Κόσμος

Στην Ευρώπη θα «εισβάλουν» 2.500 νέα ξενικά είδη έως το 2050

σφήκα φονιάς

Ο αριθμός των ξενικών (μη γηγενών) ειδών, ιδίως εντόμων, αρθρόποδων και πουλιών, αναμένεται να αυξηθεί παγκοσμίως κατά 36% έως το 2050, σε σχέση με το 2005, σύμφωνα με μια νέα διεθνή επιστημονική μελέτη. Η μεγαλύτερη αύξηση αναμένεται στην Ευρώπη, όπου οι επιστήμονες προβλέπουν ότι έως τα μέσα του αιώνα μας θα έχουν «εισβάλει» περίπου 2.500 νέα ξενικά είδη, αυξάνοντας τον αριθμό τους κατά 64% μεταξύ 2005-2050.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον βιολόγο Χάνο Σίμπενς του γερμανικού ερευνητικού κέντρου Σένκενμπεργκ για την Βιοποικιλότητα και την Κλιματική Έρευνα, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Global Change Biology», εκτιμούν ότι, εκτός από την Ευρώπη, μεγάλη αύξηση στα ξενικά είδη θα δουν εύκρατες περιοχές με ενδιάμεσα γεωγραφικά πλάτη στην Ασία, στη Βόρεια και στη Νότια Αμερική.

Περισσότερα από 35.000 τέτοια είδη-εισβολείς έχουν καταγραφεί διεθνώς μετά το 2005 (ημερομηνία της πιο πρόσφατης παγκόσμιας καταγραφής τους). Τα ξενικά είδη βοηθούνται στις μετακινήσεις τους από τους ανθρώπους (π.χ. από τα πλοία), με αποτέλεσμα να καταλήγουν σε μέρη όπου δεν αποτελούν τη φυσική κατοικία τους, διαταράσσοντας συχνά την ισορροπία των οικοσυστημάτων, αλλά και των ανθρώπινων οικονομικών δραστηριοτήτων (π.χ. αλιεία). Επιπλέον, αποτελούν μία από τις βασικές αιτίες για τις εξαφανίσεις ζώων και φυτών, τα οποία δεν μπορούν να αντέξουν στον ανταγωνισμό με τα ξενικά είδη.

«Η μελέτη μας προβλέπει ότι τα ξενικά είδη θα συνεχίσουν να προστίθενται στα οικοσυστήματα με υψηλούς ρυθμούς κατά τις επόμενες λίγες δεκαετίες, πράγμα ανησυχητικό, καθώς θα επιφέρει πλήγματα στη βιοποικιλότητα», τόνισε ο καθηγητής Τιμ Μπλάκμπερν του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (UCL).

Οι αυξήσεις στα ξενικά είδη αναμένονται μεγαλύτερες στα έντομα και στα άλλα αρθρόποδα (αραχνοειδή, καρκινοειδή κ.α.), καθώς και στα πουλιά, αλλά σε αρκετά μικρότερο βαθμό στα θηλαστικά. Οι ερευνητές δεν βλέπουν στον ορίζοντα καμία προοπτική αναστροφής της τάσης εισβολής, καθώς το παγκόσμιο εμπόριο και οι διηπειρωτικές μεταφορές αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω στο μέλλον, ευνοώντας τις μετακινήσεις ξενικών ειδών.

«Δεν θα μπορέσουμε να εμποδίσουμε τελείως την εισαγωγή ξενικών ειδών, επειδή κάτι τέτοιο θα σήμαινε την επιβολή σοβαρών περιορισμών στο διεθνές εμπόριο. Όμως η υιοθέτηση αυστηρότερων κανονισμών και η συστηματική επιβολή τους μπορούν να επιβραδύνουν σημαντικά τη ροή νέων ειδών. Οι κανονισμοί παραμένουν ακόμη αρκετά χαλαροί στην Ευρώπη, συνεπώς υπάρχουν μεγάλα περιθώρια για νέα μέτρα που θα περιορίσουν την άφιξη νέων ειδών», δήλωσε ο Σίμπενς.

Κόσμος

Συρία: Δεκάδες φιλότουρκοι αντάρτες νεκροί από «ρωσικές» επιδρομές

Ιντλίμπ

Σχεδόν 80 Σύροι αντάρτες μαχητές που συνεργάζονταν με την Άγκυρα σκοτώθηκαν σήμερα σε «ρωσικές» αεροπορικές επιδρομές εναντίον στρατοπέδου εκπαίδευσης στην επαρχία Ιντλίμπ, στη βορειοδυτική Συρία, σύμφωνα με τον νεότερο απολογισμό που ανακοίνωσε το απόγευμα το Συριακό Παρατηρητήριο Ανθρώπινων Δικαιωμάτων.

Η Ρωσία βοηθάει στρατιωτικά το καθεστώς του Μπασάρ αλ-Άσαντ στον πόλεμο στη Συρία, ενώ η Τουρκία υποστηρίζει ορισμένες ένοπλες οργανώσεις στην Ιντλίμπ, το τελευταίο μεγάλο προπύργιο των τζιχαντιστών και των ανταρτών.

Τα σημερινά πλήγματα, που αποδίδονται από τους αντάρτες στη Μόσχα, στοίχισαν τη ζωή σε «78 μαχητές», σύμφωνα με έναν νέο απολογισμό που έδωσε στη δημοσιότητα ο Ράμι Αμπντέλ Ραχμάν, ο διευθυντής του Παρατηρητηρίου.

Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο, οι αεροπορικές επιδρομές είχαν στόχο μια θέση της Φαϊλάκ αλ-Σαμ, μιας παράταξης Σύρων βοηθητικών που υποστηρίζεται από την Άγκυρα.

Η θέση αυτή, στο βορειοδυτικό τμήμα της επαρχίας Ιντλίμπ, είχε μετατραπεί πρόσφατα σε στρατόπεδο εκπαίδευσης και βρίσκονταν εκεί δεκάδες μαχητές, σύμφωνα με τον Αμπντέλ Ραχμάν.