Οικονομία

Όλα τα ορόσημα και τα σενάρια για τον νέο κατώτατο μισθό

Κατώτατος μισθός

Αμέσως μετά την ψήφιση του ασφαλιστικού νομοσχεδίου, δηλαδή στο τελευταίο δεκαήμερο του τρέχοντος μηνός, αναμένεται η εκκίνηση της διαδικασίας διαβούλευσης  για τον καθορισμό του νέου κατώτατου μισθού. 

Οι αποφάσεις, όμως, της κυβέρνησης θα ληφθούν τέλος Ιουνίου, έτσι ώστε ο νέος κατώτατος μισθός να ισχύσει από τον Ιούλιο. Κρίσιμος παράγοντας για τις κυβερνητικές αποφάσεις θα είναι ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ το 2019, τελική εικόνα για τον οποίο θα υπάρχει τον Μάρτιο. 

Και αυτό γιατί το θεσμικό πλαίσιο καθορισμού του εν λόγω μισθού επιβάλλει να ληφθεί υπόψη "η κατάσταση της οικονομίας", ενώ το προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ προβλέπει πως η αύξηση του κατώτατου μισθού θα είναι διπλάσια του ρυθμού ανάπτυξης. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη σχετική συνεδρίαση στη Βουλή, δήλωσε πως  ισχύει στο ακέραιο η δέσμευσή του για αύξηση του κατώτατου μισθού που θα συνδέεται με το ΑΕΠ.

Αλλά και ο Απρίλιος θα είναι κρίσιμος σε σχέση με το "μέτωπο" του κατώτατου μισθού,  καθώς τότε θα πρέπει να συμφωνηθεί το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής για την περίοδο 2020-2023, το οποίο θα πρέπει να λάβει υπόψη τις συνέπειες της αύξησης του κατώτατου μισθού στην οικονομία αλλά και στα έσοδα στα Ταμεία και την Εφορία. Σε σχέση, πάντως, με τις συνέπειες της προηγούμενης αύξησης του κατώτατου μισθού, αναμένεται  η έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας και της Κομισιόν, την  οποία πρέπει να λάβει υπόψη η κυβέρνηση για τις μελλοντικές αποφάσεις της.

Στο νέο Μεσοπρόθεσμο, επίσης, αναμένεται να αποτυπώνεται πιο συγκεκριμένα ο ρυθμός υλοποίησης της κυβερνητικής δέσμευσης για μείωση των εισφορών επί της μισθωτής απασχόλησης κατά 5 μονάδες κατά την ίδια 4ετία, ο οποίος έμμεσα σχετίζεται και με τις προθέσεις της κυβέρνησης για την εξέλιξη του κατώτατου μισθού.

Μία μείωση των εισφορών, και πιο συγκεκριμένα των εργατικών (πέραν των εργοδοτικών), θα οδηγούσε σε αύξηση του καθαρού μισθού. Είναι γι' αυτό που εργοδοτικοί κύκλοι υποστηρίζουν  (χωρίς αυτό να αποκλείεται από στελέχη της κυβέρνησης) την αύξηση, ενδεχομένως, μόνο του καθαρού μισθού, μέσω μίας μείωσης των εργατικών εισφορών, και όχι του μικτού, προκειμένου να αποτραπεί μία αύξηση των καταβλητέων εργοδοτικών εισφορών.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η σχετική διαδικασία πρέπει να ξεκινήσει από τον τρέχοντα μήνα και να ολοκληρωθεί  "εντός του τελευταίου δεκαπενθημέρου του μηνός Ιουνίου", όπως προβλέπει η σχετική διάταξη. 

Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν τότε (δηλαδή σε 4 μήνες από σήμερα) από το Υπουργικό Συμβούλιο, λαμβάνοντας υπόψη "Σχέδιο του Πορίσματος Διαβούλευσης" το οποίο θα συντάξει, έως τέλος Μαΐου, "Επιτροπή Συντονισμού" με εμπειρογνώμονες από τα Υπουργεία Εργασίας, Οικονομικών  και Ανάπτυξης.

Το πόρισμα αυτό θα περιλαμβάνει τις προτάσεις των κοινωνικών εταίρων (ΣΕΒ, ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ) αλλά και  του ΟΜΕΔ, του ΚΕΠΕ, του ΙΟΒΕ, την ΕΛΣΤΑΤ, του ΟΑΕΔ και των επιστημονικών ινστιτούτων των οργανώσεων των κοινωνικών εταίρων (π.χ. ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, ΙΜΕ-ΓΣΒΕΕ κ.λπ.).  

Η κυβέρνηση θα αποφασίσει για το ύψος του κατώτατου μισθού, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις, "την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών, και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών".

Πέραν αυτού, όμως, θα πρέπει να λάβει υπόψη, βάσει της τελευταίας έκθεσης της Κομισιόν, και μία έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας σε σχέση με τις συνέπειες της αύξησης του κατώτατου μισθού. Όσον αφορά  την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, η τελική εικόνα για τον ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ πέρσι, την οποία θα λάβει υπόψη της η κυβέρνηση, θα υπάρχει τον επόμενο μήνα.

Αυτό το στοιχείο είναι κρίσιμο καθώς το προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ προβλέπει πως η αύξηση του κατώτατου μισθού θα είναι διπλάσια σε σχέση με το ποσοστό του ΑΕΠ. Έτσι αν π.χ. το ΑΕΠ αυξηθεί κατά 2%, η αύξηση του κατώτατου μισθού θα πρέπει να ανέλθει στο 4%.

Σ’ αυτήν την περίπτωση,  από τα 650 ευρώ/μήνα που ανήλθε ο κατώτατος μισθός τον περασμένο Φεβρουάριο (με απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης) θα φτάσει τα 676 ευρώ/μήνα. Πάντως, με πρόσφατες δηλώσεις του, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, κ. Στέλιος Πέτσας, ανέφερε πως ο κατώτατος μισθός θα φτάσει στα 700 ευρώ σε βάθος 3ετίας.

Κάτι τέτοιο, θα σήμαινε, σχολιάζουν εργατολόγοι στο Capital.gr, αύξηση κατά μέσο όρο 2,3% κάθε χρόνο το 2020-2022.

Με τις αναμενόμενες αποφάσεις για την πορεία του κατώτατου μισθού σχετίζονται και οι, επίσης, αναμενόμενες αποφάσεις για τον ρυθμό, αλλά και το "μίγμα" υλοποίησης της κυβερνητικής δέσμευσης για τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους των επιχειρήσεων κατά 5 μονάδες έως το 2023. Ήδη το ασφαλιστικό νομοσχέδιο προβλέπει μείωση 0,9% τον ερχόμενο Ιούνιο. Σ' αυτή την περίπτωση, θα "μείνουν" άλλες 4,1 μονάδες προκειμένου να εκπληρωθεί η εν λόγω δέσμευση.

Πάντως, εργοδοτικοί κύκλοι σταθερά υποστηρίζουν την αύξηση του καθαρού μισθού μέσω της περαιτέρω μείωσης των εργατικών εισφορών και όχι την επιπλέον αύξηση του μικτού κατώτατου μισθού, και έτσι των καταβλητέων ποσών για εργοδοτικές εισφορές. Σε αντίθετη περίπτωση, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, η όποια μείωση των εργοδοτικών εισφορών -ως ποσοστό επί του μικτού μισθού- θα "απορροφούνταν" από την αύξηση του μικτού μισθού. Το ενδεχόμενο αύξησης του καθαρού  (μέσω μείωσης των εργατικών εισφορών) και όχι του μικτού μισθού και παράλληλα μείωσης των εισφορών των εργοδοτών  δεν έχει ακόμα αποκλεισθεί από τα σενάρια τα οποία εξετάζει η κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες.

Πηγή: Capital.gr

 

Οικονομία

Σταϊκούρας - κορωνοϊός: Οι επόμενοι μήνες θα είναι δύσκολοι

Χρήστος Σταϊκούρας

Η άρση των αυστηρών δημοσιονομικών κανόνων του Συμφώνου Σταθερότητας θα πρέπει να γίνει όταν οι εμβολιασμοί προχωρήσουν, αλλά και λυθούν τα ζητήματα με τις καθυστερήσεις στη λειτουργία του Ταμείου Ανάκαμψης.

Το ζήτημα αυτό έθεσε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας σε κλειστή διαδικτυακή συζήτηση με θέμα «Τρέχουσες προκλήσεις πολιτικής στις ανεπτυγμένες οικονομίες της Ευρώπης», στο πλαίσιο της Εαρινής Συνόδου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Παγκόσμιας Τράπεζας.

O Έλληνας υπουργός υπογράμμισε ότι οι επόμενοι μήνες θα είναι δύσκολοι και η επιστροφή στην κανονικότητα θα είναι σταδιακή, ενώ η μετά- κορωνοϊό εποχή θα φέρει στο προσκήνιο νέες προκλήσεις, που σχετίζονται με τη δομή της οικονομίας, τον μετασχηματισμό της αγοράς εργασίας και την ψηφιακή μετάβαση.

Με αυτά τα δεδομένα, τόνισε την ανάγκη να γίνουν γρήγορα και αποφασιστικά βήματα σε τρία, καθοριστικής σημασίας, πεδία:

1. Τη συνέχιση της συνετής δημοσιονομικής χαλάρωσης και την απαραίτητη προετοιμασία, ώστε η επάνοδος στη δημοσιονομική ισορροπία να γίνει στον κατάλληλο χρόνο και με τρόπο που θα στηρίξει την οικονομική δραστηριότητα και θα προστατεύσει την απασχόληση. «Υπό την προϋπόθεση ότι οι εμβολιασμοί θα εξελιχθούν με βάση τον σχεδιασμό, οι επόμενοι μήνες δίνουν την ευκαιρία να προχωρήσουμε, σταδιακά και προσεκτικά, στην εφαρμογή μέτρων με πιο αναπτυξιακό χαρακτήρα, τα οποία θα στηρίξουν τη μετάβαση στη μετά- κορονοϊό εποχή. Τέτοιου είδους πολιτικές πρέπει να παραμείνουν σε ισχύ τουλάχιστον μέχρι το Ταμείο Ανάκαμψης να αποκτήσει ρυθμό», ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας.

2. Την ταχύτερη δυνατή εκταμίευση πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και, κυρίως, τη βέλτιστη αξιοποίησή τους κατά τρόπο που θα ενισχύσει την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή. Ο υπουργός επισήμανε ότι «η ελληνική κυβέρνηση έχει προχωρήσει σημαντικά το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ένα ρεαλιστικό φιλόδοξο, σύγχρονο και εξωστρεφές σχέδιο, που θα λειτουργήσει ως καταλύτης για τον αναπροσανατολισμό της οικονομίας μας προς ένα νέο, καινοτόμο, ανταγωνιστικό και κοινωνικά δίκαιο παραγωγικό πρότυπο».

3. Την επιτυχή αντιμετώπιση της φτώχειας και της ανισότητας, μέσω παρεμβάσεων, όπως η μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης της εργασίας, η λήψη πρόσθετων μέτρων αύξησης της συμμετοχής στο εργατικό δυναμικό, ιδίως για κοινωνικές ομάδες με μικρότερη συμμετοχή (π.χ. γυναίκες, μετανάστες, νέοι), η υλοποίηση σημαντικών μεταρρυθμίσεων που θα βελτιώσουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και θα συμβάλουν στη γεφύρωση του «ψηφιακού χάσματος», μια αποτελεσματική κοινωνική πολιτική, που θα διασφαλίζει όχι μόνο ότι το «δίχτυ» κοινωνικής προστασίας είναι όσο ισχυρό και ευρύ απαιτείται, αλλά και ότι αποτρέπει «παγίδες φτώχειας» οι οποίες θα διαιωνίσουν την άνιση κατανομή εισοδήματος, καθώς και η διεύρυνση της φορολογικής βάσης, για τη δημιουργία ισχυρής οικονομίας, χωρίς κοινωνικούς αποκλεισμούς.

Στην κλειστή διαδικτυακή συζήτηση συμμετείχαν: η γενική διευθύντρια του ΔΝΤ Kristalina Georgieva, η πρόεδρος της ΕΚΤ Christine Lagarde, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Οικονομικών Paolo Gentiloni, ο πρόεδρος του Eurogroup Paschal Donohoe, καθώς και οι υπουργοί Οικονομικών της Γερμανίας Olaf Scholz, της Γαλλίας Bruno Le Maire, της Ιταλίας Daniele Franco, της Ισπανίας Nadia Calvino, της Πορτογαλίας Joao Leao, του Λουξεμβούργου Pierre Gramegna, της Σουηδίας Magdalena Andersson, της Νορβηγίας Jan Tore Sanner, της Φινλανδίας Matti Vanhanen, της Δανίας Nicolai Wammen και της Ελβετίας Ueli Maurer.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ηράκλειο: Οδοντίατρος ακινητοποίησε και παρέδωσε στην αστυνομία τον επίδοξο ληστή!

Δολοφονία Καραϊβάζ: Πού στρέφονται οι έρευνες της ΕΛ.ΑΣ

Εστίαση: Ζητούν επανεκκίνηση για όλους - Υπογραφές και από 6 συλλόγους της Κρήτης