Αποκατάσταση όρασης σε τυφλά ποντίκια

οραση

Επιστήμονες της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ των ΗΠΑ κατάφεραν να αναστρέψουν την απώλεια όρασης λόγω γλαυκώματος ή γήρανσης σε ποντίκια, για 1η φορά γυρνώντας πίσω το «ρολόι» στα κατεστραμμένα κύτταρα του αμφιβληστροειδούς των ματιών τους.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή γενετικής Ντέιβιντ Σινκλέρ, ειδικό σε θέματα γήρανσης, διευθυντή του Κέντρου Ερευνών Paul Glenn για τη Βιολογία της Γήρανσης στο Χάρβαρντ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature», ανέφεραν ότι είναι πλέον πιθανώς εφικτό να αναπρογραμματισθούν με ασφάλεια οι πολύπλοκοι ιστοί, όπως τα νευρικά κύτταρα του ματιού, έτσι ώστε να γυρίσουν σε μια νεότερη ηλικία, όταν δεν υπήρχε κυτταρική βλάβη και η συνακόλουθη

Όχι μόνο οι επιστήμονες έδειξαν ότι είναι δυνατό να προγραμματίσουν ξανά το γερασμένο επιγενετικό «ρολόι» των κυττάρων του ματιού, αλλά απέδειξαν στο εργαστήριο ότι είναι εφικτή η πλήρης αναστροφή της απώλειας όρασης σε γέρικα τρωκτικά που είχαν σχεδόν τυφλωθεί είτε απλώς λόγω γήρανσης, είτε από το αντίστοιχο του ανθρώπινου γλαυκώματος, της κύριας αιτίας απώλειας της όρασης σε όλο τον κόσμο. Τα τρωκτικά με γλαύκωμα έβλεπαν πια κανονικά, ενώ τα απλώς γέρικα ποντίκια έβλεπαν σαν να ήσαν νεαρά.

Όπως αναφέρεται στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, είναι η πρώτη φορά, σύμφωνα με τους ερευνητές, που υπήρξε επιτυχές εγχείρημα αποκατάστασης της όρασης σε ζώα με γλαύκωμα και όχι απλώς «φρενάρισμα» στην περαιτέρω επιδείνωση της απώλειας όρασης. Αν κάτι ανάλογο επιβεβαιωθεί σε μελλοντικές μελέτες σε ζώα, προτού αρχίσουν τα πειράματα σε ανθρώπους, τότε ανοίγει ο δρόμος για νέου τύπου θεραπείες του γλαυκώματος, αλλά και άλλων παθήσεων που σχετίζονται με τη γήρανση των νευρώνων, αποκαθιστώντας τη λειτουργία και άλλων ιστών και οργάνων πέρα από τα μάτια.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ως όχημα έναν γενετικά τροποποιημένο αβλαβή αδενοϊό για να εισάγουν στους αμφιβληστροειδείς των ποντικιών τρία γονίδια (Oct4, Sox2 και Klf4) που είναι γνωστά ως «παράγοντες Γιαμανάκα» (από το όνομα του ιάπωνα νομπελίστα που τα ανακάλυψε, μαζί με ένα τέταρτο γονίδιο, το c-Myc,το οποίο δεν χρησιμοποιήθηκε) και αποκαθιστούν τη νεότητα, επαναπρογραμματίζοντας τα ώριμα κύτταρα να ξαναγίνουν νεανικά. Η θεραπεία βοήθησε στην αναγέννηση του οπτικού νεύρου του ματιού και στην αποκατάσταση της όρασης, χωρίς να πυροδοτηθούν αρνητικές παρενέργειες, όπως η δημιουργία καρκινικών όγκων ή ο πρόωρος κυτταρικός θάνατος.

Αν οι μελέτες με μεγαλύτερα ζώα είναι εξίσου ασφαλείς και επιτυχείς, τότε θα αρχίσουν κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους σε δύο περίπου χρόνια, για να διαπιστωθεί κατά πόσο είναι εφικτός ο αναπρογραμματισμός των εγκεφαλικών νευρώνων, ώστε να ξανανιώσουν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Κορωνοϊός - Μοριακό τεστ: Πότε είναι πιθανότερο να βγει ψευδώς αρνητικό

Αυξάνονται διαχρονικά τα περιστατικά καρκίνου σε έφηβους και νέους ενήλικες

Κορωνοϊός: Τεστ αίματος ανιχνεύει τους ασθενείς που κινδυνεύουν περισσότερο από σοβαρή Covid-19

τεστ,κορωνοϊός

Επιστήμονες στις ΗΠΑ ανέπτυξαν ένα σχετικά απλό και γρήγορο (rapid) τεστ αίματος, το οποίο σε λιγότερο από μία ώρα μπορεί να προβλέψει -μέσα στο πρώτο 24ωρο από την εισαγωγή των ασθενών στο νοσοκομείο- ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο από σοβαρές επιπλοκές ή θάνατο λόγω σοβαρής νόσου Covid-19.

Οι ερευνητές της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ουάσιγκτον, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό "JCI Insight", δοκίμασαν το τεστ σε σχεδόν 100 ασθενείς που μόλις είχαν εισαχθεί στο νοσοκομείο λόγω μόλυνσης από τον κορωνοϊό SARS-CoV-2.

Το τεστ μετρά τα επίπεδα του μιτοχονδριακού DNA, το οποίο κανονικά βρίσκεται μέσα στα κύτταρα, αλλά όταν διαρρέει στην κυκλοφορία του αίματος, αυτό αποτελεί ένδειξη για βίαιο θάνατο (νέκρωση) των κυττάρων μέσα στο σώμα λόγω της λοίμωξης από τον ιό. Τα ανιχνευόμενα επίπεδα του μιτοχονδριακού DNA στο αίμα αποκαλύπτουν πόσο έχει προχωρήσει η βλάβη στους ιστούς των πνευμόνων, των νεφρών και άλλων ζωτικών οργάνων.

Όπως διαπιστώθηκε, τα επίπεδα του μιτοχονδριακού DNA είναι πολύ υψηλότερα στους ασθενείς που τελικά εισάγονται σε μονάδα εντατικής θεραπείας (ΜΕΘ), διασωληνώνονται ή πεθαίνουν - και αυτό άσχετα από την ηλικία, το φύλο και τα όποια υποκείμενα νοσήματα. Αναλυτικότερα, κατά μέσο όρο, τα επίπεδα αυτά βρέθηκαν περίπου δέκα φορές μεγαλύτερα στους ασθενείς Covid-19 με σοβαρή δυσλειτουργία των πνευμόνων, οι οποίοι τελικά πέθαναν. Οι ασθενείς με υψηλά επίπεδα μιτοχονδριακού DNA στο αίμα τους είχαν επίσης σχεδόν εξαπλάσια πιθανότητα να διασωληνωθούν, τριπλάσια να εισαχθούν σε ΜΕΘ και σχεδόν διπλάσια να πεθάνουν, σε σχέση με όσους ασθενείς είχαν τα χαμηλότερα επίπεδα κατά την εισαγωγή τους στο νοσοκομείο.

Έτσι, ο εν λόγω βιοδείκτης, τον οποίο μετρά το νέο τεστ, επιτρέπει να γίνει μια πρόβλεψη για την εξέλιξη της πορείας του νόσου σε έναν ασθενή. Επίσης αποτελεί εργαλείο για τον καλύτερο σχεδιασμό των κλινικών δοκιμών, καθώς εντοπίζει εκείνους τους ασθενείς που δυνητικά μπορούν να ωφεληθούν πιο πολύ από μια θεραπεία υπό δοκιμή. Ακόμη, θα μπορούσε να βοηθήσει να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα μιας νέας θεραπείας, στο μέτρο που αυτή μειώνει τα επίπεδα των μιτοχονδρίων στο αίμα.

«Αν μπορούμε να εκτιμήσουμε μέσα στις πρώτες 24 ώρες από την εισαγωγή στο νοσοκομείο κατά πόσο ένας ασθενής θα χρειασθεί αιμοκάθαρση ή διασωλήνωση ή χορήγηση φαρμάκων για να μην πέσει η αρτηριακή πίεση του πολύ χαμηλά, αυτό θα άλλαζε τον τρόπο διαλογής των ασθενών και την πιο έγκαιρη διαχείριση της πορείας της νόσου», ανέφεραν οι ερευνητές.

Θα χρειασθούν πάντες μεγαλύτερες μελέτες για να επιβεβαιώσουν τις δυνατότητες του τεστ, προτού αυτό εγκριθεί από την Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) των ΗΠΑ και αξιοποιηθεί κλινικά.

Κρήτη: Σοκάρει το νέο έγκλημα - Ψάχνουν παντού τον σύντροφο της Βασιλικής