Οικονομία

ΕΛΠΕ: Σημαντικά οφέλη για την οικονομία από την ανακάλυψη υδρογονανθράκων

ελπε.jpg

Έως και 200 εκατ. Δολάρια ετησίως μπορεί να αποφέρει ένα κοίτασμα με απολήψιμα αποθέματα υδρογονανθράκων 120 εκατ. Βαρελιών, όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της «ΕΛΠΕ Ε&Π Υδρογονανθράκων Β.Δ. Πελοπόννησος Α.Ε.» Γεώργιος Ζαφειρόπουλος. Εξ αυτών, τα 20 εκατ. θα κατευθυνθούν στις περιφέρειες και στις τοπικές κοινωνίες, ενώ μέχρι και την εξάντληση του κοιτάσματος, τα συνολικά έσοδα του Δημοσίου θα διαμορφωθούν στα 4,5 δισεκατομμύρια δολάρια, ποσό που θα διατεθεί για την ενίσχυση του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας.

Ο κ. Ζαφειρόπουλος, μιλώντας στο «Οlympia Forum - 1ου Αναπτυξιακού Συνεδρίου Πελοποννήσου», που πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της Ολυμπιακής Ακαδημίας στην Αρχαία Ολυμπία, ανέλυσε τα σημαντικά οφέλη που θα προκύψουν από τον εντοπισμό υδρογονανθράκων τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο. 

Μάλιστα, άντλησε τα παραδείγματά του τόσο από την Ελλάδα (Καβάλα- κοίτασμα Πρίνου) όσο και από το εξωτερικό (Stavanger στη Νορβηγία). 

Σε εξέλιξη η πρώτη ερευνητική φάση
Ο κ. Ζαφειρόπουλος αναφέρθηκε στις εκτεταμένες γεωχημικές, γεωλογικές και γεωφυσικές μελέτες που έχουν πραγματοποιήσει τα ΕΛΠΕ στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας, για τρεις και πλέον δεκαετίες. 

Τη συγκεκριμένη περίοδο στον ελλαδικό χώρο έγινε καταγραφή συνολικά 63.000 χλμ. χερσαίων και θαλάσσιων σεισμικών δεδομένων, ενώ πραγματοποιήθηκαν 75 γεωτρήσεις που οδήγησαν στην ανακάλυψη κοιτασμάτων σε Κατακόλο, Ζάκυνθο και Επανωμή.

Για την παραχώρηση του «block» της Δυτικής Πελοποννήσου, όπου η ΕΛΠΕ συμμετέχει σε ποσοστό 100%, ο κ. Ζαφειρόπουλος τόνισε ότι βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η πρώτη ερευνητική φάση, που περιλαμβάνει γεωλογικές - γεωφυσικές έρευνες και περιβαλλοντικές μελέτες.

Οικονομία

Νέος κατώτατος μισθός: Όλα τα σενάρια ως το τέλος του έτους

χρήματα

"Πάγωμα" του κατώτατου μισθού έως το τέλος του τρέχοντος έτους και αύξησή του από τον Ιανουάριο του 2022 προβλέπει το βασικό σενάριο το οποίο βρίσκεται στο τραπέζι της κυβέρνησης εν όψει των σχετικών αποφάσεων προς τα τέλη του ερχόμενου μήνα.

Εκείνο το οποίο ιδίως παραμένει ανοιχτό είναι το πότε θα ληφθεί η απόφαση αύξησης, πότε θα τεθεί ισχύ η σχετική απόφαση, αλλά και το ποσοστό της εξεταζόμενης αύξησης του κατώτατου μισθού, με το "κλειδί" για όλες τις παραπάνω αποφάσεις να βρίσκεται στις κυβερνητικές αποφάσεις σε σχέση με τη χρονική στιγμή των επόμενων εθνικών εκλογών.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως δύο είναι τα βασικά σενάρια:

1. Σύμφωνα με το πρώτο σενάριο, σε περίπτωση που η κυβέρνηση επιλέξει να πάει σε πρόωρες εκλογές το ερχόμενο φθινόπωρο (2021), τότε το πιθανότερο ενδεχόμενο προβλέπει πως η απόφαση, μαζί και η σχεδιαζόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού, θα μετατεθεί για αρκετά μετά τις εκλογές (π.χ. στα μέσα του 2022) και θα είναι μεγαλύτερη του 2%-3%.

2. Σύμφωνα με το δεύτερο σενάριο, αν η κυβέρνηση αποφασίσει να πάει σε εκλογές από την άνοιξη του 2022 και έπειτα, τότε ως πιθανότερο ενδεχόμενο προβάλλει εκείνο που προβλέπει αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2%-3% από την 1η Ιανουαρίου του 2022. Η απόφαση αυτή, όπως προβλέπει το ίδιο σενάριο, θα μπορούσε να ληφθεί από τον ερχόμενο Ιούλιο.

Στο ίδιο διάστημα οπότε τοποθετείται η επερχόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού (είτε στις αρχές είτε στα μέσα του 2022) θα εφαρμοστεί −σε κάθε περίπτωση (δηλ. ανεξάρτητα από ποιο σενάριο θα επιλεγεί από την κυβέρνηση)− μια νέα μείωση των εισφορών των μισθωτών. Συγκεκριμένα, θα εφαρμοστεί η (ήδη ψηφισμένη) μείωση 0,5% των εισφορών υπέρ της επικουρικής ασφάλισης. Μάλιστα, πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν πως στο τραπέζι βρίσκεται εισήγηση περί μείωσης των εισφορών όχι στα μέσα του 2022 (όπως προβλέπει ο νόμος), αλλά στις αρχές του ίδιου έτους.

Διαδικασία και θέσεις

Ως προς τη διαδικασία λήψης των κυβερνητικών αποφάσεων, σημειώνεται πως έχουν κατατεθεί στην επιτροπή συντονισμού διαβούλευσης τα πορίσματα μιας σειράς φορέων (ΤτΕ, ΚΕΠΕ, ΙΟΒΕ, ΕΙΕΑΔ κ.λπ.), αλλά και τα υπομνήματα των κοινωνικών εταίρων (ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΓΣΕΕ κ.λπ.). Θα ακολουθήσει η σύνταξη του Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης από το ΚΕΠΕ, η εισήγηση του υπουργού Εργασίας προς το Υπουργικό Συμβούλιο και οι τελικές αποφάσεις του τελευταίου στο τελευταίο 15ήμερο του Ιουλίου.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του Capital.gr, οι θέσεις των κοινωνικών εταίρων, όπως αυτές έχουν αποτυπωθεί στα υπομνήματα που έχουν καταθέσει στην επιτροπή διαβούλευσης, έχουν ως εξής:

- ΣΕΒ: "Τουλάχιστον για όσο διαρκούν οι άμεσες αρνητικές επιδράσεις της πανδημίας, το 2021 δεν κρίνεται σκόπιμο να γίνουν αλλαγές στο επίπεδο του κατώτατου μισθού, ειδικά μεγάλης κλίμακας".

- ΓΣΕΒΕΕ: "Σε αυτό το εξαιρετικά ρευστό περιβάλλον προέχει η διάσωση των επιχειρήσεων και η διατήρηση των θέσεων εργασίας. Ως εκ τούτου, οποιαδήποτε μεταβολή που αυξάνει το κόστος λειτουργίας μπορεί να αποβεί καθοριστική τόσο για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων όσο και για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας".

 ΕΣΕΕ: "Η συζήτηση για τον κατώτατο μισθό κατά την τρέχουσα συγκυρία συνδέεται άρρηκτα με τον ισχυρό αντίκτυπο της πανδημίας" και "σε αυτό λοιπόν το ρευστό και γεμάτο προκλήσεις οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον η πρόθεση για ενδεχόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού μοιάζει να μη λαμβάνει υπόψη της την ίδια την πραγματικότητα".

- ΣΒΕ:"Ο κατώτατος μισθός να παραμείνει και την επόμενη χρονιά στο ύψος των 650 ευρώ, αλλά να συνοδεύεται απαραίτητα από φορολογικές ελαφρύνσεις των χαμηλόμισθων και να εξεταστούν πιθανά άλλα μέτρα τα οποία θα βελτιώνουν το εισόδημά τους".

- ΣΕΤΕ: "Στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία και τις συνθήκες που έχει δημιουργήσει η πανδημία COVID-19 δεν ενδείκνυται μια αύξηση του κατώτατου μισθού το 2021".

- ΓΣΕΕ: "Για το 2021 η πρόταση είναι ο κατώτατος μισθός να ανέλθει στα 751 ευρώ και στη συνέχεια να προσαρμοστεί στο 60% του διάμεσου μισθού βάσει των στοιχείων του ΟΟΣΑ, δηλαδή στα 809 ευρώ".

Πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν πως οι θέσεις των φορέων (πλην των κοινωνικών εταίρων) έχουν ως ακολούθως:

- ΤτΕ: "Σε αυτό το δυσμενές πλαίσιο και δεδομένης της μεγάλης αβεβαιότητας ως προς την εξέλιξη της πανδημίας, κρίνεται ότι δεν υπάρχει περιθώριο για μια αύξηση των κατώτατων μισθών και ημερομισθίων το 2021".

- ΚΕΠΕ: "Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι ο κατώτατος μισθός είναι ιδιαίτερα διαδεδομένος σε κλάδους που είναι ανοιχτοί στον διεθνή ανταγωνισμό, οι όποιες προσαρμογές του πρέπει να είναι προσεκτικές και μετρημένες και να μην ξεπερνάνε την αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας στους συγκεκριμένους κλάδους", ενώ "η όποια απόφαση για αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού είναι σκόπιμο να μην είναι ξαφνική για τις επιχειρήσεις, ούτε να αλλάζει δραστικά τον βραχυχρόνιο προγραμματισμό τους".

- ΙΟΒΕ: "Για όσο διαρκούν οι άμεσες αρνητικές επιδράσεις της πανδημίας, το 2021 δεν κρίνεται σκόπιμο να γίνουν αλλαγές στο επίπεδο του κατώτατου μισθού, ειδικά μεγάλης κλίμακας. Μεσοπρόθεσμα, κρίνεται σκόπιμο αυξήσεις του κατώτατου μισθού να συνυπολογίζουν τον ρυθμό αύξησης της παραγωγικότητας της εργασίας".

- ΕΙΕΑΔ: Στο πόρισμα του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ) κατατίθενται δύο προτάσεις. Η πρώτη προβλέπει "ο κατώτατος μισθός να παραμείνει αμετάβλητος στα 650 ευρώ, με συνοδευτικά μέτρα ενίσχυσης των χαμηλόμισθων, όπως ενδεικτικά η αναψηλάφηση του ζητήματος των προσαυξήσεων των 3ετιών προϋπηρεσίας στον κατώτατο μισθό ή μια μικρή αύξηση του αφορολόγητου". Η δεύτερη πρόταση προβλέπει "ο κατώτατος μισθός να αυξηθεί στα 660 ευρώ κατά 1,53%, που αντιστοιχεί στο ήμισυ της πιθανής αύξησης της παραγωγικότητας της εργασίας τον επόμενο χρόνο".

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

ΓΣΕΕ: Πώς αμείβεται η αργία του Αγίου Πνεύματος

Θάνατος 56χρονης μετά από εμβολιασμό - Τί δείχνουν τα πρώτα ευρήματα