Υγεία

Αποτοξινωθείτε σωστά πριν τις διατροφικές υπερβολές των γιορτών

αποτοξίνωση

Ας είμαστε ειλικρινείς: τα Χριστούγεννα είναι μια περίοδος κατά την οποία όλοι κάνουμε αρκετές υπερβολές στην διατροφή μας. Και επειδή αυτό είναι πρακτικώς αναπόφευκτο, είναι σώφρον να "αντισταθμίσουμε" λίγο την κατάσταση με πιο προσεκτική διατροφή αυτή την εβδομάδα. Μία τέτοια επιλογή είναι μια σύντομη αποτοξίνωση του οργανισμού. Αρκεί να γίνεται σωστά!

Οι πρώτες λίγες ημέρες μπορεί να είναι δύσκολες, αλλά μόλις “συνηθίσετε” και βελτιωθούν τα επίπεδα ενέργειας που έχετε, τότε νιώθετε ότι έχετε κάνει πραγματική αποτοξίνωση.

Το πρόβλημα έγκειται στο ότι, επειδή οι μέθοδοι αποτοξίνωσης, που θα βρείτε σε ηλεκτρονικό και έντυπο Τύπο, δεν υποστηρίζονται από έναν γενικότερα υγιεινό τρόπο ζωής, μέσα σε λίγες μέρες οι περισσότεροι εγκαταλείπουν την προσπάθεια και επιστρέφουν στις πρότερες συνήθειές τους.

Τι λέει η ιατρική επιστήμη για την αποτοξίνωση

Η αποτοξίνωση είναι μια συνεχής διαδικασία που το σώμα εκτελεί φυσικά. Το 75% της απενεργοποίησης των τοξινών στον οργανισμό διενεργείται στο συκώτι (ήπαρ) και το υπόλοιπο 25% στο έντερο.

Από την πρώτη στιγμή που δυνητικά επιβλαβείς ουσίες εισέρχονται στο σώμα, τα συστήματα αποτοξίνωσης του οργανισμού (τα οποία αποτελούνται από συγκεκριμένες μεταβολικές αντιδράσεις) αρχίζουν να “πιάνουν δουλειά”.

Τι είναι οι τοξίνες

Οι τοξίνες εισέρχονται στο σώμα μέσω των επεξεργασμένων τροφών (κυρίως από προϊόντα με ζάχαρη και λευκό αλεύρι), των φαρμάκων, του καπνίσματος, του αλκοόλ και της καφεΐνης, καθώς και μέσω περιβαλλοντικών παραγόντων, όπως τα βαρέα μέταλλα και τα φυτοφάρμακα.

Επίσης είναι πιθανό το ίδιο το σώμα να παράγει τοξίνες. Πρόκειται για τα τελικά προϊόντα του φυσικού μεταβολισμού, τις ορμόνες του στρες και των υποπροϊόντων της λειτουργίας των βακτηρίων που υπάρχουν στον οργανισμό.

Η αποτοξίνωση λαμβάνει χώρα σε 3 φάσεις:

Τροποποίηση: Ορισμένα ένζυμα συμβάλλουν σε εκείνες τις χημικές αντιδράσεις με τις οποίες το σώμα προσδιορίζει τις βλαβερές ουσίες (κυρίως μέσω οξειδωτικών διαδικασιών) και δημιουργούν ασταθείς τοξικές ουσίες

Εξουδετέρωση: Οι ουσίες αυτές πρέπει να περιοριστούν από “συζευκτές”, που τις “αιχμαλωτίζουν” και τις καθιστούν ακίνδυνες και διαλυτές, προκειμένου να απορριφθούν φυσικά από το σώμα

Αποβολή: Τα τελικά προϊόντα αποβάλλονται από το δέρμα (ιδρώτας), τους πνεύμονες (πτύελα), τα νεφρά (ούρα) και της πεπτικής οδού (κόπρανα)

Οι ορμόνες του στρες, τα φάρμακα και το κάπνισμα δημιουργούν πολλά ένζυμα της 1ης φάσης. Χωρίς την συμπλήρωση των κατάλληλων θρεπτικών ουσιών από μια μεγάλη ποικιλία τροφών, το συκώτι επιβαρύνεται πάρα πολύ και αυτό οδηγεί σε φλεγμονή και άρα σε διάφορες ασθένειες.

Τι πρέπει να τρώτε για σωστή αποτοξίνωση

Χρειαζόμαστε όλα τα θρεπτικά συστατικά, όπως βιταμίνες, μέταλλα και φυτοθρεπτικά συστατικά (καροτενοειδή, φλαβονοειδή κλπ) που υποστηρίζουν τα ένζυμα και τις μεταβολικές διαδικασίες που εμπλέκονται στις φάσεις 1-3 της φυσικής αποτοξίνωσης του οργανισμού.

Αυτά θα τα βρείτε στις ακόλουθες τροφές:

Λαχανικά: Είναι σημαντική η ουσία αλλικίνη σε κρεμμύδια, σκόρδο, σχοινόπρασο και πράσα

Πράσινα: Μπρόκολο, λαχανάκια Βρυξελλών, κινεζικό λάχανο (bok choy), λάχανο, κουνουπίδι, λάχανο kale, ραπανάκια, χρένο, γογγύλια και κάρδαμο

Άλλα πράσινα: Τεύτλα, σέλινο, αγγούρι και σπανάκι

Φρούτα: Αβοκάντο, βακκίνια, βατόμουρα, μήλα, αχλάδια, γκρέιπφρουτ, λεμόνια, πορτοκάλια και φλούδες εσπεριδοειδών

Όσπρια: Φακές, φασόλια, αρακάς και ρεβίθια

Λίπη: Ελαιόλαδο, έλαιο canola, αμύγδαλα, καρύδια Βραζιλίας, φουντούκια και φιστίκια

Βότανα και μπαχαρικά: Δεντρολίβανο, κύμινο, κουρκούμη, σπόροι και έλαιο από άνηθο

Θαλασσινά: Άγριος σολομός και σαρδέλες

Ζωικές πρωτεΐνες: Κοτόπουλο βιολογικής εκτροφής, γαλοπούλα και άγρια θηράματα (κρέας από “κυνήγι”)

Βασικά σημεία που πρέπει να πάντα να θυμάστε

Πρέπει να καταναλώνετε μια μεγάλη ποικιλία από φρέσκα λαχανικά και φρούτα καθημερινά

Επιλέγετε τροφές που είναι ολικής άλεσης, όχι επεξεργασμένες και χωρίς συνθετικές ουσίες

Πρέπει να καταναλώνετε τουλάχιστον 6 ποτήρια νερού την ημέρα

Εξασφαλίστε την βέλτιστη λειτουργία του εντέρου με την κατανάλωση τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, όπως δημητριακά ολικής αλέσεως (κριθάρι, κινόα, καλαμπόκι, νιφάδες βρώμης και άγριο/καστανό ρύζι)

Πρέπει να ασκείστε έστω και λίγο σε τακτική βάση, τόσο ώστε να ιδρώνετε από την άσκηση

πηγή: iatropedia.gr

Υγεία

Οι τρεις παράγοντες που απειλούν τη ζωή των Ελλήνων

κάπνισμα

Το κάπνισμα, η ατμοσφαιρική ρύπανση και η παιδική παχυσαρκία είναι οι βασικές απειλές για την υγεία των Ελλήνων σύμφωνα με ανάλυση του ΣΕΒ, με βάση πρόσφατη έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).

Η συνολική κατάσταση της υγείας του πληθυσμού αξιολογείται ως ικανοποιητική, καθώς η Ελλάδα βρίσκεται κοντά στο μέσο όρο των αναπτυγμένων χωρών του κόσμου.

Ωστόσο:

Η Ελλάδα είναι πρωταθλήτρια στις χώρες του ΟΟΣΑ (2017) στο ποσοστό των ατόμων που δηλώνουν ότι καπνίζουν σε καθημερινή βάση (27% έναντι 18% στον ΟΟΣΑ). Από το 2007, όμως, το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί κατά 12,5 π.μ. περίπου, λόγω της μεγάλης κρίσης και ύφεσης που επακολούθησε (μείωση εισοδημάτων, αύξηση τιμών στα νομίμως διακινούμενα τσιγάρα λόγω φορολογίας), και, πιο πρόσφατα, λόγω της στροφής από την κατανάλωση παραδοσιακών τσιγάρων στα ηλεκτρονικά προϊόντα νικοτίνης.

Η Ελλάδα καταγράφει υψηλό ποσοστό θανάτων από την ατμοσφαιρική ρύπανση (77 θάνατοι ανά 100 χιλ. άτομα πληθυσμού έναντι 40 στον ΟΟΣΑ), κυρίως λόγω αυξημένης συγκέντρωσης ιδιαίτερα επιβαρυντικών για την υγεία μικροσωματιδίων, από τις εκπομπές ρύπων, με την υποκατάσταση των πηγών ενέργειας από πετρέλαιο, τα παράγωγά του και από λιγνίτη σε πηγές φυσικού αερίου και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, να είναι σχετικά περιορισμένη.

 Αν και στα ενήλικα άτομα (κατά δήλωσή τους) η χώρα μας εμφανίζει ποσοστό υπέρβαρων κοντά στο μέσο όρο του ΟΟΣΑ, το αντίστοιχο ποσοστό στα παιδιά 5-9 ετών είναι ανησυχητικά υψηλό. Επίσης, η Ελλάδα εμφανίζει σχετικά χαμηλό επίπεδο κατανάλωσης αλκοόλ αν και αυτό μπορεί να είναι αποτέλεσμα υποεκτίμησης λόγω της μη καταγραφής της παραγωγής οινοπνευματωδών ποτών στο σπίτι, καθώς και εκτεταμένου λαθρεμπορίου λόγω της υψηλής φορολογικής επιβάρυνσης.

Σημειώνεται ακόμη ότι αν και το 100% του πληθυσμού έχει δωρεάν πρόσβαση στις δημόσιες υπηρεσίες υγείας, το δημόσιο σύστημα στην Ελλάδα καλύπτει μόνο το 61% των συνολικών δαπανών υγείας, έναντι 71% στον ΟΟΣΑ. Από τα χρήματα που πληρώνουν από την τσέπη τους οι ασφαλισμένοι, το 18% πηγαίνει σε γιατρούς και εξωτερικά ιατρεία, το 14% σε οδοντιατρικές εργασίες, το 31% σε νοσοκομειακή περίθαλψη και το 37% σε φάρμακα και άλλα θεραπευτικά μέσα. Στην Ελλάδα, επίσης, η φαρμακευτική δαπάνη (εκτός νοσοκομείου) είναι υψηλότερη απ' ότι στη μέση χώρα του ΟΟΣΑ, με το 46% της δαπάνης να καλύπτεται από τους χρήστες, έναντι 16% στη Γερμανία και 13% στη Γαλλία.

Η Ελλάδα διαθέτει επίσης 105 φαρμακοποιούς και 88 φαρμακεία, έναντι 83 φαρμακοποιών και 29 φαρμακείων στη μέση χώρα του ΟΟΣΑ, ανά 100 χιλ. πληθυσμού. Επίσης, 6,1 γιατρούς και 3,3 νοσηλευτές ανά 1000 άτομα πληθυσμού, έναντι 3,5 και 8,8 αντιστοίχως στον ΟΟΣΑ.

Τέλος η χώρα μας είναι η τρίτη πιο γερασμένη χώρα στον αναπτυγμένο κόσμο, με το ποσοστό του πληθυσμού άνω των 65 και 80 ετών να διαμορφώνεται σε 21,7% και 6,8% αντιστοίχως. Το 2050, 38,9 άτομα ανά 1000 άτομα πληθυσμού θα πάσχουν από άνοια, έναντι 20,4 ατόμων σήμερα και δεν υπάρχουν ανάλογου ύψους υποδομές παροχής μακροχρόνιας φροντίδας σε ηλικιωμένους,