Τεχνολογία

«Πενάκι» διακρίνει με ακρίβεια τον καρκίνο από τον υγιή ιστό

καρκίνος

Γιατροί, χημικοί και μηχανικοί στις ΗΠΑ δημιούργησαν ένα καινοτόμο χειρουργικό εργαλείο χειρός, το οποίο γρήγορα και με μεγάλη ακρίβεια μπορεί να ανιχνεύσει τον καρκινικό ιστό στη διάρκεια μιας επέμβασης στον ασθενή.
Η συσκευή μοιάζει με πένα και εντοπίζει τον καρκίνο στο σώμα μέσα σε περίπου δέκα δευτερόλεπτα, τουλάχιστον 150 φορές πιο γρήγορα σε σχέση με την υπάρχουσα τεχνολογία.
Το πενάκι με την ονομασία MasSpec Pen επιτρέπει στους χειρουργούς να έχουν άμεση και αξιόπιστη πληροφόρηση για τον ποιό ιστό πρέπει να αφαιρέσουν και ποιόν όχι, μειώνοντας έτσι τις πιθανότητες να επανεμφανισθεί ο καρκίνος στο μέλλον.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Όστιν, με επικεφαλής την επίκουρη καθηγήτρια χημείας Λίβια Σκιαβινάτο Έμπερλιν, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό "Science Translational Medicine".
«Αν μιλήσει κανείς με καρκινοπαθείς μετά από μια χειρουργική επέμβαση, ένα από τα πρώτα πράγματα που θα πουν, είναι "ελπίζω ότι ο χειρουργός αφαίρεσε όλο τον καρκίνο". Είναι πραγματικά πολύ λυπηρό, όταν αυτό δεν έχει συμβεί. Όμως η νέα τεχνολογία μας μπορεί να αυξήσει δραστικά τις πιθανότητες οι χειρουργοί όντως να απομακρύνουν και το τελευταίο ίχνος του καρκίνου κατά την επέμβαση» δήλωσε η Σκιαβινάτο.
Το νέο εργαλείο, που είναι πολύ εύκολο στη χρήση του από τον γιατρό και δεν καταστρέφει τους ιστούς του ασθενούς, «διαβάζει» χημικά το μοριακό αποτύπωμα του ιστού μέσω ενός φασματόμετρου μάζας. Στη συνέχεια, με τη βοήθεια ενός ειδικού λογισμικού, αξιολογεί αμέσως αν πρόκειται για καρκινικό ή υγιή ιστό.
Η σχετική ετυμηγορία εμφανίζεται στην οθόνη ενός συνδεδεμένου υπολογιστή με τις ενδείξεις «φυσιολογικό» ή «καρκίνος». Για μερικούς καρκίνους όπως των πνευμόνων, εμφανίζεται και ο συγκεκριμένος υποτύπος.

Η σημερινή μέθοδος διάκρισης ανάμεσα στον καρκινικό και στον υγιή ιστό (Frozen Section Analysis) είναι αργή και μερικές φορές ανακριβής. Κάθε δείγμα που έχει ληφθεί από τον ασθενή, χρειάζεται τουλάχιστον 30 λεπτά για να αξιολογηθεί από τον γιατρό και στο μεταξύ αυξάνεται ο κίνδυνος μόλυνσης του ασθενούς ή αρνητικών παρενεργειών της αναισθησίας.
Για μερικά είδη καρκίνου, τα λάθη στην αξιολόγηση φθάνουν το 10% έως 20% των περιπτώσεων. Επιπλέον, πρόβλημα αποτελεί και η περιττή αφαίρεση υγιούς ιστού, που αυξάνει τον κίνδυνο για πρόκληση βλάβης στα νεύρα, για αισθητικής φύσεως και άλλα προβλήματα (π.χ. απώλεια του λόγου στους ασθενείς με καρκίνο του θυρεοειδούς).
Οι ερευνητές δοκίμασαν το εργαλείο MasSpec Pen σε δείγματα από 253 καρκινοπαθείς και σε πειραματόζωα (ποντίκια) με καρκίνο. Κατά μέσο όρο χρειάσθηκαν δέκα δευτερόλεπτα για τη διάγνωση του καρκίνου, με ποσοστό ακρίβειας, ευαισθησίας (sensitivity) και ειδικότητας (specificity) άνω του 96%. Το νέο εργαλείο, που θα βελτιωθεί περαιτέρω στο μέλλον, θα αρχίσει να δοκιμάζεται σε ογκολογικές επεμβάσεις σε ανθρώπους από το 2018.

πηγή: ΑΜΠΕ

Τεχνολογία

Αυτοκίνητο: Σύντομα και φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων «εν κινήσει»

φόρτιση ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Στην εποχή της ηλεκτροκίνησης το καλώδιο φόρτισης μπήκε στη ζωή μας και έγινε συνώνυμο της εξέλιξης. Η χρήση του χρειάζεται κάποιες βασικές γνώσεις από τους οδηγούς-κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με την κλασική μάνικα στο βενζινάδικο, η οποία συνδέει το αυτοκίνητο με την αντλία βενζίνης και μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα ολοκληρώνεται ο ανεφοδιασμός του οχήματος.

Με την ηλεκτροκίνηση ο οδηγός πρέπει να προγραμματίσει τη φόρτιση του οχήματός του, να υπολογίσει τη διαδρομή και να έχει μαζί του έναν φορτιστή.

Στον μέλλον, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα αλλάξουν πολλά στον χώρο της αυτοκίνησης. Στον τομέα της φόρτισης, για παράδειγμα, αναμένεται να υπάρξει μία σημαντική διαφοροποίηση, καθώς το τελευταίο διάστημα βρίσκεται στο στάδιο δοκιμών η κατασκευή πομπών επαγωγικής φόρτισης αυτοκινήτων.

Αυτή η τεχνολογία θα επιτρέψει να κατασκευαστούν μεγάλου μήκους χώροι στάθμευσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως, για παράδειγμα, σε πιάτσες ταξί, σε πάρκινγκ ή οπουδήποτε αλλού, όπου θα φορτίζονται ταυτόχρονα τα αυτοκίνητα χωρίς καμία μέριμνα εκ μέρους του οδηγού, διατηρώντας πλήρη ελευθερία κινήσεων σε ολόκληρο το μήκος που περιλαμβάνουν οι επαγωγικοί αγωγοί.

Αυτή η εφαρμογή θα δώσει ελευθερία κινήσεων στους οδηγούς που μπορούν να συνδυάσουν δουλειά και παράλληλη φόρτιση. Μεταξύ των ευνοημένων αναμένεται να είναι οι οδηγοί ηλεκτρικών ταξί. Αυτή η καινοτομία αναμένεται να προκαλέσει εκρηκτική διάδοση της ηλεκτροκίνησης στον κόσμο των επαγγελματιών, που θα μπορούν να κινούνται ελεύθερα χωρίς να είναι αναγκασμένοι και δεσμευμένοι να περιμένουν για αρκετή ώρα σε ένα μέρος όσο διαρκεί η φόρτιση. Το ίδιο μπορεί να γίνει και σε πάρκινγκ, όπου απλά παρκάροντας για λίγα λεπτά κάπου θα μπορεί ο οδηγός να φορτίζει και το αυτοκίνητό του.

Ήδη, 25 ηλεκτρικά ταξί στο Όσλο εξοπλίστηκαν με συστήματα επαγωγικής φόρτισης και εκμεταλλεύονται σειρές πομπών, οι οποίοι έχουν ενσωματωθεί στο έδαφος της πιάτσας τους. Αυτός ο στόλος, αποτελούμενος από ηλεκτρικές Jaguar I-pace, είναι μία πιλοτική εφαρμογή που εντάσσεται στο κρατικό πρόγραμμα εξηλεκτρισμού των ταξί της Νορβηγίας.

Αντίστοιχες εφαρμογές στατικής και δυναμικής επαγωγικής φόρτισης θα υλοποιηθούν και από άλλους κλάδους μεταφορών, οι οποίοι αντιμετωπίζουν τη διαδικασία της χρήσης καλωδίων φόρτισης ως άκρως ενοχλητική. Σύμφωνα με τον επίτιμο πρόεδρο του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ΕΛΙΝΗΟ), Διονύση Νέγκα, υπάρχουν δύο είδη επαγωγικής φόρτισης:

Η στατική και η δυναμική.

Η πρώτη αναφέρεται σε πομπό ηλεκτρικής ενέργειας τοποθετημένο σε σταθερό σημείο, συνήθως στο επίπεδο του δρόμου ή και εμβαπτισμένο στη μάζα της επίστρωσής του, και σε δέκτη στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου το οποίο έρχεται και σταθμεύει ακριβώς πάνω από τον πομπό παραμένοντας εκεί ακίνητο για όλη τη διάρκεια της φόρτισης.

Η δεύτερη αναφέρεται σε αυτοκίνητο το οποίο διαθέτει δέκτη στο κάτω μέρος του και διέρχεται κινούμενο πάνω από πολλούς, διαδοχικά τοποθετημένους στην επιφάνεια του δρόμου πομπούς ηλεκτρικής ενέργειας, όπου θα μπορούν να φορτίζουν τα αυτοκίνητα «εν κινήσει».

Με τον δεύτερο τρόπο φόρτισης, δηλαδή τη δυναμική, μπορεί στο μέλλον να εξασφαλιστεί αέναη κίνηση αυτόνομων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία θα κινούνται συνεχώς στην ίδια συγκεκριμένη διαδρομή, που κατά μήκος της θα είναι εφοδιασμένη με διαδοχικούς πομπούς ηλεκτρικής ενέργειας εγκιβωτισμένους στα υλικά κατασκευής της.

Ήδη, η τεχνολογία στον τομέα της φόρτισης περνάει σε επόμενο βήμα και όλα δείχνουν ότι πολύ σύντομα θα μπορούν να ηλεκτρικά αυτοκίνητα να κινούνται απροβλημάτιστα παντού και χωρίς οι οδηγοί να έχουν την δέσμευση των καλωδίων. Μα το σημαντικότερο όλων είναι ότι θα μπορεί το ηλεκτρικό αυτοκίνητο να φορτίζεται ενώ κινείται, χωρίς ο οδηγός να αναγκάζεται να μένει σταθερός σε ένα σημείο για πολλά λεπτά της ώρας.

πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Facebook: Επεκτείνει την τηλεργασία σε όλο το προσωπικό του και μετά την πανδημία

ΗΠΑ:΅Επενδύσεις 250 δισ. δολ. στην τεχνολογία

Bitcoin: Νέο «τιτίβισμα» του Μασκ έδωσε ώθηση στο κρυπτονόμισμα