Στον συνολικότερο σχεδιασμό της κυβέρνησης για διέξοδο στα λιμνάζοντα κεφάλαια των καπιταλιστών και για την κερδοφορία και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρηματικών ομίλων εντάσσεται η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), όπως τόνισε ο Μανώλης Συντυχάκης, βουλευτής του ΚΚΕ, μιλώντας στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για την κύρωση της σύμβασης του εν λόγω έργου.
Όπως είπε, πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση προχωράει στην υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου με κριτήριο τις απαιτήσεις της καπιταλιστικής ανάπτυξης στην Κρήτη και όχι λαμβάνοντας υπόψη το πλήθος νεκρών και τραυματισμένων από αυτοκινητιστικά ατυχήματα και δυστυχήματα που έχουν σημειωθεί στο οδικό δίκτυο του νησιού. Διευκρίνισε, δε, ότι τα περισσότερα από τα ατυχήματα ήταν εργατικά, με οδηγούς εξαντλημένους από την εντατικοποίηση της εργασίας, στα πλαίσια της αντεργατικής πολιτικής που υφίστανται διαχρονικά.
Πρόσθεσε ότι για το «σημερινό χάλι» που επικρατεί τόσο στον «επικίνδυνο» και «τριτοκοσμικό» ΒΟΑΚ, όσο και συνολικότερα στο υποσυντηρημένο οδικό δίκτυο της Κρήτης έχουν ευθύνη διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις, οι δημοτικές και περιφερειακές αρχές, αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία με γνώμονα πάλι τις απαιτήσεις της καπιταλιστικής ανάπτυξης τα προηγούμενα χρόνια αντιμετώπιζε την κατασκευή ενός νέου αυτοκινητόδρομου ως ένα «μη επιλέξιμο» έργο. Στηλίτευσε και το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις αξιοποιούσαν τη λεγόμενη ατομική ευθύνη για να κρύψουν τις δικές τους και για να διαμορφώσουν κλίμα συναίνεσης στον λαό για την εκμετάλλευση των αυτοκινητοδρόμων από μεγάλες επιχειρήσεις, καταγγέλλοντας μέχρι και δημοσκοπήσεις που έγιναν στον λαό της Κρήτης ώστε, αφενός, να αποσπασθεί η συγκατάθεσή του για την ύπαρξη διοδίων στον νέο ΒΟΑΚ και αφετέρου, να αποδεχθεί ότι θα πρέπει να πληρώνει για να την ασφάλειά του στους δρόμους!
Ο Μ. Συντυχάκης επισήμανε ότι οι κάτοικοι της Κρήτης και γενικότερα οι εργαζόμενοι και ο λαός θα κληθούν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να πληρώσουν όχι μόνο την κατασκευή του ΒΟΑΚ, αλλά και τη λειτουργία και συντήρησή του μελλοντικά. Ειδικότερα στάθηκε στην πρόβλεψη της σύμβασης για «κλειστό αυτοκινητόδρομο», κάτι που, όπως είπε, επί της ουσίας σημαίνει ιδιωτικό δρόμο, με ύπαρξη διοδίων που θα πρέπει να χρυσοπληρώνουν οι οδηγοί στο όνομα των κερδών των παραχωρησιούχων και των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων. Παράλληλα, έκανε λόγο και για τη χρηματοδότηση του έργου, διευκρινίζοντας πως το ελληνικό δημόσιο «μπαίνει» στην επένδυση με πενταπλάσιο (!) ποσό, δηλαδή πακτωλό χρημάτων που θα αντληθούν πάλι από τον φορολογούμενο λαό, σε σύγκριση με αυτό που θα δώσει η ιδιωτική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Επίσης, χαρακτήρισε «άσφαιρη» την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τη μη επιβολή διοδίων στην Κρήτη, υπογραμμίζοντας πως κάτι τέτοιο θα πρέπει να ισχύει για όλα τα ελληνικά νησιά. Συμπλήρωσε ότι αυτό που επιδιώκει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι να «ρίξει στάχτη στα μάτια» και να κρύψει τη συμφωνία του για την ύπαρξη κλειστών ιδιωτικών δρόμων πανάκριβων για τον λαό.
Για το γεγονός ότι ο ΒΟΑΚ δεν θα επεκταθεί μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, με αποτέλεσμα να μην καλύπτει το σύνολο της έκτασης του νησιού, ο Μ. Συντυχάκης τόνισε πως αυτό συμβαίνει ακριβώς επειδή δεν συμφέρει τον παραχωρησιούχο καθώς δεν θα του αποφέρει μεγαλύτερα κέρδη, μιλώντας και για τις σημαντικές ελλείψεις που υπάρχουν στη Σητεία, η οποία εν τέλει έχει απομονωθεί μόνο και μόνο επειδή η συγκεκριμένη περιοχή δεν συγκαταλέγεται σε αυτές που δίνεται προτεραιότητα, σύμφωνα και με τις απαιτήσεις της καπιταλιστικής ανάπτυξης στο νησί.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ τόνισε, ακόμα, πως η χάραξη ενός δρόμου «δεν είναι τεχνικό ζήτημα», αλλά έχει ταξικό και πολιτικό πρόσημο, δεδομένου ότι «κουμπώνει» στα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα. Ανέφερε, επιπλέον, ότι η επιλογή για κλειστό ιδιωτικό δρόμο προμηνύει νέες «φουρτούνες» για τη ζωή και τη μετακίνηση στο νησί, όπως κυκλοφοριακά προβλήματα αλλά και ζητήματα στην αντιπλημμυρική θωράκιση, θα εμποδίζονται και γρήγορες και ασφαλείς μετακινήσεις και οι οδηγοί και οι κάτοικοι θα υποχρεώνονται να κάνουν κοντινές διαδρομές μέσω του αυτοκινητόδρομου. Σε αυτό το σημείο, μίλησε και για την πρόταση που είχε θέσει το ΚΚΕ για υπογειοποίηση υπό προϋποθέσεις, η οποία, όπως σημείωσε, δεν εξετάστηκε καν και απορρίφθηκε, ενώ θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικά οφέλη στις λαϊκές μετακινήσεις, όπως συντομότερη και φθηνότερη διέλευση και χωρίς απαλλοτρίωση.
Επισήμανε ότι για το ΚΚΕ ο ΒΟΑΚ πρέπει να ξεκινά από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία και το οδικό δίκτυο συνολικότερα να είναι σύγχρονο και ασφαλές. Κάτι τέτοιο, όπως είπε, προϋποθέτει συγκοινωνίες και οδικά δίκτυα που θα υπάγονται πλήρως σε ενιαίο κοινωνικοποιημένο φορέα κατασκευής, συντήρησης και λειτουργίας έργων σε μια κοινωνία με εργατική εξουσία, επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας και με κριτήριο την κάλυψη του συνόλου των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.
Τέλος, να σημειωθεί ότι ο Μ. Συντυχάκης πριν την ομιλία του τοποθετήθηκε και για το ζήτημα ότι το νομοσχέδιο για την κύρωση της Σύμβασης ήρθε σήμερα προς συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής, με τους βουλευτές, όμως, να μην έχουν λάβει ακόμα τα προσαρτήματα που εμπεριέχουν, μεταξύ άλλων, και σημαντικές πληροφορίες για τα οικονομικά στοιχεία και τις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου του έργου.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ, μεταξύ άλλων, ζήτησε να σταλθούν στους βουλευτές τα στοιχεία που δόθηκαν σε στικάκι, αλλά υπενθύμισε, ακόμα, ότι είχε ασκηθεί και πίεση για να παραδοθούν τα εν λόγω στοιχεία, προσθέτοντας ότι ο αρμόδιος υπουργός έφτασε στο σημείο κατά τη συζήτηση στην σχετική Επιτροπή να προτείνει να αναζητηθούν στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, δηλαδή μέσω Επίκαιρης Ερώτησης κάποια στιγμή στο μέλλον!
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
ΒΟΑΚ: Συζητείται στη Βουλή η κύρωση της σύμβασης... εν μέσω αντιδράσεων
Ο Αλέξης Καλοκαιρινός για τον ΒΟΑΚ: «Κρατάμε όλα μας τα όπλα»