Οικονομία

Με 11 προϋποθέσεις η επανένταξη στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων

ρυθμιση οφειλων

Τις προϋποθέσεις αλλά και τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, τα οποία θα πρέπει να συντρέχουν ώστε να γίνει αποδεκτή από τη φορολογική διοίκηση η αίτηση οφειλετών για επανένταξη στην πάγια ρύθμιση των 24 και 48 δόσεων, αποσαφηνίζει με εγκύκλιό της η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Υπενθυμίζεται ότι με απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών Απόστολου Βεσυρόπουλου από τη Δευτέρα δόθηκε μια δεύτερη ευκαιρία για τους πληττόμενους της πανδημίας που ήταν την 1η Νοεμβρίου 2019 ενταγμένοι στην παλιά πάγια ρύθμιση των 12 ή 24 δόσεων, αλλά μετά την ημερομηνία αυτή τέθηκαν εκτός της ρύθμισης, είτε επειδή δεν κατέβαλαν δύο ή περισσότερες συνεχόμενες δόσεις είτε επειδή άφησαν απλήρωτα ή αρρύθμιστα άλλα νεότερα χρέη τους, όπως αναφέρει η Ημερησία. 

Αντίθετα, οι μη πληττόμενοι οφειλέτες είναι υποχρεωμένοι να περιμένουν μέχρι την 1η Οκτωβρίου 2021 για να ενταχθούν στη νέα πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια που καθορίζονται. Όποιος οφειλέτης εκτός από την παλαιά ρύθμιση έχασε και άλλη κατά την τελευταία διετία, μένει εκτός της δεύτερης ευκαιρίας.

Τα κριτήρια

Σύμφωνα με την εγκύκλιο της ΑΑΔΕ, τα κριτήρια που πρέπει να πληροί ένας οφειλέτης είναι τα ακόλουθα:

Η Betsson ξεκίνησε επίσημα τη λειτουργία της στην Ελλάδα και προσφέρει στοίχημα με Σουηδική εγγύηση.
Η ιδιότητα με την οποία ο οφειλέτης υπάγεται στη ρύθμιση καθορίζεται κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης. Αν ασκεί επιχείρηση κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης, υπάγεται στις ρυθμίσεις για τα φυσικά πρόσωπα - επιτηδευματίες. Αν είναι υποκείμενος σε ΦΠΑ με υποχρέωση υποβολής δήλωσης κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης, αντιμετωπίζεται αναλόγως. Αν δεν ασκεί επιχείρηση αντιμετωπίζεται ως φυσικό πρόσωπο - μη επιτηδευματίας. Για την ένταξη του φορολογούμενου-φυσικού προσώπου μη επιτηδευματία στην απόφαση προκειμένου να προσδιοριστεί το συνολικό καθαρό εισόδημα του αμέσως προηγούμενου φορολογικού έτους από την ημερομηνία αίτησης υπαγωγής στην πάγια ρύθμιση, για το οποίο έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, θα πρέπει να έχει εκδοθεί η σχετική πράξη προσδιορισμού του φόρου.
Η δήλωση φορολογίας εισοδήματος της οποίας τα δεδομένα θα λαμβάνονται υπόψη είναι αυτή για την οποία έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής της δήλωσης κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης του φορολογούμενου.
Εάν σε φυσικό πρόσωπο υπάρχει μόνο μία δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή καμία, τότε δεν πληρείται η προϋπόθεση της μείωσης του 10% ή της μείωσης του 5%. Αντίστοιχα, για τους υπόχρεους σε υποβολή δήλωσης ΦΠΑ, αν δεν υπάρχουν δηλώσεις προηγούμενου έτους για σύγκριση (π.χ. επιχείρηση υπαγόμενη σε ΦΠΑ το έτος 2021 και μη υπαγόμενη σε ΦΠΑ το έτος 2020, φυσικό πρόσωπο με έναρξη εργασιών το 2020, που είχε ενταχθεί σε ρύθμιση, η οποία ήταν ενεργή την 01/11/2019 και απωλέσθη μεταγενέστερα, οφειλή από φόρο κληρονομιάς) ή καθόλου δηλώσεις ΦΠΑ (π.χ. λόγω πρόσφατης έναρξης εργασιών ενός φυσικού προσώπου) θα θεωρείται ότι δεν πληρείται η προϋπόθεση της μείωσης του 10% ή του 5%.
Για οφειλέτες φυσικά πρόσωπα επιτηδευματίες, νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες μη υπόχρεους σε υποβολή δήλωσης ΦΠΑ που έχουν μικρότερα ακαθάριστα έσοδα κατά τουλάχιστον 5% το φορολογικό έτος 2020 σε σχέση με το φορολογικό έτος 2019 ή για υπόχρεους σε υποβολή δήλωσης ΦΠΑ με μικρότερο κύκλο εργασιών ΦΠΑ κατά τουλάχιστον 5% το φορολογικό έτος 2020 σε σχέση με το φορολογικό έτος 2019 θα ισχύουν τα ακόλουθα: Εάν επιχείρηση δεν ήταν υπαγόμενη σε ΦΠΑ το 2019, ήταν όμως υπαγόμενη το έτος 2020, οπότε δεν τίθεται θέμα σύγκρισης των κωδικών 312 για τα έτη αυτά αφού δεν υπάρχουν δηλώσεις για το 2019 (μείωση τουλάχιστο 5%), το επόμενο κριτήριο που θα ελέγχεται είναι το εισοδηματικό κριτήριο περί μείωσης των ακαθαρίστων εσόδων κατά τουλάχιστο 10% από το μέσο όρο των ακαθαρίστων εσόδων που προκύπτουν από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών ή δύο ή ενός από τα προηγούμενα φορολογικά έτη κατά περίπτωση και όχι αυτό της μείωσης κατά 5% των ακαθαρίστων εσόδων που ισχύει για τους μη υπόχρεους σε υποβολή δήλωσης ΦΠΑ.
Εάν οι υποβληθείσες δηλώσεις δεν αφορούν ίσες χρονικά διαχειριστικές περιόδους, για τη σύγκριση των δηλωθέντων ποσών και τον υπολογισμό της μείωσης, θα πρέπει να γίνεται αναγωγή των ποσών, ώστε η σύγκριση να γίνεται αναλογικά.
Για τα φυσικά πρόσωπα μη επιτηδευματίες ως καθαρό εισόδημα ορίζεται το δηλωθέν εισόδημα, τα αυτοτελώς φορολογούμενα και τα απαλλασσόμενα εισοδήματα, όπως προκύπτουν από το έντυπο Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Για τα φυσικά πρόσωπα μη επιτηδευματίες προκειμένου να ενταχθούν στη ρύθμιση ελέγχεται η υποχρέωση υποβολής δηλώσεων ΦΕ με βάση τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα στα αρχεία της ΑΑΔΕ (αν υπάρχουν στοιχεία εισοδημάτων ή τεκμηρίων) και στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι δεν έχει υποβληθεί κάποια δήλωση, ενώ υπήρχε σχετική υποχρέωση, το αίτημα του φορολογούμενου για υπαγωγή στη ρύθμιση δεν θα γίνεται δεκτό (σχ. παρ. Α. του άρθρ.1).
Η αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση δεν γίνεται δεκτή όταν ο φορολογούμενος ο οποίος κατά τον χρόνο υποβολής της ασκεί επιχείρηση, ενώ σε προηγούμενη περίοδο (τρίμηνο ή φορολογικό έτος) δεν ασκούσε, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν διαθέσιμα αντίστοιχα στοιχεία για σύγκριση, όπως, για παράδειγμα, φυσικό πρόσωπο που έχει κάνει έναρξη το 2020 και έχει υποβάλλει ως επιτηδευματίας τη δήλωση ΦΕ του 2020, όλες τις δηλώσεις ΦΠΑ για το 2020, ενώ το φορ. 2019, 2018, 2017 κ.λπ. έχει υποβάλει δηλώσεις εισοδήματος ως φυσικό πρόσωπο μη επιτηδευματίας.
Η αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση δεν γίνεται δεκτή, αν η αξία της ακίνητης περιουσίας του οφειλέτη (φυσικό πρόσωπο, επιτηδευματίας ή μη, νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα) υπερβαίνει τα 280.000 ευρώ, όπως αυτή προσδιορίζεται για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ και η οποία προκύπτει από την τελευταία εκδοθείσα πράξη προσδιορισμού του φόρου του οικείου φορολογικού έτους, και εφόσον αυτή δεν έχει εκδοθεί, του αμέσως προηγούμενου.
Για την εφαρμογή του περιουσιακού κριτηρίου οι οφειλέτες που αιτούνται την υπαγωγή τους στην εν λόγω ρύθμιση, οφείλουν να αναγράψουν επί της αίτησής τους ότι δεν απέκτησαν μεταφορικά μέσα εντός της τελευταίας τριετίας για ιδιωτική χρήση ή ότι τα μεταφορικά μέσα που αποκτήθηκαν εντός της τελευταίας τριετίας για ιδιωτική χρήση έχουν συνολική αξία αγοράς που δεν υπερβαίνει τα 80.000 ευρώ.
Εάν ο οφειλέτης έχει απολέσει άνω της μίας ρύθμισης, για τη σύγκριση με το 40% του τιμήματος λαμβάνεται υπόψη το συνολικό υπόλοιπο προς καταβολή του συνόλου των απολεσθεισών ρυθμίσεων.

 

Διαβάστε επίσης:

Γάμοι - βαφτίσεις: Μόνο εμβολιασμένοι ή με αρνητικό τεστ οι καλεσμένοι

"Καλημέρα" είπε ο Εγκέλαδος στην Κρήτη

Μητσοτάκης: Για ποιους θα είναι υποχρεωτικός ο εμβολιασμός - Τι θα ισχύσει σε εστίαση (Βίντεο)

Οικονομία

ΕΝΦΙΑ: Ποιοι ιδιοκτήτες θα επιβαρυνθούν το 2022

ΕΝΦΙΑ

Στην τελική ευθεία μπαίνει η άσκηση που πραγματοποιεί το υπουργείο Οικονομικών για τον νέο ΕΝΦΙΑ. Ιδιοκτήτες με ακίνητα αντικειμενικής αξίας άνω των 250.000 ευρώ, ακίνητα που  μέχρι σήμερα υποφορολογούνταν, χώρους γραφείων και καταστήματα που βρίσκονται σε περιοχές όπου αυξάνονται οι αντικειμενικές τιμές από το επόμενο έτος, φαίνεται ότι θα επιβαρυνθούν με μεγαλύτερο ΕΝΦΙΑ από τον Μάρτιο του 2022.  

Αντίθετα, σημαντικές ελαφρύνσεις θα έχουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων με ακίνητα μέχρι και 80.000 έως 100.000 ευρώ. Με δεδομένο ότι 4.751.036 -ή το 66,17% του συνόλου- κατέχουν ακίνητη περιουσία συνολικής αντικειμενικής αξίας μέχρι 60.000 ευρώ, εκτιμάται ότι πάνω από πέντε εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων θα πληρώσουν μικρότερο ΕΝΦΙΑ.

Στις περιοχές που οι τιμές ζώνες κάνουν άλμα η φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας των φορολογούμενων θα αυξηθεί, ενώ όσοι διαθέτουν ακίνητα σε περιοχές που
εντάσσονται για πρώτη φορά στο αντικειμενικό σύστημα, θα δουν τη αξία της περιουσίας τους πάνω στην οποία επιβάλλονται οι φόροι να εκτινάσσεται στα ύψη.

Το «κλειδί» των αλλαγών, σύμφωνα με τα παραδείγματα που πραγματοποιούνται για κάθε περιοχή της χώρας είναι οι νέοι εκπτωτικοί συντελεστές οι οποίοι είναι κλιμακωτοί ώστε να ισχύσουν μεγαλύτερα ποσοστά μείωσης για τις μικρές περιουσίες.

Όσον αφορά την επιπλέον μεσοσταθμική μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 8%, η υλοποίηση της θα εξαρτηθεί από μια σειρά παραγόντων, οι περισσότεροι εκ των οποίων συνδέονται με την εξέλιξη της ενεργειακής κρίσης και της ανάγκης για επιπλέον παρεμβάσεις ενίσχυσης των ευάλωτων νοικοκυριών.

Η άσκηση που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τις 15 Νοεμβρίου ώστε να ανακοινωθεί επίσημα κατά τη συζήτηση στη Βουλή για τον νέο προϋπολογισμό έχει ως στόχο τη
δικαιότερη κατανομή του φόρου, που σημαίνει ότι  θα υπάρξει ανακατανομή φορολογικών βαρών ,μεγαλύτερη των 600  -700 εκατ. ευρώ, ώστε να επιτευχθεί ο κεντρικός στόχος του Υπουργείου Οικονομικών: Δικαιότερος και χαμηλότερος φόρος ακινήτων για τους περισσότερους φορολογούμενους.

Αρχιτεκτονική ΕΝΦΙΑ

Η αρχιτεκτονική του νέου ΕΝΦΙΑ στηρίζεται στην  ενσωμάτωση του συμπληρωματικού φόρου στον κύριο και την προσαρμογή  στα νέα δεδομένα τα οποία απορρέουν από την αύξηση των αντικειμενικών αξιών και την ενσωμάτωση 3.500 περιοχών στο σύστημα. Ειδικότερα:

Ο νέος ΕΝΦΙΑ θα υπολογιστεί σύμφωνα με τις νέες αντικειμενικές αξίες οι οποίες προσεγγίζουν πλέον τις εμπορικές τιμές. Η μεγαλύτερη  αύξηση  250%  εντοπίζεται στην Ιθάκη, η οποία αποκτάει για πρώτη φορά τιμές ζώνης και ακολουθούν περιοχές της Μυκόνου, που οι τιμές εκτοξεύξονται  κατά  229%, της Ρόδου, της Σαντορίνης, του κέντρου της Αθήνας και της Βουλιαγμένης. 

Σε ανοδική τροχιά κινούνται και «λαϊκές» συνοικίες του λεκανοπεδίου. Aπό την Αγία Βαρβάρα, τον Άγιο Δημήτριο και τους Αγίους Αναργύρους, το Ίλιον, τη Δάφνη, έως το Μοσχάτο, το Καματερό, την Πάχη, τη Νέα Πέραμο, το Αιγάλεω, το Κερατσίνι, τον Κορυδαλλό και το Πέραμα, οι αυξήσεις των αντικειμενικών είναι μεγάλες, συγκριτικά με τις υφιστάμενες, τόσο ως προς την ανώτερη όσο και προς την κατώτερη τιμή.

Ενσωματώνεται  ο συμπληρωματικός φόρος στον κύριο. Ο φόρος θα υπολογίζεται για κάθε ακίνητο ξεχωριστά. Και σήμερα, ο ΕΝΦΙΑ υπολογίζεται ανά ακίνητο με τον Κύριο Φόρο, ο οποίος κλιμακώνεται ανάλογα με την Τιμή Ζώνης, την παλαιότητα, τον όροφο, τον αριθμό των προσόψεων.

Όσοι, όμως, διαθέτουν ακίνητα, των οποίων συνολικά η αντικειμενική αξία ξεπερνά το όριο των 250.000 ευρώ, καλούνται να πληρώσουν και Συμπληρωτικό Φόρο, ο οποίος επιβάλλεται στο σύνολο της περιουσίας. Από το 2022 οι φορολογούμενοι που έχουν στην κατοχή τους ακίνητα συνολικής αξίας άνω των 250.000 ευρώ δεν θα πληρώνουν επιπλέον φόρο όπως ισχύει σήμερα. 

 Νέα κλίμακα υπολογισμού και αύξηση των εκπτωτικών συντελεστών. Η κλίμακα θα έχει περισσότερα κλιμάκια σε σχέση με την σημερινή και θα λαμβάνονται υπόψη  μια σειρά από συντελεστές όπως , ορόφου, μονοκατοικίας, πρόσοψης, βοηθητικών χώρων του ακινήτου.

Οι νέοι εκπτωτικοί συντελεστές θα είναι κλιμακωτοί ώστε να ισχύσουν μεγαλύτερα ποσοστά μείωσης για τις πιο μικρές  περιουσίες. Ενώ σήμερα  οι μειώσεις του
βεβαιωθέντος φόρου κυμαίνονται από 1 0% έως 30% ανάλογα με το ύψος της περιουσίας, με τις αλλαγές οι εκπτώσεις θα κυμαίνονται από 30% έως 50%.

Ερωτηματικό υπάρχει σχετικά με το εάν θα εφαρμοστούν από το 2022 οι αλλαγές στους συντελεστές παλαιότητας ή τελικά η εφαρμογή τους μετατεθεί για το 2022. Οι αλλαγές κρίνονται επιβεβλημένες, αφού το ισχύον σύστημα υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ συμπεριλαμβάνει συντελεστές «παλαιότητας» οι οποίοι δεν μειώνουν τον φόρο ανάλογα με τα έτη που έχουν παρέλθει από την ημερομηνία έκδοσης της οικοδομικής άδειας, αλλά τον… αυξάνουν όσο λιγότερα είναι τα έτη αυτά.

ειδησεις σημερα

Προσδοκίες για νέα μέτρα στήριξης των νοικοκυριών

Συνταξιούχοι: Ποιες κατηγορίες θα λάβουν αναδρομικά έως το τέλος του έτους

Αυτοκίνητο: Μεγάλη πτώση στις πωλήσεις των αυτοκινήτων στην ΕΕ τον Σεπτέμβριο

ESPA BANNER