ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Αστεροειδής έπεσε στην Αρκτική μόλις δύο ώρες μετά την ανακάλυψή του

Image
Αστεροειδής έπεσε στην Αρκτική μόλις δύο ώρες από την ανακάλυψη του
 clock 15:15 | 15/03/2022
writer icon newsroom ekriti.gr

Ο Ούγγρος αστρονόμος Κριστιάν Σασνέζκι έζησε μια από τις πιο συναρπαστικές ημέρες της καριέρας του όταν εντόπισε έναν αστεροειδή διαμέτρου περίπου τριών μέτρων να πλησιάζει τη Γη: δύο ώρες αργότερα, το αντικείμενο έπεσε στον Αρκτικό Ωκεανό έξω από την Ισλανδία και έγινε μόλις ο πέμπτος αστεροειδής που ανακαλύπτεται πριν χτυπήσει τον πλανήτη.

Ο διαστημικός βράχος, στον οποίο αποδόθηκε η ονομασία  2022 EB5, εισήλθε στην ατμόσφαιρα την περασμένη Παρασκευή με ταχύτητα γύρω στα 18,5 χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο, δείχνουν υπολογισμοί που ανάρτησε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Μετεώρων, ο οποίος απηύθυνε έκκληση για αναφορές τυχόν αυτοπτών μαρτύρων.

Απελευθέρωσε ενέργεια 2 κιλοτόνων TNT, όσο μια ισχυρή συμβατική βόμβα, πιθανότατα όμως διαλύθηκε φλεγόμενος στην ατμόσφαιρα και δεν έφτασε μέχρι την επιφάνεια του ωκεανού. Ο Σασνέζκι, αστρονόμος του Παρατηρητηρίου Κόνκολι, εντόπισε το μικρό αντικείμενο στις 11 Μαρτίου σε εικόνες τηλεσκοπίου που λειτουργεί στα όρη Μάτρα, περίπου 80 χιλιόμετρα από τη Βουδαπέστη.

Ο ερευνητής σήμανε συναγερμό και συνάδελφοί του σε άλλες χώρες έσπευσαν να παρατηρήσουν τον εισερχόμενο βράχο. Οι υπολογισμοί δείχνουν ότι έπεσε ανάμεσα στην Ισλανδία και τη Νορβηγία στις 11.23 ώρα Ελλάδας, δύο ώρες μετά την ανακάλυψή του.

Περίπου την εκτιμώμενη ώρα της πτώσης, παρατηρητές στη βόρεια Ισλανδία ανέφεραν ότι είδαν μια λάμψη στον ορίζοντα. Λίγα λεπτά αργότερα, σταθμοί στη Γροιλανδία και τη Νορβηγία κατέγραψαν υπόηχους από την εκρηκτική διάλυση του βράχου στην ατόσφαιρα, οι οποίοι επέτρεψαν την εκτίμηση του μεγέθους και της ενέργειάς του.

Υπηρεσία της NASA έχει αναλάβει την χαρτογράφηση όλων των δυνητικά επικίνδυνων αστεροειδών με διάμετρο τουλάχιστον μερικών εκατοντάδων μέτρων, όμως ο εντοπισμός μικρότερων αντικειμένων είναι δύσκολος. Το συμβάν της Παρασκευής ήταν μόλις η πέμπτη φορά που ένας αστεροειδής εντοπίζεται πριν πέσει στη Γη.

Ο πρώτος ήταν ένας βράχος 80 τόνων που εξερράγη πάνω από την έρημο της Νουβίας στο Σουδάν τον Οκτώβριο του 2008. Περίπου 600 μετεωρίτες, θραύσματα του αστεροειδή, βρέθηκαν αργότερα στην έρημο. Χωρίς προειδοποίηση ήρθε αντίθετα το σημαντικότερο πιο πρόσφατο συμβάν, ο αστεροειδής των περίπου 20 μέτρων που εξερράγη πάνω από το Τσελιαμπίνσκ της Ρωσίας το 2013, με ισχύ πυρηνικού όπλου, και προκάλεσε ωστικό κύμα που τραυμάτισε πάνω από 1.500 άτομα, κυρίως από σπασμένα τζάμια.