Η γη «σκοτεινιάζει»

πλανήτης γη

Η Γη, το «χλωμό μπλε σημείο» μας στο σύμπαν όπως το αποκάλεσε ο αστρονόμος Καρλ Σαγκάν, είναι όλο και λιγότερο χλωμή. Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό "AGU - Geophysical Research Letters" δείχνει ότι η θέρμανση των ωκεάνιων υδάτων έχει προκαλέσει μείωση της φωτεινότητας του πλανήτη μας.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δεκαετίες μετρήσεων της φωτεινότητας της Γης - υπολογίστηκαν με βάση την αντανακλασμένη λάμψη από τη Γη που φωτίζει τη σκοτεινή πλευρά της Σελήνης - καθώς και δορυφορικές μετρήσεις για να βρουν μια σημαντική πτώση στην ανάκλαση της Γης τις τελευταίες δύο δεκαετίες.

Η Γη τώρα αντανακλά περίπου μισό Watt λιγότερο φως ανά τετραγωνικό μέτρο από ό,τι πριν από 20 χρόνια. Αυτό ισοδυναμεί με μείωση 0,5% στην ανακλαστικότητα της Γης, λένε οι επιστήμονες. Μια σημαντική πτώση, καθώς η Γη αντανακλά περίπου το 30% του φωτός που προέρχεται από τον Ήλιο.

Το μεγαλύτερο μέρος της αλλαγής έρχεται τα τελευταία τρία χρόνια του συνόλου δεδομένων γήινης λάμψης, τα οποία οι ερευνητές ανέλυσαν έως το 2017. Τα δεδομένα του CERES συνεχίζονται μέχρι το 2019 και δείχνουν ακόμη πιο έντονη πτώση στο τέλος του.

Και κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η φωτεινότητα του ήλιου - η οποία πέρασε από δύο περιόδους μέγιστης δραστηριότητας και μία ήσυχη περίοδο κατά τη διάρκεια της μελέτης - δεν συνδέθηκε ουσιαστικά με τη βουτιά στην αντανάκλαση.

Έτσι, μια αλλαγή στην ποσότητα φωτός που ανακλά η Γη πρέπει να προέρχεται από μια αλλαγή στην ίδια τη Γη, σκέφτηκαν οι επιστήμονες.

Συγκεκριμένα, τα δεδομένα του CERES σημείωσαν απώλεια φωτεινών σύννεφων χαμηλού υψομέτρου πάνω από τον ανατολικό Ειρηνικό Ωκεανό, στα δυτικά παράλια της Αμερικής, όπου οι επιστήμονες καταγράφουν επίσης έντονες αυξήσεις της θερμοκρασίας στην επιφάνεια του ωκεανού.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Γη: Νέες θεωρίες για τον πυρήνα της

Μπλε και πράσινο: Γιατί κάποιες γλώσσες δεν έχουν ξεχωριστές λέξεις για τα δύο χρώματα

AstraZeneca: Επιτυχία για το κοκτέιλ αντισωμάτων στην τελευταία φάση κλινικών δοκιμών

Ολόκληρη η έρευνα δημοσιεύθηκε στο περιοδικό  Geophysical Research Letters.

Έρευνα: Η ρύπανση αέρα και νερού μπορεί να επηρεάσει το φύλο του μωρού

Εγκυμοσύνη

Η ρύπανση του αέρα και του νερού μπορεί να επηρεάσει το φύλο του μωρού που θα γεννηθεί σε μία περιοχή, σύμφωνα με μία νέα αμερικανο-σουηδική επιστημονική έρευνα. Μερικοί ρύποι «ευνοούν» τα αγόρια και άλλοι τα κορίτσια.

Στα μέρη με υψηλά επίπεδα PCB (πολυχλωριωμένων διφαινυλίων) στην ατμόσφαιρα και στο νερό υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να γεννηθούν αγόρια, από ό,τι σε περιοχές με χαμηλά επίπεδα τέτοιων ρύπων όπου η πιθανότητα γέννησης κοριτσιού είναι μεγαλύτερη. Οι εν λόγω χημικές ουσίες, πριν αποκαλυφθεί η επίπτωσή τους στην υγεία, χρησιμοποιούνταν παλαιότερα ευρέως ως ψυκτικά σε ηλεκτρικές συσκευές και ακόμη υπάρχουν στο περιβάλλον.

Η μελέτη δείχνει ότι και οι περιοχές με υψηλά επίπεδα αλουμινίου στον αέρα, συνήθως εκεί όπου αυτό το μέταλλο υφίσταται επεξεργασία, έχουν επίσης αυξημένα ποσοστά γέννησης αγοριών σε σχέση με κορίτσια. Κάτι ανάλογο, σε μικρότερο βαθμό, συμβαίνει όπου υπάρχει αυξημένη ρύπανση του νερού από χρώμιο, αρσενικό και υδράργυρο, καθώς και αυξημένο μονοξείδιο του άνθρακα στον αέρα.

Αντίθετα, όταν το έδαφος εμφανίζει μεγάλη ρύπανση από μόλυβδο και σίδηρο, κάτι που συνήθως συμβαίνει σε μέρη με βαριές βιομηχανίες για χρόνια, ευνοείται η γέννηση κοριτσιών, όπως ανέφεραν οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Ιατρικής Αντρέι Ρέτσκι του Πανεπιστημίου του Σικάγο, οι οποίοι ανέλυσαν στοιχεία για περισσότερες από τρία εκατομμύρια γεννήσεις σε ΗΠΑ και Σουηδία και έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Υπολογιστικής Βιολογίας «PLoS Computational Biology».

Το φύλο του παιδιού καθορίζεται κατά τη σύλληψη και κατ' αρχήν η πιθανότητα γέννησης αγοριού-κοριτσιού είναι 50%-50%. Όμως, η ανάλυση των ιστορικών δημογραφικών τάσεων δείχνει ότι η αναλογία αγοριών-κοριτσιών (συνήθως ελαφρώς υπέρ των πρώτων) δεν είναι σταθερή αλλά εμφανίζει διακυμάνσεις διαχρονικά και ανά περιοχή. Σε βιολογικό επίπεδο μπορεί να επηρεαστεί από ορμονικούς παράγοντες, ενώ ρόλο μπορεί να παίξουν και διάφοροι περιβαλλοντικοί παράγοντες (ρύπανση, κλίμα-καιρός κ.ά.), καθώς και ψυχολογικοί (στρες κ.λπ.), που επιδρούν στις έγκυες και κατ' επέκταση στο φύλο του μωρού, αν και τα ευρήματα των μελετών εμφανίζουν μία ασάφεια.

Η νέα μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το κλίμα και οι εποχές, η θερμοκρασία της ατμόσφαιρας, η εγκληματικότητα, η ανεργία κ.ά. δεν επηρεάζουν το φύλο του εμβρύου. Αντίθετα, οι ρύποι στο περιβάλλον φαίνεται να ασκούν επίδραση υπέρ του ενός ή του άλλου φύλου του μωρού. Η διαβίωση π.χ. της οικογένειας κοντά σε κάποιο ρυπογόνο εργοστάσιο μπορεί να παίξει ρόλο στο αν θα γεννηθεί αγόρι ή κορίτσι. Ένα σοκαριστικό περιστατικό (π.χ. μία μαζική δολοφονία ή μία φονική φυσική καταστροφή με πολλά θύματα) που προκαλεί μεγάλο ψυχικό στρες, έχει φανεί ότι ευνοεί τη γέννηση περισσότερων κοριτσιών.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η ρύπανση μπορεί να επηρεάσει σε ποσοστό έως 3% την αναλογία αγοριών-κοριτσιών, κάτι που σημαίνει ότι σε έναν πληθυσμό ενός εκατομμυρίου ανθρώπων είναι δυνατό να γεννηθούν 60.000 περισσότερα αγόρια ή κορίτσια.
Διαβάστε ολόκληρη την επιστημονική δημοσίευση ΕΔΩ