Το Farfarout είναι σήμερα το πιο μακρινό γνωστό σώμα στο ηλιακό μας σύστημα

farfarout

Το ουράνιο σώμα με το παρατσούκλι «Farfarout» είναι το πιο μακρινό γνωστό αντικείμενο στο ηλιακό σύστημά μας, επιβεβαίωσαν Αμερικανοί αστρονόμοι, υπολογίζοντας ότι σήμερα βρίσκεται σε απόσταση 132 αστρονομικών μονάδων από τον Ήλιο, δηλαδή απέχει από αυτόν 132 φορές περισσότερο από ό,τι η Γη. Συγκριτικά, ο Πλούτων απέχει μόνο 39 αστρονομικές μονάδες από το μητρικό άστρο μας.

Οι ερευνητές των πανεπιστημίων της Χαβάης και της Βόρειας Αριζόνα έκαναν τις πολυετείς παρατηρήσεις τους με τα επίγεια τηλεσκόπια Gemini North (Χαβάη) και Maggelan(Χιλή). Το Farfarout είχε ανακαλυφθεί αρχικά το 2018 από το τηλεσκόπιο Subaru στη Χαβάη. Από τότε είχε γίνει αντιληπτό ότι είναι πολύ μακρινό, αλλά δεν ήταν σαφές πόσο ακριβώς μακρινό, εωσότου γίνουν οι ενδελεχείς παρατηρήσεις του.

Το Farfarout «έκλεψε» το ρεκόρ του πιο μακρινού σώματος του ηλιακού συστήματος από το Farout (2018 VG18) που είχε επίσης ανακαλυφθεί το 2018 και απέχει 124 αστρονομικές μονάδες από τον Ήλιο. Το Farfarout ακολουθεί μια πολύ επιμήκη τροχιά που το φέρνει σε απόσταση 175 έως 27 αστρονομικών μονάδων από τον Ήλιο.

Είναι πολύ αχνό σήμερα και εκτιμάται ότι έχει διάμετρο περίπου 400 χιλιομέτρων, οπότε πιθανώς θα μπορούσε να χαρακτηριστεί νάνος πλανήτης από τη Διεθνή Αστρονομική Ένωση. Το Κέντρο Μικρών Πλανητών της τελευταίας ανακοίνωσε ότι έδωσε στο Farfarout την προσωρινή ονομασία «2018 AG37», ενώ οριστική ονομασία θα δοθεί, αφού γίνουν περισσότερες παρατηρήσεις για το ίδιο και την τροχιά του.

Με βάση τις έως τώρα εκτιμήσεις, χρειάζεται περίπου μία χιλιετία για να ολοκληρώσει μια περιφορά γύρω από τον Ήλιο, κάτι που σημαίνει ότι φαίνεται να κινείται υπερβολικά αργά στον ουρανό, άρα χρειάζονται αρκετά χρόνια παρατηρήσεων για να προσδιοριστεί επακριβώς η τροχιά του. Οι αστρονόμοι είναι βέβαιοι ότι ακόμη πιο μακρινά σώματα μένει να ανακαλυφθούν στις εσχατιές του ηλιακού μας συστήματος, οπότε το ρεκόρ απόστασης του Farfarout ίσως να μην είναι μακρόβιο.

Μπλε ζώνες μακροζωΐας: Τι είναι και που βρίσκονται στην Ελλάδα

Ηράκλειο: Καταλήψεις και σήμερα σε σχολεία

Κρήτη - κορωνοϊός: Ένα βήμα πριν το καθολικό lockdown η Π.Ε. Ρεθύμνου

Κορωνοϊός: Οι ηλιόλουστες περιοχές έχουν λιγότερους θανάτους

λιακάδα

Οι περιοχές με περισσότερη λιακάδα εμφανίζουν λιγότερους θανάτους από κορωνοϊό, σύμφωνα με μια νέα διεθνή επιστημονική μελέτη, η οποία συσχετίζει το ηλιακό φως με τη θνητότητα της Covid-19. Η έρευνα δείχνει ότι η αυξημένη έκθεση στον ήλιο, ιδίως στην υπεριώδη ηλιακή ακτινοβολία UVA, μπορεί να αποτελέσει μια απλή παρέμβαση δημόσιας υγείας, αν και χρειάζεται περαιτέρω έρευνα πάνω στο θέμα.

Οι ερευνητές του πανεπιστημίου του Εδιμβούργου, με επικεφαλής τον δρ Ρίτσαρντ Γουέλερ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο βρετανικό περιοδικό δερματολογίας «British Journal of Dermatology», συσχέτισαν τους θανάτους από την πανδημία στις ΗΠΑ το 2020, με τα επίπεδα ηλιοφάνειας σε 2.474 κομητείες της χώρας.

Διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι που ζούσαν σε περιοχές με υψηλότερα επίπεδα λιακάδας και έκθεσης στις ακτίνες UVA (που αποτελούν το 95% του υπεριώδους φωτός του ήλιου), είχαν μικρότερο κίνδυνο θανάτου από Covid-19, σε σχέση με όσους ζούσαν σε περιοχές με μικρότερη ηλιοφάνεια. Η ανάλυση επαναλήφθηκε στη Βρετανία και στην Ιταλία με τα ίδια αποτελέσματα.

Η παρατηρούμενη μείωση στον κίνδυνο θανάτου από κορωνοϊό δεν μπορεί να εξηγηθεί από τα υψηλότερα επίπεδα βιταμίνης D, σύμφωνα με τους ερευνητές, καθώς στη μελέτη συμπεριλήφθηκαν μόνο περιοχές με ανεπαρκή επίπεδα ακτινοβολίας UVB, η οποία παράγει σημαντικές ποσότητες της εν λόγω βιταμίνης στο σώμα.

Μια πιθανή εξήγηση για το χαμηλότερο αριθμό θανάτων στις περιοχές με περισσότερη λιακάδα, είναι ότι η έκθεση στον ήλιο ωθεί το δέρμα να παράγει νιτρικό οξύ, το οποίο πιθανώς μειώνει την ικανότητα του κορονοϊού SARS-CoV-2 να αναπαράγεται, κάτι που έχει βρεθεί σε μερικές εργαστηριακές μελέτες.

Από την άλλη, προηγούμενη έρευνα από την ίδια επιστημονική ομάδα έχει δείξει ότι η αυξημένη έκθεση στον ήλιο συνδέεται με καλύτερη καρδιαγγειακή υγεία, χαμηλότερη αρτηριακή πίεση και λιγότερα εμφράγματα. Με δεδομένο ότι η καρδιαγγειακή νόσος, ως υποκείμενο νόσημα, αποτελεί γνωστό παράγοντα κινδύνου για θάνατο από Covid-19, αυτό μπορεί να εξηγεί επίσης τα ευρήματα της νέας μελέτης, σύμφωνα με τους ερευνητές.

«Υπάρχουν ακόμη τόσα πολλά που δεν καταλαβαίνουμε για την Covid-19, η οποία έχει προκαλέσει τόσους θανάτους παγκοσμίως. Τα νέα αυτά προκαταρκτικά ευρήματα αναδεικνύουν την έκθεση στον ήλιο ως ένα τρόπο για την πιθανή μείωση του κινδύνου θανάτου», δήλωσε ο δρ Γουέλερ.

ΗΠΑ - CDC: Είναι περιττή η συχνή απολύμανση των επιφανειών για τον κορωνοϊό