Έσπασε ο "κώδικας" με τον οποίο ο άνθρωπος αναγνωρίζει τα πρόσωπα γύρω του

κώδικας

Επιστήμονες στις ΗΠΑ κατάφεραν να «διαβάσουν» τον κώδικα που χρησιμοποιεί ο εγκέφαλος για να αναγνωρίζει τα πρόσωπα γύρω του. Το επίτευγμα χαρακτηρίσθηκε «επανάσταση» στη νευροεπιστήμη, καθώς λύνει ένα μυστήριο πολλών δεκαετιών.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τα εγκεφαλικά κύματα πειραματόζωων (μαϊμούδων μακάκων) για να δημιουργήσουν στον υπολογιστή σχεδόν τέλειες αναπαραστάσεις των ανθρώπινων προσώπων που προηγουμένως είχαν δείξει σε φωτογραφίες στα ζώα. Το νέο αυτό εντυπωσιακό κατόρθωμα «ανάγνωσης» του νου φωτίζει ένα από τα δυσκολότερα έως τώρα προβλήματα της νευροεπιστήμης -το πώς ο εγκέφαλος αναγνωρίζει τα πρόσωπα- αλλά επίσης ίσως φέρνει ένα βήμα πιο κοντά την μελλοντική αποκάλυψη των ανθρωπίνων σκέψεων.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια βιολογίας και νευροεπιστήμης Ντόρις Τσάο του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Καλιφόρνια (Caltech), έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Cell" (Κύτταρο). «Σπάσαμε τον κώδικα του εγκεφάλου για την αναγνώριση των προσώπων», δήλωσε η Τσάο περιχαρής. Οι επιστήμονες εκτίμησαν ότι αυτές οι νέες γνώσεις θα έχουν διάφορες πρακτικές εφαρμογές στο μέλλον, όπως στο πεδίο της εγκληματολογίας, βοηθώντας στην ανακατασκευή του προσώπου ενός εγκληματία μόνο από την ανάλυση των εγκεφαλικών κυμάτων ενός μάρτυρα.

Οι νευροεπιστήμονες είχαν έως τώρα εντοπίσει νευρώνες του εγκεφάλου που αντιδρούν σχεδόν αποκλειστικά στα πρόσωπα. Όμως παρέμενε μυστήριο το πώς ακριβώς γίνεται η διαδικασία της αναγνώρισης των εικόνων στον οπτικό φλοιό του εγκεφάλου, ο οποίος επεξεργάζεται τα ερεθίσματα που στέλνουν τα μάτια. Οι ερευνητές έδειξαν ότι ο εγκέφαλος βασίζεται σε μαθηματικούς υπολογισμούς όπως αυτούς που χρησιμοποιεί ένας αλγόριθμος, αναλύοντας σε αριθμούς 50 διαφορετικά χαρακτηριστικά του προσώπου (σχήμα, απόσταση ανάμεσα στα μάτια, μήκος μύτης, υφή δέρματος κ.α.).

«Το κλειδί είναι ότι παρόλο που υπάρχει ένας άπειρος αριθμός προσώπων, όλα αυτά μπορείς να τα περιγράψεις με μόνο 50 τρόπους. Είναι κάτι ανάλογο με την υπολογιστική όραση, μόνο που συμβαίνει μέσα στον εγκέφαλό μας», δήλωσε η Τσάο. Κάθε επιμέρους νευρώνας «βλέπει» ένα επιμέρους χαρακτηριστικό του προσώπου και όλοι μαζί ανασυνθέτουν την εικόνα του προσώπου στον εγκέφαλο.

Έτσι, οι ερευνητές δημιούργησαν ένα δικό τους αλγόριθμο που, αφού «διαβάσει» τα εγκεφαλικά κύματα μετά από την αναγνώριση ενός προσώπου, μπορεί να δημιουργήσει μια εικόνα σε υπολογιστή αυτού του προσώπου, το οποίο ο εγκέφαλος έχει προηγουμένως δει και αναγνωρίσει. Στα πειράματα με τους μακάκους αρκούσε -με τη βοήθεια ηλεκτροδίων εισηγμένων στο κρανίο- η καταγραφή της δραστηριότητας περίπου 200 νευρώνων, για να αναδημιουργηθεί με σχεδόν πλήρη ακρίβεια το πρόσωπο ενός ανθρώπου που το ζώο είχε δει προηγουμένως και μάλιστα άσχετα αν το πρόσωπο ήταν προφίλ ή ανφάς. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι κάτι ανάλογο συμβαίνει στον ανθρώπινο εγκέφαλο.

Μετά την αναγνώριση του προσώπου στον οπτικό φλοιό, είναι πιθανό ότι οι μνήμες των οικείων προσώπων αποθηκεύονται πλέον στον ιππόκαμπο, στην περιοχή του εγκεφάλου που είναι ζωτική για τη μνήμη. Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι ακόμη και μεμονωμένοι νευρώνες του ιπποκάμπου ενεργοποιούνται κατά την αναγνώριση προσώπων (εξ ου και ο διάσημος «νευρώνας Τζένιφερ 'Ανιστον»!).

ΑΠΕ ΜΠΕ

ΗΠΑ: Βρέθηκαν οι αρχαιότερες πατημασιές ανθρώπων ηλικίας 23.000 ετών

αρχαίες πατημασιές

Πατημασιές που χρονολογούνται πριν από 21.000 έως 23.000 χρόνια και βρέθηκαν στο Εθνικό Πάρκο Γουάιτ Σαντς στο νότιο Νέο Μεξικό των ΗΠΑ παρέχουν τις αρχαιότερες σαφείς ενδείξεις ανθρώπινης παρουσίας στην ήπειρο της Αμερικής. Κρίνοντας από το μέγεθός τους, εκτιμάται ότι πρόκειται κυρίως για πατημασιές εφήβων και παιδιών, ενώ υπάρχουν, επίσης, αποτυπώματα από ζώα όπως μαμούθ, λύκους, πουλιά κ.ά.

Τα αποτυπώματα, τα οποία σχηματίστηκαν σε μαλακή λάσπη στην άκρη μίας ρηχής λίμνης που υπήρχε τότε και στη συνέχεια απολιθώθηκαν, δείχνουν ότι υπήρχαν άνθρωποι στην Αμερική νωρίτερα από ό,τι θεωρείτο έως τώρα και μάλιστα στην κορύφωση του τελευταίου κύκλου παγετώνων, δηλαδή πριν λιώσουν οι πάγοι. Έως τώρα θεωρείτο ότι οι πρώτοι άνθρωποι εισήλθαν στην Αμερική από τον βορρά πριν περίπου 16.000 χρόνια, αφότου είχαν λιώσει οι πάγοι, κάτι που είχε διευκολύνει τη μετανάστευσή τους από την Ασία.

Συνεπώς, η νέα ανακάλυψη μεταθέτει την πρώτη ανθρώπινη παρουσία τουλάχιστον 7.000 χρόνια νωρίτερα και καθιστά πιθανό ότι υπήρξαν μεταναστευτικά κύματα προς την Αμερική, για τα οποία τίποτα δεν είναι γνωστό μέχρι σήμερα. Είναι πιθανό ότι αυτοί οι πρώιμοι πληθυσμοί εξαφανίστηκαν χωρίς να αφήσουν άλλα ίχνη.

Οι ερευνητές της Γεωλογικής Υπηρεσίας των ΗΠΑ και αμερικανικών πανεπιστημίων (Κορνέλ, Αριζόνα και Μπούρνεμουθ), οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science», δήλωσαν ότι «η νέα μελέτη παρέχει την πρώτη -πέρα από κάθε αμφισβήτηση- ένδειξη μίας διαρκούς ανθρώπινης παρουσίας στην Αμερική χιλιάδες χρόνια νωρίτερα από ό,τι οι περισσότεροι αρχαιολόγοι θεωρούσαν πιθανό έως τώρα».

Κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα οι Αμερικανοί αρχαιολόγοι διαμόρφωσαν την κυρίαρχη άποψη ότι ο λεγόμενος πολιτισμός Κλόβις (ονομασία τοποθεσίας, επίσης, στο Νέο Μεξικό) ήταν ο πρώτος στην Αμερική πριν περίπου 11.000 έως 13.000 χρόνια. Επρόκειτο για κυνηγούς μεγάλων θηραμάτων που πιστεύεται ότι είχαν διασχίσει τον παγωμένο τότε πορθμό του Βερίγγειου, που αποτελούσε μία γέφυρα ανάμεσα στη Σιβηρία και την Αλάσκα, σε μία εποχή που η στάθμη της θάλασσας ήταν πολύ χαμηλότερη.

Από τη δεκαετία του 1970 αυτή η «ορθόδοξη» άποψη άρχισε να αμφισβητείται, σταδιακά όλο και πιο έντονα, καθώς άρχισαν να έρχονται στο φως ενδείξεις για ανθρώπινη παρουσία πριν 14.500 χρόνια χρόνια στο Μόντε Βέρντε της Χιλής, πριν 15.000 χρόνια στο Μπάτερμιλκ Κρικ του κεντρικού Τέξας και πριν 16.000 χρόνια στο Κούπερ' ς Φέρι του Αϊντάχο των ΗΠΑ. Ενώ υπήρξε και μία επίμαχη και πανταχόθεν αμφισβητούμενη μελέτη στο «Nature» που ισχυριζόταν ότι ίχνη ανθρώπων στην Καλιφόρνια είχαν ηλικία 130.000 ετών!

Βρέθηκε η αιτία που τα παιδιά απεχθάνονται το κουνουπίδι και το μπρόκολο