Ελλάδα

Τι πρέπει να γίνει για την περαιτέρω ανάπτυξη των αερομεταφορών στην Ελλάδα

aeroplano-586x330.jpg

Εκσυχρονισμό της διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας, έλεγχο των χρεώσεων των υπηρεσιών αεροδρομίου και αναβάθμιση της χωρητικότητας τερματικών σταθμών και διαδρόμων προσγείωσης, ώστε να υποστηριχθεί η περαιτέρω ανάπτυξη των αερομεταφορών στην Ελλάδα, ζητάει η ΙΑΤΑ.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με μελέτη της ΙΑΤΑ με τίτλο «Ελλάδα-Δείκτες Ανταγωνιστικότητας Ρυθμιστικού Πλαισίου Αερομεταφορών», από πλευράς πλήθους αεροπορικών συνδέσεων η Ελλάδα βρίσκεται στην όγδοη θέση στην Ευρώπη, με την αεροπορική συνδεσιμότητα να έχει αυξηθεί κατά 106% μεταξύ 2013 και 2018. Η συμβολή των αερομεταφορών στην ελληνική οικονομία είναι, επίσης, σημαντική, καθώς ο κλάδος υποστηρίζει 457.000 θέσεις εργασίας, ενώ η συνεισφορά του στο ελληνικό ΑΕΠ υπολογίζεται στα 17,8 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 10,2% του συνόλου.
Μάλιστα, η εν λόγω μελέτη προχώρησε σε μία σειρά κρίσιμων προτάσεων για τις αερομεταφορές στην Ελλάδα, ώστε να παραμείνουν σε τροχιά ανάπτυξης, δημιουργώντας ακόμη μεγαλύτερη αξία για την ελληνική οικονομία:
- Η Ελλάδα θα πρέπει να επιδιώξει τον εκσυγχρονισμό του εναέριου χώρου και των συστημάτων της, προκειμένου να βελτιωθεί η διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας και να μειωθούν οι καθυστερήσεις κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου. Μεταξύ 2015 και 2017 οι σχετικές επενδύσεις ήταν πρακτικά ανύπαρκτες, με αποτέλεσμα σήμερα το σύνολο των στοιχείων ενεργητικού να βρίσκεται πολύ κάτω από το επίπεδο που έχει συμφωνηθεί στο σχετικό πλάνο απόδοσης. Επίσης, στα αεροδρόμια όπου παρατηρείται κυκλοφοριακή συμφόρηση χρειάζεται να προστεθεί ένας αριθμός ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
- Η Ελλάδα θα πρέπει να προστατεύει τους επιβάτες και τις αεροπορικές εταιρείες από υπερβολικές χρεώσεις στις υπηρεσίες αεροδρομίου, ενισχύοντας την αρμοδιότητα της ρυθμιστικής Αρχής να διατηρεί τις χρεώσεις σε ευθεία συνάρτηση με το πραγματικό κόστος. Αυτό είναι ιδιαιτέρως σημαντικό, δεδομένου ότι η ιδιωτικοποίηση των ελληνικών αεροδρομίων συνεχίζεται. Περιθώριο βελτίωσης υπάρχει, επίσης, και στη σχέση κόστους-αποδοτικότητας σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας.
- Η ανάπτυξη νέων υποδομών -τερματικοί σταθμοί και διάδρομοι προσγείωσης- θα πρέπει να συνεχιστεί σύμφωνα με τα υπάρχοντα σχέδια, ώστε να μπορεί να καλυφθεί μελλοντική αύξηση της ζήτησης από την πλευρά των επιβατών. Θα πρέπει, ακόμη, να υπάρχει αποτελεσματική διαβούλευση με τις αεροπορικές εταιρείες, τους βασικούς χρήστες των αεροδρομίων, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι υποδομές καλύπτουν επαρκώς τις ανάγκες τους και ότι το κόστος ανάπτυξης και λειτουργίας τους παραμένει προσιτό.
«Τα αποτελέσματα της μελέτης έρχονται να μας υπενθυμίσουν ότι η ύπαρξη αξιόπιστων αεροπορικών συνδέσεων συνεπάγεται πολλά οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία. Οι αερομεταφορές δημιουργούν θέσεις εργασίας, διευκολύνουν τον τουρισμό, στηρίζουν το διεθνές εμπόριο και αποτελούν σημαντικό παράγοντα της ελληνικής οικονομίας. Με περισσότερους από 25 εκατομμύρια επιβάτες να αναχωρούν από τα ελληνικά αεροδρόμια κάθε χρόνο, υπάρχουν πολλοί λόγοι να είναι κανείς περήφανος για όσα έχει πετύχει ο κλάδος των αερομεταφορών στη χώρα» δήλωσε ο Alexandre de Juniac, γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της IATA.
Επίσης, όμως σημείωσε ότι «παρ' όλα αυτά, η Ελλάδα έχει μία μοναδική ευκαιρία να διασφαλίσει ότι ο κλάδος είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις προκλήσεις του μέλλοντος, εντείνοντας τις προσπάθειες για αύξηση της ανταγωνιστικότητας στον τομέα των αερομεταφορών. Η IATA είναι έτοιμη να προσφέρει εξειδικευμένες γνώσεις και διεθνή εμπειρία, ούτως ώστε να βοηθήσει την Ελλάδα να αποκομίσει τα μέγιστα από τον κλάδο των αερομεταφορών, προς όφελος του ελληνικού λαού και της οικονομίας της».

Ελλάδα

«Καμπάνα» 630.000 ευρώ στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας για τον θάνατο 20χρονου φοιτητή

 Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας .jpg

Αποζημίωση που ξεπερνά τις 630.000 ευρώ θα κληθεί να πληρώσει το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ως «αποζημίωση και χρηματική ικανοποίηση λόγω ψυχικής οδύνης» στη οικογένεια του 20χρονου Κύπριου σπουδαστή, Ιάκωβου Μεταξά ο οποίος έχασε τη ζωή του το 2007 ενώ εξεταζόταν σε εργαστήριο Ηλεκτροτεχνίας, στο ΤΕΙ Θεσσαλίας όπου φοιτούσε.

Περίπου δεκατρία χρόνια από τον θάνατο του 20χρονου σπουδαστή και έπειτα από πολυετή δικαστική αντιπαράθεση (σ.σ. προηγήθηκε το ποινικό μέρος), το Διοικητικό Εφετείο Λάρισας με πρόσφατη απόφασή του (504/2019) απέρριψε την έφεση που κατέθεσε το ΤΕΙ Θεσσαλίας επί της αρχικής απόφασης του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Λάρισας και δικαιώνοντας την οικογένεια του αδικοχαμένου σπουδαστή, επιδίκασε χρηματικά ποσά τα οποία θα κληθεί να πληρώσει το σημερινό Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, στο οποίο εντάχθηκε το ΤΕΙ Θεσσαλίας.

Το απόγευμα της 18ης Ιουνίου του 2007 ο Κύπριος σπουδαστής είχε πάει στο ΤΕΙ για να εξετασθεί σε εργαστηριακό μάθημα του Τμήματος Ηλεκτρολογίας της ΣΤΕΦ του πρώην ΤΕΙ Λάρισας, όταν κεραυνοβολήθηκε με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του. Η αρχική προσπάθεια, ο θάνατος του φοιτητή να αποδοθεί σε καρδιοπάθεια καταρρίφθηκε τόσο από την ιατροδικαστική εξέταση σύμφωνα με την οποία «ο θάνατος οφείλεται σε ηλεκτροπληξία», όσο και από τις ιστολογικές εξετάσεις.

Με τη δικαστική αντιπαράθεση να κλείνει και στο διοικητικό σκέλος με την απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Λάρισας που συνεδρίασε τον περασμένο Μάρτιο απορρίπτοντας ως αβάσιμη την έφεση του εκπαιδευτικού ιδρύματος.

Με την οποία απόφαση του Δικαστηρίου της Λάρισας, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας θα πρέπει να αποζημιώσει (νομιμοτόκως) την οικογένεια του εκλιπόντος σπουδαστή μεταξύ των οποίων, ο πατέρας του, η μητέρα του, τα τέσσερα αδέλφια του, όπως και τη γιαγιά του 20χρονου Ιάκωβου, με χρηματική αποζημίωση «λόγω ψυχικής οδύνης» που κυμαίνεται από 10.000 ευρώ έως 100.000 ευρώ ανά μέλος της οικογένειας του εκλιπόντος, επιδικάζοντας χρηματικό ποσό που συνολικά ξεπερνά τις 632.000 ευρώ.

Σημειώνεται ότι στο ποινικό μέρος, το Τριμελές Εφετείο Λάρισας τον Νοέμβριο του 2013 έκρινε ενόχους τους δύο καθηγητές του Τμήματος Ηλεκτρολογίας, καθώς είχαν την ευθύνη του μαθήματος, για ανθρωποκτονία από αμέλεια. Μάλιστα το δευτεροβάθμιο δικαστήριο, δέχτηκε ελαφρυντικά και για τους δύο κατηγορούμενους και μείωσε την πρωτόδικη ποινή, σε τελική ποινή φυλάκισης 20 μηνών τον έναν και ενός έτους τον άλλο, με τριετή αναστολή και για τους δύο που αφέθηκαν ελεύθεροι.

Με τους δύο κατηγορούμενους εκπαιδευτικούς να ισχυρίζονται κατά την ακροαματική διαδικασία ότι ο θάνατος του σπουδαστή οφείλεται σε καρδιολογικό πρόβλημα, εκδοχή που δεν έγινε αποδεκτή από το Δικαστήριο.

ΧΡΟΝΙΚΟ

Σε ό,τι αφορά στο χρονικό της υπόθεσης όπως μεταξύ άλλων σημειώνεται στη δικογραφία, «στις 18.6.2007 από ώρα 16:00 έως 18:00 κατά τη διενέργεια εξετάσεων Β’ εξαμήνου στο μάθημα «Εργαστήριο Ηλεκτροτεχνίας II» του Τμήματος Ηλεκτρολογίας της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών του ΤΕΙ Λάρισας από (σ.σ. αναφέρονται τα ονόματα των εκπαιδευτικών του ΤΕΙ) ηλεκτρολόγο μηχανικό, ως εποπτεύοντα αναπληρωτή καθηγητή και, τεχνολόγο ηλεκτρολόγο μηχανικό, καθηγητή εφαρμογών του ως άνω Τμήματος, και υπεύθυνο για την καλή λειτουργία του εργαστηρίου, προσήλθε προς εξέταση ο σπουδαστής του Τμήματος Ιάκωβος Μεταξάς, γεννηθείς στη Λευκωσία Κύπρου στις 5.10.1987 μαζί με άλλους επτά σπουδαστές.

Σκοπός του πειράματος ήταν η εξοικείωση των σπουδαστών με τριφασικό και εναλλασσόμενο ηλεκτρικό ρεύμα, το οποίο και χρησιμοποιούνταν κατά την εκτέλεσή του. Αφού ο εν λόγω σπουδαστής έλαβε το θέμα εξέτασης, κάθισε σε πάγκο εργασίας ευρισκόμενο στη βόρεια πλευρά της αίθουσας, επί του οποίου υπήρχαν: α) μία πινακίδα από διαφανές πλαστικό υλικό (μονωτικό) με προσαρμοσμένες έξι υποδοχές (ντουί) και ισάριθμους λαμπτήρες πυρακτώσεως 100 WATT, ένας πλαστικός πίνακας με τρεις ασφαλειοδιακόπτες, τρεις υποδοχές για την τροφοδοσία της πινακίδας με ρεύμα και υποδοχές με καλωδιώσεις στο εσωτερικό της πινακίδας που επέτρεπαν διάφορους τρόπους σύνδεσης των λαμπτήρων, β) διάφορα ελεύθερα καλώδια με βύσματα στα άκρα για την εκτέλεση της συνδεσμολογίας, γ) ένα καλώδιο τροφοδοσίας της πινακίδας, στο ένα άκρο του οποίου υπήρχαν τρεις ρευματοδότες (πρίζες) προσαρμοσμένοι στην πινακίδα και στο άλλο άκρο ένας τριφασικός ρευματολήπτης (φις) που έπαιρνε ρεύμα από έναν τριφασικό ρευματοδότη ευρισκόμενο στον τοίχο της αίθουσας πίσω από τον πάγκο εργασίας και δ) ένα βολτόμετρο και ένα αμπερόμετρο.

Ένα τμήμα των ακροδεκτών του καλωδίου τροφοδοσίας ήταν μεταλλικό χωρίς πλαστικό περίβλημα, ενώ το υπόλοιπο είχε πλαστικό περίβλημα και μία πολύ μικρή βίδα. Μετά την εκτέλεση της συνδεσμολογίας από τον ως άνω σπουδαστή, ο καθηγητής (σ.σ. αναφέρεται το όνομά του) την έλεγξε και ενεργοποίησε το κύκλωμα ανοίγοντας τους ασφαλειοδιακόπτες της πινακίδας, ώστε ο σπουδαστής να πραγματοποιήσει τις μετρήσεις που απαιτούσε η άσκηση με το βολτόμετρο και το αμπερόμετρο και να καταγράψει τις ενδείξεις στη φωτοτυπία των θεμάτων.

Ακολούθως, ολοκληρώθηκε η εξέταση και ο ίδιος Καθηγητής παρέλαβε το γραπτό και απομακρύνθηκε προς την έδρα χωρίς να απομονώσει ηλεκτρικά το κύκλωμα, δηλαδή χωρίς να βγάλει τον ρευματολήπτη του καλωδίου τροφοδοσίας από τον ρευματοδότη του τοίχου. Στη συνέχεια λόγω διαρροής ρεύματος, την οποία δεν διέκοψε ο διακόπτης διαφυγής (ρελέ ασφαλείας), από την επαφή των χεριών του Ιακώβου Μεταξά που εξαιτίας της υψηλής θερμοκρασίας ήταν ιδρωμένα, με τους ακάλυπτους μεταλλικούς ακροδέκτες του καλωδίου τροφοδοσίας, που βρίσκονταν υπό τάση καθόσον το κύκλωμα ήταν ακόμα σε λειτουργία, το ηλεκτρικό ρεύμα διήλθε από το σώμα του, οπότε τινάχθηκε, έχασε τις αισθήσεις του και έπεσε προς τα πίσω και δεξιά παρασύροντας και την πινακίδα της άσκησης».

ΗΛΕΚΤΡΟΠΛΗΞΙΑ

Ακολούθως, σημειώνεται στη δικογραφία «του χορηγήθηκαν πρώτες βοήθειες και εκλήθη ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, με το οποίο μεταφέρθηκε στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας όπου και διαπιστώθηκε ο θάνατός του. Σύμφωνα δε με την ιατροδικαστική έκθεση νεκροψίας – νεκροτομής της ιατροδικαστή της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Λάρισας Ρουμπίνης Λεονταρή, ο θάνατος οφείλεται σε ηλεκτροπληξία, ενώ σύμφωνα με την έκθεση ιστολογικής εξέτασης βιολογικών υλικών του ιατροδικαστή της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Αθηνών Νικολάου Γούτα, το συμπέρασμα από την εξέταση είναι «αλλοιώσεις συμβατές με τις παρατηρούμενες σε ηλεκτροπληξία».

Εξάλλου, από την κατασκευή της εσωτερικής ηλεκτρικής εγκατάστασης του εργαστηρίου στα μέσα της δεκαετίας του 1970 έως την επέλευση του ως άνω θανάτου δεν υποβλήθηκε αίτημα ούτε πραγματοποιήθηκε αντικατάστασή της, η δε συντήρησή της έγινε κατά καιρούς από το Τμήμα συντήρησης χωρίς τήρηση σχετικού βιβλίου.

Τέλος, με την 1120/2012 απόφαση του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Λάρισας οι προαναφερόμενοι Καθηγητές κρίθηκαν ένοχοι για ανθρωποκτονία από αμέλεια και άσκησαν έφεση. Με την 1355/2013 απόφαση του Τριμελούς Εφετείου Λάρισας (που κατέστη αμετάκλητη με την 524/2015 απόφαση του Αρείου Πάγου έπειτα από άσκηση αναίρεσης) μόνο του ενός καθηγητή (σ.σ. αναφέρεται το όνομα του καθηγητή) «κρίθηκαν ένοχοι για ανθρωποκτονία από αμέλεια του Ιάκωβου Μεταξά, ο θάνατος του οποίου επήλθε από ηλεκτροπληξία και όχι από καρδιοπάθεια, λόγω των παραλείψεων των εν λόγω εφεσιβλήτων να προβλέψουν τον κίνδυνο ηλεκτροπληξίας και να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για την αποτροπή του, παρότι είχαν ιδιαίτερη νομική υποχρέωση προς τούτο».

Ειδικότερα, κρίθηκε ότι ο καθηγητής «δεν έλαβε όλα τα απαραίτητα και αποτελεσματικά μέτρα ασφαλείας για την προφύλαξη του σπουδαστή από κίνδυνο ηλεκτροπληξίας, όπως όφειλε, ενόψει της ιδιότητάς του ως εξεταστή και εποπτεύοντος καθηγητή του μαθήματος και σύμφωνα με τους αναγνωρισμένους κανόνες της επιστήμης και τη διάταξη του άρθρου 6 παρ. 1 περ. γ του Κανονισμού Σπουδών του ΤΕΙ Λάρισας, λόγω και της επικινδυνότητας της εργαστηριακής άσκησης και της ιδιότητας του θανόντος ως σπουδαστή, και συγκεκριμένα ενώ όφειλε να είναι παρών και να επιτηρεί τον σπουδαστή καθ’ όλο το χρονικό διάστημα που το κύκλωμα ήταν υπό τάση προς αποτροπή τυχόν επικίνδυνης ενέργειας από τον τελευταίο, να απομονώσει ηλεκτρικά το κύκλωμα μετά την ολοκλήρωση του πειράματος βγάζοντας τον ρευματολήπτη του καλωδίου τροφοδοσίας από τον ρευματοδότη (το φις από την πρίζα) και να μην επιτρέψει την εκτέλεση του πειράματος με καλώδιο με εκτεθειμένους, μη μονωμένους μεταλλικούς ακροδέκτες, παρέλειψε να εκπληρώσει τις ως άνω υποχρεώσεις». Επίσης, κρίθηκε ότι «στην ίδια παράλειψη υπέπεσε» και ο έτερος εκπαιδευτικός «ο οποίος ως υπεύθυνος για την καλή λειτουργία του εργαστηρίου ηλεκτροτεχνίας δεν μερίμνησε, προκειμένου να χρησιμοποιούνται σ’ αυτό μόνο μονωμένοι ακροδέκτες και όχι με γυμνό μεταλλικό μέρος».

 

Πηγή: eleftheria.gr