ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Κίνα: Η γέννηση του Retro φέρνει πιο κοντά την κλωνοποίηση ανθρώπων

πίθηκος
 clock 00:45 | 20/01/2024
writer icon newsroom ekriti.gr

Μια ομάδα κινέζων επιστημόνων ανακοίνωσε τη γέννηση του Retro, ενός μακάκου rhesus που κλωνοποιήθηκε με μια νέα μέθοδο για τη δημιουργία πανομοιότυπων πιθήκων. Πρόκειται για ένα επίτευγμα που φέρνει ένα βήμα πιο κοντά την κλωνοποίηση ανθρώπων, ωστόσο ο επικεφαλής ερευνητής Qiang Sun υποστήριξε πως κάτι τέτοιο «δεν είναι στα σχέδιά τους». Οι στόχοι, τόνισε, είναι ξεκάθαρα ιατρικοί και ερευνητικοί και τα επιτυχημένα αποτελέσματα θα μπορούσαν να δώσουν νέα ώθηση στις δοκιμές φαρμάκων και την αντιμετώπιση ασθενειών.

Σήμερα ο Retro είναι τριάμισι ετών και αυτό, όπως υπογραμμίζουν οι επιστήμονες, καθιστά επιτυχημένη τη διαδικασία κλωνοποίησης.

ντολι

Από την Ντόλι στον Retro

Το 1996, η κλωνοποίηση του προβάτου Ντόλι από την ομάδα του Βρετανού εμβρυολόγου Ian Wilmut  ήταν ένα ορόσημο για την επιστημονική κοινότητα, αλλά και μια παγκόσμια προειδοποίηση σχετικά με το ενδεχόμενο να επιχειρηθεί η κλωνοποίηση ανθρώπων.

Τα πρώτα μοσχάρια και ποντίκια κλωνοποιήθηκαν το 1998. Ακολούθησαν κατσίκες το 1999, χοίροι το 2000, κουνέλια το 2002 και σκύλοι το 2005. Το 2007 «United Nations University» ένα ακαδημαϊκό think tank του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών δημοσίευσε μια έκθεση στην οποία επισήμανε πως η κλωνοποίηση ανθρώπων ήταν ενδεχομένως αναπόφευκτη.

Ορισμένοι επιστήμονες έχουν ανακοινώσει στο παρελθόν την επικείμενη γέννηση κλωνοποιημένων ανθρώπων, αλλά η πραγματικότητα ήταν πως η τεχνική της Ντόλι δεν λειτουργούσε καλά με τα πρωτεύοντα, δηλαδή τους πιθήκους και τους ανθρώπους.

Νέα μέθοδος, νέα δεδομένα

Το 2018 η ομάδα του Qiang Sun ανακοίνωσε τη γέννηση των πρώτων πιθήκων που κλωνοποιήθηκαν χρησιμοποιώντας μια νέα μέθοδο. Ωστόσο το πείραμα του 2018 δεν ήταν στην πραγματικότητα τόσο αποτελεσματικό. Ο Qiang Sun και οι συνεργάτες του δημιούργησαν 109 έμβρυα, μετέφεραν 79 από αυτά σε 21 θηλυκά και πέτυχαν μόλις έξι κυήσεις. Από αυτές μόνο δύο γεννήθηκαν. Επίσης στις περισσότερες προσπάθειες, μέχρι σήμερα, οι κλωνοποιημένοι απόγονοι πέθαιναν σε σύντομο χρονικό διάστημα.

πιθηκοι

Στη νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε την Τρίτη στο περιοδικό Nature Communications, η ίδια ερευνητική ομάδα ανακοίνωσε πως εντόπισε τα λάθη που είχαν γίνει στα προηγούμενα πειράματα και βελτίωσε την τεχνική της κλωνοποίησης, χρησιμοποιώντας πρόδρομα κύτταρα πλακούντα. Όπως ανέφεραν δημιούργησαν 113 έμβρυα, μετέφεραν 11 από αυτά σε επτά θηλυκούς μακάκους, πέτυχαν δύο κυήσεις και μια γέννηση: Ένας αρσενικό μακάκος rhesus, ο οποίος σήμερα είναι τριάμισι ετών.

Η γέννηση του Retro είναι η πρώτη επιτυχημένη κλωνοποίηση αυτού του είδους πιθήκου. Οι πίθηκοι Zhong Zhong και Hua Hua, οι  οποίοι σύμφωνα με τους ερευνητές ζουν μέχρι σήμερα είναι μακάκοι cynomolgus .

Θα φτάσουμε στην κλωνοποίηση ανθρώπων;

Η Οικουμενική Διακήρυξη για το Ανθρώπινο Γονιδίωμα και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, που εγκρίθηκε από τα Ηνωμένα Έθνη το 1998, απαγορεύει την ανθρώπινη κλωνοποίηση. Η νομικός από την Ολλανδία Bartha Knoppers , η οποία συμμετείχε στη σύνταξη της διακήρυξης, εκτιμά πως κανείς δεν θα τολμούσε να κάνει ένα τέτοιο βήμα, ούτε καν κάποιος μεγαλομανής δικτάτορας.

«Νομίζω ότι η ανθρώπινη αναπαραγωγική κλωνοποίηση είναι ένας από τους τομείς όπου υπάρχει σχεδόν καθολική συναίνεση ότι δεν θα πρέπει ποτέ να ακολουθήσουμε αυτόν τον δρόμο», υποστήριξε σε συνέντευξή της στην El Pais. «Θα έδινε ένα στοιχείο εκβιομηχάνισης στην αναπαραγωγή και θα μετέτρεπε τους ανθρώπους σε αντικείμενα που μπορούν να αντιγραφούν. Για μένα είναι μια ξεκάθαρη κόκκινη γραμμή».