Ελλάδα

ΕΕ: Κι άλλες χώρες είναι έτοιμες να δεχθούν ανήλικους μετανάστες από την Ελλάδα

ανήλικα προσφυγόπουλα

Και άλλες χώρες μέλη της ΕΕ δήλωσαν διατεθειμένες να υποδεχθούν περίπου 1.600 ανήλικους μετανάστες από καταυλισμούς και κέντρα υποδοχής στα νησιά της Ελλάδας, δήλωσε χθες Παρασκευή η Ευρωπαία επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων Ίλβα Γιόχανσον.

Επτά χώρες —η Κροατία, η Γερμανία, η Φινλανδία, η Γαλλία, η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο και η Πορτογαλία— έχουν συμφωνήσει με το σχέδιο, που ανακοινώθηκε την Πέμπτη.

Η Γιόχανσον επεσήμανε ότι ακόμη περισσότερες χώρες είναι έτοιμες να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία μετεγκατάστασης ή εξετάζουν το ενδεχόμενο αυτό, χωρίς πάντως να διευκρινίσει ποιες είναι.

Οι υπουργοί Εσωτερικών της ΕΕ συναντήθηκαν χθες στις Βρυξέλλες για να συζητήσουν μεταξύ άλλων για την ένταση στα σύνορα Ελλάδας - Τουρκίας, μετά την απόφαση της Άγκυρας να ανοίξει τα σύνορά της στους μετανάστες που θέλουν να φθάσουν στην Ευρώπη.

Οι υπουργοί ενημερώθηκαν για τις τελευταίες εξελίξεις στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ με την Τουρκία.

Συζήτησαν επίσης την επιδημία του νέου κορονοϊού, η οποία εξακολουθεί να εξαπλώνεται στην Ευρώπη.

Η Αυστρία, η Τσεχία, η Ουγγαρία, η Πολωνία και η Σλοβακία επέβαλαν περιοριστικά μέτρα στις 26 χώρες που ανήκουν στον χώρο Σένγκεν, επικαλούμενες τις ανησυχίες για τη δημόσια υγεία, όμως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι αντίθετη στις απαγορεύσεις μετακινήσεων μέσα στη ζώνη ελεύθερης κίνησης.

Αντίθετα η Κομισιόν εργάζεται για την κατάρτιση οδηγιών για τη μετακίνηση στη ζώνη Σένγκεν με δεδομένη την εξάπλωση της Covid-19, εξήγησε η Γιόχανσον, προσθέτοντας ότι οι οδηγίες θα παρουσιαστούν «το συντομότερο δυνατό».

Οι οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πιθανόν θα προτείνουν την εφαρμογή ελέγχων στην υγεία των ταξιδιωτών στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ ή μέσα στη ζώνη Σένγκεν. Αυτού του είδους οι έλεγχοι επιτρέπονται βάσει των κανονισμών της ζώνης Σένγκεν, διότι δεν θεωρούνται απαγορεύσεις, επεσήμανε η Ευρωπαία επίτροπος.

Ελλάδα

Υπουργείο Υγείας: Σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των νοσοκομείων

Βασίλης Κικίλιας

Νοσοκομεία - πρότυπα (αναφοράς) και νοσοκομεία που χρήζουν συμμόρφωσης, με τα μεν πρώτα να επιβραβεύονται και τα δεύτερα να μπαίνουν σε διαδικασία κυρώσεων, τόσο στον δημόσιο όσο και στο ιδιωτικό τομέα, «οικοδομεί» το νομοσχέδιο με θέμα «Ρυθμίσεις για τη διασφάλιση της πρόσβασης σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας και σύσταση του Οργανισμού Διασφάλισης για την ποιότητα στην Υγεία (ΟΔΙΠΥ ΑΕ)» που τέθηκε σήμερα σε δημόσια διαβούλευση και για τις επόμενες έξι ημέρες, από τον υπουργό Υγείας, κ. Βασίλη Κικίλια.

Το νομοσχέδιο - σημειωτέον είχε δρομολογηθεί για να ψηφιστεί στη Βουλή από τον περασμένο Φεβρουάριο, κάτι που ανατράπηκε με την πανδημία του κορωνοιού- περιλαμβάνει το σύστημα αξιολόγησης όλων των νοσοκομείων και μονάδων Υγείας, δημόσιων και ιδιωτικών, το οποίο θα βασίζεται σε έξι κριτήρια μέτρησης της ποιότητας. Σκοπός του νόμου είναι η βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας στην Ελλάδα, η ενίσχυση της ασφάλειας των ασθενών, και η ορθολογική αναδιοργάνωση των υπηρεσιών υγείας της χώρας, με στόχο την ισότιμη πρόσβαση και την καθολική κάλυψη του πληθυσμού.

«Η ποιότητα μπορεί να μετρηθεί» επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου και παρατίθενται τα τρία βασικά πεδία των υπηρεσιών υγείας όπου είναι μετρήσιμη η ποιότητα: η δομή (ανθρώπινοι πόροι και εγκαταστάσεις-υποδομές), οι διαδικασίες (οργάνωση, λειτουργία του οργανισμού και παροχή υπηρεσιών υγείας) και τα αποτελέσματα (των δράσεων και των υπηρεσιών).

«Σε κάθε κατηγορία υπάρχουν ποσοτικά χαρακτηριστικά, που μπορούν να μετρηθούν, όπως η εκπαίδευση και τα χρόνια εμπειρίας των ιατρών, οι χρόνοι αναμονής των ασθενών, η ακρίβεια των μηχανημάτων, ο βαθμός ικανοποίησης των ασθενών, τα ποσοστά επιτυχίας των θεραπειών κ.ά.. Στη συνέχεια μπορούν να οριστούν πρότυπα καλής πρακτικής, δείκτες αξιολόγησης και δράσεις συμμόρφωσης» αναφέρει η αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου.

Αρμόδιος για την αξιολόγηση των μονάδων υγείας με βάση τα κριτήρια που ορίζονται στο νομοσχέδιο είναι ένας νέος Οργανισμός, ο ΟΔΙΠΥ. Μάλιστα, ο Οργανισμός εκτός από την αρμοδιότητα για τον έλεγχο των μονάδων υγείας, θα έχει και την ευθύνη για λογαριασμό του ελληνικού δημοσίου για την συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Στ. Νιάρχος, αναφορικά με την υλοποίηση του προγράμματος εκπαίδευσης στον τομέα της πρόληψης και του ελέγχου των νοσοκομειακών λοιμώξεων. Υπενθυμίζεται ότι αυτό το έργο είχε «χαθεί» παρά τη δωρεά του Ιδρύματος επι υπουργίας Ξανθού-Πολάκη, καθώς δεν είχαν κατατεθεί οι σχετικές μελέτες από πλευράς υπουργείου.

Ο ΟΔΙΠΥ, με ένα ευρύ πρόγραμμα ελέγχων, με δικούς του εσωτερικούς ελεγκτές και αλλά και εξωτερικούς από το σχετικό Μητρώο που θα τηρεί, θα διενεργεί τους ελέγχους τόσο στα δημόσια νοσοκομεία όσο και στις ιδιωτικές κλινικές, επιβραβεύοντας τα νοσοκομεία - αναφοράς και επιβάλλοντας αυστηρές κυρώσεις στις μη συνεπείς μονάδες υγείας.

Ο Υπουργός Υγείας θα μπορεί, με απόφασή του, να χαρακτηρίζει τα νοσοκομεία ή τις κλινικές, που έτυχαν της υψηλότερης αξιολόγησης ως νοσοκομεία ή κλινικές αναφοράς στον τομέα δράσης τους. Ο χαρακτηρισμός τους ως νοσοκομείων ή κλινικών αναφοράς θα πιστοποιεί την παροχή ιδιαιτέρως υψηλού επιπέδου υπηρεσιών υγείας στον τομέα δράσης τους και μεγαλύτερη συμμετοχή τους σε κλινικές δοκιμές που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ και λοιπά κονδύλια ενωσιακής προέλευσης.

Τα έξι πεδία που θα αξιολογούνται οι υπηρεσίες των μονάδων υγείας

Τα κριτήρια για την αξιολόγηση της ποιότητας των υπηρεσιών Υγείας αφορούν σε έξι κεντρικούς άξονες, σύμφωνα με το νομοσχέδιο:

α) Την ασφάλεια, που περιλαμβάνει τις διαδικασίες, τα συστήματα και τις πρακτικές που διασφαλίζουν την ασφάλεια των ασθενών/ληπτών των υπηρεσιών υγείας. Ως ασφάλεια ορίζεται η προστασία από κακοποίηση (φυσική, σεξουαλική, ψυχολογική ή υπό οποιαδήποτε άλλη μορφή), από ιατρικό σφάλμα, από κακές διοικητικές πρακτικές που προάγουν την αδιαφάνεια και την ταλαιπωρία στην ιατρική φροντίδα των ασθενών ή άλλη αποφευκτέα βλάβη.

β) Την αποδοτικότητα, η οποία αναφέρεται στον βαθμό επίτευξης των επιθυμητών αποτελεσμάτων από την παροχή επιστημονικά τεκμηριωμένων υπηρεσιών υγείας σε αυτούς που μπορούν να ωφεληθούν από αυτές και περιλαμβάνει δείκτες που αξιολογούν την καταλληλότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και των εκβάσεων από αυτές τις υπηρεσίες.

γ) Την ανταποκρισιμότητα – ασθενοκεντρική προσέγγιση, που περιλαμβάνει τις διαδικασίες που διασφαλίζουν την ανταποκρισιμότητα των υπηρεσιών υγείας στις ανάγκες των ασθενών/ληπτών των υπηρεσιών υγείας μέσω της αποτύπωσης των εμπειριών των ασθενών και των αποτελεσμάτων υγείας όπως αυτά αναφέρονται από τους ίδιους τους ασθενείς. Επίσης, αξιολογείται η παροχή υπηρεσιών υγείας στους ασθενείς με συμπόνια, σεβασμό και με γνώμονα τη διασφάλιση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας καθώς και του ενδεδειγμένου βαθμού ενημέρωσης των ασθενών.

δ) Την προσβασιμότητα, που περιλαμβάνει τη διερεύνηση του κατά πόσο η ιατρική φροντίδα παρέχεται στον σωστό χρόνο και τόπο και είναι οικονομικά ανεκτή για τους λήπτες υπηρεσιών υγείας.

ε) Τη χρηστή διοίκηση, που περιλαμβάνει τις διαδικασίες εταιρικής διακυβέρνησης, διοίκησης και ηγεσίας που διασφαλίζουν την παροχή υψηλής ποιότητας ανθρωποκεντρικής φροντίδας που βασίζεται στη διαφάνεια, τη συνεχή βελτίωση, την καινοτομία και την ισονομία.

στ) Τη διαχείριση πόρων, που περιλαμβάνει τις διαδικασίες και τα στοιχεία σχετικά με την χρήση των οικονομικών και ανθρώπινων πόρων με τρόπο που διασφαλίζει την ποιότητα, την αποδοτικότητα και τη βιωσιμότητα του.