Οι δύο όψεις της πραγματικότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Την αισιόδοξη πλευρά της ελληνικής πραγματικότητας στα πανεπιστήμια μεταφέρουν στο ekriti τα στελέχη του Εργαστηρίου Υλικών Πολιτιστικής Κληρονομίας και Σύγχρονης Δόμησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, με αφορμή τη συμμετοχή τους στο έργο συντήρησης και αποκατάστασης της όπερας του Όσλο. Είναι η άλλη πλευρά του νομίσματος της υποχρηματοδότησης και της απαξίωσης, θέματα για τα οποία ήδη από σήμερα το Πολυτεχνείο όπως και το Πανεπιστήμιο Κρήτης τελούν υπό κατάληψη από τους φοιτητές.
Πάντως, η είδηση για τη συμμετοχή του Πολυτεχνείου στην κοινοπραξία που ανέλαβε το έργο στο Όσλο μας έφερε στο εργαστήριο της ομάδας στα Χανιά, όπου η συντονίστρια καθηγήτρια Νόνη Μαραβελάκη μας έδειξε τα πρωτοποριακά υλικά που κατασκευάστηκαν μετά από πολύχρονη έρευνα και πλέον είναι έτοιμα για πρακτική εφαρμογή ενώ κάποια από αυτά έχουν ήδη αποκτήσει και εμπορική χρήση.


Η Νόνη Μαραβελάκη δείχνει τα νέα υλικά του εργαστηρίου.
Συγκεκριμένα η κ. Μαραβελάκη μας μιλά για το στερεωτικό προστατευτικό λίθω ν SurfaPoreFX, η χημική ανάλυση του οποίου που αποτελεί πατέντα του εργαστηρίου και έχει εντυπωσιακή εφαρμογή στη συντήρηση πέτρινων μνημείων αποτελώντας εγγύηση για την διάσωση και ανάδειξή τους. «Το ίδιο υλικό έχει χρησιμοποιηθεί και στις αναστηλωτικές εργασίες της Ακρόπολης και πλέον θα είναι μια δοκιμή για μας η εφαρμογή του και σε συνθήκες παγετού, που επικρατούν συνήθως στο Όσλο της Νορβηγίας" αναφέρει η κ. Μαραβελάκη.
Η δεύτερη χημική σύνθεση που μελετήθηκε στο εργαστήριο είναι ένα διάφανο αυτοκαθαριζόμενο βερνίκι μαρμάρων και λίθων, που ακόμα δεν έχει αποκτήσει εμπορική μορφή. «Με την απλή επίστρωσή του σε μνημεία ή άλλα κτήρια έχει την ιδιότητα να αφαιρεί τα σημάδια κηλίδων από υγρασία ή την ατμοσφαιρική ρύπανση, ενώ η παρέμβαση μας δεν είναι επεμβατική αφού το υλικό είναι διάφανο και δεν είναι καν ορατή η εφαρμογή του» λέει η κ. Μαραβελάκη.
Για την πολύ αποτελεσματική δουλειά που γίνεται στο Πολυτεχνείο Κρήτης μιλά ο κ. Νικόλαος Καλλίθρακας, διευθυντής του Εργαστηρίου Αναλυτικής και Περιβαλλοντικής Χημείας. «Η συνεργασία των δύο εργαστηρίων ήταν πολύ αποδοτική και η συμφωνία για τη συντήρηση της όπερας του Όσλο ήταν η επιβεβαίωση της σπουδαίας δουλειάς που γίνεται στα ελληνικά πανεπιστήμια, έστω και εν μέσω υποχρηματοδότησης» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ο Νίκος Καλλίθρακας με δύο από τα στελέχη του εργαστηρίου.
Για σημαντικό κίνητρο που δίνεται σε νέους επιστήμονες να προωθήσουν την έρευνα και την καινοτομία μιλά στο ekriti η βασική ερευνήτρια του συγκεκριμένου έργου και υποψήφια διδάκτορας Χρυσή Καπριδάκη.

Η υποψήφια διδάκτορας Χρυσή Καπριδάκη μας εξηγεί τη σύσταση των νέων υλικών.
Στο έργο από ελληνικής πλευράς συμμετέχουν επίσης οι μεταπτυχιακές φοιτήτριες της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Σοφία Τζανάκη και Καλή Καπετανάκη και ο επί πτυχίω φοιτητής της ίδιας Σχολής Αντώνης Θεολογίτης.

Το Oslo Opera House είναι ένα από τα σημαντικότερα σύγχρονα διατηρητέα κτήρια της νορβηγικής πρωτεύουσας. Η συντήρηση θα γίνει σε συνεργασία με τη νορβηγική Διεύθυνση Πολιτιστικής Κληρονομιάς (Statsbygg) και αφορά για περίπου 23000 m² εξωτερικών όψεων και οροφής της Όπερας, διακοσμημένα από μάρμαρο Carrara. Όπως εξηγεί η κ. Μαραβελάκη, το μάρμαρο τοποθετήθηκε το 2007 αλλά έχει πλέον παρουσιάσει σοβαρές διαβρώσεις και χαρακτηριστικές κίτρινες κηλίδες στην επιφάνειά του. «Η βασική μας δουλειά θα είναι να αναλύσουμε την υπάρχουσα κατάσταση και να προτείνουμε αξιόπιστες λύσεις για τη συντήρηση και προστασία του εξωτερικού τμήματος του κτηρίου.

Στην κοινοπραξία που ανέλαβε το έργο, εκτός από το εργαστήριο του Πολυτεχνείου, συμμετέχουν οι νορβηγικές εταιρείες Betong Consult AS και Surfa Products Scandinavia AS, η ελληνική εταιρεία NanoPhos SA και το Εργαστήριο Υλικών και Μεθόδων Συντήρησης Έργων Τέχνης του Τμήματος Χημείας του Πολυτεχνείου του Μιλάνο.
Ρεπορτάζ: Μάριος Διονέλλης