Αστρονομία: Εξωπλανήτες του Trappist-1 μπορεί να είναι φιλόξενοι για ζωή

925def3e28c9aeadc2ebf42e6dc0d33a.jpg

Πρόσθετα στοιχεία για τους επτά εξωπλανήτες που είχαν ανακαλυφθεί πέρυσι γύρω από το κοντινό άστρο Trappist-1 σε απόσταση 40 ετών φωτός, έχουν πλέον στα χέρια τους οι επιστήμονες με τη βοήθεια και του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble. Τα νέα δεδομένα αυξάνουν ακόμη περισσότερο τις πιθανότητες τουλάχιστον τρεις από τους πλανήτες να διαθέτουν συνθήκες φιλόξενες για ζωή.

Με βάση τα νέα στοιχεία, τα οποία παρουσιάσθηκαν σε τέσσερις μελέτες που δημοσιεύθηκαν στα περιοδικά αστρονομίας και αστροφυσικής «Nature Astronomy» και «Astronomy and Astrophysics», εκτιμάται ότι και οι επτά εξωπλανήτες είναι βραχώδεις, ενώ έως το 5% της μάζας τους είναι νερό, μια σημαντική ποσότητα σε σχέση με τη Γη, όπου όλοι οι ωκεανοί αποτελούν μόνο το 0,02% της μάζας της.

Η μορφή που βρίσκεται το νερό στους εξωπλανήτες, εξαρτάται από το πόση θερμότητα δέχονται από το άστρο τους, το οποίο έχει μάζα μόλις το 9% του Ήλιου. Πάντως και οι επτά πλανήτες φαίνεται να έχουν σχετικά ήπιες επιφανειακές θερμοκρασίες, συνεπώς -υπό ορισμένες γεωλογικές και ατμοσφαιρικές συνθήκες- είναι πιθανό όλοι να διαθέτουν νερό σε υγρή μορφή.

Επιπροσθέτως, οι πέντε τουλάχιστον από τους επτά εξωπλανήτες φαίνεται να στερούνται ατμόσφαιρας από υδρογόνο και ήλιο, όπως συμβαίνει με τον Ποσειδώνα ή τον Ουρανό, κάτι που ενισχύει τις ομοιότητες με το δικό μας ηλιακό σύστημα.

Οι επιστήμονες συνεχίζουν να μελετούν το σύστημα του Trappist-1 για να εντοπίσουν πιο συγκεκριμένα ποιός ή ποιοί από τους πλανήτες του έχουν τις μεγαλύτερες πιθανότητες να είναι κατοικήσιμοι. Μέχρι στιγμής, η εκτίμηση είναι ότι ο τέταρτος σε απόσταση από το άστρο, ο Trappist-1e, είναι αυτός που μοιάζει περισσότερο με τη Γη, αν και παραμένει ασαφές προς το παρόν αν διαθέτει ατμόσφαιρα, ποιές συνθήκες επικρατούν στην επιφάνειά του και αν έχει υγρό νερό.

eksoplanites.jpg

eksoplanites.jpg, by lefterv

Από τότε που η «επτάδα» ανακαλύφθηκε το Φεβρουάριο του 2017 με τη βοήθεια του τηλεσκοπίου Trappist στη Χιλή, έχει εξάψει τη φαντασία επιστημόνων και μη σε όλο τον κόσμο, καθώς, όπως επιβεβαιώνουν και οι νέες έρευνες, οι επτά εξωπλανήτες μοιάζουν αξιοσημείωτα με τον Ερμή, την Αφροδίτη, τη Γη και τον 'Αρη. Τα διαστημικά τηλεσκόπια Hubble, Spitzer και Kepler της NASA έχουν έκτοτε μελετήσει το πλανητικό σύστημα του Trappist, ενώ το ίδιο θα κάνει και το μελλοντικό ισχυρότερο διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb.

Οι πλανήτες του άστρου Trappist-1 βρίσκονται τόσο κοντά μεταξύ τους, που ένας παρατηρητής, ο οποίος θα βρισκόταν στην επιφάνεια ενός από αυτούς, θα είχε θεαματική θέα των γειτονικών πλανητών στον ουρανό, μερικοί από τους οποίους θα φαίνονταν μεγαλύτεροι και από τη Σελήνη. Παρόλο όλο που και οι επτά βρίσκονται κοντύτερα στο άστρο τους από ό,τι ο Ερμής στον Ήλιο, δεν «ψήνονται», επειδή ο Trappist-1 είναι ένα πολύ αχνό άστρο.

Προς το παρόν, σύμφωνα με τους επιστήμονες είναι αδύνατο να γνωρίζουμε πώς ακριβώς είναι ο κάθε πλανήτης. Με βάση τα έως τώρα δεδομένα, οι καλύτερες εκτιμήσεις είναι ότι:
- Ο Trappist-1b, ο πιο εσωτερικός πλανήτης, έχει πιθανότατα ένα βραχώδη πυρήνα και περιβάλλεται από μια ατμόσφαιρα πιο πυκνή από τη γήινη.
- Ο Trappist-1c είναι βραχώδης αλλά με πιο αραιή ατμόσφαιρα.
- Ο Trappist-1d είναι ο πιο ελαφρύς από όλους, έχοντας μόνο το 30% της μάζας της Γης. Είναι αβέβαιο αν έχει μεγάλη ατμόσφαιρα, ωκεανό ή στρώμα πάγου.
- Ο Trappist-1e είναι ο μόνος από τους επτά που είναι ελαφρώς πυκνότερος από τη Γη, πράγμα που ίσως οφείλεται στο ότι διαθέτει πιο πυκνό πυρήνα σιδήρου από ό,τι ο πλανήτης μας. Όπως ο 1c, φαίνεται να έχει σχετικά αραιή ατμόσφαιρα. Από άποψη μεγέθους, πυκνότητας και ακτινοβολίας που δέχεται από το άστρο του, εμφανίζει την μεγαλύτερη ομοιότητα με τη Γη.
- Οι άλλοι τρεις πλανήτες Trappist-1f, g και h απέχουν περισσότερο από το άστρο τους και το νερό σε αυτούς μπορεί να βρίσκεται σε μορφή πάγου. Αν έχουν αραιές ατμόσφαιρες, είναι απίθανο να περιέχουν γήινα βαριά μόρια όπως το διοξελίδιο του άνθρακα.

Εσθονία: Κολάρο θα εξοντώνει τον κορωνοϊό με υπεριώδες φως

κολάρο για κορωνοϊό

Είναι αναμφίβολα η καλή είδηση της ημέρας που αφορά το αγκάθι στις ζωές όλων μας, τον κορωνοϊό.

Μία εταιρία στην Εσθονία δημιούργησε μία συσκευή καθαριστή αέρα που μπορεί να σκοτώσει ακόμα και τον κορωνοϊό.

Η πρωτοποριακή συσκευή παροτρύνει τους πολίτες να χρησιμοποιήσουν κολάρο αντί για μάσκα.

Το κολάρο αυτό που λειτουργεί με μπαταρίες, φιλτράρει τον αέρα που αναπνέουμε και μπορεί να σκοτώσει τον κορωνοϊό κατά 99%.

Πως θα λειτουργεί

Η εταιρεία λέει ότι το κολάρο της βασίζεται στη θερμοδυναμική διαδικασία της αναπνοής.
Ο αέρας πρώτα περνάει από ένα φίλτρο, που προστατεύει από την σκόνη και άλλα μικρόβια, και μετά περνάει από θάλαμο όπου το υπεριώδες φως σκοτώνει τον ιό κι άλλα βακτήρια, όπως υποστηρίζει η εταιρεία, πριν να συνδεθεί με τον αναπνευστήρα του ανθρώπου που φοράει το κολάρο, όπως η κοπέλα παραπάνω.
Τα αποτελέσματα από τις δοκιμές ήταν πολύ καλά, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η εταιρεία από την Εσθονία, ενώ σημειώνει ότι θα μπορεί να παρέχει τα πρώτα τέτοια κολάρα τον Μάρτιο (2021) στο λιανεμπόριο.
Η τιμή για το κολάρο αναμένεται να είναι 279 ευρώ, σύμφωνα με ό, τι αναφέρει το Reuters