Τα σπερματοζωάρια δεν κολυμπούν σαν χέλια αλλά σαν… τιρμπουσόν! (βίντεο)

σπερματοζωάρια

Τα σπερματοζωάρια δεν κινούνται αριστερά-δεξιά σαν φίδια ή σαν χέλια μέσα στο νερό, όπως πιστευόταν έως τώρα, αλλά στην πραγματικότητα η κίνησή τους μοιάζει με εκείνη που κάνει το ανοιχτήρι (τιρμπουσόν), σύμφωνα με μία νέα έρευνα Βρετανών και Μεξικανών επιστημόνων, η οποία ανατρέπει μία αντίληψη που υπάρχει εδώ και πάνω από 350 χρόνια.

Η ανακάλυψη μπορεί μελλοντικά να βοηθήσει στην ανάπτυξη νέων διαγνωστικών εργαλείων για τον έλεγχο της ανδρικής υπογονιμότητας. Η κινητικότητα των σπερματοζωαρίων αποτελεί ένα από τα βασικά κριτήρια για την υγεία του σπέρματος.

Ο πρώτος άνθρωπος που παρατήρησε από κοντά τα σπερματοζωάρια ήταν ο Ολλανδός επιστήμονας Άντονι βαν Λέβενχουκ, ο πρώτος που τυχαία ανακάλυψε τα μικρόβια και ο οποίος το 1677 -μετά τη σεξουαλική επαφή με τη γυναίκα του- έστρεψε το νέο μικροσκόπιό του στο δικό του σπέρμα, βλέποντας για πρώτη φορά ότι το υγρό είναι γεμάτο με μικροσκοπικά και υπερκινητικά «ζωύφια» (στην πραγματικότητα κύτταρα) με ουρά. Όπως είπε, «η ουρά τους, καθώς κολυμπά, κάνει μία φιδίσια κίνηση όπως τα χέλια στο νερό». Από τότε μέχρι σήμερα δεν είχε -ουσιαστικά- αλλάξει αυτή η περιγραφή για την κίνηση των σπερματοζωαρίων.

Όμως, οι ερευνητές του πανεπιστημίου του Μπρίστολ και του Εθνικού Αυτόνομου Πανεπιστημίου του Μεξικού, με επικεφαλής τον δρα Χέρμες Γκαντέλα, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science Advances», χρησιμοποίησαν έναν συνδυασμό μίας κάμερας υψηλής ταχύτητας (ικανής να τραβά 55.000 καρέ το δευτερόλεπτο), ενός εξελιγμένου τρισδιάστατου μικροσκοπίου και της μαθηματικής ανάλυσης για να φέρουν στο φως την αληθινή κίνηση της ουράς των σπερματοζωαρίων.

«Τα σπερματοζωάρια είναι πολύ ξεδιάντροπα μικρά πλάσματα. Η νέα έρευνά μας, με τη χρήση 3D μικροσκοπίου, δείχνει ότι έχουμε πέσει όλοι θύματα εξαπάτησης από τα σπερματοζωάρια», δήλωσε ο Γκαντέλα.

Το σπερματοζωάριο δεν κινεί την ουρά του πέρα-δώθε σαν μαστίγιο ή σαν το χέλι, αλλά τη χτυπά μόνο προς τη μία κατεύθυνση, έχοντας αναπτύξει μία ιδιόρρυθμη ασύμμετρη τεχνική κολύμβησης τύπου τιρμπουσόν ή τρυπανιού, η οποία δίνει την οπτική ψευδαίσθηση της συμμετρικής κίνησης αλά χέλι. Ταυτόχρονα, το κεφάλι του σπερματοζωαρίου περιστρέφεται με μία κίνηση διαφορετική και ανεξάρτητη από εκείνη της ουράς.

Έρευνα: Οι επιστήμονες απολαμβάνουν σχετικά υψηλή αποδοχή διεθνώς

επιστημονες

Οι επιστήμονες και η επιστημονική έρευνα απολαμβάνουν σχετικά υψηλά επίπεδα αποδοχής παγκοσμίως, σε σχέση τουλάχιστον με άλλες ομάδες και θεσμούς της κοινωνίας, σύμφωνα με μια νέα διεθνή δειγματοληπτική έρευνα του Κέντρου Ερευνών Pew σε 20 χώρες (η Ελλάδα δεν ήταν ανάμεσα τους).

Το 36% κατά μέσο όρο των πολιτών δηλώνουν ότι έχουν «πολλή εμπιστοσύνη» στους επιστήμονες, ένα παρόμοιο ποσοστό εμπιστοσύνης με αυτό προς τους στρατιωτικούς. Πολύ χαμηλότερα είναι τα ποσοστά εμπιστοσύνης στους επικεφαλής των επιχειρήσεων, στις κυβερνήσεις και στα μέσα ενημέρωσης.

Από την άλλη, μολονότι η μεγάλη πλειονότητα (82%) πιστεύει πως οι κρατικές επενδύσεις στην επιστημονική έρευνα φέρνουν οφέλη για την κοινωνία, ένα όχι αμελητέο μέρος του κοινού εκφράζει αμφιβολίες και ανησυχίες σχετικά με τις εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη, την εισαγωγή του αυτοματισμού στην εργασία και τις επιστημονικές επεμβάσεις στα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα. Σε άλλους τομείς, όπως η εξερεύνηση του διαστήματος, οι θετικές γνώμες για τους επιστήμονες κυριαρχούν.

Αναφορικά με τη στάση απέναντι στα εμβόλια - θέμα επίκαιρο λόγω του κορονοϊού- αν και οι πλειοψηφίες στις περισσότερες χώρες θεωρούν τα παιδικά εμβόλια σχετικά ασφαλή και αποτελεσματικά, είναι αξιοσημείωτο ότι σημαντικές μειονότητες εκφράζουν αμφιβολίες περί αυτού - άλλη μία ένδειξη για την ανησυχητική διείσδυση των αντιεμβολιαστικών απόψεων σε μεγαλύτερα στρώματα του πληθυσμού.

Σύμφωνα με το Pew, η σαφής εμπιστοσύνη του κοινού στους επιστήμονες είναι συχνά μεγαλύτερη στο αριστερό τμήμα του πολιτικού φάσματος από ό,τι στο δεξιό, κάτι πολύ ορατό σε χώρες όπως οι ΗΠΑ (62% έναντι 20%) και ο Καναδάς (74% έναντι 35%). Η ψαλίδα εμπιστοσύνης προς τους επιστήμονες μεταξύ αριστεράς-δεξιάς (με βάση τον αυτοπροσδιορισμό των ερωτώμενων) είναι μικρότερη στην Ευρώπη: στην Βρετανία 27%, στη Γερμανία 17%, στη Σουηδία 15% και στην Ισπανία 10%.

Η έρευνα βρήκε επίσης ότι υπάρχει ανάλογη σχέση ανάμεσα στις απόψεις για την κλιματική αλλαγή και στην πολιτική ιδεολογία, με τους «αριστερούς» να τη θεωρούν σοβαρό πρόβλημα σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι οι «δεξιοί». Αυτό ισχύει εξίσου στις ΗΠΑ, στον Καναδά, στην Αυστραλία και στις χώρες της Ευρώπης.

Σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη και την αυτοματοποίηση της εργασίας, εμφανίζεται ένας διχασμός. Στην Ευρώπη το 47% λένε πως οι σχετικές εξελίξεις είναι καλές για την κοινωνία, ενώ ανάλογο (48%) είναι το ποσοστό διεθνώς όσων θεωρούν καλό πράγμα τον ρομποτικό αυτοματισμό, έναντι 42% που τον θεωρούν κακό.

Μεγαλύτερος σκεπτικισμός υπάρχει απέναντι στους ειδικούς, όσον αφορά την επίλυση σημαντικών προβλημάτων. Ενώ οι επιστήμονες είναι ανάμεσα στις ομάδες που απολαμβάνουν τη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη, οι δύο στους τρεις πολίτες διεθνώς (66%) λένε πως είναι καλύτερο να βασιζόμαστε σε ανθρώπους με πρακτική εμπειρία για την επίλυση πιεστικών κοινωνικών προβλημάτων. Μόνο το 28% πιστεύουν πως είναι καλύτερο να βασίζεται η κοινωνία στους θεωρούμενους ως ειδικούς σε κάθε πρόβλημα (ακόμη και αν δεν έχουν πολλή πρακτική εμπειρία). Σε αυτό το ζήτημα -την προτίμηση της πρακτικής εμπειρίας έναντι της εξειδίκευσης- υπάρχει ευρεία συμφωνία σε όλο το ιδεολογικό φάσμα.

Αναφορικά με τα μέσα ενημέρωσης, η πλειονότητα των πολιτών διεθνώς (68%) θεωρεί ότι αυτά κάνουν καλή δουλειά στην κάλυψη των επιστημονικών θεμάτων, από την άλλη όμως θεωρούν ότι το κοινό δεν διαθέτει συχνά επαρκείς επιστημονικές γνώσεις για να κατανοήσει τις επιστημονικές ειδήσεις.