Ένα βήμα πιο κοντά στο πρώτο, μηνιαίο, αντισυλληπτικό χάπι

αντισυλληπτικα χαπια

Επιστήμονες στις ΗΠΑ ανέπτυξαν το πρώτο αντισυλληπτικό χάπι που μπορεί να λαμβάνεται μόνο μια φορά το μήνα. Η κάψουλα, που δοκιμάστηκε με επιτυχία σε πειραματόζωα (θηλυκούς χοίρους), διαλύεται αργά στο στομάχι και απελευθερώνει συνθετικές ορμόνες επί περίπου τέσσερις εβδομάδες. Αυτές παραμένουν στο αίμα σε επίπεδο ανάλογο με εκείνο των ημερήσιων αντισυλληπτικών και παρεμποδίζουν την εγκυμοσύνη.

Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με τους επιστήμονες, το μηνιαίο χάπι θα βοηθήσει στην αποτροπή ανεπιθύμητων κυήσεων, οι οποίες οφείλονται σε παραλείψεις που κάνουν οι γυναίκες κατά την ημερήσια χρήση του χαπιού. Παρόμοια μέθοδος αργής αποδέσμευσης φαρμακευτικής ουσίας έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν σε άλλα φάρμακα (κατά της ελονοσίας και του ιού HIV), αλλά τώρα για πρώτη φορά δοκιμάζεται και στα αντισυλληπτικά.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Ρόμπερτ Λάνγκερ του Πανεπιστημίου ΜΙΤ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό «Science Translational Medicine», δήλωσαν ότι στο μέλλον τέτοιες κάψουλες που μένουν για καιρό στο στομάχι, θα μπορούν να θεραπεύουν διάφορες ασθένειες, σωματικές και ψυχικές.

Το πειραματικό χάπι, η ανάπτυξη του οποίου γίνεται από τη νέα εταιρεία Lyndra Therapeutics που ίδρυσαν οι επιστήμονες και χρηματοδοτήθηκε με 13 εκατομμύρια δολάρια από το Ίδρυμα Μπιλ και Μελίντα Γκέιτς (του ιδρυτή της Microsoft και της συζύγου του), θα δώσει περισσότερες επιλογές στις γυναίκες, ιδίως τις αφηρημένες. Μελέτες έχουν δείξει ότι σχεδόν μία στις δέκα γυναίκες που παίρνει χάπι, μένει έγκυος κάθε χρόνο. Σχεδόν το 50% όσων κάνουν καθημερινή χρήση αντισυλληπτικού, χάνουν τουλάχιστον μία δόση ανά τρίμηνο. Αν το χάπι λαμβάνεται κανονικά, η πιθανότητα εγκυμοσύνης είναι κάτω του 1% (αλλά όχι μηδενική).

Το χάπι είναι φτιαγμένο από πολυμερή υλικά (δύο είδη πολυουρεθάνης) που αντέχει στα οξέα του στομάχου και δεν διαλύεται γρήγορα. Σε πρώτη φάση περιέχει μόνο προγεστερόνη (Levonorgestrel), ενώ αργότερα θα ενσωματωθούν και τα οιστρογόνα. Οι ερευνητές τόνισαν ότι είναι ακόμη σε πειραματική φάση και θα χρειαστούν τρία έως πέντε χρόνια για να δοκιμαστεί σε ανθρώπους.

Ανακαλύφθηκαν τα αρχαιότερα στη Γη απολιθώματα μυκήτων

αρχαίοι μύκητες

Τα μανιτάρια έχουν πίσω τους μια πολύ παλαιότερη προϊστορία από ό,τι νόμιζαν έως τώρα οι επιστήμονες. Τα αρχαιότερα απολιθώματα μυκήτων, ηλικίας 715 έως 810 εκατομμυρίων ετών, βρέθηκαν ξεχασμένα σε ένα βελγικό μουσείο και είναι κατά τουλάχιστον 250 εκατομμύρια χρόνια παλαιότερα από τον προηγούμενο κάτοχο του ρεκόρ που είχε ηλικία 460 εκατ. ετών.

Η ανακάλυψη ρίχνει νέο φως στην προϊστορία των μυκήτων και γενικότερα του «βιβλίου της ζωής» στη Γη. Αν και οι μύκητες παίζουν ζωτικό ρόλο στον πλανήτη μας, λίγα πράγματα είναι γνωστά γι' αυτούς, με εξαίρεση ορισμένα μανιτάρια. Μέχρι σήμερα έχουν βρεθεί περίπου 100.000 είδη μυκήτων, αλλά εκτιμάται ότι μπορεί να υπάρχουν 3,8 εκατομμύρια.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Στιβ Μπονβίλ του Ελευθέρου Πανεπιστημίου των Βρυξελλών, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science Advances», σύμφωνα με το «New Scientist» και το «National Geographic», βρήκαν τους πανάρχαιους μύκητες στο Βασιλικό Μουσείο για την Κεντρική Αφρική του Βελγίου. Τα απολιθώματα, που είχαν αρχικά ανακαλυφθεί σε πετρώματα στο κάποτε βελγικό Κονγκό, είχαν παραμείνει για δεκαετίες στο μουσείο, χωρίς ποτέ κανένας να τα μελετήσει.

«Πρόκειται για μια σημαντική ανακάλυψη, που μας αναγκάζει να αναθεωρήσουμε το χρονολόγιο για την εξέλιξη των οργανισμών στη Γη. Το επόμενο βήμα θα είναι να ψάξουμε ακόμη πιο πίσω στο παρελθόν, σε ακόμη αρχαιότερα πετρώματα, για ενδείξεις αυτών των μικροοργανισμών που βρίσκονται πραγματικά στις απαρχές του ζωικού βασιλείου», δήλωσε ο Μπονβίλ.

Οι μύκητες κάνουν διάφορα αφανή αλλά χρήσιμα πράγματα στη Γη, από το να διασπούν τους νεκρούς οργανισμούς και να ανακυκλώνουν τις θρεπτικές ουσίες στο περιβάλλον, μέχρι να καθιστούν εφικτή την ύπαρξη των φυτών, τα οποία τροφοδοτούν με τροφή και νερό. Παράλληλα, χάρη σε αυτούς γίνονται διάφορες ζυμώσεις που επιτρέπουν στους ανθρώπους να φτιάχνουν αλκοόλ, ψωμί κ.α, ενώ χρησιμοποιούνται και ως ισχυρά αντιβιοτικά κατά παθογόνων βακτηρίων.

Το απώτερο παρελθόν τους παραμένει μυστηριώδες σε μεγάλο βαθμό και το αρχείο των απολιθωμάτων τους εμφανίζει μεγάλα και ανεξήγητα κενά. Την εποχή των αρχαιότερων πλέον γνωστών μυκήτων πριν 700 έως 800 εκατομμύρια χρόνια η Γη πιθανώς ήταν σχετικά γυμνή, καλυμμένη ίσως μόνο από βιοφίλμ βακτηρίων. Τα φυτά δεν είχαν εμφανιστεί ακόμη (αυτό συνέβη μετά από περίπου 300 εκατομμύρια χρόνια), ούτε τα ζώα, και στην τότε υπερ-ήπειρο Ροδινία οι μύκητες μάλλον θα τρέφονταν με αποσυντιθεμένη οργανική ύλη από φωτοσυνθετικά κυανοβακτήρια και φύκη, πιθανώς στις άκρες των λιμνών ή μέσα στα ρηχά νερά.