Ανακαλύφθηκαν πατημασιές Homo Sapiens ηλικίας 120.000 ετών

homo sapiens

Η αρχαιότερη ένδειξη ανθρώπων στην αραβική χερσόνησο -μια περιοχή σημαντικότερη για την εξέλιξη της ανθρωπότητας από ό,τι είχε θεωρηθεί έως τώρα- ανακαλύφθηκε από διεθνή ομάδα επιστημόνων στη Σαουδική Αραβία. Βρέθηκαν επτά απολιθωμένες ανθρώπινες πατημασιές ηλικίας περίπου 120.000 ετών, οι οποίες έγιναν από τουλάχιστον δύο άτομα.

Η ανακάλυψη δείχνει ότι στην περιοχή αυτή ανάμεσα στην Ευρώπη και στην Ευρασία, καθώς επίσης ανάμεσα στην Αφρική (κοιτίδα του Homo sapiens) και τη Μέση Ανατολή, είχαν επανειλημμένως εγκατασταθεί πρόγονοι του ανθρώπου, σε μια εποχή που οι σημερινές αραβικές έρημοι ήταν καταπράσινα λιβάδια με λίμνες και ποτάμια.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής επιστήμονες του γερμανικού Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ για την Ανθρώπινη Ιστορία και του Πανεπιστημίου Royal Holloway του Λονδίνου, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science Advances», ανακάλυψαν ένα μεγάλο αριθμό (376) από απολιθωμένες πατημασιές ανθρώπων, ελεφάντων, αλόγων, καμηλών και άλλων ζώων σε μια αρχαία λίμνη στη σημερινή δυτική έρημο Νεφούντ. Τα ευρήματα χρονολογούνται προ 112.000 έως 121.000 ετών.

Πρόκειται για τα αρχαιότερα ίχνη ανθρώπινων μετακινήσεων στην Αραβία. Η ανάλυση της μορφολογίας των πατημασιών δείχνει ότι πιθανότατα ήταν του Homo sapiens και όχι Νεάντερταλ (χωρίς πάντως να αποκλείονται τελείως και οι τελευταίοι). Αξιοσημείωτη είναι και η παρουσία τόσων μεγάλων ζώων, τα οποία μάλλον προσελκύονταν από τα άφθονα νερά της περιοχής.

Τα αρχαιότερα απολιθώματα του Homo sapiens εκτός Αφρικής έχουν βρεθεί στη νότια Ελλάδα (ένα κρανίο στη Μάνη) και χρονολογούνται πριν περίπου 210.000 χρόνια, ενώ έχει βρεθεί και στο Ισραήλ μια γνάθος ηλικίας 180.000 ετών.

Πηγ: ΑΠΕ

Το ηλιακό σύστημα γεννήθηκε με το μεγάλο χάσμα που το χωρίζει στην μέση

ηλιακο συστημα

Είναι γνωστό ότι το ηλιακό μας σύστημα χωρίζεται σε δύο ζώνες, την εσωτερική στην οποία υπάρχουν οι τέσσερις βραχώδεις πλανήτες που βρίσκονται πιο κοντά στον Ήλιο (Ερμής, Αφροδίτη, Γη, Άρης) και η εξωτερική που βρίσκονται οι γίγαντες αερίου (Δίας, Κρόνος, Ουρανός, Ποσειδώνας). Ανάμεσα τους υπάρχει ένα μεγάλο διαστημικό κενό, ένα χάσμα όπως το ονομάζουν οι επιστήμονες, με έκταση 550 εκατ. χλμ.

Με δημοσίευση τους στην επιθεώρηση «Science Advances» ερευνητές του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT) υποστηρίζουν ότι το χάσμα αυτό δεν δημιουργήθηκε στην πορεία της εξέλιξης του ηλιακού μας συστήματος αλλά ότι το ηλιακό μας σύστημα γεννήθηκε με αυτό το κενό στη μέση να χωρίζει τους πλανήτες που σχηματίζονταν σε αυτό. Οι ερευνητές κατέληξαν στα ευρήματα τους κυρίως από την ανάλυση πανάρχαιων μετεωριτών που έχουν πέσει στη Γη. Όπως αναφέρουν το ηλιακό σύστημα γεννήθηκε με αυτή την «τρύπα» η οποία αρχικά ήταν μικρή αλλά όσο αναπτυσσόταν το ηλιακό σύστημα μεγάλων παράλληλα και αυτή.

Εκτιμούν ότι το κενό αυτό κρατούσε εγκλωβισμένη την ύλη που υπήρχε στις δύο πλευρές του ώστε να μην υπάρχει αλληλεπίδραση ανάμεσα στην ύλη των δύο πλευρών. Ίσως για αυτό στη μια πλευρά του κενού υπάρχουν μόνο βραχώδεις πλανήτες και στην άλλη μόνο πλανήτες αερίου.Ο Πλούτωνας αποτελεί ιδιαίτερη περίπτωση, είναι ένας απομακρυσμένος παγωμένος βράχος που δεν σχηματίστηκε με τις ίδιες διαδικασίες όπως οι υπόλοιποι πλανήτες. Μετά τον εντοπισμό του οι επιστήμονες έκριναν ότι έπρεπε να θεωρηθεί πλανήτης αλλά πριν από μερικά χρόνια άλλαξαν γνώμη και τον… υποβάθμισαν.

Δεν έχει επιτευχθεί ακόμη η συλλογή κάποιων στοιχείων που να εξηγούν την ύπαρξη του χάσματος αλλά μια ιδέα που έχει πέσει στο τραπέζι είναι ότι όπως και για πολλά άλλα χαρακτηριστικά του ηλιακού μας συστήματος και έτσι και για αυτό υπεύθυνος είναι ο μεγαλύτερος πλανήτης σε αυτό, ο Δίας. Καθώς εξελισσόταν ο σχηματισμός του Δία οι τρομερές βαρυτικές του δυνάμεις υποχρέωσαν μεγάλες ποσότητες αερίων και σκόνης από τον κοσμικό δίσκο που υπήρχε γύρω από τον Ήλιο να κινηθούν προς την πλευρά του πλανήτη με την ύλη που δεν κατάφερε να «συλλάβει» η βαρυτική έλξη του Δία να παραμένει στη θέση της και να δημιουργηθεί έτσι αυτό το κενό.

Γη: Νέες θεωρίες για τον πυρήνα της