Πολιτική

Βαρβιτσιώτης: Η Τουρκία έχει «χρωματίσει» τον εαυτό της ως ταραξία και παράγοντα αστάθειας

βαρβιτσιωτης.jpg

Ο διπλωματικός μαραθώνιος της Ελλάδας δεν πρόκειται να σταματήσει εδώ, καθώς θα ακολουθήσει μια σειρά από κινήσεις της ελληνικής πλευράς το επόμενο διάστημα, τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

Σε συνέντευξη στον ραδιοφωνικό σταθμό «Alpha 989», σύμφωνα με ανακοίνωση του γραφείου του αναπληρωτή υπουργού, ο κ. Βαρβιτσιώτης είπε πως ήδη συζητείται η οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών της Ελλάδας, «ιδιαίτερα σε σχέση με την Ιταλία, με την οποία η συζήτηση είναι και εξαιρετικά προχωρημένη και θα αποτελέσει το πρώτο βήμα». Επίσης, σημείωσε πως με την Αίγυπτο ήδη έχουν ξεκινήσει αυτού του είδους συζητήσεις».

Παράλληλα, επισήμανε πως η Τουρκία έχει καταφέρει να αυτο-απομονωθεί και να χρωματίσει τον εαυτό της ακριβώς με τα χρώματα του ταραξία και του παράγοντα αστάθειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη, απασχολώντας το δημόσιο λόγο με αρνητικές εξελίξεις συνεχώς τους τελευταίους μήνες. Εκτίμησε δε ότι «σε αυτήν την αναθεώρηση των δυνάμεων γύρω από τη λεκάνη της Μεσογείου που επιχειρεί ο Ερντογάν έχει μέχρι στιγμής αποκτήσει περισσότερους εχθρούς και λιγότερους φίλους».

Σε άλλη συνέντευξή του, στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΣΚΑΙ ο κ. Βαρβιτσιώτης αναφέρθηκε στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ. «Αυτό που περιμένουμε από τη Σύνοδο Κορυφής είναι ένα ξεκάθαρο μήνυμα στήριξης στην Ελλάδα, μία ξεκάθαρη θέση σε σχέση με το παράνομο της συμφωνίας μεταξύ Τουρκίας και Λιβύης» τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, σύμφωνα με ανακοίνωση επίσης του γραφείου του.

Σύμφωνα με τον κ. Βαρβιτσιώτη, «εάν η Ευρώπη εκφραστεί με μια και ξεκάθαρη φωνή, αυτό ανεβάζει τον πήχη για την τουρκική πλευρά, η οποία θα σκεφτεί δύο και τρεις φορές τι θα κάνει από δω και πέρα». «Θεωρώ» σημείωσε «ότι δεν εξυπηρετεί τα στρατηγικά συμφέροντα της Τουρκίας η περαιτέρω κλιμάκωση και ένταση των σχέσεών της με την ΕΕ και τα κράτη-μέλη της». Πρόσθεσε, δε ότι «το θέμα της συμφωνίας Τουρκίας – Λιβύης θέλουμε να διατηρηθεί σε διπλωματικό επίπεδο, ώστε η διπλωματική σύγκρουση να μην μετατραπεί σε στρατιωτική, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είμαστε έτοιμοι να υπερασπιστούμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα με κάθε τρόπο».

Πολιτική

Μητσοτάκης: Το νομοσχέδιο για την Παιδεία απελευθερώνει την ανώτατη εκπαίδευση

Μητσοτακης Βουλη

Το νομοσχέδιο για την Παιδεία αποτελεί μία τολμηρή και συνεκτική δέσμη μεταρρυθμίσεων που απελευθερώνουν την ανώτατη εκπαίδευση από τον ασφυκτικό έλεγχο του υπουργείου. Δέσμη μεταρρυθμίσεων που καθιερώνουν την αξιολόγηση στα πανεπιστήμια, συνδέοντας τη χρηματοδότησή τους με την παραγωγή επιστημονικού έργου, και ενισχύουν την έρευνα, αίροντας τις αγκυλώσεις της γραφειοκρατίας. Το τρίπτυχο «σχεδιασμός-αξιολόγηση-ευελιξία» συμπυκνώνει το περιεχόμενο και τους στόχους των νέων διατάξεων που εισηγείται σήμερα η κυβερνητική πλειοψηφία. Το πνεύμα τους, όμως, είναι πολύ ευρύτερο, καθολικό. Η Παιδεία αποτελεί εθνικό πεδίο, είπε από το βήμα της Βουλής ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις», που ψηφίζεται απόψε.

Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, στην αρχή της τρίτης δεκαετίας του 21ου αιώνα, η εκπαίδευση παίρνει τον χαρακτήρα της πιο σημαντικής εκπαίδευσης για κάθε τόπο. «Η Ελλάδα δυστυχώς εισέρχεται σε αυτόν τον πόλεμο της γνώσης απογυμνωμένη. Πέρσι χωρίς καμία αξιολόγηση αναδιατάχθηκε ο ακαδημαϊκός χάρτης της χώρας» επισήμανε ο Κ. Μητσοτάκης.

Όπως είπε, το δημόσιο πανεπιστήμιο αντιστέκεται και παράγει. «Παρά το μεθοδικό ξήλωμα της μεταρρύθμισης του 2014, οι "εργάτες" του επιμένουν να προκόβουν. Οι νησίδες προόδου και αριστείας είναι εδώ. Έχω βαθιά πίστη στον ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο το οποίο θα μπορέσει να ανοίξει πραγματικά τα φτερά του, μόνο αν του δοθούν οι δυνατότητες να αποφασίζει το ίδιο για το ταξίδι του στη γνώση και στην έρευνα, κάτι που επιχειρεί να κάνει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Είναι μια πρόταση ελευθερίας και ευθύνης για τα δημόσια πανεπιστήμια» σημείωσε.

«Η χώρα αποκτά Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ένα όργανο που έρχεται να αντικαταστήσει την παλαιά ΑΔΙΠ με διευρυμένες, με ενισχυμένες αρμοδιότητες. Να αποτελέσει θεσμικό αντίβαρο στις όποιες παρεμβάσειες εκάστοτε κυβέρνησης, εκάστοτε υπουργού» τόνισε.

Παράλληλα, υπογράμμισε πως κεντρικότερη αποστολή της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι η συνεχής αξιολόγηση των ανωτάτων ιδρυμάτων με κριτήρια τα οποία θα προτάσσουν τον παραγωγικό ρόλο αλλά και την κοινωνική διάσταση των πανεπιστημίων.

«Κάνουμε και το επόμενο βήμα να συνδέσουμε την αξιολόγηση των πανεπιστημίων με τη χρηματοδότησή τους. Το κράτος εξακολουθεί να εγγυάται τη βιωσιμότητα των σχολών. H ετήσια επιχορήγηση θα καταρτίζεται κατά 80% βάσει αντικειμενικών δεδομένων, αριθμός των φοιτητών, κόστος σπουδών, γεωγραφική θέση του κάθε ιδρύματος. Όμως, σε ποσοστό 20% θα καθορίζεται από δείκτες, που θα επιλέγουν τα ίδια: η ποιότητα της διδασκαλίας, η πρωτοτυπία της επιστημονικής έρευνας και η δυναμική εξωστρέφεια. Όλα αυτά θα αποτελούν, έτσι, κίνητρα για μεγαλύτερη κρατική χρηματοδότηση» ανέφερε ο πρωθυπουργός.

Ο Κ. Μητσοτάκης μίλησε για απελευθέρωση της έρευνας και της καινοτομίας. Όπως είπε, οι νέες ρυθμίσεις απαλλάσσουν τους επιστημονικούς υπεύθυνους των ερευνών από τα διαδικαστικά βάρη., ενώ η λειτουργία των ΕΛΚΕ γίνεται απλούστερη και πιο γρήγορη, περισσότερο διαφανής και λιγότερο γραφειοκρατική.

Όπως τόνισε, τα πανεπιστήμια θα αποκτούν τα ίδια τη δυνατότητα να καθορίζουν μόνα τους την πορεία τους, διαχειριζόμενα ανάλογα και τους πόρους τους.

«Έτσι αντιλαμβάνομαι το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων. Οι μεταρρυθμίσεις για τις οποίες μιλάμε σήμερα δεν θα στοιχήσουν ούτε ένα ευρώ στα δημόσια ταμεία. Οι μεγάλες αλλαγές συχνά δεν είναι ζήτημα χρημάτων, αλλά απόφασης» επισήμανε.

Ο πρωθυπουργός σημείωσε πως το νομοσχέδιο συμπεριλαμβάνει και άλλες διατάσεις ιδιαίτερα σημαντικές, όπως η θέσπιση για πρώτη φορά στη χώρα Κρατικού Πιστοποιητικού Πληροφορικής. «Δίνει και τη συμβολική δυνατότητα που δίνουμε στα σχολεία να αποφασίζουν μόνα τους για τις σχολικές εκδρομές» είπε.

Συμπλήρωσε, τέλος, πως θα ακολουθήσει πλήρες σχέδιο για μεταρρυθμίσεις στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση,  «με διάλογο, χωρίς εκπλήξεις. Θα διεξάγουμε αυτόν τον διάλογο ταυτόχρονα, με αποφασιστικότητα ότι έχει έρθει η ώρα να γυρίσουμε σελίδα» είπε ο κ. Μητσοτάκης.