Απόψεις

Τι έγινε τελικά το 1,3 δις ευρώ της ΕΕ για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών;

νότης μαριάς

Την ώρα που καιγόταν ολόκληρη η χώρα ο Κυριάκος Μητσοτάκης με διάγγελμά του την Πέμπτη το βράδυ δήλωσε την αδυναμία της κυβέρνησης και του κρατικού μηχανισμού να προστατεύσει ταυτόχρονα ανθρώπινες ζωές, περιουσίες, φυσικό περιβάλλον και υποδομές, αφήνοντας έτσι τις περιουσίες των πολιτών στο έλεος της φωτιάς.

Και ενώ πυροσβέστες, αστυνομικοί και υπάλληλοι των ΟΤΑ μαζί με χιλιάδες εθελοντές έδιναν άνιση αλλά συνάμα ηρωική μάχη με τις πύρινες φλόγες, κυβέρνηση και αντιπολίτευση σε ένα ρεσιτάλ ανευθυνότητας διασταύρωναν τα ξίφη τους ανταλλάσσοντας αιχμές για τις εκατέρωθεν ευθύνες. Και όλα αυτά μπροστά στα αποκαΐδια. Και ενώ οι κάτοικοι σε Βόρεια Αττική, Εύβοια και αλλού εκκένωναν τις ΄περιοχές κατοικίας τους για να γλυτώσουν από την πύρινη λαίλαπα.

Ταυτόχρονα όμως κανείς δεν τολμά να αναζητήσει τις πραγματικές ευθύνες γι’ αυτήν τη νέα πύρινη καταστροφή. Ευθύνες που επιμερίζονται σε κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση καθώς άφησαν αναξιοποίητο το 1,3 δις ευρώ της ΕΕ για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών.

Πρόκειται για ένα κεφαλαιώδες ζήτημα το οποίο ήδη από τον Ιούλιο του 2017 είχε αναδείξει το Κίνημά μας ΕΛΛΑΔΑ-Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ με συνεχείς παρεμβάσεις, ανακοινώσεις και δεκάδες άρθρα. Μάλιστα τον Σεπτέμβριο του 2020 πριν από ένα χρόνο περίπου είχα θέσει το καίριο ερώτημα «Τι έγινε τελικά το 1,3 δις ευρώ της ΕΕ για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών;».

Και βέβαια ούτε η κυβέρνηση ούτε η αξιωματική αντιπολίτευση αλλά ούτε και κανένα άλλο από τα κοινοβουλευτικά κόμματα δεν έκαναν τον κόπο να διερευνήσουν τις παραπάνω καταγγελίες του Κινήματός μας.

Και όλα αυτά παρότι από τον Αύγουστο του 2018 είχα φέρει στη δημοσιότητα δηλώσεις της αρμόδιας Επίτροπου της ΕΕ Κορίνας Κρέτσου σύμφωνα με τις οποίες η Επίτροπος από τις 29 Νοεμβρίου 2017 και μάλιστα εντός της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις Βρυξέλλες είχε καλέσει την τότε κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα να αξιοποιήσει το αστρονομικό ποσό των 1,3 δις ευρώ από κοινοτικά κονδύλια που βρίσκονταν στη διάθεση της Ελλάδας για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής και των συνακόλουθων φυσικών καταστροφών.
Όπως τόνισε μάλιστα η τότε Επίτροπος Κορίνα Κρέτσου απαραίτητη προϋπόθεση ήταν η διαμόρφωση ειδικού επιχειρησιακού σχεδίου σε εθνικό ή και σε περιφερειακό επίπεδο και η υποβολή του προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όμως όπως λέει και ο λαός μας “στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα”. Μόνο που αυτή την κυβερνητική εγκληματική αμέλεια μη αξιοποίησης του πακτωλού των παραπάνω διαθέσιμων ευρωπαϊκών κονδυλίων δυστυχώς την πλήρωσαν δεκάδες αδικοχαμένοι συμπολίτες μας στο Μάτι. Κονδύλια τα οποία θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν δράσεις αντιπυρικής προστασίας σε περιοχές στόχους όπως έχει αποδειχθεί ότι είναι η Πεντέλη, η Καλλιτεχνούπολη και ο Ν.Βουτζάς απ΄ όπου εξαπλώθηκε η φωτιά που οδήγησε στο Ολοκαύτωμα στο Μάτι. Την πληρώνουν και σήμερα χιλιάδες συμπολίτες μας σε όλη της Ελλάδα που βλέπουν τις περιουσίες τους να καίγονται.

Ολόκληρη η δήλωση της Επιτρόπου Κορίνας Κρέτσου στην Ευρωβουλή στις 29/11/2017

«Στην παρούσα προγραμματική περίοδο 1,3 δις ευρώ είναι διαθέσιμα στην Ελλάδα για σχετικά μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης καταστροφών. Επίσης οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι έτοιμες να υποστηρίξουν τις ελληνικές Αρχές για τον σχεδιασμό για την αντιμετώπιση των πλημμυρών. Είναι αυτά ουσιώδη εργαλεία που θα επιτρέψουν να εντοπιστούν οι περιοχές που κινδυνεύουν από πλημμύρες και να αντιμετωπιστούν καλύτερα»

«Ήθελα να σας πω και πάλι ότι βάσει της τωρινής περιόδου προγραμματίζουμε. Η Ελλάδα έχει 1,3 δις ευρώ που δεν έχουν δαπανηθεί για την προσαρμογή της στις κλιματικές αλλαγές και τα μέτρα πρόληψης κινδύνου. Χρειαζόμαστε λοιπόν προγράμματα για να δαπανηθούν τα χρήματα αυτά».

Πορτογαλία-Ισπανία αξιοποίησαν τα κονδύλια της ΕΕ από το καλοκαίρι του 2017

Όπως προέκυψε από τη συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 25 Οκτωβρίου 2017, Πορτογαλία και Ισπανία λόγω των φονικών πυρκαγιών του καλοκαιριού του 2017 είχαν ήδη μάθει το μάθημά τους και είχαν προχωρήσει σε αλλαγή των σχετικών επιχειρησιακών σχεδίων προβλέποντας μέτρα αντιπυρικής προστασίας, προμήθεια ιπτάμενων και χερσαίων πυροσβεστικών μέσων Η νέα διαδικασία χρηματοδότησης των έργων αποκατάστασης των συνεπειών των φυσικών καταστροφών που τέθηκε σε ισχύ από 27/7/2017 διέθετε τεράστια πλεονεκτήματα σε σχέση με την γνωστή πεπατημένη της χορήγησης αποζημιώσεων μέσα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλληλεγγύης.

Αν είχαν αξιοποιηθεί τα 1,3 δις ευρώ

Η νέα τεράστια φυσική καταστροφή που προκλήθηκε από τις πρόσφατες πυρκαγιές σε Αττική, Εύβοια, Ηλείας, Μεσσηνία, Γρεβενά κλπ αναδεικνύει για άλλη μια φορά με τον πιο γλαφυρό τρόπο τις διαχρονικές πολιτικές ευθύνες των καθεστωτικών μνημονιακών κομμάτων αλλά και των περιφερειακών αυτοδιοικήσεων που την τελευταία τετραετία δεν αξιοποίησαν το 1,3 δις ευρώ της ΕΕ για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών αφήνοντας ανοχύρωτη την Ελλάδα.

Η δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι είναι απλά ανέφικτη η ταυτόχρονη προστασία της ανθρώπινης ζωής, η προφύλαξη των περιουσιών, του φυσικού περιβάλλοντος και των κρίσιμων υποδομών, αποτελεί ομολογία αποτυχίας όχι μόνο της κυβέρνησης της ΝΔ αλλά και του ίδιου του πολιτικού συστήματος και των κομμάτων εξουσίας. Ένα κομματικό σύστημα που δεν αξιοποίησε το 1,3 δις ευρώ της ΕΕ για την αντιμετώπιση πυρκαγιών, πλημμυρών και λοιπών φυσικών καταστροφών.

Και δεν το έπραξε αυτό όχι από ανικανότητα αλλά γιατί αντί να μειώσει κατά 5% τα κονδύλια για τα διάφορα έργα ΕΣΠΑ προκειμένου το ποσό των 1,3 δις ευρώ να διατεθεί για αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών τελικά προτίμησε να διαθέσει όλα τα κονδύλια στους διάφορους δικαιούχους του ΕΣΠΑ, δικαιούχους που στην κορυφή της λίστας φιγουράρουν οι διάφοροι γνωστοί-άγνωστοι ξένοι και ελληνικοί πολυεθνικοί όμιλοι.

Μάλιστα οι ευθύνες της κυβέρνησης της ΝΔ επιτείνονται καθώς όταν ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας είχε στη διάθεσή της τα υπόλοιπα των κονδυλίων του ΕΣΠΑ τα οποία ξεπερνούσαν το ποσό των 1,8 δις ευρώ. Και όλα αυτά παρότι με άρθρο μου στις 18/7/2019 αμέσως μετά την εκλογή της κυβέρνησης της ΝΔ είχα καλέσει την νέα κυβέρνηση να αξιοποιήσει τα κονδύλια αυτά για τη δημιουργία Εθνικού Ταμείου Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών. Και καθώς η κυβέρνηση δεν έδειχνε διάθεση να ανταποκριθεί σχετικά επανήλθα με νέο άρθρο μου στις 18 Αυγούστου 2020 καλώντας την να αξιοποιήσει το 1,3 δις ευρώ της ΕΕ.

Αν όμως είχαν αξιοποιηθεί τα 1,3 δις ευρώ τότε η Ελλάδα θα μπορούσε να διαθέτει περισσότερα πυροσβεστικά αεροπλάνα και ελικόπτερα καθώς και πυροσβεστικά οχήματα. Άλλωστε όπως φάνηκε και κατά τις πρόσφατες πυρκαγιές η περιοχή της Λίμνης Ευβοίας κάηκε καθώς δεν διατέθηκαν παρά ελάχιστα πτητικά μέσα για πυρόσβεση. Επίσης στην Αττική και ιδίως μετά την αναζωπύρωση της πυρκαγιάς στις Αδάμες κλπ δεν μπόρεσαν να αξιοποιηθούν όλα τα πτητικά μέσα λόγω της απαιτούμενης συντήρησης. Όμως με 1,3 δις ευρώ προφανώς θα υπήρχε υπερεπάρκεια εναέριων και επίγειων πυροσβεστικών μέσων και θα είχαν σωθεί οι περιουσίες των πολιτών σε Αττική, Εύβοια, Ηλεία και αλλαχού.

Αιδώς Αργείοι.

Νότης Μαριάς, Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ- Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, Καθηγητής Θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κρήτη: Πολύ υψηλός ο κίνδυνος πυρκαγιάς σε Ηράκλειο και Λασίθι την Κυριακή

Φωτιά στην Αττική: Σε ύφεση το μέτωπο στη Μαλακάσα – Προβληματισμός για τους Θρακομακεδόνες

Άρμα Leopard-1 μετασκευασμένο σε πυροσβεστικό σβήνει φωτιά (Βίντεο)

Απόψεις

«Σοσιαλδημοκρατία» και λαϊκισμός... Του Πέτρου Μηλιαράκη*

O κ.Μηλιαράκης

Προσφάτως και με αφορμή τη διαδικασία εκλογής νέας ηγεσίας στο ΚΙΝΑΛ, «κυριαρχεί» στον πολιτικό λόγο ο όρος «σοσιαλδημοκρατία». Κοντολογίς, σχεδόν όλοι οι υποψήφιοι για την ηγεσία του ΚΙΝΑΛ εμφανίζονται ως «σοσιαλδημοκράτες». Βεβαίως, ο καθένας έχει δικαίωμα να αυτοπροσδιορίζεται με το «στίγμα» της πολιτικής τοποθέτησης και ιδεολογίας που ανήκει και θέλει να υπηρετεί.

Ωστόσο -και αυτό επιδιώκει η παρούσα μου «παρέμβαση»- με καλή πίστη και με απόλυτο σεβασμό στην ιδεολογία του χώρου που υπηρέτησε το αυθεντικό-παραδοσιακό ΠΑΣΟΚ υπό την ηγεσία του Ανδρέα Παπανδρέου, επιβάλλεται να λεχθούν τα εξής:

• ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΣΟΣΙΑΛΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ...

Εξ’ ανάγκης υποχρεώνομαι να επανατοποθετηθώ με το ότι για όσους είναι συνιδρυτικά μέλη του ΠΑΣΟΚ και είχαν την τιμή και την ευκαιρία να συνεργαστούν με τον ίδιο τον Ανδρέα Παπανδρέου και να συμμετάσχουν σε πολλά «εργαστήρια παραγωγής πολιτικής και ιδεολογίας» (ο «όρος» αφορά στο γράφοντα), μπορούν με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο να βεβαιώσουν ότι ο Ανδρέας Παπανδρέου δεν ήταν σοσιαλδημοκράτης! 

Στον όρο «σοσιαλδημοκρατία» και ειδικότερα «ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία» ο Ανδρέας αντιδρούσε με τον πιο έντονο τρόπο! Ίσως ο «όρος σοσιαλδημοκρατία» να «αρέσει», προκειμένου σε επικοινωνιακό επίπεδο το αφήγημα να γίνει πιο ελκυστικό... Όμως, ο όρος «σοσιαλδημοκρατία» για τα ελληνικά πολιτικά πράγματα ταυτίζεται με το λαϊκισμό. Και τούτο διότι ο όρος «σοσιαλδημοκρατία» ουδεμία σχέση είχε ή έχει ή θα έχει στο άμεσο και έμμεσο μέλλον με την ελληνική πραγματικότητα. Ο όρος «σοσιαλδημοκρατία» για την ελληνική πραγματικότητα αφορά παραπλάνηση του λαού!

Με την εξ’ αρχής επισημείωση ότι ο όρος «σοσιαλδημοκρατία» αφορά κυρίως στον «ευρωπαϊκό μητροπολιτικό χώρο» και αποτελεί μύθο ότι πράγματι συνιστά αντιιμπεριαλιστική ή αντικαπιταλιστική εκδοχή στα πολιτικά πράγματα, επιβάλλεται να θυμηθούμε τον  Ανδρέα Παπανδρέου.

· ΑΣ ΘΥΜΗΘΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΝΔΡΕΑ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ

Ας θυμηθούμε, λοιπόν, τον Ανδρέα Παπανδρέου και τη «Σχολή του Στρουκτουραλισμού», όπως εκτίθεται παρακάτω. Συμπερασματικώς η λεγόμενη «σοσιαλδημοκρατία» ως ιδεολογία και σύστημα διακυβέρνησης ιστορικά χαρακτηρίζεται από την εκμετάλλευση των «Χωρών της Περιφέρειας»  και τη μεταφορά αυτού του κοινωνικού πλεονάσματος, της εκμετάλλευσης δηλαδή άλλων λαών(!) στην εργατική τάξη και στο μεσαίο χώρο της εκμεταλλεύτριας Μητροπολιτικής Χώρας! Η οικονομική ολιγαρχία που επικυριαρχεί στις Μητροπολιτικές Χώρες δεν θίχτηκε σε καθεστώς σοσιαλδημοκρατίας.

Όσοι έχουν μελετήσει τη συσσώρευση του κεφαλαίου σε παγκόσμια κλίμακα και όσοι ασχολήθηκαν με τη διάκριση: «Μητρόπολης-Περιφέρειας», αποκρούουν τη σοσιαλδημοκρατία ως εκδοχή συμπολίτευσης στα κοινωνικά δικαιώματα των κατώτερων και μεσαίων στρωμάτων. Έτσι, ασφαλώς αποδεικνύεται ότι στις Μητροπολιτικές Χώρες του καπιταλισμού (βλ. ενδεικτικώς Γερμανία), οι Σοσιαλδημοκράτες έσπευσαν και σπεύδουν ευχαρίστως να συμπράξουν με Χριστιανοδημοκρατικά ή αμιγώς δεξιά κόμματα, σε συνασπισμό υπεράσπισης των συμφερόντων της οικονομικής ολιγαρχίας!

Η Ελλάδα ουδέποτε υπήρξε Μητροπολιτική Χώρα, ούτε εκμεταλλεύτηκε ποτέ λαούς της Περιφέρειας. Αντιθέτως, η Ελλάδα είναι χώρα της Περιφέρειας και συγκεκριμένα του «Ευρωπαϊκού Νότου».

· ΓΙΑ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ «ΤΙ» ΛΕΜΕ ΚΑΙ «ΓΙΑΤΙ»...

Για να γνωρίζουμε «τι» λέμε και «γιατί» το λέμε, υπ’ όψιν τα εξής, σε σχέση με τις Σχολές Σκέψης, όπως αυτές έχουν προκύψει -με κοινή παραδοχή- στις επιστήμες των Διεθνών Σχέσεων και της Μακροοικονομίας:

Πρώτη ιστορικά «Σχολή» είναι η «Σχολή του Ιδεαλισμού» με κήρυκά της τον πολιτειολόγο (τέως) Πρόεδρο των ΗΠΑ Woodrow Wilson και «συμμέτοχους» το Νικόλα Πολίτη, τον HansKelsen κ.ά. Κύρια βάση της Σχολής αυτής ήταν η δεσμευτικότητα και ο σεβασμός στους κανόνες του δημοσίου διεθνούς δικαίου, που αφορούσε στη συγκρότηση της διεθνούς έννομης τάξης και στη συγκρότηση των επιμέρους κοινωνιών των κρατών. Η Σχολή αυτή που συνδέθηκε με την τύχη της «Κοινωνίας των Εθνών» αποδυναμώθηκε από τη «Σχολή του Ρεαλισμού» με πρωτοπόρους τους Harold NicolsonFrederick Schuman κ.ά. και συστηματικούς ερευνητές τους George Schwarzenberger με το έργο του Power politics(1941) και τον «πολύ» Hans Morgenthau με το έργο του Politics Among Nations-The Strugglefor Power and Peace (1948). 

Κορυφαίος, όμως, σήμερα εκφραστής της Σχολής του Ρεαλισμού είναι ο γνωστός μας HenryKissinger (βλ., άλλωστε, αντί πολλών το εντυπωσιακό έργο του «Diplomacy» (1994). Όταν, όμως, η θεωρία «εντόπισε» και η πράξη «διαπίστωσε» πως υφίσταται μια «Παγκόσμια Τάξη»και μάλλον ότι δομούνται «Παγκόσμιες Αρχές» (World Order Models Project= WOMP), με κυρίαρχη πλέον την «ιδεολογία του Νεοφιλελευθερισμού», στην οποία ανήκουν τα Χριστιανοδημοκρατικά κόμματα της Ευρώπης και οι πρόθυμοι συνεργάτες τους σοσιαλδημοκράτες. Η μόνη Σχολή Σκέψης για μία προοδευτική κατεύθυνση, με επιστήμονες και πολιτικούς αμιγώς σοσιαλιστές και όχι σοσιαλδημοκράτες, ήταν και είναι η «Σχολή του Στρουκτουραλισμού» (δηλ. του «δομισμού» ή «διαρθρωτισμού»). Η Σχολή αυτή εντόπισε ακριβώς το «ρόλο των σοσιαλδημοκρατών»(!) για την εκμετάλλευση των κοινωνιών της Περιφέρειας, ώστε να μη θιχτεί η οικονομική ολιγαρχία της Μητρόπολης.

Η Σχολή αυτή στηρίζεται κατ' αρχήν στη μαρξιστική θεωρία και ανάλυση και ενώ αφετηρία της έχει την περίοδο του «Ψυχρού Πολέμου», εντούτοις επιβεβαιώνεται και στις παρούσες συνθήκες. Υποστηρίχθηκε δε από επιστήμονες κύρους όπως: οι Ανδρέας Παπανδρέου,Samir AminPaul Sweezy, Arghiri EmmanuelWalter Rodney, Andre Frank, Paul Baran κ.ά. Κύρια αντίληψη της Σχολής αυτής ήταν η σχέση «Κέντρου-Περιφέρειας» και το επιφαινόμενο «Βορρά-Νότου».

Αντίπαλος της θεωρίας αυτής είναι η «Σχολή του Νεοφιλελευθερισμού» (από κοντά η «Σχολή του Μονεταρισμού»), με κύρια αντανάκλαση στις πολιτικές του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ).

Συνεπώς: «Σχολή του Στρουκτουραλισμού» και «Σχολή του Νεοφιλελευθερισμού» ή «Σχολή του Μονεταρισμού», αφορούν αντιτιθέμενες Σχολές Σκέψης και ασφαλώς πολιτικής δράσης. 

Ως εκ τούτου, είναι άκρως λαϊκιστικό το να υποστηρίζει κάποιος πολιτικές του νεοφιλελευθερισμού, δηλώνοντας ότι είναι σοσιαλδημοκράτης. 

Κάποτε πρέπει ο λαϊκισμός να τύχει της κριτικής και της απάντησης που του αξίζει από τις κοινωνίες που πλήττονται!

* Ο Πέτρος Μηλιαράκης δικηγορεί στα Ανώτατα Ακυρωτικά Δικαστήρια της Ελλάδας και στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια του Στρασβούργου και του Λουξεμβούργου (ECHR και GC – EU).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΙΝΑΛ Ηρακλείου: Οδηγίες για όσους ψηφίσουν στις εσωκομματικές εκλογές

Κίνημα Αλλαγής: Σε ποιες περιοχές θα βρίσκονται οι 840 κάλπες για τις εσωκομματικές εκλογές

ΚΙΝΑΛ: Κερδισμένο το κόμμα από την τηλεμαχία στην ΕΡΤ των υποψηφίων για την Προεδρία

ESPA BANNER