Πολιτική

Ευρωβουλή: Παρέμβαση Κεφαλογιάννη για τις ενέργειες της Τουρκίας

Μανόλης Κεφαλογιάννης

Ο Μανώλης Κ. Κεφαλογιάννης με ερώτησή του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε αφενός να υποχρεώσει την Τουρκία που είναι μία υπό ένταξη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση να υπογράψει και να κυρώσει τη Σύμβαση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας που αποτελεί κοινοτικό κεκτημένο και αφετέρου και αφετέρου να άρει το παράνομο και άκυρο τουρκολιβυκό μνημόνιο που απεμπολεί το δικαίωμα σε Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη των ελληνικών νησιών καταστρατηγώντας το Άρθρο 121 της UNCLOS που ρητά ορίζει ότι τα νησιά με οικονομική ζωή έχουν το ίδιο δικαίωμα ΑΟΖ όπως και οι ηπειρωτικές περιοχές.

Στην ερώτηση, επίσης, επισημαίνεται ότι η Τουρκία έχει ανακηρύξει ΑΟΖ στη Μαύρη Θάλασσα μετά από συμφωνία με τα τότε γειτονικά κράτη το 1986, Σοβιετική Ένωση, Βουλγαρία, Ρουμανία, αποδεχόμενη σε μία κλειστή ή ημίκλειστη θάλασσα όπως είναι η Μαύρη Θάλασσας όχι μόνο τη μέθοδο της «μέσης γραμμής» αλλά ουσία την ίδια τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας.

Αναλυτικά η ερώτηση:

«Η Σύμβαση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας είναι ένα μεγάλο ιστορικό γεγονός. Αυτή η Σύμβαση αποτελεί μία κρίσιμη καμπή στην ιστορία των ιδεών της διεθνούς κοινωνίας. Είναι το σύμβολο και αγγελιοφόρος μίας νέας εποχής του διεθνούς δικαίου, της παγκόσμιας πολιτικής οικονομίας και της διεθνούς κοινωνίας.

Στην έδρα του ΟΗΕ την Παρασκευή 30 Απριλίου 1982 η συντριπτική πλειοψηφία των χωρών-μελών του Οργανισμού υπερψήφισε την UNCLOS. Μία από τις τέσσερεις χώρες που την καταψήφισαν ήταν και η Τουρκία. Η οποία μέχρι και σήμερα δεν την έχει υπογράψει ούτε κυρώσει.

Παρόλα αυτά το 1986 η Τουρκία ύστερα από πίεση της τότε Σοβιετικής Ένωσης που είχε αποφασίσει να ξεκινήσει έρευνες για υδρογονάνθρακες στη Μαύρη Θάλασσα προχώρησε σε ανακήρυξη ΑΟΖ στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας σε συμφωνία τόσο με την τότε Σοβιετική Ένωση όσο και με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Αν και η Μαύρη Θάλασσα θεωρείται πιο κλειστή ή ημίκλειστη θάλασσα από το Αιγαίο η συμφωνία κατέληξε για τις επικαλυπτόμενες περιοχές χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της «μέσης γραμμής».

Αν και η συγκεκριμένη ενέργεια της τουρκικής πλευράς συνιστά όχι μόνο πλήρη αποδοχή της μεθόδου της «μέσης γραμμής» για την οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης αλλά κυρίως αποδοχή της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας στην ολότητά της.

Παρόλα αυτά η Τουρκία συνεχίζει να αμφισβητεί συγκεκριμένα άρθρα της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας όπως το Άρθρο 121 που σαφώς ορίζει τα νησιά με οικονομική ζωή έχουν δικαίωμα ΑΟΖ όπως οι ηπειρωτικές περιοχές και δηλώνει ότι τα νησιά έχουν μόνο χωρικά ύδατα και δεν έχουν Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη. Και μη σεβόμενη καμία έννοια του Διεθνούς Δικαίου, απεμπολώντας τα δικαιώματα σε ΑΟΖ των ελληνικών νησιών, προχώρησε στην υπογραφή του παράνομου και άκυρου τουρκολιβυκού μνημονίου ανακηρύσσοντας Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη μεταξύ της Τουρκίας και της Λιβύης.

Ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:

Σε τι ενέργειες προτίθεται να προβεί ώστε η Τουρκία μία υπό ένταξη στην ΕΕ χώρα να υπογράψει και να κυρώσει τη Σύμβαση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας που αποτελεί άλλωστε και κοινοτικό κεκτημένο;

Σε τι ενέργειες προτίθεται να προβεί ώστε η Τουρκία να αποσύρει το παράνομο και άκυρο τουρκολιβυκό σύμφωνο που απεμπολεί το δικαίωμα ΑΟΖ στα ελληνικά νησιά σύμφωνα με το Άρθρο 121 της UNCLOS;»

 

Διαβάστε επίσης:

Κορωνοϊός: Όσο περισσότερο πράσινο έχει μία περιοχή τόσα λιγότερα κρούσματα έχει

Φώφη Γεννηματά: Η μάχη με τον καρκίνο και η απώλεια των γονιών της από την ίδια ασθένεια

Γεωργιάδης: Αν στην Ελλάδα έχουμε σκάνδαλο τύπου Κουρτς, το έκανε ο κ. Τσίπρας

Πολιτική

Κώστας Μπαγινέτας: Ο ΣΥΡΙΖΑ αγνοεί τα κείμενα για τη νέα ΚΑΠ

Κώστας Μπαγινέτας

Ο ΓΓ Αγροτικής Πολιτικής και Διεθνών Σχέσεων Κώστας Μπαγινέτας με αφορμή την ολοκλήρωση των 13 Περιφερειακών Συνδιασκέψεων και της διαβούλευσης του Στρατηγικού Σχεδίου για τη νέα ΚΑΠ 2023-2027, αλλά και την κριτική που ασκήθηκε εκ μέρους της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, σχολίασε τα εξής:

"Το ΥΠΑΑΤ καθόλη τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης της νέας ΚΑΠ συμμετείχε ενεργά στα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. για τη διαβούλευση των σχεδίων των νέων Κανονισμών, αλλά και των προτάσεων της Επιτροπής για τις νέες στρατηγικές (Farm to Fork και Biodiversity) στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (Green Deal), καταθέτοντας προτάσεις και διεκδικώντας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα προς όφελος των εθνικών θέσεων και συμφερόντων.

Ειδικότερα, καταλυτική ήταν η συμβολή στην επιτυχή έκβαση των διαπραγματεύσεων σχετικά με:

τους πόρους του πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου που θα κατευθυνθούν στη χώρα μας και οι οποίοι ανέρχονται στα ίδια επίπεδα της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου (19,3 δις €), με ενισχυμένο το μεταρρυθμιστικό - επενδυτικό σκέλος της νέας ΚΑΠ, τον Πυλώνα ΙΙ.

τη συμφωνία του Συμβουλίου Υπουργών με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως προς τα σχέδια των βασικών Κανονισμών για τη νέα ΚΑΠ 2021-2027 και ιδιαίτερα το σκέλος αυτών που αφορούν την αυξημένη φιλοδοξία για το περιβάλλον και το κλίμα.

την οριστικοποίηση του Μεταβατικού Κανονισμού, στη βάση του οποίου θα κατευθυνθούν στην χώρα μας κοινοτικοί πόροι ύψους 1,6 δις € από τη νέα ΚΑΠ και το Ταμείο Ανάκαμψης για τη διετία 2021-2022, ώστε να ισχυροποιηθεί περαιτέρω ο πρωτογενής τομέας απέναντι σε κρίσεις, όπως της πανδημίας, και να καταστεί περισσότερο ανθεκτικός, πράσινος και ψηφιακός.

το σχέδιο Προτάσεων - Συστάσεων που απηύθυνε η Ε.Ε. στη χώρα μας, όπως και σε κάθε Κράτος - Μέλος της, στη βάση διαγνωστικής ανάλυσης που συνέταξε για την κατάσταση του αγροδιατροφικού τομέα και των αγροτικών περιοχών κάθε χώρας.

Το ΥΠΑΑΤ μεθοδικά και συστηματικά ολοκλήρωσε την προετοιμασία του Στρατηγικού Σχεδίου μέσα από:

την υλοποίηση του οδικού χάρτη προγραμματισμού που υπέβαλε και συμφώνησε με την Γενική Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με αναλυτικό χρονοδιάγραμμα για τα κυριότερα ορόσημα της προετοιμασίας.

την εκπόνηση της SWOT ανάλυσης, τη διάγνωση των αναγκών του αγροδιατροφικού τομέα και τον σχεδιασμό των απαιτούμενων παρεμβάσεων, σε στενή συνεργασία με τον Σύμβουλο του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ στη βάση του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος.

την αποδοτική συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα, με την οποία σύναψε Διεθνή Συμφωνία για την υποστήριξη της προσπάθειας σε κρίσιμους τομείς, όπως της ex ante αξιολόγησης του στρατηγικού σχεδίου, των εργαλείων διαχείρισης κινδύνων, των περιβαλλοντικών - κλιματικών δράσεων, κλπ.

την τακτική συνεργασία και διαβούλευση με τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Ε.Ε., τόσο με την αρμόδια γεωγραφική μονάδα στην Γενική Δ/νση Γεωργίας της Ε.Ε. (DG AGRI), όσο και με την οριζόντια γεωγραφική ομάδα συντονισμού των Στρατηγικών Σχεδίων (Geo Hub), καθόλη τη διάρκεια κατάρτισης του στρατηγικού σχεδίου.

Το ΥΠΑΑΤ διαβουλεύτηκε εξαντλητικά το Στρατηγικό Σχέδιο, σε όλα τα στάδια προετοιμασίας του, μέσα από μία ολοκληρωμένη δημοκρατική και συμμετοχική διαδικασία εκτεταμένης και εντατικής διαβούλευσης με όλους του θεσμικούς φορείς, χωρίς αποκλεισμούς. Ειδικότερα το ΥΠΑΑΤ:

πραγματοποίησε συνδιασκέψεις διαβούλευσης σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας, στις οποίες είχε κληθεί το σύνολο των θεσμικών και παραγωγικών φορέων, συμπεριλαμβανομένων των εκπροσώπων των κομμάτων και της τοπικής αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού.

κατάρτισε Κείμενο Διαβούλευσης καθώς και σχετικό Ερωτηματολόγιο, σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, για την καλύτερη ενημέρωση των ενδιαφερομένων και την ενεργή διαδραστική συμμετοχή τους στις διαδικασίες διαβούλευσης της νέας ΚΑΠ.

συγκρότησε διευρυμένες θεματικές ομάδες διαβούλευσης για κάθε μία από τις στρατηγικές προτεραιότητες της νέας ΚΑΠ, δηλαδή την ανταγωνιστικότητα της Γεωργίας, το περιβάλλον - κλιματική αλλαγή, καθώς και την τοπική ανάπτυξη της υπαίθρου, που συνεδρίαζαν σε τακτική βάση.

διοργάνωσε τηλεδιασκέψεις διαβούλευσης με την ΕΝΠΕ και τους Θεματικές Αντιπεριφερειάρχες όλων των Περιφερειών, τα πρώτα αποτελέσματα της διαβούλευσης παρουσιάστηκαν σε Ειδική Συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής τον Δεκέμβριο 2020, ενώ αντίστοιχη παρουσίαση του ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου προγραμματίζεται και για τον Δεκέμβρη 2021.

σχεδίασε και υλοποίησε τηλεφωνική, λόγω των συνθηκών, πανελλαδική έρευνα – διαβούλευση με παραγωγούς, στη βάση αναλυτικού ερωτηματολογίου σχετικά με τις αλλαγές και τις προκλήσεις της νέας ΚΑΠ.

ανάρτησε Ενδιάμεσο Κείμενο Διαβούλευσης τον Σεπτέμβρη 2021 στις ιστοσελίδες του, καλώντας τους ενδιαφερόμενους σε υποβολή προτάσεων.

απευθύνθηκε σε τακτική βάση και διαδικτυακά σε όλα τα μέλη του Εθνικού Αγροτικού Δικτύου, ενημερώνοντας για τις εξελίξεις, ενώ συμμετείχε ενεργά σε εκθέσεις (Agrotica και ΔΕΘ) και συνέδρια (Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο ΕΣΠΑ 2021-2027, Agribusiness Forum, κλπ) για την ευρύτερη ενημέρωση φορέων και κοινού για τη νέα ΚΑΠ.

προγραμμάτισε τη διοργάνωση Ομάδων Εστίασης (Focus Groups) σε περιφερειακό επίπεδο με τη συμμετοχή επιλεγμένων Φορέων, καθώς και ενημέρωση των Ομάδων Τοπικής Δράσης του LEADER, σχετικά με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για το «Μακροπρόθεσμο Όραμα για τις Αγροτικές Περιοχές με Ορίζοντα το 2040».

συνεργάστηκε με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών για την ωρίμανση της πρωτοβουλίας της Ε.Ε. για τα Έξυπνα Χωριά (Smart Villages), η οποία ενσωματώθηκε στο στρατηγικό σχέδιο.

Το ΥΠΑΑΤ σχεδίασε και έθεσε σε διαβούλευση τις προτάσεις του σχετικά με:

τα ιστορικά δικαιώματα, τα οποία και συγκλίνουν στο 100% έως το 2026, αποκαθιστώντας στρεβλώσεις του παρελθόντος και διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την κοινωνική συνοχή μέσω της ομαλής μετάβασης στο νέο καθεστώς.

τους ορισμούς του ενεργού και νέου γεωργού, μέσα από τους οποίους επιχειρεί να προωθήσει την ουσιαστική στήριξη των πραγματικών παραγωγών.

τα οικολογικά σχήματα, διαμορφώνοντας μια παλέτα πολλαπλών επιλογών από γεωργοπεριβαλλοντικές δεσμεύσεις, ώστε κάθε παραγωγός να μπορεί να διαλέξει εκείνες που ταιριάζουν καλύτερα στις δικές του ανάγκες και δυνατότητες.

την αναδιανεμητική ενίσχυση, προκειμένου να ενισχύσει περαιτέρω τους μικρομεσαίους αγρότες.

τις συνδεδεμένες ενισχύσεις, για τις οποίες ο Υπουργός δεσμεύτηκε να διατηρήσει ώστε να τονώσει σημαντικούς παραγωγικούς κλάδους σε μια δύσκολη οικονομική και κοινωνική συγκυρία λόγω των πολλαπλών εξωγενών κρίσεων.

Με βάση όλα τα παραπάνω καταδεικνύεται ότι στη συνέντευξη του  κ. Αραχωβίτη:

αναγνωρίζονται τα θετικά στοιχεία της Συμφωνίας για τη νέα ΚΑΠ (νέοι γεωργοί, ομπρέλα για κλιματικές κρίσεις, αναδιανεμητική, συνδεδεμένες), που όμως η παρούσα Κυβέρνηση διαπραγματεύτηκε με μεγάλη επιτυχία. Επίσης, τα θετικά αυτά στοιχεία στο σύνολό τους αξιοποιήθηκαν και ενσωματώθηκαν στο στρατηγικό σχέδιο κατόπιν εξαντλητικής διαβούλευσης ώστε να προσαρμοστούν στις ιδιαίτερες παραγωγικές – διαρθρωτικές ανάγκες της ελληνικής γεωργίας.

αναγνωρίζεται η κλιματική αλλαγή ως απειλή για την ελληνική γεωργία, παραταύτα η Γεωργία αντιμετωπίζεται ως “θύμα”, αμφισβητώντας ουσιαστικά την ανάληψη των αναγκαίων μέτρων (οικολογικά σχήματα) υπό το φόβο της απώλειας πόρων ή της ανάλωσής τους εις βάρος αναπτυξιακών δράσεων. Αγνοείται βεβαίως α) το μεγάλο εύρος επιλογών που παρέχεται στους παραγωγούς, β) το γεγονός ότι ενδυναμώνεται ο επενδυτικός πυλώνας της νέας ΚΑΠ σε πόρους (σαφώς περισσότεροι πόροι κατευθύνονται, αθροιστικά με την μεταβατική περίοδο, σε νέους γεωργούς, σχέδια βελτίωσης, κλπ.), και γ) ότι οι υιοθετούμενες αλλαγές για τη πράσινη μετάβαση δίνουν ακόμη μεγαλύτερη αναπτυξιακή ώθηση στη βιωσιμότητα των γεωργικών εκμεταλλεύσεων, ειδικά των μικρομεσαίων, οι οποίες στηρίζονται πολύπλευρα από το νέο στρατηγικό σχέδιο.

αναγνωρίζεται ότι μια βίαιη αποσύνδεση της εξάρτησης από τις επιδοτήσεις εντός της υφιστάμενης περιφερειοποίησης θα είχε σοβαρότατες επιπτώσεις στη βιωσιμότητα για μια σειρά καλλιεργειών. Αναγνωρίζεται δηλαδή επί της ουσίας η ορθή επιλογή του ΥΠΑΑΤ να προχωρήσει στην προοδευτική κατάργηση των ιστορικών δικαιωμάτων έως το 2026.

γίνεται κριτική στη διαβούλευση, που βεβαίως δεν ευσταθεί καθώς έχουν γίνει όλα όσα αναφέρθηκαν στο αναλυτικό κείμενο ανωτέρω, ενώ επειδή η αντιπολίτευση ήταν απούσα από το σύνολο της διαβούλευσης προφανώς αγνοεί συνολικά τα κείμενα, τις προτάσεις και το έργο που έχει γίνει. Επίσης, και αν ακόμη γίνει αποδεκτό ότι σημαντικές αποφάσεις της ηγεσίας δόθηκαν αργά στη δημοσιότητα, δεν δικαιολογείται η απουσία προτάσεων από την αντιπολίτευση όλο το προηγούμενο διάστημα κατά το οποίο γίνονταν συνδιασκέψεις και εκδηλώσεις διαβούλευσης σε όλη τη χώρα. Με άλλα λόγια ποιες οι προτάσεις της αντιπολίτευσης και που έχουν κατατεθεί; Από την συνέντευξη πάντως δεν προκύπτουν. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Βορίδης: «Παράθυρο» για επέκταση της υποχρεωτικότητας και σε άλλες κατηγορίες

Χατζηδάκης: Ο ΕΦΚΑ είναι η μεγαλύτερη πληγή του ελληνικού δημοσίου

ESPA BANNER