Απόψεις

Φιλανθρωπίες με το αζημίωτο. Του Θανάση Παπαμιχαήλ

ομόλογο

Στις μέρες μας, το θεάρεστο έργο της φιλανθρωπίας εξυπηρετείται από το κράτος, με τα υπερπλεονάσματα του και από τις επιχειρήσεις με τη λεγόμενη εταιρική κοινωνική ευθύνη. Κρατικοί μποναμάδες, καλοί Σαμαρείτες και Αι – Βασίληδες, ευδοκιμούν πάντα με την έλευση της φτώχειας και είναι καλοδεχούμενοι από τους πολίτες. Όμως τι κρύβεται πίσω από την προβολή του φιλανθρωπικού τους έργου; Είναι OPUS DEI, έργο Θεού ή έργο πολιτικού και οικονομικού μάρκετινγκ;

«Ου γνώτο η δεξιά σου, τι ποιεί η αριστερά σου» λέει η εκκλησία και «κάνε το καλό και ρίχτο στο γιαλό» λέει ο θυμόσοφος λαός. Όμως οι επικοινωνιολόγοι των κομμάτων, οι διαφημιστές των επιχειρήσεων λένε «ρίχτο στην TV» με τα γνωστά σε όλους μας διαφημιστικά σποτάκια και τις βαρύγδουπες δηλώσεις των πολιτικών.

Και όλα με το αζημίωτο. Οι πολιτικοί κάνουν τον καλό Σαμαρείτη από τα πλεονάσματα της υπερφόρτωσης φορολογικών βαρών των πολιτών, και οι Αι – Βασίληδες των επιχειρήσεων με την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων τους, τη βελτίωση της θετικής εικόνας της επιχείρησης και τα μεγαλύτερα κέρδη. Προωθητικές ενέργειες πολιτικού και επιχειρηματικού μάρκετινγκ κοινωφελών σκοπών, με στόχο την ικανοποίηση μερίδας ψηφοφόρων και διασφάλιση σχέσεων εμπιστοσύνης με ευρύτερα κοινωνικά σύνολα.

Οι κρατικοί μποναμάδες, στις γιορτινές μέρες των Χριστουγέννων, είναι ένα έθιμο που κρατάει πολλά χρόνια. Αντίθετα οι  ανιδιοτελείς προσφορές των επιχειρήσεων έχουν ενσκήψει ως λαίλαπα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, στο χώρο της επικοινωνίας τα τελευταία χρόνια. Αυτή είναι η πραγματικότητα χωρίς τα επικοινωνιακά «φτιασιδώματα». Αντίθετα, τα οφέλη και τα πλεονεκτήματα που απορρέουν από την εφαρμογή των δράσεων της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης δεν δημοσιοποιούνται για να τα γνωρίζουμε και να καταλήγουμε σε κάποια πολύ χρήσιμα συμπεράσματα. Άξιζαν τον κόπο, πιάσανε το στόχο τους, έβγαλαν το κόστος των μεγάλων διαφημιστικών κονδυλίων και δαπανήθηκαν;

Αυτά για τις επιχειρήσεις. Όσο για τους κρατικούς μποναμάδες, η αποτελεσματικότητα τους θα φανεί στην πρώτη δημοσκόπηση ή στην κάλπη, αν γίνουν εντός ολίγου χρόνου πρόωρες εκλογές.

Προσωπικά, θα ήθελα μια κοινωνία χωρίς καλούς Σαμαρείτες και κρατικούς μποναμάδες, επιδομάτων πείνας ή κατ’ ευφημισμό 13ης σύνταξης.

Οι επιχειρήσεις είναι υπόλογοι των πράξεων τους και γνωρίζουν το μερίδιο ευθύνης τους, στο περιβάλλον και στις κοινωνικές ανισότητες. Η εταιρική κοινωνική ευθύνη αποτελεί επιχειρηματική ηθική ευθύνη αλλά και μια νέα πρακτική του μάρκετινγκ που αποσκοπεί να αποδώσει ως πρόσθετο εργαλείο βελτίωσης όλων των συστατικών ενός πετυχημένου μείγματος μάρκετινγκ. Από την αύξηση των εσόδων έως την αναβάθμιση της εταιρικής εικόνας.

Όσο για τη συνεχιζόμενη στρατηγική, όλων των κυβερνήσεων, της διανομής μερίσματος που προέρχονται από την υπερφορολόγηση, είναι αντικείμενο πολλών συζητήσεων. Ενόψει των γιορτινών ημερών του χρόνου που σε λίγο θα είναι παρελθόν, ο κρατικός μποναμάς θα δοθεί, γιατί έχουν δοθεί υποσχέσεις.

Με την ίδια συνταγή, η αντιπολίτευση ετοιμάζει την επιστροφή της ενώ η κυβέρνηση την μακροημέρευση της.

Απόψεις

Η ενίσχυση της Ελληνικής ΑΟΖ. Του Νίκου Λυγερού

λυγερος.jpg

Η οριοθέτηση με την Αίγυπτο ακόμα και τμηματική προς το παρόν αποτελεί μια ενίσχυση της Ελληνικής ΑΟΖ σε μια φάση όπου υπήρχε ανάγκη να περάσουμε στο επόμενο στάδιο σε σχέση με την οριοθέτηση με την Ιταλία.

Τώρα η Αίγυπτος ήρθε ακόμα πιο κοντά μας, διότι έχουμε κοινά συμφέροντα. Επίσης δίνουμε χρόνο από την πλευρά μας στην Αίγυπτο για να μπορέσει να ξεφορτωθεί τις πιέσεις που δέχεται από την Τουρκία μέσω της στρατιωτικής της απαράδεκτης δράσης στην Λιβύη κοντά στα σύνορα της.

Σε πιο βαθύ επίπεδο υψηλής στρατηγικής βλέπουμε πόσο μεγάλη σημασία έχει η διακυβερνητική συμφωνία που υπέγραψε και κυρώσαμε στη Βουλή διότι λειτούργησε καταλυτικά με την Ιταλία και λειτουργεί ενισχυτικά και με την Αίγυπτο. Το συμμαχικό μας πλαίσιο ενισχύεται όλο και περισσότερο και αυτό αγανακτεί την Τουρκία που το είχε δεδομένο ότι η Ελλάδα θα ήταν μόνη της.

Παρατηρήσεις περί κειμένου Συμφωνίας

Το Άρθρο 1(α) διευκρινίζει ότι πρόκειται για μία μερική θαλάσσια οριοθετική γραμμή. Και εξηγεί ότι θα γίνει στη συνέχεια η ολοκλήρωση της οριοθέτησης πέραν των σημείων (Α) και (Ε). Το Άρθρο 1 (β) περιγράφει την μερική οριοθετική γραμμή με τη λίστα των 5 σημείων με τις γεωγραφικές συντεταγμένες στο παράρτημα.

Το τμήμα μεταξύ Α και Ε είναι δεσμευτικό και οριστικό. Το Άρθρο 1(δ) επισημαίνει ότι οι συντεταγμένες του σημείου (Α) μπορεί να αναθεωρηθούν προς τα Ανατολικά και του σημείου (Ε) προς τα Δυτικά σε περίπτωση μελλοντικής οριοθέτησης ΑΟΖ με άλλα γειτονικά κράτη.

Το Άρθρο 1 (ε) περιγράφει  ότι οποιοδήποτε από τα δύο Μέρη πριν καταλήξει σε τελική συμφωνία με τρίτο κράτος πρέπει να διαβουλευθεί με το άλλο Μέρος.

Το Άρθρο 2 εξηγεί ότι για πόρους που βρίσκονται πάνω στη μέση γραμμή θα συνεργαστούν για να πετύχουν συμφωνία εκμετάλλευσης.

Το Άρθρο 3 επιλύει το πλαίσιο των διαφορών. Το Άρθρο 4 (2) εξηγεί ότι η Συμφωνία τροποποιείται μόνο με συμφωνία των Μερών. Το Άρθρο 5 περιγράφει την απαίτηση επικύρωσης.

Ο Νίκος Λυγερός είναι καθηγητής Γεωστρατηγικής

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ