Πολιτισμός

Ο Γιάννης Μόραλης σχεδίαζε με ακρίβεια ακόμα και το κόψιμο της βασιλόπιτας

γιάννης μόραλης

Ένα κομμάτι χαρτί σε διάσταση Α4, που θα μπορούσε να είναι το λεπτομερές σχέδιο ενός αρχιτέκτονα, δείχνει πώς ο κορυφαίος εικαστικός Γιάννης Μόραλης σχεδίαζε και οργάνωνε την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας.
Τα πάντα προσχεδιασμένα. Τίποτα στην τύχη. Ολα οργανωμένα, σε αρμονία, χωρίς χάος. Ακόμα και για την κοπή της βασιλόπιτας. Μια ιδιαίτερη πτυχή της προσωπικότητας του δημιουργού της ορθολογικής αφαίρεσης, του κορυφαίου Γιάννη Μόραλη είναι το ντοκουμέντο από το αρχείο του ΜΙΕΤ, που φανερώνει ότι στη ζωή του, ακόμα και στις καθημερινές εικόνες του, τα πάντα δομούνταν πάνω στις αρχές της τέχνης του και της γεωμετρίας.

Του Χριστού, του σπιτιού, του φτωχού, το δικό σου...

Όπως αποκάλυψαν τα πολύτιμα αρχεία του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας που έχει μέρος του αρχείου του Γιάννη Μόραλη, το 1995 ο δημιουργός σχεδίασε μια βασιλόπιτα, την χώρισε με ακρίβεια χάρακα σε 16 κομμάτια, και από κάτω έγραψε σε 16 διαδοχικές σειρές με αρίθμηση σε ποιον αντιστοιχεί κάθε κομμάτι. Του Χριστού, του σπιτιού, του φτωχού, το δικό σου (μια αναφορά στον ίδιο τον τον εαυτό) και ούτω κάθε εξής. Χρησιμοποίησε μολύβι, μπλε και κόκκινο στυλό.

Όλα με ακρίβεια, ακόμα και το κόψιμο της βασιλόπιτας
Όλα με ακρίβεια, ακόμα και το κόψιμο της βασιλόπιτας

Στην αρχή του 1995 σχεδίασε τη διάταξη της βασιλόπιτας. Την ίδια χρονιά, εντοπίζουμε ανάμεσα στις δημοιυργίες του το «Ζευγάρι' έργο σε ακρυλικό

Γράφει αναλυτικά: 1) του Χριστού 2) του σπιτιού 3) του φτωχού 4) το δικό Σου 5) του Κωνσταντίνου 6) της Γιάννας 7) της Όλγας 8) της Θεοδώρας 9) του Γιώργου- Λιλής 10) ΟΛ 11) ΝΤ 12) ΚΑΤ 13) ΜΑΡ 14) ΦΡ 15) ΜΠ 16) Μαριάννα. Μάλιστα το 16 είναι κυκλωμένο με στυλό σε κόκκινο μελάνι. Η ζωγραφική είναι ένα άχραντο μυστήριο έλεγε ο Γιάννης Μόραλης. Η διάταξη της βασιλόπιτας και η πέραν κάθε αμφισβήτησης δίκαιη απόδοση του φλουριού δεν είχε κανένα μυστήριο.

Η αδιαπραγμάτευτη γοητεία και αξία ενός αρχείου
Η γοητεία ενός αρχείου, η ανάγκη της προστασίας, ενίσχυσης και ανάδειξης των αρχείων όπως αυτό του ΜΙΕΤ γίνεται ξεκάθαρη, μέσα από αυτό το απλό εύρημα από την μάλλον προσωπική του Γιάννη Μόραλη. Εχει ενδιαφέρον να μας τέρψει το ΜΙΕΤ και σε άλλες τέτοιες εμπειρίες με τη βοήθεια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
 

Πολιτισμός

Θέατρο Πορεία: Έντεκα online παραστάσεις που μπορείτε να απολαύσετε

Θέατρο Πορεία

Μπορεί να «μένουμε σπίτι» αυτό ωστόσο δε σημαίνει πως δε μπορούμε να απολαμβάνουμε θεατρικές παραστάσεις που μας αρέσουν.

Το Θέατρο Πορεία θα προβάλλει 11 παραστάσεις έως τις 15 Απριλίου.

Πρόγραμμα θεατρικών παραστάσεων

«Δάφνης και Χλόη, ταξίδι αναψυχής» βασισμένη στο αρχαίο ελληνικό μυθιστόρημα του Λόγγου και στη μετάφραση του Ρόδη Ρούφου, σε σκηνική σύνθεση και σκηνοθεσία του Cezaris Grauzinis, 2006, Σάββατο 4/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας)

«Φρεναπάτη» ελεύθερη διασκευή του έργου «L' Illusion comique» του Πιερ Κορνέιγ σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, 2000, Κυριακή 5/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

«Παντρολογήματα» του Νικολάι Γκόγκολ, σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, 2004, Δευτέρα 6/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας)

«Ο αμερικάνικος βούβαλος» του Ντέιβιντ Μάμετ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, 2011, Τρίτη 7/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

«The Man Who» ων Πίτερ Μπρουκ και Μαρί-Ελέν Ετιέν, σε σκηνοθεσία Renate Jett, 2005, Τετάρτη 8/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

«Το ευχαριστημένο» της Μαρίνας Καραγάτση, σε διασκευή από την Έρι Κύργια και σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, 2018, Πέμπτη 9/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

«Ύψωμα 731» σε κείμενο και σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, 2019, Παρασκευή 10/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

«Η αγριόπαπια» του Χένρικ Ίψεν, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, 2017, Σάββατο 11/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

«Τρεις αδερφές» του Αντόν Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, 2016, Κυριακή 12/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).
«Οι τρεις ευτυχισμένοι» του Εζέν Λαμπίς, σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, 2017, Μ. Δευτέρα 13/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

«Μιράντα» βασισμένο στην Τρικυμία του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ σε διασκευή και σκηνοθεσία του Oskaras Korsunovas, 2016, Μ. Τρίτη 14/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

 «Η μεγάλη χίμαιρα» του Μ. Καραγάτση, σε διασκευή Στρατή Πασχάλη και σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, 2015, Μ. Τετάρτη 15/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).