Υγεία

Συμπληρώματα: Ο συνδυασμός που αυξάνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου

εγκεφαλικό

Ορισμένα συμπληρώματα βιταμινών, που παίρνουν συχνά εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο για εγκεφαλικό επεισόδιο και καρδιοπάθεια, σύμφωνα με μια νέα μεγάλη αμερικανική επιστημονική μελέτη. Ο κίνδυνος αφορά κυρίως το συνδυασμό συμπληρωμάτων με ασβέστιο και βιταμίνη D, που πιθανώς αυξάνουν την πιθανότητα αθηροσκλήρωσης, δηλαδή δημιουργίας αθηρωματικής πλάκας στο εσωτερικό των αρτηριών.

Οι Αμερικανοί επιστήμονες, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή Safi Khan της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Δυτικής Βιρτζίνια, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο Annals of Internal Medicine, αξιολόγησαν 277 τυχαιοποιημένες και ελεγχόμενες με εικονικό φάρμακο (placebo) κλινικές μελέτες για 24 συμπληρώματα, στις οποίες συμμετείχαν σχεδόν ένα εκατομμύριο άνθρωποι.

Τα συμπληρώματα αποτελούν μια τεράστια παγκόσμια αγορά και καταναλώνονται κυρίως από ανθρώπους μέσης και τρίτης ηλικίας (π.χ. για την οστεοπόρωση), πολλοί εκ των οποίων έχουν ήδη αυξημένο καρδιαγγειακό κίνδυνο. Η νέα μελέτη έρχεται να προστεθεί σε προηγούμενες που τείνουν όχι μόνο να απομυθοποιήσουν τα συμπληρώματα (πολύ λίγα από αυτά φαίνεται πράγματι να προστατεύουν από καρδιαγγειακό κίνδυνο και πρόωρο θάνατο), αλλά και να αναδείξουν τους πιθανούς κινδύνους τους.

Τα συμπληρώματα που συνδυάζουν ασβέστιο και βιταμίνη D, σύμφωνα με τη νέα μελέτη, φαίνεται να αυξάνουν κατά 17% τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου. Όπως είπε ο Δρ. Khan, «άλλα συμπληρώματα πάντως δεν φαίνεται να έχουν σημαντική επίπτωση στη θνησιμότητα ή στον καρδιαγγειακό κίνδυνο». Ανάμεσα σε αυτά τα άλλα συμπληρώματα είναι το σελήνιο, οι βιταμίνες Α, Β6, C, E και D (μόνη της), το ασβέστιο (μόνο του), ο σίδηρος και το φυλλικό οξύ.

Η μελέτη έδειξε πως δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι παρέχουν καρδιαγγειακή προστασία οι βιταμίνες Α, Β, C και D, ούτε το βήτα-καροτένιο, το ασβέστιο, ο σίδηρος, τα αντιοξειδωτικά και οι πολυβιταμίνες. Μόνο το φυλλικό οξύ και τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα βρέθηκαν να έχουν ένα μικρό όφελος (και αυτό υπό προϋποθέσεις).

Οι ειδικοί συμβουλεύουν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν χρειάζεται να αγοράζουν συμπληρώματα βιταμινών και άλλα, καθώς μπορούν να πάρουν από μια ισορροπημένη διατροφή ό,τι χρειάζονται. «Οι άνθρωποι που παίρνουν τέτοια συμπληρώματα για να βελτιώσουν την καρδιαγγειακή υγεία τους, πετάνε τα χρήματα τους», δήλωσε ο Δρ. Khan.

Αμφιβολία και για τις δίαιτες
Είναι αξιοσημείωτο ότι, πέρα από τα συμπληρώματα, η νέα μελέτη σε μεγάλο βαθμό εγείρει αμφιβολίες και για την πραγματική ωφέλεια που έχουν ορισμένες δίαιτες, οι οποίες υποτίθεται ότι προστατεύουν την καρδιαγγειακή υγεία. Ενδεικτικά, σύμφωνα με τους ερευνητές, οι πιο αξιόπιστες κλινικές μελέτες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, δεν έχουν βρει στοιχεία ότι όντως η δίαιτα χαμηλών λιπαρών μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακό κίνδυνο και την πρόωρη θνησιμότητα.

Αλλά και για τη Μεσογειακή δίαιτα, παρόλο που αρκετές μελέτες έχουν βρει καρδιαγγειακά οφέλη της, η νέα αξιολόγηση επισημαίνει ότι χρειάζεται επιφύλαξη, καθώς ορισμένες μελέτες εμφανίζουν μεθοδολογικά προβλήματα κατά την πραγματοποίηση τους, πράγμα που μειώνει την αξιοπιστία τους. Ο Δρ. Khan υποστηρίζει ότι «αν ληφθούν όλα τα δεδομένα υπόψη, η Μεσογειακή διατροφή δεν είναι ούτε ωφέλιμη, ούτε επιβλαβής. Είναι απλώς μια ουδέτερη διατροφή από καρδιαγγειακή άποψη».

Η μόνη διατροφική παρέμβαση που φαίνεται να έχει απτά προστατευτικά αποτελέσματα για το καρδιαγγειακό σύστημα, αν και σε μέτριο βαθμό, είναι η μείωση του αλατιού.

Γυναίκα

Υγεία

Δείτε τι συμβαίνει στο σώμα σας όταν πίνετε κάθε μέρα καφέ

γυναίκα πινει καφέ στην δουλειά.jpg

Είστε λάτρης του καφέ; Δεν μπορείτε να ξεκινήσετε την ημέρα σας, χωρίς αυτόν; Μήπως ανήκετε κι εσείς στην κατηγορία ανθρώπων που δεν θέλουν να τους μιλάς αν δεν έχουν πιει προηγουμένως, έστω μία γουλιά;

Όπως και να έχει, η αλήθεια είναι – και σύμφωνα με σχετικές έρευνες – πως ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων πίνει έστω έναν καφέ την ημέρα. Αν ανήκετε, λοιπόν, σε αυτή την κατηγορία, δείτε τι συμβαίνει στο σώμα σας, πίνοντας καθημερινά το αγαπημένο σας ρόφημα:

Εθίζεστε στην καφεΐνη.

Μάλιστα, με τον χρόνο ο εθισμός γίνεται όλο και μεγαλύτερος. Αυτό έχεις ως αποτέλεσμα, όταν δεν πίνετε καφέ, η ενέργειά σας να πέφτει, να αδυνατείτε να συγκεντρωθείτε, μπορεί να έχετε πονοκέφαλο ή να νιώθετε κουρασμένοι και άκεφοι.

Είστε λιγότερο καταθλιπτικοί.

Σύμφωνα με τον καρδιολόγο, δρ. Stecen Reisman, πίνοντας καφέ κάθε μέρα, θα νιώσετε πιο ενεργητικοί καθώς η καφεΐνη αυξάνει τη δραστηριότητα του εγκεφάλου. Επίσης, έρευνα του Archives of Internal Medicine, όσοι καταναλώνουν έναν ή περισσότερους καφέδες την ημέρα έχουν λιγότερες πιθανότητες να υποφέρουν από κατάθλιψη.

Ίσως να χάσετε πιο εύκολα βάρος. 

Σε αυτή την περίπτωση ο καφές μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος βελτιώνοντας τη φυσική απόδοση στην αερόβια άσκηση. Επιπλέον, βοηθά το σώμα σας να απορροφά και να καίει λιπαρά οξέα. Αλλά όπως τονίζουν οι ειδικοί, αυτό δε σημαίνει πως  καφές κάνει θαύματα, απλά λειτουργεί ενισχυτικά, αφού για την απώλεια βάρους χρειάζεται σωστή διατροφή και γυμναστική.

Αν πίνετε καθημερινά καφέ τα απογεύματα, διαταράσσεται ο ύπνος σας.

Ενδεχομένως, να μην ισχύει για όλους, αλλά αφορά ένα μεγάλο ποσοστό. Όπως τονίζουν οι ειδικοί, η δράση της καφεΐνης στον οργανισμό διαρκεί έξι ώρες αφότου την καταναλώσετε. Που σημαίνει πως αν πίνετε το απόγευμα ή πιο αργά καφέ, αυξάνετε τις πιθανότητες να υποφέρετε από αϋπνίες.

Μειώνει τον κίνδυνο του καρκίνου του δέρματος. 

Όπως αναφέρει σχετική έρευνα, οι ενήλικες που πίνουν έναν ή περισσότερους καφέδες καθημερινά έχουν 20% μικρότερη πιθανότητα να αναπτύξουν κακοήθες μελάνωμα, έναν θανατηφόρο καρκίνο του δέρματος. Οι ερευνητές αποδίδουν αυτήν την ιδιότητα του καφέ στην υψηλή συγκέντρωση που έχει σε αντιοξειδωτικά και φυτοχημικά.

Ακονίζει το μυαλό. 

Σύμφωνα με έρευνες, ο καφές επιτρέπει στο μυαλό να εργαστεί με έναν πολύ πιο αποδοτικό και έξυπνο τρόπο. Συγκεκριμένα, με τον καφέ, λίγο πολύ, όλες οι λειτουργίες του οργανισμού «ξυπνούν»: ο χρόνος αντίδρασης, η επαγρύπνηση, η προσοχή, η λογική σκέψη, οι περισσότερες δηλαδή πολύπλοκες λειτουργίες που συνδέονται με τη νοημοσύνη.