Τεχνητές μύτες θα «οσμίζονται» τις ασθένειες

ΤΕΧΝΗΤΗ ΜΥΤΗ

Είναι το νέο προηγμένο όπλο της επιστήμης στην μάχη της διάγνωσης ασθενειών. Έχουν λάβει την ονομασία «e-noses» (ηλεκτρονικές μύτες) και είναι συσκευές που με μη επεμβατικό τρόπο προσπαθούν να ανιχνεύσουν, μέσω της ανάλυσης της αναπνοής, διάφορες ασθένειες.

Όσοι ασχολούνται με αυτά τα συστήματα υποστηρίζουν ότι θα μπορούν να ανιχνεύουν διάφορες ασθένειες από την Covid-19 και το άσθμα μέχρι παθήσεις του ήπατος αλλά και κάποιες μορφές καρκίνου. Αν η λειτουργία τους αποδειχθεί αποτελεσματική αυτό θα βοηθήσει στην γρήγορη διάγνωση ασθενειών χωρίς μάλιστα να ταλαιπωρείται ο ασθενής με κάποια επεμβατική μέθοδο διάγνωσης.

Πρωτοπόρος σε αυτό τον τομέα είναι η βρετανική εταιρεία Owlstone Medical που έχει δημιουργήσει μια ηλεκτρονική μύτη η οποία βρίσκεται στο στάδιο κλινικών δοκιμών για την ανίχνευση του καρκίνου του πνεύμονος καθώς και κάποιών άλλων μορφών καρκίνου. Γίνονται δύο μεγάλες κλινικές δοκιμές αυτής της ηλεκτρονικής μύτης μια στη Βρετανία και μια σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες και παίρνουν μέρος σε αυτές χιλιάδες εθελοντές και ασθενείς.

Η αναπνοή περιέχει περισσότερες από 3,5 χιλιάδες οργανικές πτητικές ενώσεις (οργανικά χημικά), σωματίδια αερίου και διάφορα σταγονίδια. Η λειτουργία μιας ηλεκτρονικής μύτης βασίζεται στο γεγονός ότι κάθε ασθένεια έχει μια συγκεκριμένη χημική υπογραφή που δημιουργείται κυρίως από τις οργανικές πτητικές ενώσεις. Οι επιστήμονες γνωρίζουν εδώ και σχεδόν μισό αιώνα αυτή την σχέση των οργανικών πτητικών ενώσεων με τις ασθένειες αλλά μέχρι σήμερα δεν είχε επιτευχθεί η ανάπτυξη της τεχνολογίας που να αναλύει αυτά τα οργανικά χημικά.

Εκτός από την ηλεκτρονική μύτη της Owlstone Medical υπάρχουν σε εξέλιξη πολλές κλινικές δοκιμές και για άλλες ηλεκτρονικές μύτες με τους ειδικούς να εκτιμούν ότι σε μια πενταετία θα έχουν μπει στην καθημερινότητα της ιατρικής. Εκτιμούν ότι εκτός από την ανίχνευση μιας ασθένειας οι ηλεκτρονικές μύτες θα μπορούν να δείξουν αν ένας ασθενής πρόκειται να ωφεληθεί από κάποιο νέο φάρμακο που προτείνεται να λάβει αλλά και να παρακολουθεί στη την πορεία της θεραπείας ενός ασθενούς.

Καινοτομία στην Ινδία: Ηλιακό σίδερο κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σχεδίασε μια 14χρονη

Hubble: Ανίχνευσε μόνιμους υδρατμούς στην ατμόσφαιρα του δορυφόρου Ευρώπη του Δία

Στο Διάστημα ταξιδεύει και πάλι ο κυβερνήτης Κερκ

Νέα έρευνα αποκαλύπτει πώς δημιουργήθηκε τελικά το νερό στο Γη

πλανήτης γη

Μία νέα μελέτη της διαστημικής σκόνης έρχεται να μας αποκαλύψει πώς δημιουργήθηκε το νερό στη Γη

Για πρώτη φορά υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι -μάλλον απρόσμενα- το άστρο μας μπορεί να έχει παίξει ρόλο-κλειδί στην παρουσία του νερού πάνω στον πλανήτη, καθώς φαίνεται ότι ο «άνεμός» του είναι σε θέση να ακτινοβολήσει και να μετατρέψει σε νερό τους κόκκους σκόνης στο διάστημα.

Οι ερευνητές από διάφορες χώρες, με επικεφαλής τον Λιουκ Ντάλι της Σχολής Γεωγραφίας και Γεωεπιστημών του Πανεπιστημίου της Γλασκώβης, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό αστρονομίας «Nature Astronomy», ανέλυσαν δείγματα που το ιαπωνικό σκάφος «Χαγιαμπούσα» είχε συλλέξει από τον αστεροειδή «Ιτοκάβα» το 2010.

Με τη βοήθεια της τεχνικής της ατομικής τομογραφίας μέτρησαν τη δομή των κόκκων σκόνης του αστεροειδούς και ανίχνευσαν μόρια νερού. Τα τελευταία σχηματίστηκαν όταν ιόντα υδρογόνου από τον ηλιακό άνεμο συγκρούστηκαν με σωματίδια σκόνης από τον διαστημικό βράχο, αλλάζοντας τη χημική σύνθεσή τους.

«Με το πέρασμα του χρόνου, η επίπτωση των ιόντων υδρογόνου σε συνδυασμό με τα άτομα οξυγόνου από τα υλικά στον βράχο δημιουργούν νερό παγιδευμένο μέσα στον αστεροειδή», δήλωσε ο Ντάλι. Τα μόρια νερού που βρέθηκαν στον αστεροειδή «Ιτοκάβα» μοιάζουν -από πλευράς ισοτόπων- με τα μόρια νερού στη Γη.

Οι ερευνητές εικάζουν πως έτσι μπορεί να δοθεί μία εξήγηση στην παλαιότερη θεωρία ότι οι αστεροειδείς έφεραν το νερό στον πλανήτη μας όταν έπεσαν πάνω του. Ο καθηγητής Φιλ Μπλαντ του αυστραλιανού Πανεπιστημίου Κέρτιν εκτίμησε ότι στον «Ιτοκάβα» ανακαλύφθηκε αρκετό νερό που ισοδυναμεί με 20 λίτρα νερού για κάθε κυβικό μέτρο πετρώματος, άρα είναι δυνατό πριν δισεκατομμύρια χρόνια να μεταφέρθηκε μία σημαντική ποσότητα νερού στη Γη από τους αστεροειδείς.

Μία επιπρόσθετη εξήγηση είναι ότι η συνεισφορά του ηλιακού ανέμου για τη δημιουργία νερού μέσα στη διαστημική σκόνη μπορεί να λειτουργήσει απευθείας και όχι μόνο με τη «μεσολάβηση» των αστεροειδών ως φορέων του νερού στη Γη, καθώς πριν δημιουργηθεί ένας πλανήτης βρίσκεται σε μορφή ενός δίσκου σκόνης και πετρωμάτων σε τροχιά γύρω από ένα άστρο. Αυτά τα συστατικά υλικά, υπό την επήρεια του ηλιακού ανέμου, μπορεί σχεδόν εξαρχής να απέκτησαν μέσα τους νερό.

Καθώς η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASA) και άλλες διαστημικές υπηρεσίες ετοιμάζονται να δημιουργήσουν μόνιμες βάσεις στη Σελήνη, η ανακάλυψη ανοίγει τον δρόμο για την άντληση νερού απευθείας από τη σκόνη στην επιφάνεια του φεγγαριού ή και πλανητών στο μέλλον.

Οι ερευνητές αναμένουν προς μελέτη τα νέα δείγματα που συνέλλεξε τα ιαπωνικό σκάφος «Χαγιαμπούσα 2» και έφερε στη Γη το 2020, έτσι ώστε να επιβεβαιώσουν τη θεωρία τους.

Ταξίδι στο Κέντρο της Γης: Επιστήμονες θα τρυπήσουν τον πάτο ηφαιστείου