Ελλάδα

Το 2023 η λειτουργία του πρώτου εργοστασίου εκχύλισης στέβιας στην Ελλάδα

στέβια

Τα «θεμέλια» για την περαιτέρω ανάπτυξη του συνεταιρισμού «La Mia Stevia» ήρθε να βάλει η απόφαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), που μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (EIB) «άναψε το πράσινο φως» για τη μελέτη που αφορά την κατασκευή του πρώτου εργοστασίου εκχύλισης στέβιας στην ευρύτερη περιοχή της Λαμίας. 

«Την τρέχουσα περίοδο έχει ξεκινήσει η κατάρτιση της μελέτης σκοπιμότητας, με τα αποτελέσματα της οποίας αναμένεται να ξεκινήσουμε την κατασκευή του πρώτου εργοστασίου εκχύλισης στέβιας σε Ελλάδα και Βαλκάνια και του δεύτερου στην Ευρώπη», δήλωσε στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο διευθύνων σύμβουλος του συνεταιρισμού, Χρήστος Σταμάτης.

Σύμβουλος ανάπτυξης του έργου, επιλέχθηκε η Deloitte Greece, εταιρεία με εμπειρία και τεχνογνωσία σε παρόμοια έργα, καθώς και άριστη κατανόηση του τομέα Τροφίμων & Ποτών αλλά και του αγροδιατροφικού τομέα στην Ελλάδα.

Η λειτουργία του εργοστασίου αναμένεται να ξεκινήσει έως το 2023 ενώ η πλήρης ολοκλήρωσή του έως και το 2025. Προβλέπεται ότι θα είναι πλήρως στελεχωμένο με τμήματα: Έρευνας και Ανάπτυξης, Παραγωγής, Ποιοτικού Ελέγχου, Οικονομικό & Εμπορικό Τμήμα και τμήμα Διοίκησης.

Αυτό, θα έχει ως αποτέλεσμα και τη δημιουργία πολλών θέσεων εργασίας με τη δυναμική να ανακοινώνεται με την ολοκλήρωση της μελέτης σκοπιμότητας.

«Σημαντικό όφελος για τον συνεταιρισμό μας»

Με την αγορά της στέβιας να μεγαλώνει ολοένα και περισσότερο τόσο στην Ευρώπη, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο η είσοδος «του νέου εργοστασίου στην ευρωπαϊκή αγορά, θα αυξηθεί η δυναμική παραγωγής ευρωπαϊκής στέβιας και αντίστοιχα η μείωση των εισαγωγών από την Κίνα», σημειώνει ο κ. Σταμάτης.

Πέραν της αύξησης της ευρωπαϊκής παραγωγής γλυκοζιτών στεβιόλης, η κατασκευή του εργοστασίου προβλέπεται να έχει και άμεσα οφέλη στον συνεταιρισμό σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του συνεταιρισμού.

«Υπολογίζουμε ότι η μείωση κόστους παραγωγής θα φτάσει στο 50% έως το 2030» ανέφερε και πρόσθεσε πως «το άμεσο όφελος για τους παραγωγούς μας είναι η αύξηση των κερδών τους κατά 20%. Μάλιστα, αυτό αποτελεί και δέσμευση του Συνεταιρισμού μας και περιγράφεται στο πλάνο βιωσιμότητας μας».

Παράλληλα, σημειώνει πως πέρα από τη δημιουργία θέσεων εργασίας στην περιοχή, που θα έχει θετική επίδραση και στο κοινωνικό σύνολο, προβλέπεται ότι θα αυξηθεί και η καλλιέργεια στέβιας. Αυτό θα έχει περιβαλλοντικό όφελος καθώς η στέβια είναι ένα «φυτό το οποίο απαιτεί πολύ λιγότερους φυσικούς πόρους σε σχέση με άλλες γνωστές καλλιέργειες».

«Σε γενικές γραμμές, το εργοστάσιο εκχύλισης στέβιας θα βοηθήσει να αυξηθεί η δυναμική του Συνεταιρισμού μας τόσο σε επίπεδα παραγωγής και κερδοφορίας, συνδράμοντας και στην υλοποίηση του πλάνου βιωσιμότητας μας» τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

   

Μελλοντικά πλάνα

Από τη δημιουργία του στα τέλη του 2011 οι υπεύθυνοι του συνεταιρισμού δεν «επαναπαύονται στις δάφνες» τους και σχεδιάζουν την επόμενη ημέρα.

«Στα άμεσα πλάνα του Συνεταιρισμού είναι η ίδρυση "farm spots" ανά την Ελλάδα σε περιοχές που πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια» υπογραμμίζει ο κ. Σταμάτης. Κάτι που σημαίνει πως η αύξηση των στρεμμάτων καλλιέργειας του Συνεταιρισμού, η είσοδος καλλιεργητών στο Συνεταιρισμό και η μεγιστοποίηση της παραγωγής πρώτης ύλης αποτελούν το αρχικό σταθμό για την υλοποίηση του γενικότερου μας πλάνου.

 Πλάνο το οποίο πέρα από την κατασκευή του εργοστασίου εκχύλισης στέβια έχει ως στόχο την προσέλκυση και άλλων μετοχικών κεφαλαίων για την περαιτέρω ανάπτυξη, την αύξηση της δυναμικής στην Ευρωπαϊκή Αγορά, την εξωστρέφεια του συνεταιρισμού και τέλος, την προσήλωση στην υλοποίηση του πλάνου βιωσιμότητας μας "Sustainability For All" με χρονικό ορίζοντα το 2030».

   

Λίγα λόγια για το Συνεταιρισμό

Η ίδρυση του συνεταιρισμού πραγματοποιήθηκε στα τέλη του 2011, εν μέσω της οικονομικής κρίσης. Ήταν και η περίοδος όπου και επετράπη αρχικά, η καλλιέργεια στέβιας στην Ευρώπη και μια ομάδα καπνοπαραγωγών από την ευρύτερη περιοχή της Λαμίας επιχείρησε προς την άγνωστη -τότε- καλλιέργεια.

Σήμερα ο «Stevia Hellas» αποτελείται από 55 οικογένειες, που είναι και μέλη του, απασχολεί μόνιμα επτά άτομα και κατά την περίοδο της συγκομιδής το εποχικό προσωπικό ξεπερνά τα δέκα άτομα.

Η παραγωγή ανέρχεται σε 100 τόνους φύλλων στέβιας, με 50-60 από αυτούς να εξάγονται κυρίως σε ευρωπαϊκά κράτη, όπως Γαλλία και Γερμανία, σε εταιρείες τσαγιού και αρωματικών φυτών μεταξύ άλλων.

 Η έκταση που καλλιεργείται στην ευρύτερη περιοχή της Φθιώτιδας ανέρχεται σε 500 στρέμματα, με τον τζίρο να ξεπερνά το μισό εκατομμύριο ευρώ.

πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ελλάδα

Αυτόφωρο για τους αρνητές της μάσκας - Παρέμβαση Εισαγγελέα

προστατευτική μάσκα

Αυτονόητη είναι παρέμβαση των εισαγγελέων της χώρας για την ενεργοποίηση της αυτόφωρης διαδικασίας και τη σύλληψη όσων παρακινούν στη μη χρήση μάσκας, κυρίως στα σχολεία, χαρακτηρίζει σε εγκύκλιο που εξέδωσε ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Βασίλης Πλιώτας.

Η προστασία του πολίτη και η τήρηση της νομιμότητας, ως αποστολή της Εισαγγελίας αποτελούν το σταθερό στόχο όλων των εισαγγελικών λειτουργών και αξιώνουν τη διαρκή επαγρύπνησή μας, αναφέρει χαρακτηριστικά ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός.

Καταγγελίες  για καταλήψεις σχολείων από γονείς, οι οποίοι διαμαρτύρονται ότι τα παιδιά τους δεν μπορούν να κάνουν μάθημα φτάνουν στην Εισαγγελία της Αθήνας.

Για κάθε καταγγελία η Εισαγγελία ενεργεί και σχηματίζει δικογραφία, ενώ σύμφωνα με δικαστικές πηγές διευκρινίζεται ότι δεν υπάρχει περίπτωση να οδηγηθούν στο αυτόφωρο οι μαθητές.

Συγκεκριμένα ολόκληρη η εγκύκλιος που αφορά το αποκαλούμενο «κίνημα κατά της μάσκας»  με τη σφραγίδα του κ.Πλιώτα έχει ως εξής:

«Με τις  υπ΄ αρ. 4/2020 και 7/2020 εγκυκλίους μας απευθύναμε γενικές οδηγίες και συστάσεις στο πλαίσιο της από τις διατάξεις των άρθρων 19 §§1 στοιχ. γ, 2 και 24 §5 στοιχ.α Κ.Ο.Δ.Κ.Δ.Λ αρμοδιότητάς μας, επικεντρωμένων αυτών στην  κατά την άσκηση της δικής σας βασικής λειτουργικής αρμοδιότητας ποινική αντιμετώπιση της παραβίασης των εκάστοτε  διατασσόμενων μέτρων αποτροπής της διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19. Επισημάναμε εξυπαρχής την κυρίαρχη, για την περίπτωση, διεκδικούσα εφαρμογή στην ποινική δίωξη διάταξη του άρθρου 285 ΠΚ, εφόσον βεβαίως συντρέξουν όλα τα στοιχεία της νομοτυπικής μορφής του προβλεπόμενου εγκλήματος, οι διαβαθμίσεις του οποίου εξικνούνται μέχρι και την αναγωγή της πράξης σε κακούργημα (βλ. προγενέστερες εγκυκλίους μας). Είναι περιττό να τονιστεί η ανάγκη εξακολούθησης της σχετικής υποχρέωσης,  εγρήγορσης,  συνεχούς ενδιαφέροντος και  κατά νόμο παρέμβασης  των εισαγγελέων πρωτοδικών της επικράτειας  για την άσκηση της καθύλη, κατά τόπο και λειτουργία αρμοδιότητάς τους όταν διακρίνονται συναφείς παραβατικές  ενέργειες.
Με αφορμή,  μεμονωμένα πρόσφατα περιστατικά, που όμως  επιμένουν να εμφανίζονται,  προσδιοριζόμενα από αντιδράσεις ατόμων διαφωνούντων με τα ληφθέντα από την πολιτεία μέτρα για την αντιμετώπιση του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 («κίνημα κατά της μάσκας») και προκαλούντα εύλογη ανησυχία στους νομοταγείς πολίτες και γενικότερα στην ελληνική κοινωνία, κρίνουμε  σκόπιμο, σε συνέχεια των ανωτέρω εγκυκλίων μας, να επανέλθουμε και να προβούμε στις ακόλουθες, πρόσθετες επισημάνσεις, απευθύνοντας συνάμα γενικές οδηγίες. Η διάρκεια της  πανδημίας με τις οδυνηρές της συνέπειες επέβαλαν κυριολεκτικά και στην ελληνική έννομη τάξη ένα ιδιόμορφο «Δίκαιο της Ανάγκης» για προστασία  από τους άμεσους κινδύνους από την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19, με απώτερο σκοπό την διαφύλαξη των υπέρτερων εννόμων αγαθών της ανθρώπινης ζωής και της υγείας. Έτσι, δυνάμει της από 1-5-2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (άρθρο 36), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 2 ν. 4690/2020, εκδόθηκε η ΚΥΑ 55339/2020, με την οποία, μεταξύ των άλλων, κατέστη υποχρεωτική η χρήση μη ιατρικής μάσκας για τους μαθητές κατά την επαναλειτουργία των σχολείων (άρθρο 2). Η λήψη του μέτρου  αυτού στηρίζεται σε εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του Κορωνοϊού COVID-19, όπως άλλωστε και όλοι οι «κανόνες αποστασιοποίησης» που επιβάλλονται κατά περίπτωση (ΚΥΑ 55169/2020, εκδοθείσα δυνάμει του άρθρου 44 της ίδιας ΠΝΠ, αναφορικά με τη λειτουργία των δικαστηρίων και των εισαγγελιών, κ.ά.).
Επιβάλλεται, ακολούθως, η προσοχή των εισαγγελικών λειτουργών της χώρας να εστιάζεται εκτός άλλων και στη διερεύνηση τέλεσης του εγκλήματος του άρθρου 183 ΠΚ (διέγερση σε ανυπακοή), σύμφωνα με το οποίο «όποιος δημόσια με οποιονδήποτε τρόπο ή μέσω του διαδικτύου προκαλεί ή διεγείρει σε απείθεια κατά των νόμων ή των διαταγμάτων ή εναντίον άλλων νόμιμων διαταγών της αρχής, τιμωρείται με φυλάκιση έως ένα έτος ή με χρηματική ποινή». Η εν λόγω διάταξη βελτιώθηκε στο νέο ΠΚ με την προσθήκη και του διαδικτύου ως μέσου δημοσιοποίησης της πρόκλησης ή διέγερσης σε ανυπακοή (βλ. Αιτιολ. Έκθ. Σχ ΠΚ, υπό το άρθρο 183). Κατά την ποινική θεωρία, η πρόκληση είναι άμεση προτροπή προς άλλους να προβούν σε ορισμένη ενέργεια ή παράλειψη, ενώ η διέγερση είναι έμμεση επιρροή επί της βουλήσεως άλλων προς ορισμένη ενέργεια ή παράλειψη, με ερεθισμό του συναισθηματικού τους κόσμου, των παθών ή των ενστίκτων (βλ. την κλασική μελέτη Ι. Μανωλεδάκη, Η προστασία της δημόσιας τάξεως, σελ. 79-80). Οσάκις συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις, όταν δηλαδή αυτοί που αντιτίθενται στα νόμιμα  μέτρα και προσδίδουν στις δικές τους  θεωρήσεις για τη χρήση της μάσκας τα χαρακτηριστικά αξιόποινης πράξης, είναι αυτονόητη υποχρέωση ο σχηματισμός ποινικής δικογραφίας  και η τήρηση  της αυτόφωρης διαδικασίας  των άρθρων 417 επ. ΚΠΔ, υπό τις προϋποθέσεις της, εάν βεβαίως δεν εμποδίζεται από εξαιρετικούς λόγους, επιβάλλεται δε και η άμεση διεύθυνση της αυτεπάγγελτης προανάκρισης (άρθρο 245 §2 ΚΠΔ) από τον εισαγγελέα πρωτοδικών, στο πλαίσιο της από το άρθρο 25 §1 στοιχ.γ,δ Κ.Ο.Δ.Κ.Δ.Λ. αρμοδιότητάς του. Η προστασία του πολίτη και η τήρηση της νομιμότητας, ως αποστολή της Εισαγγελίας (άρθρο 24§2 Κ.Ο.Δ.Κ.Δ.Λ.), αποτελούν το σταθερό στόχο όλων των εισαγγελικών λειτουργών και αξιώνουν τη διαρκή επαγρύπνησή μας».