Πολιτική

Γεροβασίλη: Πόσες απευθείας αναθέσεις έχει κάνει η Κυβέρνηση με αφορμή την πανδημία

Η κ. Γεροβασίλη

Ερώτηση προς όλους τους Υπουργούς κατέθεσε η Γραμματέας τη Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ, Όλγα Γεροβασίλη και 60 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ζητώντας αναλυτικά στοιχεία σε σχέση με το ποιες και πόσες απευθείας αναθέσεις έχει κάνει η Κυβέρνηση με αφορμή την πανδημία του κορωνοϊού covid-19;

Όπως επισημαίνουν οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, εν μέσω της υγειονομικής κρίσης, η Κυβέρνηση με επανειλημμένες διατάξεις σε Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου εκτός της τυπικής κοινοβουλευτικής διαδικασίας, εισήγαγε ρυθμίσεις για απευθείας αναθέσεις κάθε είδους, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί δημοσίων συμβάσεων.

Αναμφίβολα, σε ορισμένες περιπτώσεις κάποιες εγκρίσεις δαπανών είχαν κατεπείγοντα χαρακτήρα για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης. Όμως, αποτελεί κοινό τόπο ότι σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιήθηκε η υγειονομική κρίση ως μανδύας για την νομιμοποίηση απευθείας αναθέσεων και χρηματοδοτήσεων που δεν είχαν τον χαρακτήρα του επείγοντος.

Η υπόθεση με τα vouchers και ο εμπαιγμός χιλιάδων επιστημόνων για την κατάρτιση τύπου «σκοιλ ελικικού» είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα: εν μέσω πανδημίας εκατομμύρια Ευρώ αντί να δοθούν για να στηρίξουν τους πληττόμενους κλάδους, θα διοχετεύονταν σε 7 πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης με το υλικό τηλεκπαίδευσης να είναι τέτοιου επιπέδου που κατέληξε να διαπομπευθεί άδικα ολόκληρος ο κλάδος των Κέντρων επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) και των Κέντρων Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.).

Δυστυχώς, η περίπτωση των vouchers δεν είναι η μόνη. Διαρκείς χρηματοδοτήσεις προς τα ΜΜΕ χωρίς διαφάνεια, δωράκια στα ιδιωτικά θεραπευτήρια, σκανδαλώδεις υπερκοστολογημένες αναθέσεις για την προμήθεια υγειονομικού υλικού είναι μερικές μόνο από τις περιπτώσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας.

Όπως επισημαίνουν οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, η Κυβέρνηση με πληθώρα διατάξεων έχει θεσπίσει τη διαδικασία απευθείας αναθέσεων κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί δημοσίων συμβάσεων αλλά και ύπαρξης απορρήτου για δαπάνες που σχετίζονται με την αντιμετώπιση του κορονοϊού, ανεξαρτήτως ύψους ποσού και είδους προμήθειας/έργου/υπηρεσιών.

Όμως, οι Έλληνες πολίτες που βιώνουν για μια ακόμη φορά, συνθήκες εργασιακής και οικονομικής ανασφάλειας, έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν πού κατευθύνθηκε μέχρι και το τελευταίο ευρώ του κρατικού προϋπολογισμού κατά τη διάρκεια της κρίσης.

Έτσι ζητούν από το σύνολο των Υπουργών να καταθέσουν στοιχεία και να ενημερώσουν αναλυτικά ποιο είναι το σύνολο των εγκεκριμένων δαπανών κάθε είδους που δόθηκαν με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, χρηματοδοτήσεων επιχορηγήσεων και οικονομικών ενισχύσεων που έχουν χορηγηθεί από κάθε Υπουργείο και τους εποπτευόμενους φορείς του, από τις 25-02-2020 και μετά.

Πολιτική

Καραμανλής: Κομβικά τα έργα υποδομής για να γυρίσει η Ελλάδα σε τροχιά ανάπτυξης

Ο Υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής με τον Δήμαρχο Μινώα Πεδιάδας, Μανώλη Φραγκάκη (αριστερά)

"Τα έργα υποδομών κατέχουν κεντρική θέση και μπορούν να παίξουν κομβικό ρόλο στην "επιστροφή” της Ελλάδας σε τροχιά ανάπτυξης" επισημαίνει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής σε συνέντευξή του στην εφημερίδα "Η Καθημερινή”, σημειώνοντας ότι το υπουργείο έχει εκπονήσει ένα ρεαλιστικό πλάνο, συνολικού ύψους 13 δισ. ευρώ, για έργα που "έχει ανάγκη ο τόπος, μπορούν να δώσουν μεγάλη ώθηση στο ΑΕΠ της χώρας, να ενισχύσουν σημαντικά την απασχόληση" και εν τέλει "να κερδίσουμε το μεγάλο στοίχημα που έχουμε μπροστά μας και είναι η όσο το δυνατόν πιο γρήγορη επιστροφή στην ανάπτυξη".

Συγκεκριμενοποιώντας αναφέρθηκε πρώτον σε "εμβληματικά έργα που ταλαιπωρήθηκαν επί χρόνια" και "μέσα σε αυτόν τον χρόνο έχουμε δώσει λύσεις για να ξεμπλοκάρουν, από το Μετρό της Θεσσαλονίκης έως τον "πολύπαθο" οδικό άξονα Πάτρα–Πύργος και την ολοκλήρωση του Ε65". Συνέχισε με τα υλοποίηση το επόμενο διάστημα νέα έργα όπως είναι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και η νέα Περιφερειακή Οδός της Θεσσαλονίκης, το γνωστό FlyOver, που πρόσφατα παρουσιάσαμε, "αλλά και ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη είναι ουσιαστικά ένα εντελώς νέο έργο είναι, αφού δεν παραλάβαμε απολύτως τίποτα από την προηγούμενη κυβέρνηση". Τρίτον, σημείωσε, "υπάρχουν τα έργα που βρίσκονταν ήδη σε εξέλιξη και δουλεύουμε μεθοδικά για την ολοκλήρωση τους" και αναφέρθηκε στην παράδοση αύριο, παρουσία του πρωθυπουργού, των τριών νέων σταθμών του μετρό, Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια. Επισημαίνοντας πως στο στρατηγικό σχέδιο του υπουργείου κεντρική θέση έχουν έργα πραγματικού εκσυγχρονισμού της χώρας, ξεχώρισε τα αντιπλημμυρικά έργα, ύψους 500 σχεδόν εκατομμυρίων, για τα οποία έχουμε ήδη εξασφαλίσει χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με στόχο την ορθολογική αξιοποίηση του νερού, και τα έργα οδικής ασφάλειας. Τέλος μίλησε για "τον σχεδιασμό για τη νέα γενιά έργων της επόμενης 15ετίας, με κύριο χαρακτηριστικό τον σεβασμό στο Περιβάλλον" στο επίκεντρο του οποίου βρίσκονται οι συνδυασμένες μεταφορές, τα σιδηροδρομικά έργα και την ηλεκτροκίνηση. "Χαρακτηριστικό παράδειγμα η μερική υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου στην Πάτρα και η σύνδεση του με το λιμάνι, έργο το οποίο παρουσιάσαμε προχθές" σημείωσε.

Επισήμανε πως "το Ταμείο Ανασυγκρότησης δίνει μια μεγάλη ευκαιρία στη χώρα: να επενδύσουμε σε τομείς που έχουμε συγκριτικά πλεονεκτήματα" σημειώνοντας πως, τέτοιοι τομείς είναι τα Logistics, τα λιμάνια που μπορούν αν γίνουν μεγάλα εμπορευματικά κέντρα, τα έργα υποδομών που θα βοηθήσουν την Ελλάδα να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματα της. "Κι αυτή νομίζω πρέπει να είναι η νέα εθνική μας στρατηγική: η Ελλάδα να εξελιχθεί σε κόμβο υποδομών της ευρύτερης περιοχής" τόνισε

Ερωτηθείς για τα προβλήματα που υπάρχουν στα αστικές συγκοινωνίες, ανέφερε πως η προηγούμενη κυβέρνηση "επί 4,5 χρόνια δεν πήρε ούτε ένα νέο λεωφορείο, ενώ πάνω από 1/3 των συρμών του μετρό βρίσκονταν σε ακινησία" και προσέθεσε: "Εμείς προχωράμε τον διαγωνισμό για την προμήθεια νέων λεωφορείων που θα λύσουν οριστικά το πρόβλημα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Πολλά από αυτά θα είναι ηλεκτροκίνητα. Μέχρι τότε προσπαθούμε να βελτιώσουμε όσο γίνεται την καθημερινότητα των πολιτών, συνδυάζοντας λύσεις"

Αναφερόμενος στις συνομιλίες Παππά-Μιωνή που είδαν το φως της δημοσιότητας έκανε λόγο για "σκοτεινή υπόθεση", και πως "θα ήταν ιδιαίτερα θετικό αν ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης είχε την πολιτική γενναιότητα και διαχώριζε τη θέση του από αυτές τις αντιθεσμικές πρακτικές συγκρότησης μιας παράλληλης δομής εξουσίας".

Σχετικά με το ενδεχόμενοο πρόωρης προσφυγής στην κάλπη, ο κ. Καραμανλής επισήμανε πως το θέμα το έχει κλείσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός.

Ερωτηθείς αν φοβάται ένα θερμό επεισόδιο με την Τουρκία είπε ότι "είναι κάτι που δεν το εύχομαι και δεν το προβλέπω, αλλά σίγουρα η Ελλάδα δεν φοβάται". "Η Ελλάδα είναι έτοιμη να κάνει ό,τι χρειαστεί για να υπερασπίσει τα δίκαια της. Και σε αυτό το πλαίσιο ακολουθούμε την διπλωματική οδό, ισχυροποιώντας την θέση της χώρα μας διαρκώς σε διεθνές επίπεδο. Είναι σαφές σε όλους, συμμάχους και μη, πως η Ελλάδα δεν προκαλεί και σέβεται απόλυτα το Διεθνές Δίκαιο. Την ίδια ώρα όμως δεν εκχωρεί και τίποτα" τόνισε.

Τέλος όταν του ζητήθηκε να κρίνει το έργο της κυβέρνησης τον ένα χρόν διακυβέρνησης είπε: "Η κυβέρνηση έχει αφήσει τον ένα αυτό χρόνο θετικό αποτύπωμα σε μία σειρά πραγμάτων. Στέκομαι ωστόσο ειδικά στα δύο έκτακτα γεγονότα, που κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πέρυσι τέτοια εποχή. Αναφέρομαι στην κρίση του Έβρου, με την επιχείρηση "εισβολής” στα χερσαία σύνορα μας και βεβαίως την υγειονομική κρίση, τα οποία αντιμετωπίσαμε αμφότερα με εξαιρετική επιτυχία. Και δεν το λέω εγώ. Το λένε οι Έλληνες πολίτες όπως αποτυπώνεται σε όλες τις μετρήσεις, αλλά και όπως το εισπράττουμε στις καθημερινές μας συζητήσεις. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των πολιτών. Με την ίδια συνταγή, την δουλειά και την ετοιμότητα, δουλεύουμε και για την επόμενη μέρα, ώστε να συνεχίσουμε να δικαιώνουμε την εμπιστοσύνη”.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ