Παράξενα ραδιοκύματα φθάνουν στη Γη από άγνωστη πηγή στην κατεύθυνση του κέντρου του γαλαξία μας

πλανήτης γη

Μια διεθνής ομάδα αστρονόμων ανακάλυψε ασυνήθιστα σήματα που έρχονται από την κατεύθυνση του κέντρου γαλαξία μας. Τα εν λόγω ραδιοκύματα δεν ταιριάζουν με καμία γνωστή ραδιοπηγή, γι' αυτό πιθανώς προέρχονται από κάποιο άγνωστο έως τώρα αντικείμενο του διαστήματος. Κανένας επιστήμονας, προς το παρόν, δεν έχει σαφή απάντηση ποια είναι η προέλευση τους.

Οι ερευνητές από διάφορες χώρες (Αυστραλία, ΗΠΑ, Καναδα, Ισπανία, Γαλλία, Ν. Αφρική) οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό αστροφυσικής "Astrophysical Journal", ανέφεραν ότι "η πιο παράξενη ιδιότητα του νέου σήματος είναι ότι έχει πολύ υψηλή πόλωση, πράγμα που σημαίνει ότι το φως του ταλαντώνεται μόνο προς μια κατεύθυνση, αλλά αυτή η κατεύθυνση περιστρέφεται με το πέρασμα του χρόνου".

Επίσης τόνισαν ότι "η φωτεινότητα του αντικειμένου αυξομειώνεται δραματικά, κατά 100 φορές, και το σήμα φαίνεται να «αναβοσβήνει» με τυχαίο τρόπο. Ποτέ δεν έχουμε δει κάτι παρόμοιο", δήλωσε ο ερευνητής Ζιτένγκ Γουάνγκ του Ινστιτούτου Αστρονομίας και της Σχολής Φυσικής του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ.

"Κοιτάζοντας προς το κέντρο του γαλαξία μας, βρήκαμε αυτό το αντικείμενο που είναι μοναδικό, καθώς στην αρχή ήταν αόρατο, μετά έγινε φωτεινό, μετά ξεθώριασε και μετά εμφανίστηκε ξανά. Η συμπεριφορά ήταν τελείως ασυνήθιστη", ανέφερε η καθηγήτρια Τάρα Μέρφι επίσης του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ.

Πολλά είδη άστρων εκπέμπουν μεταβλητό φως στο ηλεκτρομαγνητικό φάσμα. Οι αστέρες νετρονίων (πάλσαρ), οι υπερκαινοφανείς αστέρες (σούπερ-νόβα), τα άστρα που στέλνουν εκλάμψεις στο διάστημα και οι γρήγορες εκρήξεις ραδιοκυμάτων (FRB) είναι τέτοια αστρονομικά αντικείμενα των οποίων η φωτεινότητα αυξομειώνεται.

Όμως η νέα πηγή, που ανακαλύφθηκε αρχικά με το αυστραλιανό ραδιοτηλεσκόπιο ASKAP και η ύπαρξη της επιβεβαιώθηκε από το νοτιοαφρικανικό ραδιοτηλεσκόπιο MeerKAT, δεν φαίνεται να ταιριάζει με κανένα από αυτά τα φαινόμενα. Έχοντας ανιχνεύσει έξι ραδιοσήματα με το ASKAP στη διάρκεια εννέα μηνών το 2020, οι αστρονόμοι προσπάθησαν στη συνέχεια να το παρατηρήσουν με οπτικό τηλεσκόπιο, αλλά απέτυχαν. Το ίδιο αποτυχημένη ήταν η προσπάθεια και του ραδιοτηλεσκοπίου Parkes, αλλά τελικά το πιο ευαίσθητο MeerKAT ανίχνευσε φέτος ξανά το μυστηριώδες αντικείμενο, το οποίο βαφτίστηκε "το αντικείμενο του 'Αντι" (από το παρατσούκλι του αστρονόμου που πρώτος το ανακάλυψε).

Όπως είπε η Μέρφι, "ήμασταν τυχεροί που το σήμα επέστρεψε, αλλά βρήκαμε ότι η συμπεριφορά του ήταν δραματικά διαφορετική. Η πηγή εξαφανίστηκε μέσα σε μια μόνο μέρα, μολονότι είχε διαρκέσει επί εβδομάδες, όταν το είχαμε παρατηρήσει με το ραδιοτηλεσκόπιο ASKAP".

Η νέα άγνωστη πηγή, που πιθανώς είναι μικρή σε μέγεθος και διαθέτει ισχυρό μαγνητικό πεδίο, έρχεται να προστεθεί σε άλλα μυστηριώδη ραδιο-αντικείμενα που έχουν ανακαλυφθεί σχετικά πρόσφατα κοντά στο γαλαξιακό κέντρο και έχουν επίσης μεταβαλλόμενη φωτεινότητα (γι' αυτό ονομάστηκαν "Galactic Centre Radio Transients"). Μέσα στην επόμενη δεκαετία θα τεθεί σε λειτουργία το μεγάλο διασυνδεμένο μέσω διαδικτύου διηπειρωτικό ραδιοτηλεσκόπιο SKA (Square Kilometer Array), το οποίο ελπίζεται να ρίξει περισσότερο φως σε αυτά τα μυστηριώδη αντικείμενα.

Γη: Νέες θεωρίες για τον πυρήνα της

Η γη «σκοτεινιάζει»

Εποχή παγετώνων πριν από 30 εκατ. έτη μετάλλαξε τα θηλαστικά

Έρευνα: Η ρύπανση αέρα και νερού μπορεί να επηρεάσει το φύλο του μωρού

Εγκυμοσύνη

Η ρύπανση του αέρα και του νερού μπορεί να επηρεάσει το φύλο του μωρού που θα γεννηθεί σε μία περιοχή, σύμφωνα με μία νέα αμερικανο-σουηδική επιστημονική έρευνα. Μερικοί ρύποι «ευνοούν» τα αγόρια και άλλοι τα κορίτσια.

Στα μέρη με υψηλά επίπεδα PCB (πολυχλωριωμένων διφαινυλίων) στην ατμόσφαιρα και στο νερό υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να γεννηθούν αγόρια, από ό,τι σε περιοχές με χαμηλά επίπεδα τέτοιων ρύπων όπου η πιθανότητα γέννησης κοριτσιού είναι μεγαλύτερη. Οι εν λόγω χημικές ουσίες, πριν αποκαλυφθεί η επίπτωσή τους στην υγεία, χρησιμοποιούνταν παλαιότερα ευρέως ως ψυκτικά σε ηλεκτρικές συσκευές και ακόμη υπάρχουν στο περιβάλλον.

Η μελέτη δείχνει ότι και οι περιοχές με υψηλά επίπεδα αλουμινίου στον αέρα, συνήθως εκεί όπου αυτό το μέταλλο υφίσταται επεξεργασία, έχουν επίσης αυξημένα ποσοστά γέννησης αγοριών σε σχέση με κορίτσια. Κάτι ανάλογο, σε μικρότερο βαθμό, συμβαίνει όπου υπάρχει αυξημένη ρύπανση του νερού από χρώμιο, αρσενικό και υδράργυρο, καθώς και αυξημένο μονοξείδιο του άνθρακα στον αέρα.

Αντίθετα, όταν το έδαφος εμφανίζει μεγάλη ρύπανση από μόλυβδο και σίδηρο, κάτι που συνήθως συμβαίνει σε μέρη με βαριές βιομηχανίες για χρόνια, ευνοείται η γέννηση κοριτσιών, όπως ανέφεραν οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Ιατρικής Αντρέι Ρέτσκι του Πανεπιστημίου του Σικάγο, οι οποίοι ανέλυσαν στοιχεία για περισσότερες από τρία εκατομμύρια γεννήσεις σε ΗΠΑ και Σουηδία και έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Υπολογιστικής Βιολογίας «PLoS Computational Biology».

Το φύλο του παιδιού καθορίζεται κατά τη σύλληψη και κατ' αρχήν η πιθανότητα γέννησης αγοριού-κοριτσιού είναι 50%-50%. Όμως, η ανάλυση των ιστορικών δημογραφικών τάσεων δείχνει ότι η αναλογία αγοριών-κοριτσιών (συνήθως ελαφρώς υπέρ των πρώτων) δεν είναι σταθερή αλλά εμφανίζει διακυμάνσεις διαχρονικά και ανά περιοχή. Σε βιολογικό επίπεδο μπορεί να επηρεαστεί από ορμονικούς παράγοντες, ενώ ρόλο μπορεί να παίξουν και διάφοροι περιβαλλοντικοί παράγοντες (ρύπανση, κλίμα-καιρός κ.ά.), καθώς και ψυχολογικοί (στρες κ.λπ.), που επιδρούν στις έγκυες και κατ' επέκταση στο φύλο του μωρού, αν και τα ευρήματα των μελετών εμφανίζουν μία ασάφεια.

Η νέα μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το κλίμα και οι εποχές, η θερμοκρασία της ατμόσφαιρας, η εγκληματικότητα, η ανεργία κ.ά. δεν επηρεάζουν το φύλο του εμβρύου. Αντίθετα, οι ρύποι στο περιβάλλον φαίνεται να ασκούν επίδραση υπέρ του ενός ή του άλλου φύλου του μωρού. Η διαβίωση π.χ. της οικογένειας κοντά σε κάποιο ρυπογόνο εργοστάσιο μπορεί να παίξει ρόλο στο αν θα γεννηθεί αγόρι ή κορίτσι. Ένα σοκαριστικό περιστατικό (π.χ. μία μαζική δολοφονία ή μία φονική φυσική καταστροφή με πολλά θύματα) που προκαλεί μεγάλο ψυχικό στρες, έχει φανεί ότι ευνοεί τη γέννηση περισσότερων κοριτσιών.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η ρύπανση μπορεί να επηρεάσει σε ποσοστό έως 3% την αναλογία αγοριών-κοριτσιών, κάτι που σημαίνει ότι σε έναν πληθυσμό ενός εκατομμυρίου ανθρώπων είναι δυνατό να γεννηθούν 60.000 περισσότερα αγόρια ή κορίτσια.
Διαβάστε ολόκληρη την επιστημονική δημοσίευση ΕΔΩ