Οικονομία

Πως θα γίνει η ρύθμιση οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία

720_102603_9b2e8374a0-8a16d9ba11918798.jpg

Τον καθορισμό της μεθοδολογίας και των κριτηρίων για τον προσδιορισμό του αριθμού και του ύψους των δόσεων, καθώς και των κριτηρίων για τη διαμόρφωση της ψήφου του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) κατά τη διαδικασία της εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών προβλέπει η απόφαση του υπουργείου Εργασία που δημοσιεύθηκε στη Διαύγεια και την οποία υπογράφει ο υφυπουργός Τάσος Πετρόπουλος.
Προϋποθέσεις συναίνεσης του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) σε συμφωνία αναδιάρθρωσης
1. Ο ΕΦΚΑ, μέσω του ΚΕΑΟ, υπερψηφίζει ορισμένη πρόταση οφειλέτη ή αντιπρόταση πιστωτή για αναδιάρθρωση οφειλών, κατά τις διατάξεις του Ν. 4469/2017, υπό τις εξής προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται σωρευτικά:
Α. Το συνολικό ποσό που θα αποπληρωθεί στον ΕΦΚΑ, στο πλαίσιο της διαδικασίας εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών, δεν μπορεί να είναι μικρότερο από αυτό που προκύπτει από την εφαρμογή των υποχρεωτικών κανόνων της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του Ν. 4469/2017 με όρους καθαρής παρούσας αξίας.
Για τη διαπίστωση της τήρησης των κανόνων αυτών:
(α) Για την αξιολόγηση της «αξίας ρευστοποίησης» των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη των συνοφειλετών και των βεβαρημένων υπέρ τους περιουσιακών στοιχείων τρίτων, το ΚΕΑΟ ελέγχει και λαμβάνει υπόψη τα εξής:
(αα) Προκειμένου περί ακινήτων, έκθεση εκτιμητή ακινήτων, σύμφωνα με την περίπτωση (ιε) της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του ν. 4469/2017 και, σε περίπτωση που προσκομίζονται από οφειλέτη, συνοφειλέτη ή πιστωτές, περισσότερες εκθέσεις εκτιμητών, την πιο πρόσφατη έκθεση. Εκτίμηση αξίας ακινήτων που περιλαμβάνεται σε έκθεση εμπειρογνώμονα, σύμφωνα με την περίπτωση (ιδ) της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του ν. 4469/2017, λαμβάνεται υπόψη μόνο, όταν βασίζεται σε έκθεση εκτιμητή ακινήτων.
Σε περίπτωση που δεν προσκομίζεται έκθεση εκτιμητή ακινήτων, το ΚΕΑΟ ελέγχει και λαμβάνει υπ' όψιν:
Τη φορολογητέα αξία για τον υπολογισμό του ΕΝ.Φ.Ι.Α., σύμφωνα με το ν. 4223/2013, από την τελευταία συντεθείσα δήλωση ΕΝ.Φ.Ι.Α.-πράξη προσδιορισμού φόρου.
Για ακίνητα για τα οποία δεν προσδιορίζεται αξία ΕΝ.Φ.Ι.Α., την αντικειμενική αξία αυτών, η οποία προκύπτει, κατά τις διατάξεις του άρθρου 41Α του ν. 1249/1982 (ΦΕΚ 43Α΄) και της απόφασης του υπουργού Οικονομικών 1144814/26361/ΠΟΛ1310/1998 (ΦΕΚ Β΄ 1328). Για τον υπολογισμό αυτής, συμπληρώνεται από τον οφειλέτη ή το συνοφειλέτη το έντυπο υπολογισμού αξίας «ΑΑ ΓΗΣ» και η ορθότητα του υπολογισμού της βεβαιώνεται από συμβολαιογράφο.
(αβ) Για τα κινητά:
i) Που σχετίζονται με την άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας του οφειλέτη ή συνοφειλέτη, όπως ενσώματα και άυλα πάγια πλην ακινήτων, αποθέματα, χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία (π.χ. απαιτήσεις, τίτλοι, καταθέσεις, μετρητά, μετοχές), η αγοραία αξία, όπως προκύπτει είτε από πρόσφατη έκθεση οικονομολόγου, μέλους του Oικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, προκειμένου για οφειλέτη που τηρεί διπλογραφικά βιβλία με ετήσιο κύκλο εργασιών έως και 1.500.000 ευρώ ή απλογραφικά βιβλία είτε από πρόσφατη έκθεση ορκωτού ελεγκτή, προκειμένου για οφειλέτη, που τηρεί διπλογραφικά βιβλία με ετήσιο κύκλο εργασιών μεγαλύτερο των 1.500.000 ευρώ. Ως «πρόσφατη έκθεση» θεωρείται αυτή που έχει συνταχθεί εντός των τελευταίων 12 μηνών, πριν από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στην εξωδικαστική διαδικασία ρύθμισης οφειλών.
Σε περίπτωση που δεν προσκομίζεται η ως άνω έκθεση, το ΚΕΑΟ ελέγχει και λαμβάνει υπόψη την αξία που αναφέρεται στην αίτηση του οφειλέτη ή συνοφειλέτη και δύναται να ζητήσει τυχόν διαθέσιμα συνοδευτικά έγγραφα για τον έλεγχο της ως άνω δηλωθείσας αξίας.
ii) Που δεν υπάγονται στην ανωτέρω υποπερίπτωση και αφορούν σε κινητά μεγάλης αξίας, ενός εκάστου άνω των 2.000 ευρώ και συνολικά εκτιμώμενα άνω των 30.000 ευρώ, η αξία που αναφέρεται στην αίτηση του οφειλέτη ή συνοφειλέτη, για τον έλεγχο της οποίας το ΚΕΑΟ δύναται να ζητήσει τυχόν διαθέσιμα συνοδευτικά έγγραφα και η οποία δεν μπορεί να υπολείπεται αυτής που αναγράφεται σε εν ισχύ σύμβαση ασφάλισής τους και iii) μικρής αξίας κινητά η αξία που αναφέρεται στην αίτηση του οφειλέτη ή συνοφειλέτη.
(β) Ως «ικανότητα αποπληρωμής» του οφειλέτη, νοείται το ποσό που δύναται να αποπληρώσει συνολικά ο οφειλέτης και οι συνοφειλέτες που υπέγραψαν την αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη, έναντι των οφειλών τους προς όλους τους πιστωτές εντός χρονικού διαστήματος, που για το ΚΕΑΟ ισούται με το χρόνο αποπληρωμής 120 μηνιαίων δόσεων.
Για την εκτίμηση της ικανότητας αποπληρωμής του οφειλέτη, λαμβάνονται υπ' όψιν οι παρακάτω παράμετροι, οι οποίες διαφοροποιούνται αναλόγως του τύπου του οφειλέτη.
Συγκεκριμένα:
(βα). Για νομικά πρόσωπα
Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, (ΕBITDA) της πιο κερδοφόρας χρήσης της τελευταίας τριετίας, πριν από την υποβολή της αίτησης του οφειλέτη, η υποχρέωση αποπληρωμής φόρων, η ανάγκη για πραγματοποίηση επενδύσεων απαραίτητων για τη συνέχιση λειτουργίας της επιχείρησης, καταθέσεις, καθώς και το ελάχιστο αναγκαίο ποσό για τη συνέχιση λειτουργίας της επιχείρησης.
(ββ). Για φυσικά πρόσωπα
Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, (EBITDA) της πιο κερδοφόρας χρήσης των τελευταίων τριών ετών, η υποχρέωση αποπληρωμής τρεχόντων φορολογικών υποχρεώσεων, οι ελάχιστες αναγκαίες ταμειακές ροές για τη συνέχιση της λειτουργίας της επιχείρησης, οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης, πιθανά έσοδα από άλλες πηγές διαφορετικές της επιχειρηματικής δραστηριότητας, η ανάγκη εξυπηρέτησης τυχόν οφειλών που δεν ρυθμίζονται με τη σύμβαση αναδιάρθρωσης.
Επιπλέον, λαμβάνονται υπ' όψιν τυχόν καταθέσεις, αφαιρουμένου ενός ελάχιστου επιπέδου μετρητών για τη συνέχιση λειτουργίας της επιχείρησης.
(βγ). Για εγγυητές ή συνυπεύθυνους
Λαμβάνονται υπ' όψιν τα ίδια ως άνω μεγέθη κατ' αναλογία της οφειλής που εγγυώνται ή είναι συνυπεύθυνοι σε σχέση με τις συνολικές τους οφειλές.
(γ) Μεθοδολογία υπολογισμού αξίας ρευστοποίησης ανά πιστωτή
Ο υπολογισμός της αξίας ρευστοποίησης που λαμβάνει ο κάθε πιστωτής, υπολογίζεται, όπως προβλέπεται στο πλαίσιο της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης, σύμφωνα με το άρθρο 977 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
(δ) Κατανομή ικανότητας αποπληρωμής
Η κατανομή της συνολικής ικανότητας αποπληρωμής προς τους πιστωτές γίνεται με όρους παρούσας αξίας, προεξοφλώντας τις διαθέσιμες χρηματορροές με επιτόκιο προεξόφλησης Euribor τριμήνου προσαυξανόμενο κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες (5%).
Β. Οι δόσεις που προτείνονται για την αποπληρωμή του συνολικού ποσού, όπως αυτό προσδιορίζεται στο υπό στοιχείο (Α) της παρούσας παραγράφου, δεν υπερβαίνουν τις 120 μηνιαίες δόσεις και είναι ισόποσες. Για τον καθορισμό των δόσεων δεν λαμβάνονται υπόψη ποσά υφιστάμενων ρυθμίσεων που εντάσσονται αυτούσια στη σύμβαση, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017. Το ύψος εκάστης προτεινόμενης δόσης δεν υπολείπεται των 50 ευρώ. Η πρώτη δόση είναι καταβλητέα έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από την ημερομηνία υπογραφής της συμφωνίας και οι υπόλοιπες, μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα καθενός από τους επόμενους μήνες. Σε περίπτωση που τίθενται σε ψηφοφορία περισσότερες προτάσεις που πληρούν τις προϋποθέσεις της παραγράφου 1, το ΚΕΑΟ υπερψηφίζει, μεταξύ αυτών, την πρόταση που προβλέπει αποπληρωμή του ποσού της περίπτωσης (α) της παραγράφου 1 σε λιγότερες δόσεις.
2. Για τη διαμόρφωση της θετικής ψήφου του ΚΕΑΟ, όπου αυτό συμμετέχει στις διαπραγματεύσεις, ελέγχεται ότι η προτεινόμενη σύμβαση αναδιάρθρωσης πληροί τους όρους των διατάξεων των αρ. 9 και 15 του νόμου και διασφαλίζεται ότι το ποσό από τη ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των συνοφειλετών, εάν υπάρχουν, όπως θα προέκυπτε από τη διανομή του κατά τις διατάξεις του άρθρου 977 ΚΠολΔ, δεν υπερβαίνει την καθαρή παρούσα αξία του ποσού που πρόκειται να καταβάλει ο οφειλέτης, σύμφωνα με τη σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών.
3. Ο υπολογισμός του συνολικού ποσού που πρέπει να αποπληρωθεί στο ΚΕΑΟ, σύμφωνα με τους κανόνες του άρθρου αυτού, γίνεται με αυτοματοποιημένο τρόπο, μέσω ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής στο πληροφοριακό σύστημα που τηρείται στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.
 4. Το ΚΕΑΟ δεν συναινεί σε περιπτώσεις που διαθέτει δική του μελέτη βιωσιμότητας, βάσει της οποίας το χρέος του οφειλέτη χαρακτηρίζεται ως μη βιώσιμο.
 Οφειλές προς τον ΕΦΚΑ που εντάσσονται σε συμφωνία αναδιάρθρωσης
1. Στη συμφωνία αναδιάρθρωσης οφειλών, στο πλαίσιο του ν. 4469/2017, εντάσσονται οφειλές προς τον ΕΦΚΑ που γεννήθηκαν, μέχρι τις 31/12/2016 και είναι κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης βεβαιωμένες, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974, Α΄ 90) και του άρθρου 101 του ν. 4172/2013 (Α΄ 167), στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι προσαυξήσεις ή τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής.
Αρμόδια όργανα
1. Αρμόδια όργανα για την εκπροσώπηση του ΚΕΑΟ στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών, τη σύναψη σύμβασης αναδιάρθρωσης, την παρακολούθηση τήρησης των όρων της, την ανατροπή αυτής, τη γνωστοποίηση ανατροπής αυτής στους λοιπούς πιστωτές που δεσμεύονται από τη σύμβαση είναι οι προϊστάμενοι των περιφερειακών υπηρεσιών του ΚΕΑΟ στην κατά τόπο αρμοδιότητα των οποίων υπάγονται οι οφειλέτες.
2. Η διαδικασία υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών του ν. 4469/2017 στο σύνολό της περιλαμβάνει όλες τις απαιτούμενες ενέργειες από την παραλαβή των προσκλήσεων μέχρι την υπογραφή των συμβάσεων αναδιάρθρωσης, καθώς και όλες τις ενέργειες για την εφαρμογή τους. Η διαδικασία ολοκληρώνεται στο σύνολό της στις περιφερειακές υπηρεσίες του ΚΕΑΟ, εφόσον, σύμφωνα με την πρόταση και τις αντιπροτάσεις αναδιάρθρωσης που υποβλήθηκαν:
α. Δεν προβλέπεται διαγραφή βασικής οφειλής προς τον ΕΦΚΑ.
β. Η διαγραφή επί των νόμιμων προσαυξήσεων, τελών καθυστέρησης και λοιπών επιβαρύνσεων, δεν υπερβαίνει το 85% αυτών.
γ. Η συνολική προς ρύθμιση βασική οφειλή δεν υπερβαίνει το ποσό των 300.000 ευρώ.
3. Αν δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παραγράφου 2, η εκπροσώπηση γίνεται από τη Διεύθυνση Διακανονισμού της κεντρικής υπηρεσίας και η σύμβαση αναδιάρθρωσης εγκρίνεται από το Συντονιστή του ΚΕΑΟ, μετά από σύμφωνη γνώμη του διοικητή του ΕΦΚΑ. Οι λεπτομέρειες της διαδικασίας καθορίζονται με απόφαση διοικητή του ΕΦΚΑ.
Περιπτώσεις μη συμμετοχής του ΚΕΑΟ στις διαπραγματεύσεις κατά τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017
Τα αρμόδια όργανα αποδέχονται τις προτάσεις αναδιάρθρωσης και υπογράφουν τις σχετικές συμβάσεις, στο πλαίσιο της διαδικασίας του ν. 4469/2017, εφόσον, ανάλογα με το ύψος της οφειλής, πληρούνται, εκτός των προϋποθέσεων του άρθρου 1 της παρούσας και οι εξής όροι:
α. Για βασικές οφειλές προς ΕΦΚΑ που εντάσσονται στη σύμβαση και δεν υπερβαίνουν το ποσό των 3.000 ευρώ:
i) H αποπληρωμή αυτών και των επ' αυτών προσαυξήσεων ή τόκων εκπρόθεσμης καταβολής γίνεται τμηματικά σε 36 μηνιαίες δόσεις κατ' ανώτατο όριο.
ii) H μηνιαία δόση δεν είναι μικρότερη των 50 ευρώ.
iii) Δεν προβλέπεται δυνατότητα διαγραφής κανενός ποσού.
β. Για βασικές οφειλές προς ΕΦΚΑ που εντάσσονται στη σύμβαση και είναι μεγαλύτερες των 3.000 ευρώ, αλλά δεν υπερβαίνουν το ποσό των 20.000 ευρώ προς τον ΕΦΚΑ:
i) H αποπληρωμή αυτών και των επ' αυτών προσαυξήσεων ή τόκων εκπρόθεσμης καταβολής γίνεται τμηματικά σε 120 μηνιαίες δόσεις κατ' ανώτατο όριο.
ii) H μηνιαία δόση δεν είναι μικρότερη των 50 ευρώ.
iii) Δεν προβλέπεται δυνατότητα διαγραφής βασικής οφειλής.
iv) Δεν προβλέπεται δυνατότητα διαγραφής ποσοστού μεγαλύτερου 85% προσαυξήσεων ή τόκων εκπρόθεσμης καταβολής.
Απλοποιημένη διαδικασία
Για οφειλές προς όλους τους πιστωτές που δεν υπερβαίνουν τις 50.000 ευρώ, εφαρμόζεται η απλοποιημένη διαδικασία ρύθμισης των οφειλών, κατά τις διατάξεις της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που εκδίδεται κατά την παρ. 3 του άρθρου 16 του ν. 4469/2017.

Οικονομία

Ασφαλιστικό: Πώς παίρνετε σύνταξη με λιγότερα ένσημα

χρηματα

Μια σημαντική ευνοϊκή αλλαγή στο καθεστώς της διαδοχικής ασφάλισης προβλέπει το υπό κατάθεση ασφαλιστικό νομοσχέδιο, αφού μειώνονται οι ελάχιστες προϋποθέσεις που απαιτούνται για να μπορέσει κάποιος να λάβει σύνταξη από τον τελευταίο φορέα ασφάλισής του.

Το νομοσχέδιο αναμένεται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση και με τη νέα διάταξη που θα περιλαμβάνεται σε αυτό για να μπορέσει κάποιος να λάβει σύνταξη από τον τελευταίο φορέα ασφάλισής του θα απαιτούνται:

– 1.000 ημέρες ασφάλισης συνολικά, έναντι 1.500 που ισχύει σήμερα και

– 300 ημέρες ασφάλισης την τελευταία πενταετία έναντι 500 που ισχύει σήμερα.

Αντίστοιχα για συντάξεις λόγω αναπηρίας ή θανάτου θα απαιτούνται 600 ημέρες ασφάλισης οποτεδήποτε. Για τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων αυτών μπορεί να συνυπολογιστεί και ο χρόνος αναγνώρισης στρατιωτικής θητείας για τον οποίο καταβλήθηκαν εισφορές.

Η ευνοϊκή αλλαγή των προϋποθέσεων υπέρ των ασφαλισμένων κρίθηκε επιβεβλημένη λόγω της «προϊούσας οικονομικής κρίσης», όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση. Με την αλλαγή αυτή καθίσταται ευκολότερο για τον ασφαλισμένο να θεμελιώσει δικαίωμα στον τελευταίο φορέα ασφάλισης. Αν δεν πληρούνται ούτε αυτά τα κριτήρια, τότε προβλέπεται η δυνατότητα να εξεταστεί το αίτημά του με τις προϋποθέσεις του Ταμείου όπου πραγματοποίησε τις περισσότερες ημέρες ασφάλισης, εφόσον έχει συμπληρωθεί το όριο ηλικίας που προϋποθέτει ο τελευταίος φορέας.

Επίσης προβλέπεται ότι στα πρόσωπα που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα λόγω γήρατος με τουλάχιστον 15 έτη ασφάλισης στο 67ο έτος της ηλικίας, με συνυπολογισμό διαδοχικού χρόνου ασφάλισης, χορηγείται σύνταξη από τον ΕΦΚΑ χωρίς να εξετάζονται οι ελάχιστες προϋποθέσεις (1.000 ένσημα / 300 την τελευταία 5ετία). Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η ρύθμιση αυτή κρίθηκε αναγκαία διότι υπάρχουν περιπτώσεις ασφαλισμένων που έχουν συμπληρώσει συνολικά 15 έτη ασφάλισης στο ελληνικό ασφαλιστικό σύστημα και έχουν κλείσει τα 67, αλλά δεν μπορούν να συνταξιοδοτηθούν από τον ΕΦΚΑ κάνοντας χρήση των διατάξεων της διαδοχικής ασφάλισης του νόμου Κατρούγκαλου.

Οπως προβλέπεται στη διάταξη, «οι αιτήσεις οι οποίες έχουν απορριφθεί επανεξετάζονται κατόπιν όχλησης του ασφαλισμένου, με έναρξη των οικονομικών αποτελεσμάτων από την έναρξη ισχύος του νόμου». Αντίθετα, οι αιτήσεις που εκκρεμούν κρίνονται με το νέο καθεστώς και «τα οικονομικά αποτελέσματα ανατρέχουν στην ημερομηνία της αρχικής αίτησης συνταξιοδότησης». Παράλληλα προβλέπεται πως το ίδιο σύστημα ισχύει και για την επικουρική του ΕΤΕΑΕΠ. Δίνεται έτσι η δυνατότητα σε ασφαλισμένους που είχαν απορριφθεί από το ΕΤΕΑΕΠ να λάβουν επικουρική σύνταξη.

Εξάλλου το νέο καθεστώς για τους μισθωτούς που διατηρούν παράλληλα Δελτίο Παροχής Υπηρεσιών προβλέπει τελικά την απαλλαγή από τις διπλές εισφορές, εφόσον καταβάλλονται από τη μισθωτή απασχόληση ασφαλιστικές εισφορές ίσες με 252 ευρώ (2η ασφαλιστική κατηγορία για ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολουμένους). Αρχικά είχε σχεδιαστεί η απαλλαγή να ξεκινά από την πρώτη κατηγορία εισφορών των 210 ευρώ, ωστόσο για δύο τελικά λόγους αυξήθηκε το ποσό που θα απαιτείται.

Σύμφωνα με tanea.gr, ο πρώτος λόγος ήταν δημοσιονομικός για να μη μειωθούν τα έσοδα του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης και ο δεύτερος σε περιπτώσεις μισθωτών που παράλληλα αυτοαπασχολούνται ή όσων ασκούν ελεύθερο επάγγελμα κρίθηκε αναγκαίο να ληφθεί μέριμνα για την προστασία των μισθωτών και την αποφυγή φαινομένων πλασματικής μείωσης του μισθού για τον περιορισμό του εργοδοτικού κόστους σε βάρος της μελλοντικής σύνταξης του ασφαλισμένου. Μάλιστα προβλέπεται ότι δελτία παροχής υπηρεσιών προς τον ίδιο εργοδότη του μισθωτού ή σε συνδεδεμένα με αυτόν πρόσωπα, διέπονται από τους κανόνες εισφορών μισθωτής απασχόλησης.

Ακόμη, με το ίδιο άρθρο στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες που παράλληλα αυτοαπασχολούνται ή διατηρούν αγροτική δραστηριότητα θα πληρώνουν πλέον μόνο μία εισφορά.

Με το υπό κατάθεση ασφαλιστικό νομοσχέδιο θα δοθούν αναδρομικά εξαμήνου από 1.10.2019 – με τις συντάξεις Απριλίου. Με το νομοσχέδιο αυξάνονται οι συντελεστές της ανταποδοτικής κύριας σύνταξης από τα 30 έτη και πάνω ενώ σε ό,τι αφορά τους συνταξιούχους με 30 χρόνια ασφάλισης δεν θα δουν καμία αύξηση στη σύνταξη τους, καθώς το ποσοστό αναπλήρωσης παραμένει στο 26,37%, όπως είναι και σήμερα. Ομως για κάθε επιπλέον χρόνο εργασίας ο συντελεστής αυξήθηκε κατά 0,56% και διαμορφώθηκε στο 1,98% από 1,42%. Ετσι στα 35 έτη φτάνει στο 37,31% από 33,81%, στα 40 χρόνια στο 50,01% από 42,80%. Στα 42 χρόνια φτάνει στο 51,01% από 46,80% καθώς μετά τα 40 έτη προβλέπεται προσαύξηση στο ποσοστό αναπλήρωσης κατά 0,50% ανά έτος.

Επανυπολογισμός

Τονίζεται ότι θα υπάρξει επανυπολογισμός όλων των συντάξεων προκειμένου να ξεκαθαριστεί ποιοι συνταξιούχοι θα πάρουν αυξήσεις και ποιοι όχι και ποιοι θα μειώσουν την προσωπική τους διαφορά. Με τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης μεγάλο μέρος των συνταξιούχων που σύμφωνα με τον νόμο Κατρούγκαλου έχουν θετική προσωπική διαφορά, θα δουν τα χρήματα λογιστικά και όχι στην τσέπη τους. Ειδικότερα παλαιοί συνταξιούχοι που έχουν θετική προσωπική διαφορά σημαντικού ύψους (π.χ. άνω των 50 ή 100 ευρώ) θα δουν αύξηση της ανταποδοτικής σύνταξης και αντίστοιχη μείωση της προσωπικής διαφοράς. Στην τσέπη δεν προκύπτει διαφορά, αλλά ο συνταξιούχος μπορεί να ελπίζει νωρίτερα σε μηδενισμό της προσωπικής διαφοράς και αύξηση από το 2023 και μετά, όταν θα ενεργοποιηθεί η ρήτρα για γενικές αυξήσεις µε βάση το ΑΕΠ και τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Αντίθετα, παλαιοί συνταξιούχοι που έχουν αρνητική προσωπική διαφορά, δηλαδή έχουν λάβει αύξηση από 1/1/2019, θα λάβουν αύξηση στην τσέπη. Εφόσον είχαν αποχωρήσει µε πάνω από 33 χρόνια, η προσωπική διαφορά θα αυξηθεί και μαζί της θα αυξηθεί από την 1η Οκτωβρίου 2019 το 1/5 αυτής που λαμβάνουν. Επίσης, παλαιοί συνταξιούχοι µε πολύ μικρή θετική προσωπική διαφορά (π.χ. κάτω από 50 ευρώ) αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο να «μηδενίσουν το κοντέρ» της προσωπικής διαφοράς ή να περάσουν σε αρνητική προσωπική διαφορά, δηλαδή σε αύξηση.

Επανάσταση χαρακτήρισε το νέο σύστημα απονομής σύνταξης, το οποίο θα τεθεί σε εφαρμογή τον ερχόμενο Ιούνιο, ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης, μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό.

Ο υπουργός έκανε εκτενή αναφορά στην ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών που σχετίζονται με τις συντάξεις, οι οποίες θα «συστεγαστούν» υπό τον e-ΕΦΚΑ. Σύμφωνα με τον υπουργό, «στο τέλος του 2021, αρχές του 2022, τίποτε δεν θα είναι το ίδιο για τις συντάξεις».

«Μέχρι σήμερα, για να βγει μια σύνταξη ασχολούνταν τρεις υπηρεσίες: ένας φορέας για την επικουρική, ένας για το εφάπαξ και ένας για την κύρια σύνταξη. Πλέον θα ασχολείται μόνο ένας» σημείωσε ο κ. Βρούτσης, προαναγγέλλοντας ηλεκτρονική διασύνδεση του e-ΕΦΚΑ με όλα τα αρχεία του κράτους. Στο ερώτημα πόσο θα χρειάζεται πλέον για να εκδοθεί μια σύνταξη, ο υπ. Εργασίας απάντησε ότι η ψηφιακή αίτηση θα συνεπάγεται άμεση απάντηση, χωρίς να προσδιορίσει ακόμη τον ακριβή χρόνο που θα απαιτείται.

Σημειώνεται ωστόσο ότι το πρώτο βήμα θα γίνει την 1η Ιουνίου του 2020, με τον κ. Βρούτση να θέτει ως στόχο 1 στις 3 αιτήσεις για συνταξιοδότηση να γίνεται ψηφιακά. Μέχρι τα μέσα του 2021, ο στόχος είναι το 90% των συντάξεων να εκδίδεται ψηφιακά.