Δεινόσαυροι: Πωλήθηκε για 6,6 εκατ. ευρώ ο μεγαλύτερος τρικεράτωψ στον κόσμο

τρικερατοπας

Ένας σχεδόν ολοκληρωμένος σκελετός ενός τρικεράτωψ, του φυτοφάγου δεινόσαυρου με τα τεράστια κέρατα πωλήθηκε σε δημοπρασία στο Παρίσι αντί του ποσού των 6,65 εκατ. ευρώ. Την πώληση είχε αναλάβει ο γαλλικός οίκος δημοπρασιών Giquello ο οποίος εκτιμούσε ότι στην καλύτερη περίπτωση ο σκελετός θα έπιανε ένα ποσό γύρω στο 1,5 εκατ. ευρώ.

Ο σκελετός που ανακαλύφθηκε το 2014 είναι ολοκληρωμένος σε ποσοστό άνω του 60% έχει μήκος οκτώ μέτρα ενώ το κρανίο που είναι ολοκληρωμένο σε ποσοστό 75% έχει διάμετρο δύο μέτρων. Ο σκελετός που έχει ονομαστεί «Big John» είχε καλυφθεί από ένα παχύ στρώμα λάσπης γεγονός που τον βοήθησε να διατηρηθεί σε εξαιρετική κατάσταση. Από τη μελέτη του σκελετού προκύπτει ότι ο Big John σκοτώθηκε κατά πάσα πιθανότητα σε μια αναμέτρηση με άλλον τρικεράτωψ.

Τον Big John αγόρασε αμερικανός συλλέκτης που θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του με τον εκπρόσωπο του στην δημοπρασία να δηλώνει ότι είναι εξαιρετικά ευχαριστημένος που τον απέκτησε και δεν σκέφτεται σε πρώτη τουλάχιστον φάση να συνεργαστεί με κάποιο μουσείο ή άλλο φορέα για να εκτίθεται ο σκελετός στο κοινό αλλά σκοπεύει να τον κρατήσει στην ιδιωτική του συλλογή.

Ο τρικεράτωψ ήταν από τους μεγαλύτερους δεινόσαυρους της οικογένειας των Κερατόψιδων. Το μήκος του εφτανε τα 7- 9 μ. (1 μέτρο είχαν μόνο τα κέρατά του), ύψος μέχρι 3 μ. και βάρος που έφτανε τους 6 - 12 τόνους. Είχε 2 μεγάλα μετωπιαία κέρατα κι ένα μικρότερο στο ρύγχος του. Με αυτά αμυνόταν ενάντια στους εχθρούς του ενώ τα αρσενικά πάλευαν με τα κέρατα μεταξύ τους για την απόκτηση δικαιώματος στο ζευγάρωμα.

Ο τρικεράτωψ εκτός από τα εντυπωσιακά και μοναδικά του χαρακτηριστικά στον κόσμο των δεινοσαύρων έχει μεγάλο παλαιοντολογικό ενδιαφέρον αφού ήταν από τα τελευταία είδη δεινοσαύρων που έκαναν την εμφάνιση τους στον πλανήτη. Εκτιμάται ότι ο τρικεράτωψ εμφανίστηκε στη Βόρειο Αμερική πριν από 68 εκατ. έτη, δύο εκατ. έτη πριν την πτώση του τεράστιου αστεροειδή που προκάλεσε πλανητική καταστροφή εξαφανίζοντας ανάμεσα στα άλλα όλους τους δεινοσαύρους.

EIΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Δεινόσαυροι: Ανακαλύφθηκε άγνωστος πτερόσαυρος με εντυπωσιακή ουρά

Μίνι Τυραννόσαυρος ζούσε στην Ουαλία

Αγκυλόσαυρος: Ανακαλύφθηκε ο αρχαιότερος δεινόσαυρος τανκ

Παγκόσμιες πυρκαγιές στα βοσκοτόπια εξαφάνισαν τα μεγάλα ζώα της Γης

μαμούθ

Πριν από 70 χιλιάδες έτη στη Γη… κυκλοφορούσαν εκτός από τα μαμούθ και άλλα ανάλογου μεγέθους ζώα ορισμένα από τα οποία αποτελούσαν μεγάλες εκδοχές ειδών που υπάρχουν και σήμερα όπως βίσονες και άλογα. Μέσα σε διάστημα περίπου 20 χιλιάδων ετών οι πληθυσμοί αυτών των ζώων συρρικνώθηκαν πολύ και τελικά εξαφανίστηκαν.

Όσον αφορά τα μαμούθ για δεκαετίες θωρούνταν υπεύθυνος για την εξαφάνιση τους ο άνθρωπος και το συστηματικό κυνήγι που τους έκανε. Όμως τα τελευταία χρόνια εμφανίστηκαν διάφορες μελέτες που αναφέρουν ότι κλιματικές αλλαγές ήταν αποκλειστικά υπεύθυνες ή σε μεγάλο βαθμό συνυπεύθυνες για την εξαφάνιση των μαμούθ.

Μελέτη επιστημόνων του Πανεπιστημίου Γέιλ στις ΗΠΑ παρουσιάζει μια νέα εκδοχή του τι συνέβη. Σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Science» πριν από 70 χιλιάδες έτη υπήρξε δραματική αύξηση στις εποχιακές πυρκαγιές που συμβαίνουν σε περιοχές χαμηλής βλάστησης όπως αυτές που γίνονται κάθε χρόνο στην Αυστραλία και τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής πήραν τεράστιες διαστάσεις.

Σύμφωνα με τους ερευνητές στο επίμαχο χρονικό διάστημα οι περισσότερες περιοχές αυτού του είδους που αποτελούσαν τα βοσκοτόπια των μεγάλων χορτοφάγων ζώων σε όλο τον κόσμο έγιναν παρανάλωμα του πυρός. Αποτέλεσμα ήταν φυσικά τα ζώα να χάσουν την πηγή της τροφής τους και να πεθαίνουν δημιουργώντας έτσι αλυσιδωτές επιπτώσεις στα οικοσυστήματα.

Τα σαρκοφάγα ζώα, ορισμένα εκ των οποίων ήταν και αυτά μεγάλες εκδοχές σημερινών ειδών, έχασαν με την σειρά τους τα θηράματα με τα οποία τρέφονταν και μπήκαν και αυτά σε μονοπάτια εξαφάνισης. Επηρεάστηκε όμως και η χλωρίδα αφού διάφορα είδη φυτών και δέντρων με τα οποία τρέφονταν τα μεγάλα χορτοφάγα ζώα αφού παράλληλα με την κατανάλωση της τροφής λειτουργούσαν και ως επικονιαστές και συνέβαλαν στην γονιμοποίηση των φυτών και δέντρων.

Οι ερευνητές αναφέρουν ότι οι εκτεταμένες πυρκαγιές στα βοσκοτόπια προκάλεσαν την εξαφάνιση του 83% όλων χορτοφάγων ειδών στη Νότιο Αμερική, το 68% της Βορείου Αμερικής, το 44% της Αυστραλίας και το 22% της Αφρικής. Τα στοιχεία της μελέτης μπορούν να βοηθήσουν στο να κατανοήσουν οι επιστήμονες πώς η παρουσία αλλά και στη συνέχεια η απουσία των μεγάλων χορτοφάγων ζώων συνέβαλε στο οικολογικό προφίλ του πλανήτη.

Η Γη θα αποκτήσει δακτύλιο σαν του Κρόνου αλλά θα είναι από… σκουπίδια