Πολιτική

Ερώτηση 65 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ προς τον Υπουργό Εσωτερικών για τον "ΦιλόΔημο"

φιλόδημος

Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων (ΑΚΕ) προς τον Υπουργό Εσωτερικών, με θέμα «Αντικατάσταση του Προγράμματος “ΦιλόΔημος”», κατέθεσαν στη Βουλή συνολικά 65 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με πρωτοβουλία του βουλευτή Επικρατείας, Πάνου Σκουρλέτη.

Το πολύ επιτυχημένο Πρόγραμμα ενίσχυσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ χρηματοδότησε πλήρως πλήθος έργων, ενώ ακόμη περισσότερων εγκρίθηκε η χρηματοδότηση, αντικαθίσταται στη βάση ανυπόστατων ισχυρισμών της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών περί χρηματοδοτικής του ανεπάρκειας, χωρίς να αποσαφηνίζονται κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με την τύχη των ήδη δημοπρατημένων έργων, την πηγή χρηματοδότησης του νέου Προγράμματος και την σκοπιμότητα της αλλαγής της διαδικασίας αξιολόγησης των αιτήσεων.  

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:                                   

                                                         9 Απριλίου  2020

ΕΡΩΤΗΣΗ και ΑΚΕ

Προς τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Π. Θεοδωρικάκο.

 

ΘΕΜΑ: Αντικατάσταση του Προγράμματος «ΦιλόΔημος»

Όπως είναι γνωστό, με το άρθρο 69 του ν. 4509/2017 θεσπίστηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ από το Υπουργείο Εσωτερικών Πρόγραμμα Χορήγησης Επενδυτικών Δανείων στο πλαίσιο υλοποίησης του οποίου οι Ο.Τ.Α. Α` και Β` βαθμού, οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης και οι Σύνδεσμοι Ο.Τ.Α. δύνανται να συνομολογούν επενδυτικά δάνεια με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων με σκοπό την προμήθεια αγαθών και την κατασκευή έργων στους τομείς ύδρευσης, αποχέτευσης, αντιπλημμυρικής προστασίας, αποκατάστασης ζημιών από φυσικές καταστροφές, αποκατάστασης Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων (ΧΑΔΑ), αγροτικής οδοποιίας και ανέγερσης ή αποκατάστασης δημοτικών κτιρίων. Ένα από τα πλέον σημαντικά χαρακτηριστικά του Προγράμματος αυτού ήταν ότι η εξυπηρέτηση των δανείων αυτών, καθώς και η κάλυψη κάθε είδους εξόδων και δαπανών, προβλέφθηκε να χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων χωρίς καμία επιβάρυνση στα ήδη ταλαιπωρημένα οικονομικά των ΟΤΑ και των νομικών προσώπων τους.

Το Πρόγραμμα αυτό πήρε σάρκα και οστά μέσα από συντονισμένες προσπάθειες των αρμόδιων υπουργείων και υπηρεσιακών παραγόντων και πολύ γρήγορα γνώρισε μεγάλη επιτυχία αποκτώντας ένα ισχυρό brandname, που ταυτίστηκε με την επιτυχία του: «ΦιλόΔημος».

Ο «ΦιλόΔημος» άλλαξε τον χάρτη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αφού από τον Ιούνιο του 2018 έως τον Ιούνιο του 2019, μέσα σε έναν μόλις χρόνο κατέγραψε εντάξεις 502 στοχευμένων έργων ύψους 1,24 δισ. και αγκάλιασε τις πραγματικές ανάγκες των Δήμων και των πολιτών της χώρας. Με μία Τεχνική Γραμματεία εξειδικευμένων στελεχών της ΜΟΔ Α.Ε., του υπουργείου Εσωτερικών και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων προχώρησε σε εντάξεις ύψους 5,5 εκ ευρώ ημερησίως. Το αποτέλεσμα είναι σήμερα να έχουν ήδη δημοπρατηθεί έργα με προϋπολογισμό 700 εκ ευρώ, τα οποία μπορούν να συνδράμουν στην απορρόφηση του ΕΣΠΑ και θα τονώσουν τις τοπικές οικονομίες. Όλα αυτά οδήγησαν τους Δημάρχους να λένε «μακάρι να είχαμε πολλούς ΦιλόΔημους».

Η επιτυχία στην υλοποίηση του Προγράμματος «ΦιλόΔημος», που μόνο τυχαία δεν  μπορεί να χαρακτηριστεί, και η ταύτισή του με τις ημέρες διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται ότι αποτέλεσαν και την αιτία όλων των ενεργειών του Υπουργού Εσωτερικών προκειμένου να ανακοινώσει αιφνιδιαστικά (κυρίως για τους ΟΤΑ) την κατάργησή του αφού έγινε επίκληση ανυπόστατων και αναληθών ισχυρισμών για έλλειψη χρηματοδότησης.

Έτσι, λοιπόν, ο Υπουργός Εσωτερικών αφού ανακοίνωσε την κατάργηση του Προγράμματος «ΦιλόΔημος»  και την αντικατάστασή του από νέο πρόγραμμα, το οποίο υποτίθεται ότι θα ήταν έτοιμο τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, έρχεται εν μέσω πανδημίας, περιορισμών συνταγματικών ελευθεριών για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης και νομοθέτησης κάτω από έκτακτες συνθήκες με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και με το άρθρο τεσσαρακοστό τέταρτο της από 30/3/2020 ΠΝΠ (ΦΕΚ Α΄75)  με τίτλο «Μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις» να αντικαταστήσει το άρθρο 69 του ν. 4509/2017, με το οποίο θεσπίστηκε το Πρόγραμμα «ΦιλόΔημος».

Και σε τι συνίσταται η αντικατάσταση; Στην διατήρηση των ίδιων ρυθμίσεων που είχαν θεσπιστεί για τον «ΦιλόΔημο» με μία διαφορά:  η ένταξη έργων, μελετών και προμηθειών στο πρόγραμμα γίνεται κατόπιν εισήγησης μιας πενταμελούς «Επιτροπής Αξιολόγησης», που αποτελείται από έναν (1) υπάλληλο της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης και Εφαρμογής του Υπουργείου Εσωτερικών (ΕΥΔΕ ΥΠΕΣ), δύο (2) μηχανικούς της Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης και δύο (2) εμπειρογνώμονες στη διαχείριση και εκτέλεση αναπτυξιακών προγραμμάτων.

Με την ρύθμιση αυτή επί της ουσίας αφαιρείται άμεσα η αρμοδιότητα αξιολόγησης των αιτημάτων για ένταξη έργων, μελετών και προμηθειών από την Ειδική Υπηρεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, που πρόσφατα συνεστήθη με δυνατότητα ανάθεσης της διαχείρισης του Προγράμματος «ΦιλόΔημος» και άρα από ικανά και έμπειρα στην διαχείριση αναπτυξιακών προγραμμάτων στελέχη που προέρχονται από το Δημόσιο και την ΜΟΔ Α.Ε. και δίνεται σε μια Επιτροπή, όπου η Ειδική Υπηρεσία εκπροσωπείται από ένα και μοναδικό στέλεχος. Περαιτέρω, η Επιτροπή αποτελείται από μηχανικούς της ΕΕΤΑΑ και ως γνωστόν η ΕΕΤΑΑ προσλαμβάνει μηχανικούς με σύμβαση έργου και 2 «εμπειρογνώμονες» στη διαχείριση και εκτέλεση αναπτυξιακών προγραμμάτων, δηλαδή ιδιώτες.

Κατά τα λοιπά, το χρηματοδοτικό σχήμα του προγράμματος παραμένει ίδιο με εκείνο του «ΦιλόΔημου» και δίδεται εξουσιοδότηση για την έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης που θα καθορίζει τις διαδικασίες υλοποίησης.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Ποιο το ύψος του προϋπολογισμού του νέου Προγράμματος και ποιες οι πηγές χρηματοδότησής του;

2. Έχει συναφθεί νέα συμφωνία χρηματοδότησης με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή έχει παραταθεί η ισχύς της προηγούμενης συμφωνίας χρηματοδότησης και ποιο το ύψος αυτής;

3. Ποιος ο λόγος για τη σύσταση Επιτροπής Αξιολόγησης που θα εισηγείται την ένταξη έργων, μελετών και προμηθειών στο πρόγραμμα εφόσον έχει συσταθεί η Ειδική Υπηρεσία ΥΠΕΣ, με στελέχη που διαθέτουν την κατάλληλη εμπειρία και τεχνογνωσία στη διαχείριση αναπτυξιακών προγραμμάτων;

4. Στα μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης, που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα, θα εφαρμόζονται αναλογικά οι διατάξεις για τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες των δημοσίων υπαλλήλων (παράβαση καθήκοντος, υποβολή δήλωσης περιουσιακής κατάστασης κλπ);

5. Εφόσον επελέγη η (τουλάχιστον ανορθόδοξη) λύση της Επιτροπής Αξιολόγησης και της Επιτροπής Παρακολούθησης για ποιο λόγο δεν συμμετέχουν σε αυτές θεσμικοί εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΚΕΔΕ, ΕΝΠΕ, ΕΔΕΥΑ) και σε τι ενέργειες προτίθεται να προβεί ο Υπουργός για την διασφάλιση της συμμετοχής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στις διαδικασίες υλοποίησης του προγράμματος;

6. Πότε θα προχωρήσει η ένταξη δεκάδων θετικά αξιολογημένων έργων του Προγράμματος ΦιλόΔημος από τον Ιούνιο του 2019, έργων ιδιαίτερα σημαντικών τα οποία θα μπορούσαν να είχαν ήδη δημοπρατηθεί;

 

Πολιτική

Μητσοτάκης: Ολοταχώς για μεταρρυθμίσεις με επτά νομοσχέδια

μητσοτάκης

Πολλαπλά μηνύματα ανάμεσα στις γραμμές περιείχε η σημερινή του τοποθέτηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, η οποία πραγματοποιήθηκε με βαριά ατζέντα, αλλά κυρίως με βαρείς συμβολισμούς. Ελάχιστες ώρες αφότου η Ευρωπαϊκή Ένωση προσδιόρισε επί της αρχής το γαλαντόμο πακέτο στήριξης προς την Ελλάδα, στην Αθήνα τα συναισθήματα ικανοποίησης διαδέχτηκαν γρήγορα την βούληση για την επιτάχυνση των μεγάλων τομών, ακόμη και αν το μερίδιο από το ευρωπαϊκό ταμείο ανάκαμψης που αντιστοιχεί στην ελληνική οικονομία ξεπέρασε και τα πιο αισιόδοξα σενάρια του κυβερνητικού επιτελείου.

Πιο ενδιαφέρον καθιστά το σημερινό υπουργικό συμβούλιο το γεγονός ότι ο κ. Μητσοτάκης ξεκίνησε την εισήγησή του θυμίζοντας πως «από ακριβώς 41 χρόνια, το 1979, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής υπέγραφε την πράξη προσχώρησης της Ελλάδας στην τότε Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα», φέρνοντας την Ελλάδα στον πυρήνα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, ένα από τα πιο γενναία βήμα της οποίας πραγματοποιήθηκαν χθες μέσα από το ευρωπαϊκό ταμείο ανάκαμψης. Η πιθανότητα, βέβαια, ο κ. Μητσοτάκης να φλερτάρει με την υπογραφή του σε μια από τις ιστορικές στιγμές για το ευρωπαϊκό εποικοδόμημα, ακόμη και αν απασχολεί από χθες διεθνολόγους και αναλυτές, δεν πρωταγωνιστεί στις συζητήσεις του Μεγάρου Μαξίμου, το οποίο φρόντισε να βάλει εκ νέου το κυβερνητικό σχήμα στις ράγες μιας υπερταχείας.

Ακούγοντας… την αντιπολίτευση

Στους γεμάτους υπουργικούς φακέλους, το Μέγαρο Μαξίμου περιέλαβε μια σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων και κυβερνητικών πρωτοβουλιών, τα οποία έρχονται όχι μόνο να επισφραγίσουν το τέλος της εκλογολογίας αλλά και να απαντήσουν στα ζητήματα της τρέχουσας πολιτικής επικαιρότητας. Κρίνοντας από το ότι το πρώτο προς επεξεργασία νομοσχέδιο στα πρωθυπουργικά συρτάρια είναι αυτό του υπουργείου Οικονομικών για τις μικροπιστώσεις, αποδεικνύει ότι ο κ. Μητσοτάκης «ακούει» και τις προτάσεις της αντιπολίτευσης, αφού το θέμα των μικροπιστώσεων τέθηκε εμφατικά όλο το τελευταίο διάστημα από τους εκπροσώπους της αγοράς αλλά και τον ΣΥΡΙΖΑ στο Ζάππειο.

Με φόντο τα γεγονότα στον Έβρο, κάθε άλλο παρά τυχαία μπορεί να θεωρηθεί και η ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε σήμερα μεταξύ των μελών του κυβερνητικού σχήματος ενόψει της έναρξης των διαπραγματεύσεων για το νέο Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου, συντονίζοντας τα εκπεμπόμενα μηνύματα από τα υπουργικά χείλη.

Το ζήτημα της ευθύνης, άλλωστε, το έθεσε ευθέως ενώπιον των υπουργών ο κ. Μητσοτάκης, περιγράφοντας τον οραματικό του στόχο. Εκλαμβάνοντας τα «κεφάλαια» ως αφετηρία επανεκκίνησης, «είναι μία μεγάλη ευκαιρία να μεταμορφώσουμε την πατρίδα μας και να τα χρησιμοποιήσουμε για να μετασχηματίσουμε το αναπτυξιακό μας μοντέλο, όπως ακριβώς έχουμε δεσμευτεί ότι θα κάνουμε» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης και έστειλε μήνυμα μηδενικής ανοχής σε… αρρυθμίες.

«Το νέο ταμείο, όμως, αυξάνει και τις δικές μας ευθύνες. Είναι πάρα πολύ σημαντικό τα κεφαλαία αυτά να πιάσουν τόπο. Είναι απολύτως επιβεβλημένο να μην κολλήσουν στη γραφειοκρατία. Ούτε να περάσουν τις δυσκολίες που διαχρονικά πέρασαν προγράμματα ΕΣΠΑ. Για αυτό θα χρειαστεί προσεκτικός κεντρικός σχεδιασμός, για να μπορέσουμε να τα αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο» εξήγησε ο Πρωθυπουργός, εφιστώντας την προσοχή των υπουργών.

Το διακύβευμα, άλλωστε, για τον κ. Μητσοτάκη δεν είναι άλλο από το να «ξαναπάρει τον ρόλο που της αξίζει στην παγκόσμια σκακιέρα», μην αφήνοντας περιθώρια για χαλάρωση ή αποπροσανατολισμό του κυβερνητικού σχήματος.

Ακούγοντας και… τον Τύπο

Απάντηση εμμέσως προσέφερε ακόμη ο Πρωθυπουργός και στις αιτιάσεις περί κατασπατάλησης των ευρωπαϊκών πόρων. Παρακολουθώντας στενά και τον Τύπο, ο κ. Μητσοτάκης τόνισε πως «σε ένα άρθρο που διάβαζα σήμερα το πρωί, διάβασα μία ενδιαφέρουσα φράση, και την αναφέρω γιατί νομίζω ότι περιγράφει σε μία πρόταση αυτό το οποίο δεν πρέπει να κάνουμε με αυτό το μεγάλο πακέτο: Δεν θα σκορπίσουμε τα χρήματα στους τέσσερις ανέμους με την ανεμελιά του νεόπλουτου». Θέλοντας, μάλιστα, να εξοβελίσει κάθε σχετική «σύμπτωση» με καταστάσεις του παρελθόντος, «αυτή νομίζω, η φράση θα πρέπει να περιγράφει τον τρόπο και την ευθύνη την οποία πρέπει όλοι να δείξουμε για την αξιοποίηση αυτού του πολύ σημαντικού ευρωπαϊκού κεφαλαίου, το οποίο τίθεται στη διάθεση της χώρας μας» έσπευσε να υπογραμμίσει ο Πρωθυπουργός, επικαιροποιώντας τη φιλοσοφία του κυβερνητικού έργου στο εξής.

Αναλυτικά, η ατζέντα του υπουργικού συμβουλίου:

-Παρουσίαση νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών για τις μικροπιστώσεις,

-Παρουσίαση νομοσχεδίου του Υπουργείου Εξωτερικών για τον Οργανισμό του Υπουργείου Εξωτερικών,

-Παρουσίαση νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ηλεκτροκίνηση,

-Παρουσίαση νομοσχεδίου του Υπουργείου Υγείας για την κύρωση της επιμέρους σύμβασης δωρεάς για το έργο V της από 06.09.2018 σύμβασης δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Σταύρος Σ. Νιάρχος για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα της υγείας, που αφορά την προμήθεια δύο αεροσκαφών του ΕΚΑΒ για διακομιδές και την επισκευή δύο ελικοπτέρων,

-Παρουσίαση νομοσχεδίου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την επιτάχυνση και απλούστευση της ενίσχυσης οπτικοακουστικών έργων και την ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης,

-Παρουσίαση νομοσχεδίου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για την αναδιοργάνωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων,

-Παρουσίαση νομοσχεδίου Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τη νησιωτική πολιτική,

-Ενημέρωση ενόψει της έναρξης των διαπραγματεύσεων για το νέο Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου,

-Παρουσίαση από τον Υπουργό Επικρατείας του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα άτομα με αναπηρία,

-Προεπιλογή δικαστικών λειτουργών για την πλήρωση των θέσεων α) Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, β) Προέδρου του Αρείου Πάγου, γ) Αντιπροέδρων του Αρείου Πάγου,

-Διορισμός Διοικητή Τράπεζας της Ελλάδος,

-Επανεκλογή Συνηγόρου του Καταναλωτή,

-Σύσταση Κυβερνητικής Επιτροπής Βιομηχανίας,

-Σύσταση Κυβερνητικής Επιτροπής για την ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας,

-Τροποποίηση ΠΥΣ για την Κυβερνητική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων.