Υγεία

Η «σιωπηλή» νόσος που κάνει κακό στην καρδιά και τα αγγεία

καρδια

Ο σακχαρώδης διαβήτης (ΣΔ) είναι ένα χρόνιο νόσημα, το οποίο χαρακτηρίζεται από διαταραχή του μεταβολισμού των υδατανθράκων, των λιπιδίων και των πρωτεϊνών. Οι διαταραχές αυτές οφείλονται σε πλήρη ή μερική έλλειψη ινσουλίνης ή σε αντίσταση των περιφερικών ιστών στη δράση αυτής. Συνέπεια αυτών είναι η αύξηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα.

Ο επιπολασμός του ΣΔ στην Ελλάδα υπολογίζεται περίπου σε 8%, εκ του οποίου ποσοστό μεγαλύτερο του 90% πάσχει από ΣΔ τύπου 2 (ΣΔτ2).

Μεγάλο ποσοστό αυτών των ασθενών έχουν πολλαπλούς παράγοντες κινδύνου, όπως κοιλιακή παχυσαρκία, αντίσταση στην ινσουλίνη, μη υγιεινό τρόπο διατροφής, χρήση καπνού και αλκοόλ, κακή φυσική κατάσταση, αρτηριακή υπέρταση και δυσλιπιδαιμία.

Η βελτίωση των τροποποιήσιμων παραγόντων κινδύνου σχετίζεται άμεσα με την πρόληψη των μικροαγγειακών και μακροαγγειακών επιπλοκών της νόσου, με αποτέλεσμα τη μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου και της ολικής θνητότητας.

Μακροαγγειοπάθεια και μικροαγγειοπάθεια στον ΣΔτ2
Η μακροαγγειοπάθεια στον ΣΔ χαρακτηρίζεται από την εμφάνιση αθηροσκληρυντικών αλλοιώσεων στις αρτηρίες μεγάλου διαμετρήματος, δηλαδή στις στεφανιαίες, στις καρωτίδες, στις εγκεφαλικές και σε εκείνες των κάτω άκρων. Προσβολή αυτών των αρτηριών οδηγεί σε στεφανιαία νόσο, αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο και περιφερική αρτηριακή νόσο. Η μικροαγγειοπάθεια χαρακτηρίζεται από την προσβολή μικρότερου μεγέθους αρτηριών των νεφρών, του οφθαλμού και των νεύρων. Στόχος επομένως της ολοκληρωμένης αντιδιαβητικής θεραπείας πρέπει να είναι η μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου, των μικροαγγειακών επιπλοκών και της ολικής θνητότητας, καθώς και η βελτίωση της ποιότητας ζωής. Η επίτευξη αυτών των στόχων απαιτεί πολυπαραγοντική παρέμβαση. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί η εξατομίκευση των στόχων και των παρεμβάσεων ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του κάθε ασθενούς.

Συγκεκριμένα, έμφαση πρέπει να δοθεί στη μείωση του σωματικού βάρους με αλλαγή τρόπου ζωής, υγιεινή διατροφή, αύξηση σωματικής δραστηριότητας περιορισμό ή διακοπή του αλκοόλ, διακοπή του καπνίσματος καθώς και στον συνιστώμενο εμβολιασμό για τους διαβητικούς ασθενείς.

Αρτηριακή υπέρταση και ΣΔτ2
Η συνύπαρξη αρτηριακής υπέρτασης και ΣΔ είναι πολύ συχνή. Η υπέρταση αυτή οφείλεται σε αύξηση του όγκου παλμού και των περιφερικών αγγειακών αντιστάσεων που προκαλούνται από την υπεργλυκαιμία και την αντίσταση στην ινσουλίνη. Ο αυστηρότερος έλεγχος της αρτηριακής πίεσης μειώνει τα καρδιαγγειακά επεισόδια και τον κίνδυνο μικροαγγειακών επιπλοκών. Σ’ αυτή την κατεύθυνση σημαντική είναι η συνεισφορά των νεότερων κατηγοριών αντιδιαβητικών φαρμάκων, όπως οι ανταγωνιστές του υποδοχέα του πεπτιδίου που μοιάζει με τη γλυκαγόνη-1 (GLP-1) και οι αναστολείς των συμμεταφορέων νατρίου-γλυκόζης τύπου 2 (SGLT-2) που εκτός από αντιδιαβητική δράση έχουν και ήπια αντιϋπερτασική δράση.

Διαβητική δυσλιπιδαιμία
Ένας άλλος παράγοντας είναι η διαβητική δυσλιπιδαιμία που χαρακτηρίζεται από το συνδυασμό υψηλών τιμών τριγλυκεριδίων (TG) και χαμηλών τιμών χοληστερόλης των υψηλής πυκνότητας λιποπρωτεϊνών (HDL-C). Η χοληστερόλη των λιποπρωτεϊνών χαμηλής πυκνότητας (LDL-C) μπορεί να είναι εντός φυσιολογικών ορίων ή ήπια αυξημένη. Ωστόσο υπερέχουν οι μικρές πυκνές LDL που είναι κατ’ εξοχήν αθηρογόνες. Πρωτεύον θεραπευτικός στόχος στην αντιμετώπιση της διαβητικής δυσλιπιδαιμίας είναι η μείωση LDL-C. Σε όλους τους ασθενείς με ΣΔ άνω των 40 ετών αλλά και σε νεότερους συστήνεται η έναρξη μιας αποτελεσματικής στατίνης.

Φάρμακα και γλυκαιμικοί στόχοι για τη θεραπεία του ΣΔτ2
Ο κλινικός ιατρός έχει πλέον στη θεραπευτική του φαρέτρα 7 κατηγορίες φαρμάκων: διγουανίδια, σουλφονυλουρίες, γλιταζόνες, αναστολείς του ενζύμου διπεπτυλ-πεπτιδάση-4 (DPP-4), SGLT-2 αναστολείς, GLT-1 αγωνιστές και ινσουλίνη. Βασική αρχή της θεραπείας του ΣΔτ2 είναι ο καθορισμός και η υλοποίηση γλυκαιμικών στόχων. Όλοι οι θεραπευτικοί αλγόριθμοι ξεκινούν με δίαιτα, άσκηση και μετφορμίνη. Η προσθήκη δεύτερου και τρίτου αντιδιαβητικού φαρμάκου πρέπει να γίνεται με βάση την αποτελεσματικότητά του, την ασφάλεια και τις ανεπιθύμητες ενέργειες, το μηχανισμό δράσης, την πιθανότητα υπογλυκαιμίας, την επίδραση στο σωματικό βάρος και τις ευεργετικές επιδράσεις στο καρδιαγγειακό σύστημα. Επίσης επιβάλλεται η εκτίμηση πιθανών αλληλοεπιδράσεων μεταξύ των διαφόρων φαρμάκων λόγω της συννοσηρότητας.

Πέραν της αντιμετώπισης του ΣΔ, καθοριστική σημασίας είναι η πρόληψη της αρτηριακής υπέρτασης και της δυσλιπιδαιμίας. Ο κλινικός ιατρός καλείται να ενημερώσει σωστά τους ασθενείς για τη σημασία της ώστε να ανιχνευθούν σε πρώιμο στάδιο επιπλοκές της νόσου. Έτσι συστήνεται ετήσιος οφθαλμολογικός έλεγχος καθώς και έλεγχος περιφερικής νευροπάθειας.

Η ταυτόχρονη βελτίωση των συνυπαρχόντων παραγόντων κινδύνου σε ασθενείς με ΣΔ οδηγεί σε πρόληψη και καθυστέρηση εμφάνισης των μικροαγγειακών και μακροαγγειακών επιπλοκών της νόσου, με αποτέλεσμα τη μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου, τη μείωση της ολικής θνητότητας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Πηγή: ygeiamou.gr

Υγεία

Μάθετε πώς επηρεάζει το σώμα η θερινή ώρα

θερινή ώρα

Η θερινή ώρα μπορεί να έχει επιδράσεις οι οποίες παρατηρούνται πιο εύκολα σε κάποιους ανθρώπους απ' ότι σε άλλους.

Για να τις αποτρέψετε, είναι καλύτερο να εκτεθείτε στον ήλιο κατά την διάρκεια της ημέρας, να προσπαθήσετε να μην κοιμηθείτε μέσα στην ημέρα, και να διατηρήσετε τη συνηθισμένη ρουτίνα σας.

Έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές ενδιαφέρουσες μελέτες στο πώς επηρεάζει το σώμα η θερινή ώρα. Όμως, καμία τους δεν κατέληξε σε οριστικά συμπεράσματα. Παρόλα αυτά είναι ξεκάθαρο ότι αυτή η αλλαγή έχει διαφορετικές επιπτώσεις από άτομο σε άτομο και για κάποιους μπορεί να είναι ενοχλητικές.

Το ζήτημα της αλλαγής ώρας αποτελούσε πάντα ένα θέμα διαμάχης. Η πρακτική αυτή ξεκίνησε στην Ευρώπη κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο κύριος λόγος ήταν πως θα επέτρεπε την εξοικονόμηση ενέργειας.

Η θερινή ώρα έρχεται το τέλος Μαρτίου για τους καλοκαιρινούς μήνες και την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου για τους χειμερινούς.

Στη θεωρία σκοπό έχει να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τον ήλιο για να προαχθεί η εξοικονόμηση ενέργειας. Ωστόσο, μελέτες δείχνουν ότι η ενέργεια που εξοικονομείται το πρωί, χρησιμοποιείται το απόγευμα. Ομοίως, οι εργαζόμενοι γίνονται λιγότερο παραγωγικοί όσο προσαρμόζονται. Ίσως τελικά να μην εξοικονομεί τόση ενέργεια όση πιστεύαμε!

Θερινή ώρα (Ώρα οικονομίας ηλιακού φωτός)

Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι οι κουλτούρες που δεν έχουν ηλεκτρισμό έχουν όμοια ρουτίνα με αυτές που έχουν. Επίσης, οι ειδικοί πιστεύουν ότι οι πρόγονοί μας κοιμόντουσαν παρόμοια με εμάς τώρα. Αυτό σημαίνει ότι από τη φύση μας έχουμε όλοι παρόμοια μοτίβα ύπνου. 

Ο λόγος είναι πως όλα τα ζωντανά πλάσματα, ακόμη και τα πιο απλά, ρυθμίζουν πολλές λειτουργίες τους σε κύκλους 24 ωρών. Σε αυτούς, καθοριστικοί παράγοντες είναι το φως και το σκοτάδι.

Το 2011, μια ομάδα ερευνητών από το Κέντρο Γονιδιωματικής Ρύθμισης (CRG) στην Μπαρτσελόνα, ανακάλυψε ότι τα κύτταρα ξεχωρίζουν τη μέρα από τη νύχτα και αυτό είναι κρίσιμο για τη λειτουργία τους.

Αυτός ο κιρκάδιος ρυθμός ρυθμίζει τους κύκλους ύπνου-εγρήγορσης και όλες τις σχετικές λειτουργίες. Όταν αλλάζουν αυτοί οι κύκλοι προκαλείται ανισορροπία στο σώμα και μπορούν να υπάρξουν διάφορα προβλήματα. Το ανθρώπινο σώμα λατρεύει τις ρουτίνες καθώς το βοηθούν να λειτουργεί καλύτερα.

Οι επιδράσεις της θερινής ώρας

Η θερινή ώρα προκαλεί ένας είδος “τζετ-λαγκ”. Τζετ-λαγκ είναι το όνομα που έχουμε δώσει στη δυσφορία την οποία νιώθει ένα άτομο όταν ταξιδεύει σε ένα μέρος με διαφορετική ζώνης ώρας. Η θερινή ώρα μπερδεύει το σώμα προκαλώντας χάος. Η αλλαγή των ωρών δραστηριότητας και ξεκούρασης προκαλεί κόπωση, υπνηλία, και ευερεθιστότητα.

Κάποιοι άνθρωποι το βιώνουν περισσότερο από άλλους. Τα συμπτώματα, εξαιτίας της άμεσης επίδρασης της αλλαγής, είναι η αλλαγή στην έκκριση μελατονίνης. Αυτή είναι μια ορμόνη η οποία δρα ανάλογα με το ηλιακό φως.

Όταν υπάρχει περισσότερο φως, υπάρχει λιγότερη μελατονίνη. Από την άλλη, το σώμα παράγει περισσότερη όταν υπάρχει λιγότερο φως ώστε να επιφέρει ύπνο. Αυτή η πρακτική προκαλεί την απορρύθμιση της ορμόνης η οποία με τη σειρά της προκαλεί τα συμπτώματα που περιγράψαμε.

Άλλες επιπτώσεις

Η θερινή ώρα επηρεάζει την ποιότητα και τη διάρκεια του ύπνου. Μια μελέτη αναφέρει ότι αυτό κάνει τους ανθρώπους να χάνουν περίπου 60 λεπτά ύπνου τις πρώτες ημέρες και επηρεάζει την ποιότητα του ύπνου κατά, περίπου, 10%.

Επίσης, άλλες αναλυτικές μελέτες σημειώνουν πως αυτή η πρακτική αυξάνει ελαφρώς τον αριθμό των εμφραγμάτων του μυοκαρδίου (καρδιακή προσβολή). Με τη σειρά της, η αλλαγή που γίνεται το φθινόπωρο μειώνει αυτό το νούμερο.

Ακόμη, άλλη μελέτη υπογραμμίζει ότι, κατά τη διάρκεια των ημερών μετά τη θερινή ώρα, υπάρχει αύξηση των αυτοκτονιών. Επίσης, φαίνεται από έρευνες ότι εκείνη την περίοδο αυξάνεται ο αριθμός των τροχαίων και των εργατικών ατυχημάτων.

Υπάρχουν στατιστικές αποδείξεις οι οποίες δείχνουν ότι τη Δευτέρα που ακολουθεί την αλλαγή, τα εργατικά ατυχήματα είναι πιο σοβαρά από άλλες φορές.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι οι καρδιακές προσβολές, τα ατυχήματα, και ο αριθμός αυτοκτονιών αυξάνονται ελάχιστα. Παρόλα αυτά, πρόκειται για ενδιαφέροντα δεδομένα τα οποία καλό είναι να έχετε κατά νου ώστε να σας ενθαρρύνουν να προσαρμοστείτε σε αυτή την αλλαγή με τον πιο υγιεινό τρόπο.

meygeia.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Γιατί δεν πρέπει να τρως ποτέ σοκολάτα πριν τον ύπνο;

Καταπολεμήστε το άγχος και την κατάθλιψη με αυτά τα βότανα και τα αιθέρια έλαια