Τεχνολογία

Κόσμος

Ρεκόρ αιτήσεων για θέσεις αστροναυτών στην NASA

νασα αστροναυτης

Ιστορικό ρεκόρ αιτήσεων για θέσεις αστροναυτών στην Εθνική Υπηρεσία Αεροναυπηγικής και Διαστήματος (NASA) καταγράφηκε μέσα στους τελευταίους δύο περίπου μήνες καθώς 18.300 άτομα κατέθεσαν αίτηση για τις 8 θέσεις που άνοιξαν!

Συγκριτικά σημειώνεται από τους ανθρώπους της NASA πως μέχρι τώρα οι περισσότερες αιτήσεις ήταν για την κλάση αστροναυτών του 1978, που για 35 θέσεις έκαναν αίτηση 8.000 άτομα.
Όπως έγινε γνωστό, η NASA από τους 18.300 αιτούντες θα κάνει μια πρώτη διαλογή ούτως ώστε ο αριθμός να πέσει το μέγιστο στους 500 υποψηφίους. Αυτό θα γίνει με λέξεις-κλειδιά που θα αποτελούν τα κριτήρια τα οποία θα θέσει η Υπηρεσία, κι αυτό γιατί αίτηση μπορούσε να καταθέσει οποιοσδήποτε. Ανάλογα με το εάν υπάρχουν αρκετές αιτήσεις που ικανοποιούν τα κριτήρια της διαλογής, οι τελικές θέσεις υποψήφιων αστροναυτών υπάρχει περίπτωση να αυξηθούν σε 14.

Οι επιτυχόντες

Σύμφωνα με τους ανθρώπους της NASA, συνήθως ο μέγιστος αριθμός που θα φτάσουν στη φάση της τελικής συνέντευξης δεν ξεπερνάει τους 120 ανθρώπους. Από αυτούς οι επιτυχόντες θα σταλούν στο Διαστημικό Κέντρο Τζόνσον του Χιούστον, όπου θα εκπαιδευτούν για τουλάχιστον δύο χρόνια.

Στην εκπαίδευση περιλαμβάνονται μαθήματα χειρισμού των συστημάτων των διαστημοπλοίων και των διαφόρων τύπων σκαφών, μαθήματα διαστημικού περιπάτου και συνεργασίας μέσα σε ομάδα. Επιπλέον γίνονται μαθήματα ρωσικής γλώσσας και άλλων χρήσιμων δεξιοτήτων. Οι επιτυχόντες θα έχουν την ευκαιρία να εκπαιδευτούν σε πτήσεις με διαστημόπλοια της Boeing, της SpaceX, αλλά και με τους ρωσικούς πυραύλους Soyuz.

Ο μεγάλος αριθμός αιτήσεων, εκτιμούν οι ειδικοί, είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων, όπως είναι τα εντυπωσιακά αποτελέσματα των τελευταίων διαστημικών αποστολών, αλλά και η σχεδιαζόμενη αποστολή ανθρώπων στον Αρη μέσα στα επόμενα χρόνια.

Όπως και να έχει πάντως, οι επιτυχόντες αυτού του διαγωνισμού θα αναλάβουν ενεργό δράση το νωρίτερο το 2020, ενώ η πρώτη επανδρωμένη αποστολή στον Κόκκινο Πλανήτη εκτιμάται από τη NASA ότι θα γίνει πραγματικότητα μέσα στη δεκαετία του 2030.

Πηγή: Έθνος

Τεχνολογία

Εφαρμογή για την «βιώσιμη κατανάλωση» στα σούπερ μάρκετ

κινητό τηλέφωνο

Μία καινοτόμα «έξυπνη» εφαρμογή κινητού τηλεφώνου, η οποία βοηθά τους καταναλωτές να κάνουν τα ψώνια τους στα σουπερμάρκετ και σε άλλα καταστήματα με τρόπο περιβαλλοντικά βιώσιμο, υγιεινό και πιο κοντά στις προσωπικές αξίες και προτιμήσεις τους, ανέπτυξαν Έλληνες ερευνητές του εξωτερικού, σε συνεργασία με ξένους συναδέλφους τους.

Η εφαρμογή βιώσιμης κατανάλωσης αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος ASSET, το οποίο έχει ως στόχο μία καινοτόμα ψηφιακή αγοραστική διαδικασία με ανθρωποκεντρικά συστήματα αιχμής, σχεδιασμένα να αντιπροσωπεύουν τις ανθρώπινες αξίες (value-sensitive design): Πλουραλιστικά κριτήρια βιωσιμότητας για την αγοραστική επιλογή των προϊόντων, προστασία της ιδιωτικότητας στη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων και αποφυγή της εμπορικής χειραγώγησης των καταναλωτών.

Η εφαρμογή, ήδη, υλοποιήθηκε και αξιολογήθηκε πιλοτικά σε δύο καταστήματα σουπερμάρκετ στην Εσθονία και την Αυστρία, με διαφορετικά προφίλ καταναλωτών. Και στις δύο περιπτώσεις παρατηρήθηκε στατιστικά σημαντική αλλαγή της αγοραστικής συμπεριφοράς, με τους καταναλωτές να ψωνίζουν καινούργια προϊόντα, τα οποία είδαν στις κατατάξεις στο κινητό τους.

Τα αποτελέσματα της σχετικής μελέτης παρουσιάστηκαν στο περιοδικό «Royal Society Open Science» της βρετανικής Βασιλικής Εταιρείας Επιστημών. Από ελληνικής πλευράς συμμετείχαν ο αναπληρωτής καθηγητής της Σχολής Υπολογιστών του βρετανικού Πανεπιστημίου του Λιντς Ευάγγελος Πουρνάρας, απόφοιτος πληροφορικής του Πανεπιστημίου του Πειραιά, και ο Θωμάς Ασίκης, ερευνητής στον τομέα Υπολογιστικής Κοινωνικής Επιστήμης στο Ελβετικό Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας (ΕΤΗ) της Ζυρίχης, απόφοιτος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Το καινοτόμο σύστημα λήψης αποφάσεων λειτουργεί ως εξής: Μέσω μίας εφαρμογής έξυπνου τηλεφώνου (smart phone app), ο καταναλωτής εισάγει τις προτιμήσεις του για τα κριτήρια που πρέπει να πληρούν τα προϊόντα, π.χ. τρόφιμα βιολογικά, για χορτοφάγους, χωρίς λακτόζη, προϊόντα δίκαιου εμπορίου κ.λπ. Οι προτιμήσεις του μπορούν να εκφραστούν σε ένα φάσμα τεσσάρων κατηγοριών (περιβάλλον, υγεία, ποιότητα, κοινωνία) αποτελούμενο από 25 κριτήρια βιωσιμότητας και μπορούν να αλλάξουν οποιαδήποτε στιγμή από τον καταναλωτή. Σε περίπτωση που ένα τέτοιο φάσμα ευελιξίας δεν εξυπηρετεί τον καταναλωτή, έχει την εναλλακτική να υιοθετήσει τις προτεραιότητες κάποιας οργάνωσης ή θεσμού που εμπιστεύεται, π.χ. της Greenpeace.

Μία σχεδιαστική καινοτομία του συστήματος είναι η αποκέντρωση των προτιμήσεων του καταναλωτή: Όλα τα δεδομένα του χρήστη της εφαρμογής παραμένουν στο τηλέφωνο και δεν διαμοιράζονται, πράγμα που εγγυάται την ιδιωτικότητα.

Κατά τη διάρκεια των αγοραστικών επισκέψεων στο κατάστημα λιανεμπορικής (π.χ. σουπερμάρκετ), τα προϊόντα στα κοντινά ράφια εμφανίζονται στην έξυπνη εφαρμογή με το πάτημα ενός κουμπιού, κατατασσόμενα με ένα εξατομικευμένο σκορ από το 1 έως το 10, το οποίο υποδηλώνει σε τι βαθμό κάθε προϊόν πληροί τις προτιμήσεις που έχει υποβάλει ο ίδιος ο καταναλωτής. Και σε αυτήν την περίπτωση, η εξατομίκευση γίνεται τοπικά στο τηλέφωνo, αποτρέποντας στρατηγικές χειραγώγησης για συγκεκριμένα προϊόντα.

Η εξατομικευμένη κατάταξη των προϊόντων βασίζεται σε μία γνωσιακή βάση για τα χαρακτηριστικά βιωσιμότητάς τους, η οποία αναπτύχθηκε από τους ερευνητές, συνδυάζοντας ένα ευρύ φάσμα ανοιχτών δεδομένων, γνώσεις ειδικών και διαδικασίες πληθοπορισμού (crowd-sourcing).

Όπως δήλωσε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο κ. Πουρνάρας, «η καταναλωτική μας συμπεριφορά έχει δραματικό αντίκτυπο στον πλανήτη και είναι καθοριστική στο πολύπλοκο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής. Η μετατόπιση από τον καταναλωτισμό προς μία πιο έξυπνη βιώσιμη κατανάλωση δεν είναι μόνο αναγκαία αλλά και εν δυνάμει εργαλείο να επιταχύνουμε τη μετάβαση προς μία βιώσιμη κοινωνία με την ενεργή συμμετοχή των πολιτών.

Καθημερινά ο καταναλωτής καλείται να πάρει αγοραστικές αποφάσεις για προϊόντα με πολύπλοκα χαρακτηριστικά, τα οποία έχουν συσσωρευτικά μεγάλη επιρροή στο περιβάλλον και τη δημόσια υγεία, π.χ. χρήση βιοδιασπώμενων υλικών ή γραμμές παραγωγής με χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Τα συστατικά των προϊόντων, τα υλικά και οι διαδικασίες παραγωγής ή ακόμα και η εφοδιαστική αλυσίδα ενός προϊόντος που φτάνει στον καταναλωτή, επηρεάζουν πολυδιάστατα μία δέσμη στόχων για βιώσιμη ανάπτυξη που θεσπίστηκαν από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών».

«Οι καταναλωτικές μας επιλογές», πρόσθεσε, «θα αποκτούσαν ένα ανεπανάληπτο κοινωνικό πρόσημο προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον, αν οι αγοραστικές επιλογές προϊόντων συσχετιστούν με εξατομικευμένους στόχους βιωσιμότητας, καλλιεργώντας μία επίγνωση σε θέμα βιωσιμότητας μέσω πρόσβασης σε μία έξυπνη σύνοψη πληροφορίας. Νέα προϊόντα θα ανακαλύπτονταν και θα έρχονταν στο αγοραστικό προσκήνιο, ενώ θα αναδυόταν μία συστηματική ανατροφοδότηση από τους ίδιους τους καταναλωτές στους παραγωγούς για έναν μετασχηματισμό των παραγωγικών διαδικασιών, πιο φιλικές στο περιβάλλον και τον άνθρωπο.

Τέτοια πληροφορία, όμως, παραμένει δύσκολα προσβάσιμη για τον απλό πολίτη και ακόμα πιο δύσκολη είναι η σύνοψή της με τρόπο που θα επιτρέπει στον καταναλωτή να κάνει γρήγορες και αποτελεσματικές συγκρίσεις προϊόντων σε μία νέα αξιακή βάση κατά τη διάρκεια αγορών σε καταστήματα αλλά και στο διαδίκτυο. Χαρακτηριστικές ετικέτες προϊόντων, όπως αυτές των βιολογικών (organic) ή του δίκαιου εμπορίου (fair-trade), δεν έχουν δει την απαιτούμενη διείσδυση στην αγορά και συχνά παραμένουν ασαφείς χωρίς τη δυνατότητα εξατομίκευσης. Η τιμή παραμένει το κυρίαρχο κριτήριο στις αγοραστικές επιλογές προϊόντων, ενώ η πηγή πληροφορίας των καταναλωτών συχνά εξαντλείται στην εμπορική διαφήμιση».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έκτακτο επίδομα 400 ευρώ - Ποιοι το δικαιούνται

Κρήτη: Ποια τμήματα σχολείων "έκλεισε" ο κορωνοϊός