Οικονομία

Το θρίλερ με το Ταμείο Ανάκαμψης και το "βέτο" της γερμανικής προεδρίας

Μέρκελ

Η πρόσφατη απόφαση της Μέρκελ για την "ακύρωση" της Συνόδου Κορυφής του Νοεμβρίου έχει προκαλέσει "πονοκέφαλο" στην Ευρωζώνη, λόγω της συνεπακόλουθης αναβολής αποφάσεων για το Ταμείο Ανάκαμψης και της προβλεπόμενης εκκίνησης από 1/1/2021. Παράλληλα, η αδυναμία αυτή δημιουργεί ερωτηματικά για το πώς θα "κινηθεί" η ΕΚΤ και η κυρία Λαγκάρντ για να αποφύγει η Ε.Ε. τις συνέπειες μιας τέτοιας "αναβολής".

Οι επόμενοι 2-3 μήνες, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που διατυπώθηκαν στην πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής, θα είναι οι πλέον δύσκολοι από τον Μάρτιο και μετά.

Η Ευρωζώνη βυθίζεται ολοένα και περισσότερο στις συνέπειες της υποτροπής της πανδημίας, με οικονομικές και πολιτικές επιπτώσεις που το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπό τη γερμανική προεδρία δεν φαίνεται ικανό να αντιμετωπίσει.

Σύνοδος Κορυφής

Η τελευταία συνάντηση, πέραν των συζητήσεων για τη στάση της Τουρκίας και τη βρετανική χαοτική στάση εν όψει του Brexit, απέτυχε στο βασικό της θέμα, ήτοι στην προώθηση των αποφάσεων για το Ταμείο Ανάκαμψης με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, έτσι ώστε το Ταμείο να είναι σε θέση εκκίνησης από 1/12021.

Η αδυναμία αυτή εκδηλώθηκε με την ενημέρωση από πλευράς Μέρκελ ότι υπό τις παρούσες συνθήκες δεν μπορεί να προχωρήσει στη σύγκληση Συνόδου του Συμβουλίου τον Νοέμβριο, μια συνάντηση "εργασίας" για το Ταμείο που είχε προγραμματιστεί να γίνει στο Βερολίνο.

Επισήμως, η πρόεδρος της Ε.Ε. απέδωσε την απόφασή της στον κίνδυνο κορονοϊού, αλλά βασική αιτία της ακύρωσης αυτής –όπως διέρρευσαν πηγές του επιτελείου της– είναι η διαφαινόμενη πλέον αδυναμία να υπάρξει συμφωνία για την έγκαιρη δρομολόγηση του Ταμείου Ανάκαμψης.

Και αυτό λόγω των διαφωνιών τόσο μεταξύ των χωρών-μελών όσο και μεταξύ των θεσμών που θα πρέπει να συμφωνήσουν για να "τρέξει" το Ταμείο το 2021, ήτοι μεταξύ του Συμβουλίου, της Κομισιόν και του Ευρωκοινοβουλίου.

Η επόμενη συνάντηση των ηγετών της Ε.Ε. για το θέμα αυτό, το οποίο χαρακτηρίζεται ζήτημα ύπαρξης για την Ε.Ε., θα γίνει τον Δεκέμβριο, με όλες τις πιθανότητες ανοιχτές μέχρι τότε. Αυτό, όμως, σημαίνει ότι είναι αδύνατο να δρομολογηθεί η λειτουργία του Ταμείου έγκαιρα από τον Ιανουάριο. Και αυτό σημαίνει ότι θα καθυστερήσει η "δωρεάν" χρηματοδότηση των χωρών-μελών, ιδιαίτερα αυτών του ευρωπαϊκού Νότου, μαζί και η Ελλάδα, από την Ε.Ε. μέσω των ευρωομολόγων, που τώρα αρχίζει σταδιακά να εκδίδει η Κομισιόν. Για την Ελλάδα αυτό σημαίνει καθυστέρηση στην εκταμίευση προκαταβολών και πρώτης δόσης μέσα στο 2021, που αφορά ποσά που υπερβαίνουν το 3%-4% του ΑΕΠ. Για την Ιταλία και την Ισπανία τα ποσά αυτά είναι πολλαπλάσια και κινούνται στα επίπεδα των 60-70 δισ. ευρώ.

Ο σώζων εαυτόν...

Η βασική "τάση" που κυριαρχεί πλέον μέσα σε αυτό το πλαίσιο "μη συμφωνίας" είναι κάθε χώρα να ετοιμάζεται με τα δικά της δεδομένα να αντιμετωπίσει την κατάσταση, η οποία μέχρι και τις αρχές του 2021 εκτιμάται ότι θα είναι χειρότερη από τον Μάρτιο.

Η Γερμανία, όπως και άλλες χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, έχουν ήδη ανακοινώσει έκτακτα προγράμματα που αφορούν κυρίως τη στήριξη της απασχόλησης, την ενίσχυση της αντοχής των συστημάτων υγείας και την επιβίωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, αφενός για το επικίνδυνο τρίμηνο και αφετέρου για το 2021 συνολικά...

Η "απόφαση" της κυρίας Μέρκελ ερμηνεύθηκε πολιτικά ως απογοήτευση από την αδυναμία επίτευξης συμφωνίας μεταξύ των τριών θεσμικών φορέων της Ε.Ε. και ως μήνυμα για τους επικεφαλής των θεσμών για το ενδεχόμενο να καταρρεύσει ολόκληρο το πλαίσιο δημοσιονομικής πολιτικής που έχει παρουσιαστεί μέχρι σήμερα ως "σωσίβιο" για την Ε.Ε. παράλληλα με την παρέμβαση της ΕΚΤ στο πλαίσιο της νομισματικής πολιτικής.

Στο σημείο αυτό αξίζει να παρατηρηθεί ότι, μέσα σε αυτό το περιβάλλον αδυναμίας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, οι εκπρόσωποι της ΕΚΤ (Λαγκάρντ, Φίλιπ Λέιν, Όλι Ρεν) βγήκαν με καθησυχαστικές δηλώσεις για να διαβεβαιώσουν τις αγορές ότι η ΕΚΤ θα αντιμετωπίσει κάθε ανάγκη για τη σταθερότητα του Ευρωσυστήματος, ακόμα και αν αυτή χρειάζεται να υπερβεί κάποια από τα υφιστάμενα όρια. Ήδη, άλλωστε, το δ.σ. της ΕΚΤ έχει προειδοποιήσει τις αγορές ότι επίκειται αναθεώρηση του τρόπου που τίθεται ο στόχος για το ανεκτό όριο πληθωρισμού, γεγονός που σημαίνει ότι θα ακολουθήσει το παράδειγμα της Fed, αυξάνοντας έστω και έμμεσα τον στόχο του πληθωρισμού...

Κίνδυνοι για Ελλάδα

Το μεγάλο ερώτημα, όμως, μετά την αποτυχημένη ως προς τον βασικό στόχο της –δηλαδή το Ταμείο Ανάκαμψης– τελευταία Σύνοδο Κορυφής είναι το τι ακριβώς θα κάνει η ΕΚΤ για να διασφαλίσει την επιβίωση της οικονομικής δραστηριότητας στην Ε.Ε. στο μεταξύ μέχρι να βρει τον δρόμο της η Ε.Ε. Οι επόμενες συναντήσεις του Διοικητικού και του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΕΚΤ πρέπει να δώσουν απαντήσεις τόσο ως προς την επέκταση της διάρκειας του PEPP όσο και ως προς το μέγεθός του.

Και τα δύο αυτά ερωτήματα αφορούν, βέβαια, άμεσα και την Ελλάδα, καθώς μέσω του PEPP τα ελληνικά ομόλογα, αν και non investment grade ως διαβάθμιση επενδυτικής αξιολόγησης, συμμετέχουν στο αγοραστικό αντικείμενο της ΕΚΤ, το ίδιο όπως και τα άλλα κρατικά ομόλογα της Ευρωζώνης... Τυχόν έξοδος από αυτό το πλαίσιο προστασίας θα ανέτρεπε σε μεγάλο βαθμό τη στάση των επενδυτών έναντι του ελληνικού χρέους.

Οικονομία

Εφορία: Ρυθμίζονται οφειλές, φόροι εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ

Εφορία

Ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν πρόσφατα στη Βουλή προβλέπουν αναστολές πληρωμών και πολλές μηνιαίες δόσεις άτοκες ή χαμηλότοκες προς την εφορία.
 Χρέη από ΦΠΑ, από φόρους κληρονομιάς, από πρόστιμα κ.λπ. μπορούν να ρυθμιστούν εκ νέου έως και σε 24 ή και 48 δόσεις, ενώ παλιές ρυθμίσεις 100 και 120 δόσεων που χάθηκαν την περίοδο της πανδημίας μπορούν να αναβιώσουν χωρίς επιπτώσεις για τους οφειλέτες.

Ακόμη όμως και τρέχουσες οφειλές για τις οποίες δεν ελήφθη καμία έκτακτη μέριμνα για ρύθμισή τους σε πολλές δόσεις, όπως ο φόρος εισοδήματος των φετινών φορολογικών δηλώσεων και ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. μπορούν, εφόσον δεν εξοφλήθηκαν εγκαίρως, να ρυθμιστούν έως και σε 24 μηνιαίες δόσεις.

Για όλα αυτά τα θέματα μπορείτε να συμβουλευτείτε  έναν πλήρη κι αναλυτικό οδηγό ερωταπαντήσεων.

Με βάση τις διατάξεις που ισχύουν αυτή τη στιγμή:

Όσοι φορολογούμενοι πληγέντες από το πρώτο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού άφησαν απλήρωτες και αρρύθμιστες οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση, για τις οποίες οι προθεσμίες καταβολής έληγαν κανονικά εντός της περιόδου Μαρτίου-Ιουνίου 2020 αλλά πήραν παράταση μέχρι το τέλος Απριλίου 2021 λόγω αναστολών που δόθηκαν από το υπουργείο Οικονομικών, έχουν το δικαίωμα τμηματικής αποπληρωμής των συσσωρευμένων αυτών οφειλών είτε σε 2 έως 12 μηνιαίες δόσεις άτοκα είτε σε 13 έως 24 μηνιαίες δόσεις με επιτόκιο 2,5%. Σε κάθε περίπτωση η πρώτη δόση πρέπει να καταβληθεί από τον Μάιο του 2021 και μετά.   

 Όσοι φορολογούμενοι άφησαν απλήρωτες και αρρύθμιστες οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση, για τις οποίες οι προθεσμίες καταβολής έληγαν κανονικά εντός της περιόδου Ιουλίου-Οκτωβρίου 2020 και για τις οποίες δεν ισχύει καμία αναστολή πληρωμής, έχουν το δικαίωμα να εντάξουν τις οφειλές αυτές στη νέα πάγια ρύθμιση που προβλέπει τη δυνατότητα αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων και μη ληξιπρόθεσμων οφειλών από τακτικά επιβαλλόμενους φόρους σε 2 έως 12 μηνιαίες δόσεις με ετήσιο επιτόκιο 5,32% ή σε 13 έως 24 μηνιαίες δόσεις με ετήσιο επιτόκιο 6,82%.

Επίσης, με τη νέα πάγια ρύθμιση μπορούν να ρυθμιστούν σε 24 έως 48 μηνιαίες δόσεις με βάση εισοδηματικά κριτήρια έκτακτες φορολογικές οφειλές (π.χ. από φόρους κληρονομιάς, πρόστιμα της τροχαίας, του δήμου ή της πολεοδομίας που βεβαιώθηκαν στην Εφορία κ.λπ.).

Οι οφειλές από φόρο εισοδήματος, ειδική εισφορά αλληλεγγύης, τέλος επιτηδεύματος και φόρο πολυτελούς διαβίωσης μπορούν να ρυθμιστούν εναλλακτικά σε 2 έως 12 μηνιαίες δόσεις με ετήσιο επιτόκιο 5,32% ή σε 13 έως 24 μηνιαίες δόσεις με ετήσιο επιτόκιο 6,82%, όπως προβλέπει η νέα πάγια ρύθμιση.

Όσοι οφειλέτες δεν πλήρωσαν κατά την περίοδο Μαρτίου-Ιουνίου 2020 μηνιαίες δόσεις παλαιών αλλά ενεργών ρυθμίσεών τους, λόγω των αναστολών που δόθηκαν από το υπουργείο Οικονομικών μέχρι το τέλος Απριλίου 2021, θα μπορούν να συνεχίσουν κανονικά να πληρώνουν τις δόσεις τους αυτές από τον Μάιο του 2021 και μετά χωρίς καμία  επιβάρυνση με τόκους.