Skip to main content
ΚΟΣΜΟΣ

Ιαπωνία: Άγνωστα τα αίτια της σύγκρουσης των δύο αεροσκαφών (βίντεο)

Image
σύγκρουση αεροπλάνων - Ιαπωνία
 clock 10:24 | 03/01/2024
writer icon newsroom ekriti.gr

Τα αίτια της σύγκρουσης δύο αεροσκαφών στο αεροδρόμιο Haneda του Τόκιο ξεκίνησαν να διερευνούν Ιάπωνες ερευνητές, ιδιαίτερα την ώρα που η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία άκουσε νέες προειδοποιήσεις για την ασφάλεια των διαδρόμων προσγείωσης και απογείωσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters, που επικαλείται αξιωματούχους με γνώση πάνω στην έρευνα, το Ιαπωνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (JTSB) θα ηγηθεί της έρευνας με τη συμμετοχή υπηρεσιών στη Γαλλία, όπου κατασκευάστηκε το αεροπλάνο, και στη Βρετανία, όπου κατασκευάστηκαν οι δύο κινητήρες του Rolls-Royce.

Νέα στοιχεία έφερε στο φως η Japan Airlines

 

Η αστυνομία της Ιαπωνίας ερευνά αν η σύγκρουση που σημειώθηκε χθες, Τρίτη, μεταξύ δύο αεροσκαφών στο αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο, από την οποία σκοτώθηκαν πέντε άνθρωποι, οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος.

Οι 379 επιβάτες και μέλη του πληρώματος της πτήσης JAL516 πρόλαβαν να απομακρυνθούν από το αεροσκάφος μετά τη σύγκρουσή του κατά τη διάρκεια της προσγείωσης με μικρότερο αεροσκάφος της ιαπωνικής ακτοφυλακής, το οποίο ετοιμαζόταν να απογειωθεί.

Από τη σύγκρουση προκλήθηκε έκρηξη και το Airbus της Japan Airlines πήρε φωτιά. Καταστράφηκε ολοσχερώς μετά την απομάκρυνση όλων των επιβατών και των 12 μελών του πληρώματος. Η κατάσβεση της πυρκαγιάς διήρκεσε οκτώ ώρες, σύμφωνα με την πυροσβεστική.

Πέντε από τους έξι επιβαίνοντες στο αεροσκάφος της ακτοφυλακής σκοτώθηκαν, με τον πιλότο να καταφέρνει να διασωθεί, αν και είναι σοβαρά τραυματισμένος.

Το αεροσκάφος αυτό ετοιμαζόταν να απογειωθεί για να μεταφέρει είδη πρώτης ανάγκης στους πληγέντες από τον σεισμό της Δευτέρας στην περιφέρεια της Ισικάουα.

Image
σύγκρουση αεροπλάνων - Ιαπωνία

«Japan 516, συνεχίστε την προσέγγιση»

Το Airbus της Japan Airlines είχε άδεια να προσγειωθεί; Όταν ρωτήθηκε σχετικά στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου χθες, Τρίτη, το βράδυ, αξιωματούχος της αεροπορικής εταιρείας απάντησε: «Με βάση τα όσα έχουμε κατανοήσει, είχε δοθεί (άδεια)».

Οι συνομιλίες μέσω ασυρμάτου μεταξύ του πύργου ελέγχου και των πιλότων της πτήσης JAL516, τις οποίες είδε το AFP μέσω του ιστότοπου LiveATC.net, φαίνεται να το επιβεβαιώνουν.

«Japan 516, συνεχίστε την προσέγγιση», είχε δηλώσει χθες ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας στις 17:43 (τοπική ώρα, 10:43 ώρα Ελλάδας), δηλαδή τέσσερα λεπτά πριν από τη σύγκρουση.

Ο πύργος ελέγχου θα έπρεπε να έχει ζητήσει από το αεροσκάφος της ακτοφυλακής να περιμένει στον διάδρομο απογείωσης, σύμφωνα με το τηλεοπτικό δίκτυο NHK, το οποίο επικαλέστηκε πηγή στο υπουργείο Μεταφορών της Ιαπωνίας. Όμως, σύμφωνα με αξιωματούχο της ακτοφυλακής, λίγο πριν από το δυστύχημα ο πιλότος του αεροσκάφους της ακτοφυλακής δήλωσε ότι είχε λάβει άδεια να απογειωθεί.

Η Japan Airlines, η ακτοφυλακή και το υπουργείο Μεταφορών αρνούνται προς το παρόν να κάνουν περισσότερα επίσημα σχόλια για την υπόθεση.

Η Μητροπολιτική Αστυνομία του Τόκιο ερευνά από την πλευρά της αν το δυστύχημα προκλήθηκε από ανθρώπινη αμέλεια, όπως μετέδωσαν ιαπωνικά μέσα ενημέρωσης, ανάμεσά τους το πρακτορείο ειδήσεων Kyodo και το Nikkei Asia.

Εκπρόσωπος της αστυνομίας δήλωσε ότι έχει συσταθεί ειδική μονάδα η οποία ερευνά τον διάδρομο προσγείωσης- απογείωσης και σκοπεύει να πάρει καταθέσεις από τους εμπλεκόμενους.

«Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έγινε ανθρώπινο λάθος», δήλωσε ο Χιρογιούκι Κομπαγιάσι πρώην πιλότος της JAL. «Σε γενικές γραμμές επιτρέπεται μόνο σε ένα αεροσκάφος να εισέλθει στον διάδρομο, αλλά, παρά το γεγονός ότι δόθηκε άδεια προσγείωσης, το αεροσκάφος της ακτοφυλακής βρισκόταν στον διάδρομο», πρόσθεσε.

Εξάλλου ομάδα Γάλλων εμπειρογνωμόνων της Υπηρεσίας Ερευνών και Αναλύσεων (BEA) πολιτικής αεροπορίας αναμένεται σήμερα στην Ιαπωνία, προκειμένου να συμβάλει στην έρευνα για τη σύγκρουση. Η γαλλική BEA συμμετέχει στις τεχνικές έρευνες σε ατυχήματα που συμβαίνουν στο εξωτερικό, ως υπηρεσία της χώρας κατασκευής του αεροσκάφους.

Και η Airbus ανακοίνωσε ότι θα στείλει ομάδα ειδικών για να προσφέρουν «τεχνική βοήθεια» στο ιαπωνικό Γραφείο Ασφάλειας Μεταφορών (JTSB), που είναι αρμόδιο για την έρευνα.

Παραμένουν τα προβλήματα στο Χανέντα

Πυροσβέστες και ομάδες ερευνητών εξέταζαν σήμερα τα απανθρακωμένα συντρίμμια του αεροσκάφους της ακτοφυλακής, ένα Dash 8, το οποίο παραμένει στον διάδρομο προσγείωσης- απογείωσης του αεροδρομίου Χανέντα.

Μερικές εκατοντάδες μέτρα πιο μακριά βρίσκεται το κουφάρι του αεροσκάφους της Japan Airlines.

Οι εσωτερικές πτήσεις στο αεροδρόμιο Χανέντα ακυρώθηκαν χθες μετά το δυστύχημα, αλλά οι περισσότερες διεθνείς εξακολούθησαν να πραγματοποιούνται.

Σήμερα παραμένουν τα προβλήματα στη λειτουργία του αεροδρομίου, κυρίως σε ό,τι αφορά τις εσωτερικές πτήσεις, με περίπου 70 να έχουν ακυρωθεί το πρωί.

Ακόμη, σύμφωνα με μία ηχογράφηση από τον πύργο ελέγχου της Χανέντα, που προφανώς πραγματοποιήθηκε τις στιγμές πριν από τη σύγκρουση και είναι διαθέσιμη σε ιστότοπο που μεταδίδει ζωντανά σήματα εναέριας κυκλοφορίας, ακούγεται μια φωνή να συμβουλεύει την πτήση της JAL να «συνεχίσει την προσέγγιση».

Τεχνολογικό χάσμα

Ένα ίδρυμα που εδρεύει στην Ουάσιγκτον διαπίστωσε ότι οι βλάβες στην επικοινωνία και τον συντονισμό μπορούν να παίξουν ρόλο σε δυστυχήματα ή παρ’ ολίγον ατυχήματα στον διάδρομο προσγείωσης. Αλλά η έλλειψη ηλεκτρονικών για την αποφυγή συγκρούσεων στο έδαφος και όχι στον αέρα, όπου το λογισμικό για την αποφυγή συγκρούσεων είναι διαθέσιμο από τη δεκαετία του 1980, αποτελεί επίσης πρόβλημα.

«Πολλά από τα σοβαρά περιστατικά θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί μέσω καλύτερων τεχνολογιών επίγνωσης της κατάστασης που μπορούν να βοηθήσουν τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και τους πιλότους να εντοπίσουν πιθανές συγκρούσεις στον διάδρομο προσγείωσης», δήλωσε ο Shahidi.

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αναφέρει ότι περίπου τρεις δωδεκάδες αεροδρόμια των ΗΠΑ είναι εξοπλισμένα με ένα σύστημα που ονομάζεται ASDE-X, το οποίο χρησιμοποιεί ραντάρ, δορυφόρους και ένα εργαλείο πλοήγησης που ονομάζεται multilateration για την παρακολούθηση των κινήσεων του εδάφους.

Όμως η πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών Τζένιφερ Χόμεντι δήλωσε τον Νοέμβριο ότι το αεροπορικό δίκτυο των ΗΠΑ – που αποτελεί καμπανάκι για τα αεροδρόμια παγκοσμίως – δεν διαθέτει επαρκή τεχνολογία για την πρόληψη των προσβολών στον διάδρομο προσγείωσης.

Image
σύγκρουση αεροπλάνων - Ιαπωνία

Νέο σύστημα για την πρόληψη συγκρούσεων

Το 2018, η Airbus δήλωσε ότι συνεργάζεται με τη Honeywell σε ένα σύστημα που ονομάζεται SURF-A ή Surface-Alert και έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει στην πρόληψη συγκρούσεων στον διάδρομο προσγείωσης, δίνοντας στους πιλότους οπτικές και ηχητικές προειδοποιήσεις για τους κινδύνους που πλησιάζουν στον διάδρομο προσγείωσης.

Η Honeywell Aerospace Technologies αναμένει ότι το SURF-A, το οποίο λειτουργεί σε πειραματικό δοκιμαστικό αεροσκάφος της, θα πιστοποιηθεί και θα είναι διαθέσιμο στις αεροπορικές εταιρείες σταδιακά μέσα στα επόμενα χρόνια, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του τμήματος Jim Currier μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Οι εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις των ευρωπαϊκών και αμερικανικών δικτύων εναέριας κυκλοφορίας που θα μπορούσαν να επιταχύνουν τη χρήση τέτοιων μηχανογραφημένων συστημάτων αντιμετωπίζουν χρόνιες καθυστερήσεις.

Παγκόσμιες προτεραιότητες ασφαλείας

Ο Steve Creamer, πρώην ανώτερος διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας, δήλωσε ότι η αποτροπή προσγείωσης αεροσκάφους που προσκρούει σε αεροπλάνο συγκαταλέγεται μεταξύ των πέντε κορυφαίων παγκόσμιων προτεραιοτήτων ασφάλειας. Αν και οι αυτοματοποιημένες προσγειώσεις αυξάνονται, οι ειδικοί λένε ότι πολλά εξαρτώνται ακόμη από τους οπτικούς ελέγχους των πιλότων που μπορεί να αποσπούν την προσοχή τους από τον μεγάλο φόρτο εργασίας ή τη θολούρα ενός νυχτερινού διαδρόμου προσγείωσης.

«Νομίζω ότι η έρευνα θα επικεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό στις εκκαθαρίσεις … και στη συνέχεια, επίσης, στο τι θα μπορούσε να δει το πλήρωμα (της JAL). Μπορούσαν φυσικά να δουν αυτό το αεροπλάνο στον διάδρομο», δήλωσε ο πρώην ερευνητής αεροπορικών ατυχημάτων των ΗΠΑ John Cox. Ο φωτισμός αποτέλεσε ζήτημα σε μια σύγκρουση του 1991 μεταξύ ενός αεροσκάφους της USAir και ενός αεροσκάφους της SkyWest Airlines στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Λος Άντζελες στην Καλιφόρνια, για παράδειγμα.

«Ένα από τα πράγματα που προέκυψαν από αυτό ήταν ότι το πλήρωμα της USAir δεν μπορούσε φυσικά να δει το αεροσκάφος SkyWest Metroliner εκεί. Παρόλο που βρισκόταν στον διάδρομο προσγείωσης, ο φωτισμός ήταν τέτοιος που … φυσικά δεν μπορούσες να το δεις», είπε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Με κορονοϊό, γρίπη και… κοκαΐνη οι φετινές γιορτές – Στο 85-90% η αύξηση των αναπνευστικών ιών στα λύματα της Αττικής

Θρήνος για 21χρονο που έφυγε ξαφνικά από ανακοπή

Στους 62 οι νεκροί από τον σεισμό στην Ιαπωνία – Μάχη με τον χρόνο για τα σωστικά συνεργεία

google news icon

Ακολουθήστε το ekriti.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις για την Κρήτη και όχι μόνο.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ράδιο Κρήτη © | 2013 -2024 ekriti.gr Όροι Χρήσης | Ταυτότητα Designed by Cloudevo, developed by Pixelthis