοένα περισσότερο τη Γη, χωρίς να αποτελεί κίνδυνο, καθώς θα περάσει σε ασφαλή απόσταση έως 103 εκατομμυρίων χιλιομέτρων, όταν αναμένεται να κάνει το κοντινότερο πέρασμά του από τον πλανήτη μας στις 22 Ιουλίου.

Ο διαμέτρου πέντε χιλιομέτρων κομήτης πέρασε στις 3 Ιουλίου το περιήλιό του, επιβιώνοντας από το κοντινό πέρασμά του από τον Ήλιο και, καθώς επιστρέφει στις εσχατιές του ηλιακού συστήματος, η πορεία του θα διασταυρωθεί με εκείνη της Γης. Σύμφωνα με το Εργαστήριο Αεριώθησης (JPL) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας, το πολύ κοντινό πλησίασμα στον Ήλιο σε απόσταση 44 εκατ. χλμ., είχε ως συνέπεια να «ψηθούν» τα εξωτερικά στρώματα του κομήτη και έτσι αέρια και σκόνη εκτινάχθηκαν από την παγωμένη επιφάνειά του, δημιουργώντας μία μεγάλη ουρά.

Σε όλον τον κόσμο, επαγγελματίες και ερασιτέχνες αστρονόμοι σπεύδουν να παρατηρήσουν τον κομήτη, πριν χαθεί στα βάθη του διαστήματος. Οι αστροναύτες στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, οι οποίοι βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση ψηλά στην ατμόσφαιρα, κατάφεραν ήδη να τον φωτογραφήσουν.

Ο κομήτης, ο οποίος ανακαλύφθηκε φέτος τον Μάρτιο από το υπέρυθρο δορυφορικό τηλεσκόπιο NEOWISE (Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer) της NASA, θα είναι έως τις 11 Ιουλίου ορατός ακόμη και με γυμνό μάτι στον σκοτεινό και καθαρό πολύ πρωϊνό ουρανό (περίπου μία ώρα πριν την ανατολή του Ήλιου), ενώ στη συνέχεια και έως τα μέσα Αυγούστου θα είναι ορατός πιο νωρίς τα βράδια.

Σύμφωνα με μετρήσεις Ελλήνων ερασιτεχνών αστρονόμων, το φαινόμενο μέγεθός του πιθανώς να είναι αρκετά φωτεινό για να τον κάνει ορατό διά γυμνού οφθαλμού και από τη χώρα μας. Σήμερα, ο κομήτης βρίσκεται στον αστερισμό του Ηνίοχου και σε λίγες ημέρες θα είναι πιο εύκολο να τον δει κανείς περίπου στις 5:30 στον βορειοανατολικό ουρανό και πριν δυναμώσει το λυκαυγές.