Υγεία

Νέα συνδυαστική θεραπεία για τον μη μικροκυτταρικό καρκίνο πνεύμονα

καρκίνος του πνεύμονα.jpg

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την νταμπραφενίμπη σε συνδυασμό με την τραμετινίμπη για τη θεραπεία ασθενών με προχωρημένο ή μεταστατικό μη μικροκυτταρικό καρκίνο του πνεύμονα (ΜΜΚΠ), θετικό στην μετάλλαξη BRAF V600. 

Η έγκριση αυτή, στο σύνολο των 28 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), καθώς και στην Ισλανδία και τη Νορβηγία, σηματοδοτεί την πρώτη στοχευτική θεραπεία που εγκρίνεται για τον πληθυσμό ασθενών, οι οποίοι στο παρελθόν είχαν ελάχιστες θεραπευτικές επιλογές. Εκτιμάται ότι, κάθε χρόνο παγκοσμίως, μέχρι και 36.000 άνθρωποι, ή περίπου ποσοστό 1-3% των ασθενών με καρκίνο του πνεύμονα, διαγιγνώσκονται με ΜΜΚΠ θετικό στη μετάλλαξη BRAF V600.

Η σημερινή έγκριση από την ΕΕ ακολουθεί μια θετική γνωμοδότηση που είχε δοθεί τον Φεβρουάριο από την Επιτροπή Φαρμακευτικών Προϊόντων για Ανθρώπινη Χρήση (CHMP), η οποία βασίστηκε στην ασφάλεια και στην αποτελεσματικότητα της νταμπραφενίμπης σε συνδυασμό με την τραμετινίμπη σε πολυκεντρική, μη τυχαιοποιημένη ανοιχτή μελέτη Φάσης ΙΙ,  με τρεις κοόρτεις, στην οποία εγγράφηκαν ασθενείς με ΜΜΚΠ σταδίου IV, θετικό στη μετάλλαξη BRAF V600E (36 ασθενείς χωρίς προηγούμενη θεραπεία και 57 ασθενείς οι οποίοι είχαν προηγουμένως υποβληθεί σε χημειοθεραπεία).

Ως προς το κύριο καταληκτικό σημείο του εκτιμώμενου από τον ερευνητή συνολικού ποσοστού ανταπόκρισης (ORR), 36 ασθενείς χωρίς προηγούμενη θεραπεία που ελάμβαναν 150 mg νταμπραφενίμπης δύο φορές την ημέρα και 2 mg τραμετινίμπης μία φορά την ημέρα, παρουσίασαν ποσοστό συνολικής ανταπόκρισης (ORR) 61,1% (διάστημα εμπιστοσύνης 95% [CI]: 43,5%, 76,9%). Στον συγκεκριμένο πληθυσμό, ποσοστό 68% των ασθενών δεν είχαν παρουσιάσει εξέλιξη της νόσου έπειτα από 9 μήνες. Η διάμεση διάρκεια ανταπόκρισης (DoR) και η επιβίωση χωρίς εξέλιξη νόσου (PFS) στον πληθυσμό που δεν είχε τύχει προηγούμενης θεραπείας στο παρελθόν δεν είχαν ακόμη επιτευχθεί κατά τον χρόνο της έγκρισης. Στον πληθυσμό που είχε λάβει προηγούμενη θεραπεία στο παρελθόν και ελάμβανε την ίδια θεραπεία, οι ασθενείς κατέδειξαν ποσοστό συνολικής ανταπόκρισης (ORR) 66,7% (95% CI: 52,9%, 78,6%), ενώ η διάμεση διάρκεια ανταπόκρισης (DoR) έφτανε τους 9,8 μήνες (95% CI:  6,9, 16,0).

Οι συνηθέστερες ανεπιθύμητες ενέργειες (επίπτωση >20%) ήταν πυρεξία, ναυτία, έμετος, περιφερικό οίδημα, διάρροια, ξηροδερμία, μειωμένη όρεξη, αδυναμία, ρίγη, βήχας, κόπωση, εξάνθημα και δύσπνοια.

Η συνδυαστική χρήση νταμπραφενίμπης-τραμετινίμπης έχει επίσης εγκριθεί στις ΗΠΑ, στην Ευρώπη, στην Αυστραλία, στον Καναδά και σε άλλες χώρες για ασθενείς με μη εγχειρήσιμο ή μεταστατικό μελάνωμα του οποίου οι όγκοι είναι θετικοί στη μετάλλαξη BRAF V600.

Υγεία

Μάθετε πώς επηρεάζει το σώμα η θερινή ώρα

θερινή ώρα

Η θερινή ώρα μπορεί να έχει επιδράσεις οι οποίες παρατηρούνται πιο εύκολα σε κάποιους ανθρώπους απ' ότι σε άλλους.

Για να τις αποτρέψετε, είναι καλύτερο να εκτεθείτε στον ήλιο κατά την διάρκεια της ημέρας, να προσπαθήσετε να μην κοιμηθείτε μέσα στην ημέρα, και να διατηρήσετε τη συνηθισμένη ρουτίνα σας.

Έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές ενδιαφέρουσες μελέτες στο πώς επηρεάζει το σώμα η θερινή ώρα. Όμως, καμία τους δεν κατέληξε σε οριστικά συμπεράσματα. Παρόλα αυτά είναι ξεκάθαρο ότι αυτή η αλλαγή έχει διαφορετικές επιπτώσεις από άτομο σε άτομο και για κάποιους μπορεί να είναι ενοχλητικές.

Το ζήτημα της αλλαγής ώρας αποτελούσε πάντα ένα θέμα διαμάχης. Η πρακτική αυτή ξεκίνησε στην Ευρώπη κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο κύριος λόγος ήταν πως θα επέτρεπε την εξοικονόμηση ενέργειας.

Η θερινή ώρα έρχεται το τέλος Μαρτίου για τους καλοκαιρινούς μήνες και την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου για τους χειμερινούς.

Στη θεωρία σκοπό έχει να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τον ήλιο για να προαχθεί η εξοικονόμηση ενέργειας. Ωστόσο, μελέτες δείχνουν ότι η ενέργεια που εξοικονομείται το πρωί, χρησιμοποιείται το απόγευμα. Ομοίως, οι εργαζόμενοι γίνονται λιγότερο παραγωγικοί όσο προσαρμόζονται. Ίσως τελικά να μην εξοικονομεί τόση ενέργεια όση πιστεύαμε!

Θερινή ώρα (Ώρα οικονομίας ηλιακού φωτός)

Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι οι κουλτούρες που δεν έχουν ηλεκτρισμό έχουν όμοια ρουτίνα με αυτές που έχουν. Επίσης, οι ειδικοί πιστεύουν ότι οι πρόγονοί μας κοιμόντουσαν παρόμοια με εμάς τώρα. Αυτό σημαίνει ότι από τη φύση μας έχουμε όλοι παρόμοια μοτίβα ύπνου. 

Ο λόγος είναι πως όλα τα ζωντανά πλάσματα, ακόμη και τα πιο απλά, ρυθμίζουν πολλές λειτουργίες τους σε κύκλους 24 ωρών. Σε αυτούς, καθοριστικοί παράγοντες είναι το φως και το σκοτάδι.

Το 2011, μια ομάδα ερευνητών από το Κέντρο Γονιδιωματικής Ρύθμισης (CRG) στην Μπαρτσελόνα, ανακάλυψε ότι τα κύτταρα ξεχωρίζουν τη μέρα από τη νύχτα και αυτό είναι κρίσιμο για τη λειτουργία τους.

Αυτός ο κιρκάδιος ρυθμός ρυθμίζει τους κύκλους ύπνου-εγρήγορσης και όλες τις σχετικές λειτουργίες. Όταν αλλάζουν αυτοί οι κύκλοι προκαλείται ανισορροπία στο σώμα και μπορούν να υπάρξουν διάφορα προβλήματα. Το ανθρώπινο σώμα λατρεύει τις ρουτίνες καθώς το βοηθούν να λειτουργεί καλύτερα.

Οι επιδράσεις της θερινής ώρας

Η θερινή ώρα προκαλεί ένας είδος “τζετ-λαγκ”. Τζετ-λαγκ είναι το όνομα που έχουμε δώσει στη δυσφορία την οποία νιώθει ένα άτομο όταν ταξιδεύει σε ένα μέρος με διαφορετική ζώνης ώρας. Η θερινή ώρα μπερδεύει το σώμα προκαλώντας χάος. Η αλλαγή των ωρών δραστηριότητας και ξεκούρασης προκαλεί κόπωση, υπνηλία, και ευερεθιστότητα.

Κάποιοι άνθρωποι το βιώνουν περισσότερο από άλλους. Τα συμπτώματα, εξαιτίας της άμεσης επίδρασης της αλλαγής, είναι η αλλαγή στην έκκριση μελατονίνης. Αυτή είναι μια ορμόνη η οποία δρα ανάλογα με το ηλιακό φως.

Όταν υπάρχει περισσότερο φως, υπάρχει λιγότερη μελατονίνη. Από την άλλη, το σώμα παράγει περισσότερη όταν υπάρχει λιγότερο φως ώστε να επιφέρει ύπνο. Αυτή η πρακτική προκαλεί την απορρύθμιση της ορμόνης η οποία με τη σειρά της προκαλεί τα συμπτώματα που περιγράψαμε.

Άλλες επιπτώσεις

Η θερινή ώρα επηρεάζει την ποιότητα και τη διάρκεια του ύπνου. Μια μελέτη αναφέρει ότι αυτό κάνει τους ανθρώπους να χάνουν περίπου 60 λεπτά ύπνου τις πρώτες ημέρες και επηρεάζει την ποιότητα του ύπνου κατά, περίπου, 10%.

Επίσης, άλλες αναλυτικές μελέτες σημειώνουν πως αυτή η πρακτική αυξάνει ελαφρώς τον αριθμό των εμφραγμάτων του μυοκαρδίου (καρδιακή προσβολή). Με τη σειρά της, η αλλαγή που γίνεται το φθινόπωρο μειώνει αυτό το νούμερο.

Ακόμη, άλλη μελέτη υπογραμμίζει ότι, κατά τη διάρκεια των ημερών μετά τη θερινή ώρα, υπάρχει αύξηση των αυτοκτονιών. Επίσης, φαίνεται από έρευνες ότι εκείνη την περίοδο αυξάνεται ο αριθμός των τροχαίων και των εργατικών ατυχημάτων.

Υπάρχουν στατιστικές αποδείξεις οι οποίες δείχνουν ότι τη Δευτέρα που ακολουθεί την αλλαγή, τα εργατικά ατυχήματα είναι πιο σοβαρά από άλλες φορές.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι οι καρδιακές προσβολές, τα ατυχήματα, και ο αριθμός αυτοκτονιών αυξάνονται ελάχιστα. Παρόλα αυτά, πρόκειται για ενδιαφέροντα δεδομένα τα οποία καλό είναι να έχετε κατά νου ώστε να σας ενθαρρύνουν να προσαρμοστείτε σε αυτή την αλλαγή με τον πιο υγιεινό τρόπο.

meygeia.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Γιατί δεν πρέπει να τρως ποτέ σοκολάτα πριν τον ύπνο;

Καταπολεμήστε το άγχος και την κατάθλιψη με αυτά τα βότανα και τα αιθέρια έλαια