Απόψεις

"Ο λαός θα πληρώσει έως και 78 δισ ευρώ την ασφαλιστική “μεταρρύθμιση" της κυβέρνησης"

Σωκράτης Βαρδάκης

Στη ρουλέτα ο μόχθος των εργαζομένων, για να κάνουν χρυσές δουλειές οι ιδιωτικές εταιρείες. Η εμμονή της κυβέρνησης να επαναφέρει ένα αποδεδειγμένα αποτυχημένο σύστημα επικουρικής ασφάλισης, καταθέτοντας την ασφαλιστική μεταρρύθμιση για την ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης, θα στοιχίσει στις τσέπες των φορολογούμενων έως και 78 δις ευρώ τα επόμενα χρόνια.

Επιδίωξη της νεοφιλελεύθερης παράταξης, αυτή τη φορά και πριν στεγνώσει το μελάνι από το αντεργατικό νομοσχέδιο του κ. Χατζηδάκη, είναι το τέλος της επικουρικής ασφάλισης, όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα, μέσω της εισαγωγής στοιχείων κεφαλαιοποιητικού συστήματος, γεγονός που θα επιφέρει το τέλος της κοινωνικής ασφάλισης, με την εγγύηση του δημοσίου γενικότερα, το οποίο μέλλει να φανεί σε βάθος χρόνου.

“Η μεταρρύθμιση ακολουθεί επιτυχημένα μοντέλα που εφαρμόζονται πολλά χρόνια σε ευρωπαΪκές χώρες”, λέει ο κ. Χατζηδάκης, ο οποίος, υιοθετώντας πλήρως το ασφαλιστικό Πινοσέτ, θεωρεί επιτυχημένο μοντέλο, την κατάλυση του δημόσιου κοινωνικού χαρακτήρα του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας μας.

Αυτό που δεν μας λέει όμως ο κ. Χατζηδάκης, εν τέλει είναι την αλήθεια. Δυσθεώρητα ποσά θα κοστίσει στο Δημόσιο, η μετάβαση στο νέο σύστημα, που θα αγγίξει τα 56 δισ κόστος, με ενδεχόμενο πάντα να φτάσει ακόμα και τα 75-78 δισ, απώλεια.

Απώλειες και για τους ασφαλισμένους της χώρας, αφού οι “κουμπαραδες” τους θα παραχωρούνται σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες και συμφέροντα.

Ο κάθε ασφαλισμένος θα φέρει την ευθύνη της επένδυσης των χρημάτων του ατομικού κουμπαρά του, όπου θα συγκεντρώνονται οι εισφορές του. Δηλαδή ο κάθε νέος ασφαλισμένος θα είναι σε θέση, σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού, να κάνει την καλύτερη δυνατή τοποθέτηση των χρημάτων του, με την ελπίδα της μεγαλύτερης δυνατής απόδοσης για το μέλλον.

Σύστημα αβέβαιο, με μέγιστες πιθανότητες κατάρρευσης, αφού οι “επενδύσεις” θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τις διακυμάνσεις της αγοράς σε παγκόσμιο επίπεδο.

Πραγματική ρουλέτα για τους ασφαλισμένους, με τους επενδυτές των αποθεματικών, όχι μόνο να αναλαμβάνουν “χρυσές δουλειές”, αλλά και να απαλλάσσονται από κάθε «αστική ή ποινική ευθύνη για πράξεις ή παραλείψεις τους στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων τους ή επ’ ευκαιρία αυτής».

Ο κ. Βρούτσης με αναλογιστική μελέτη την οποία και παρουσίασε στη Βουλή, το 2020 διαβεβαίωνε ότι το ασφαλιστικό σύστημα ήταν βιώσιμο μέχρι το 2070. Σήμερα η κυβέρνηση με τρεις νέες μελέτες χαρακτηρίζει το παρόν σύστημα ασφάλισης παρωχημένο και αποτυχημένο.

Ίδιες λανθασμένες πρακτικές, μετά τα εργασιακά και στο ασφαλιστικό σύστημα. Πρακτικές, που όπως και παλαιότερα, έτσι και τώρα δεν διασφαλίζουν καμία βιωσιμότητα και καμία κοινωνική δικαιοσύνη.

Με το νόμο 2076/1992 η κυβέρνηση της ΝΔ έδωσε τη δυνατότητα να τοποθετούν οι διοικήσεις των ασφαλιστικών ταμείων μέχρι και το 20% των αποθεματικών τους στο χρηματιστήριο. Ύστερα το ΠΑΣΟΚ και με το νόμο 2676/1999 αύξησε το ποσοστό στο 23%.

Υπολογίζεται ότι οι ζημιές των ασφαλιστικών ταμείων στο χρηματιστήριο την περίοδο 1999-2002 ήταν πάνω από 3,5 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα, οι οφειλές του κράτους προς τα Ταμεία, λόγω μη καταβολής της τριμερούς χρηματοδότησης, έφτασαν, μέχρι το 2002 που άλλαξε το σύστημα, τα 2 δισ. ευρώ.

Το 2012 η κυβέρνηση επιβάλλει το «κούρεμα» των αποθεματικών των Ταμείων, με αποτέλεσμα να χαθούν σε μια νύχτα πάνω από 13 δισ. ευρώ. Τον Σεπτέμβρη του 2013, οι βεβαιωμένες ανείσπρακτες εισφορές των επιχειρήσεων προς το ΙΚΑ ανέρχονταν στα 4,8 δισ. ευρώ. Μέχρι το τέλος του 2013, το ύψος των οφειλών αυτών είχε ξεπεράσει τα 8 δισ. ευρώ. Σε αυτά πρέπει να προστεθεί και η στέρηση εσόδων από τη «μαύρη» εργασία, που ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.

Η ΝΔ του κ. Σαμαρά παρέδωσε στον ΣΥΡΙΖΑ, ένα Ασφαλιστικό Σύστημα, στα όρια της χρεοκοπίας, με το PSI, με άτοκα αποθεματικά δεκαετίες, με στρεβλώσεις και κακοδιαχείριση που είχαν ως αποτέλεσμα το 2015, το σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης να εμφανίζει 1,18 δισεκατομμύρια ευρώ έλλειμμα, παρά τις αλλεπάλληλες μνημονιακές περικοπές της περιόδου 2010-2014.

Ο ΣΥΡΙΖΑ πέτυχε μεγάλη τομή και συμμάζεμα στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας, με τον εμβληματικό νόμο 4387/2016, κάνοντας θεσμικά και πολιτικά αυτό που έπρεπε, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στον ασφαλισμένο και συνταξιούχο.

Σήμερα η ΝΔ του κ. Μητσοτάκη, εφαρμόζει την γνωστή της πολιτική, ιδιωτικοποιώντας την επικουρική ασφάλιση, ανοίγοντας την πόρτα στα ιδιωτικά συμφέροντα, τζογάροντας τον μόχθο του λαού. Νεοφιλελευθερη πολιτική, της οποίας τις επιπτώσεις όλοι ξέρουμε και έχουμε βιώσει στο πετσί μας.

ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΒΑΡΔΑΚΗΣ

Βουλευτής Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κρήτη: Νέο θανατηφόρο τροχαίο - Άλλον έναν άνθρωπο θρηνεί το νησί

Νοσοκομεία Κρήτης: 138 οι ασθενείς με κορωνοϊό

Δήμος Ηρακλείου: Παράταση αιτήσεων στα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης

Απόψεις

Ολοκληρωμένη Εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου. Του Βασίλη Κεγκέρογλου*

βασίλης κεγκέρογλου

Το Σύνταγμα της Ελλάδας προβλέπει, με την ερμηνευτική δήλωση του άρθρου 101, την ιδιαίτερη μέριμνα για τα νησιά προκειμένου να εξισορροπούνται τα μόνιμα μειονεκτήματα και προβλήματα που προκύπτουν από τη θαλάσσια απομόνωσή τους.
Η θαλάσσια απόσταση, η ασυνέχεια επικοινωνίας και οι αντίξοες συχνά συνθήκες επηρεάζουν δυσμενώς τις μεταφορές των ανθρώπων και των αγαθών με χρονική και οικονομική επιβάρυνση και με τη δυνατότητα συχνότητας των μετακινήσεων και της διακίνησης να είναι περιορισμένη.
Τα παραπάνω μειονεκτήματα επιβαρύνουν το κόστος των πρώτων υλών, των καυσίμων και των προϊόντων με αποτέλεσμα το κόστος αυτό να μετακυλίεται στις επιχειρήσεις, μειώνοντας την ανταγωνιστικότητά τους και επιβαρύνοντας τον οικογενειακό προϋπολογισμό όλων των πολιτών, κατοίκων των νησιών και τελικά το κόστος ζωής.
O Ανδρέας Παπανδρέου, συνδέοντας την ανάγκη για στήριξη των νησιών και των νησιωτών με την Εθνική θωράκιση των ανατολικών συνόρων μας, θέσπισε το μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ αρχικά για τα νησιά του Αιγαίου. To μέτρο απέδωσε αλλά αντί να επεκταθεί σε όλα το νησιωτικό χώρο καταργήθηκε από το 3ο Μνημόνιο του ΣΥΡΙΖΑ, με εξαίρεση ορισμένα νησιά λόγω μεταναστευτικού. Έτσι η θεσμοθέτηση του Μεταφορικού Ισοδύναμου, που ακολούθησε, δεν έγινε συμπληρωματικά αλλά ουσιαστικά σε αντικατάσταση του μειωμένου ΦΠΑ. Με το Μεταφορικό Ισοδύναμο, η Πολιτεία επιδιώκει την κάλυψη τμήματος της διαφοράς του κόστους για μεταφορά ανθρώπων, υλικών και αγαθών σε ίδια απόσταση, εντός ηπειρωτικής χώρας, από αυτό για την αντίστοιχη μεταφορά σε ένα νησί.
Είχε προταθεί από τον αείμνηστο Δήμαρχο Τήλου Τάσο Αλιφέρη και είχε υιοθετηθεί από το ΠΑΣΟΚ αλλά με το νόμο 4551/18 εφαρμόστηκε τελικά πιλοτικά σε 50 νησιά έως 31/12/2018, με την πρόβλεψη να εφαρμοστεί από 1/1/2019 για όλα τα νησιά, εξαιρώντας ουσιαστικά μόνο την Κρήτη, μιας και η Εύβοια και η Λευκάδα δεν πληρούν το κριτήριο της «θαλάσσιας απομόνωσης».

Ως Κίνημα Αλλαγής ζητήσαμε τότε από την Κυβέρνηση του Σύριζα να μην εξαιρεθεί η Κρήτη διότι κάτι τέτοιο ήταν αντισυνταγματικό, εκτός από άδικο και αδικαιολόγητο. Η Κυβέρνηση του Σύριζα απέρριψε το αίτημά μας με έωλες δικαιολογίες και αγνόησε την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα Επιμελητήρια, τους
Κοινωνικούς εταίρους, τους εργοδότες, τους εργαζόμενους και τους αγρότες που επεσήμαναν τόσο το άδικο της εξαίρεσης όσο και την αντισυνταγματική και αντιαναπτυξιακή διάστασή του.
Στις 11 Οκτωβρίου 2018 και προ της καθολικής εφαρμογής, κατέθεσα επίκαιρη ερώτηση προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ζητώντας να συμπεριληφθεί η Κρήτη. Στις 21 Δεκεμβρίου 2018, ως Δημοκρατική Συμπαράταξη, καταθέσαμε ερώτηση στον τότε Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα επισημαίνοντας το απαράδεκτο της εξαίρεσης της Κρήτης από το Μεταφορικό Ισοδύναμο και την κοροϊδία να ενταχθούν ορισμένα μόνο προϊόντα.

Τελικά, ήμασταν «Φωνή βοώντος εν τη ερήμω» διότι δεν «ίδρωσε το αφτί τους» και δεν υπήρξε λύση. Σε όλο αυτό το διάστημα η ΝΔ ήταν επικριτική, αναφανδόν υπέρ της συμπερίληψης της Κρήτης στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, με πολεμικές ιαχές από τοπικούς παράγοντες αλλά και Βουλευτές της ΝΔ.
Όλοι αναμέναμε ότι τώρα που η ΝΔ είναι Κυβέρνηση θα επίλυε το θέμα. Το πρόσφατο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την θαλάσσια πολιτική και για το μηχανισμό εφαρμογής και υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου απέδειξε ότι κακώς αναμέναμε διότι δεν υπήρξε ούτε μια κουβέντα από την Κυβέρνηση και τους Βουλευτές της Ν.Δ για ολοκληρωμένη
ένταξη της Κρήτης στο Μεταφορικό Ισοδύναμο. Δυστυχώς όμως, απέδειξε και την πλήρη αναξιοπιστία Κυβέρνησης και Αξιωματικής Αντιπολίτευσης διότι ενώ η ΝΔ δεν άρθρωσε λέξη, ο Σύριζα άρθρωσε πολλές «διαρρηγνύοντας τα ιμάτιά του» γιατί η Κυβέρνηση δεν επεκτείνει το
Μεταφορικό Ισοδύναμο. Μετά αναρωτιόμαστε γιατί το πολιτικό σύστημα παρουσιάζει κρίση αξιοπιστίας. Οι πολίτες κρίνουν και κρίνουν αυστηρά. Έτσι πρέπει, αλλά ελπίζουμε να κρίνουν
και δίκαια όταν έρθει η κατάλληλη ώρα.

Τρία και πλέον χρόνια μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου 4551/2018 για το Μεταφορικό Ισοδύναμο και ακόμη, με ευθύνη κυρίως της σημερινής κυβέρνησης, δεν έχει καταρτιστεί η εθνική πολιτική υλοποίησης του μέτρου και δεν είναι ορατή η ολοκληρωμένη εφαρμογή του για όλο το νησιωτικό χώρο.
Η Κρήτη πρέπει να ενταχθεί χωρίς εξαιρέσεις στο Μεταφορικό Ισοδύναμο για τη μεταφορά αγαθών και τη μετακίνηση των κατοίκων και επιπλέον για τη μεταφορά των καυσίμων, το αυξημένο κόστος των οποίων επιβαρύνει το κόστος ζωής αλλά και το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων Υπάρχουν κατηγορίες πολιτών που εξαιρούνται ακόμη και στα νησιά που τώρα ισχύει το Μεταφορικό Ισοδύναμο, όπως οι πολίτες που έχουν κατοικίες ή ακίνητη περιουσία σε νησιά και δεν είναι μόνιμοι κάτοικοι, οι ετεροδημότες οι φοιτητές των νησιωτικών Πανεπιστημίων και όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στα νησιά χωρίς να είναι η έδρα τους.
Το Κίνημα Αλλαγής Θα συνεχίσει να αγωνίζεται ώστε οι πολίτες που διαβιούν στην Κρήτη και στα υπόλοιπα νησιά να τύχουν στήριξης και δίκαιης αντιμετώπισης διότι αυτό, εκτός από Συνταγματική Επιταγή, αποτελεί και Εθνικό μας χρέος.

*Ο Βασίλης Κεγκέρογλου είναι Βουλευτής Ηρακλείου - Γραμματέας Κ.Ο. Κινήματος Αλλαγής

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Στη ΔΕΘ, όλοι εναντίον ενός! Του Θανάση Παπαμιχαήλ

Ποια είναι η στρατηγική πίσω από τις «Στρατηγικές Επενδύσεις» της ΝΔ; Του Χάρη Μαμουλάκη*

ESPA BANNER