Skip to main content
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ευρωπαϊκά λιμάνια: Τεράστια προβλήματα που προκαλούν τριγμούς στην εφοδιαστική αλυσίδα

Image
εξαγωγες
 clock 22:43 | 03/07/2022 writer icon newsroom ekriti.gr

Σε μία πολύ δύσκολη κατάσταση βρίσκονται τα ευρωπαϊκά λιμάνια.

Από τη μία πλευρά είναι η συμφόρηση και λόγω των απεργιών των λιμενεργατών στην Βόρεια Ευρώπη. Από την άλλη έρχεται η ΕΕ και στο πλαίσιο ένταξης στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ναυτιλίας επιβάλει “φόρο” στα πλοία με βάση τους τόνους με τα μεγάλα container vessels που έρχονται από την Άπω να πληρώνουν μέχρι και 536.000 ευρώ για ένα κυκλικό.

Αν δεν υπάρξουν τροποποιήσεις οι μεγάλες Liners εταιρείες θα αποφεύγουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια, μεταξύ αυτών και τον Πειραιά και θα στέλνουν στα γειτονικά, μη ευρωπαϊκά λιμάνια τα πλοία τους. Από εκεί τα εμπορεύματα θα μεταφέρονται με μικρότερα πλοία τα λεγόμενα feeders στην Ευρώπη ανεβάζοντας κατακόρυφα το μεταφορικό κόστος το οποίο και αυτό θα μετακυλιστεί στον τελικό καταναλωτή.

 

Ας πάρουμε όμως ένα προς ένα τα προβλήματα.

 

Η συμφόρηση στα ευρωπαϊκά εμπορικά λιμάνια παραμένει έντονη κυρίως στη βόρεια Ευρώπη και λόγω απεργιών των λιμενεργατών στο Βέλγιο και στη Γερμανία.

Η συμφόρηση των λιμανιών της Μεσογείου τίθεται σε μεγάλο βαθμό υπό έλεγχο, σύμφωνα με ανάλυση της Linerlytica.

«Στη βόρεια Ευρώπη συνεχίζονται οι καθυστερήσεις σε Ρότερνταμ, Αμβέρσα, Αμβούργο και Bremerhaven, ενώ τα λιμάνια του Ηνωμένου Βασιλείου παρουσίασαν επιδείνωση μετά από τις πρόσφατες βελτιώσεις», επεσήμανε η Linerlytica:

«Στη Μεσόγειο η συμφόρηση στο λιμάνι του Πειραιά έχει μειωθεί και οι χρόνοι αναμονής των πλοίων έχουν βελτιωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό. Όμως οι καθυστερήσεις στη δυτική Μεσόγειο έχουν αυξηθεί με μεγαλύτερους χρόνους αναμονής να εξακολουθούν να καταγράφονται στη Μάλτα».

Ωστόσο, η Flexport ανέφερε ότι η ισχυρή εξαγωγική ροή φορτίων οδηγεί σε αυξημένη συμφόρηση:

«Η συμφόρηση είναι ιδιαίτερα έντονη στο Αμβούργο και επί του παρόντος εννέα πλοία με προορισμό την Άπω Ανατολή και την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού βρίσκονται στο αγκυροβόλιο περιμένοντας να εξυπηρετηθούν.»

Τα δεδομένα του Lloyd’s List Intelligence δείχνουν 17 πλοία στο αγκυρόβολιο της γερμανικής νησίδας Χέλγκολαντ-Heligolandf Archipelago ελαφρώς μειωμένος ο αριθμός τους έναντι των 21 που καταγράφηκαν πριν από μια εβδομάδα.

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων Altenwerder στο Αμβούργο της δεν υπάρχει ελεύθερος χώρος για τα εμπορευματοκιβώτια αφού έχουν καλύψει το 90% του χώρου.

«Ενώ η Bremerhaven έχει παρόμοια μέση καθυστέρηση, οι ακραίες καθυστερήσεις στο Αμβούργο έχουν χρόνο αναμονής πάνω από δύο εβδομάδες», αναφέρει το Flexport:

«Εν τω μεταξύ, το terminal PSA της Αμβέρσας παραμένει επίσης σε μεγάλο βαθμό επιβαρυμένο».
Η κατάσταση στο Ρότερνταμ είναι καλύτερη με μέσο όρο καθυστερήσεων μόλις τρεις ημέρες.

«Μετά την πρώτη απεργία εδώ και δεκαετίες των λιμενεργατών στη Γερμανία η έλλειψη χωρητικότητας στους Σταθμούς Εμπορευματοκιβωτίων εξακολουθεί να είναι κρίσιμη. Η κατάσταση στα ευρωπαϊκά λιμάνια και ιδιαίτερα τα γερμανικά λιμάνια είναι πολύ πιο τεταμένη», αναφέρουν διεθνείς αναλυτές.

 

Στο μεταξύ, η πρόθεση της ΕΕ να εντάξει τη ναυτιλία στο σύστημα πληρωμής ρύπων και στη λογική «ο ρυπαίνων πληρώνει» έγινε αποδεκτή από τη βιομηχανία.

Όμως υπάρχουν συνέπειες που θα πλήξουν τα ευρωπαϊκά -μεσογειακά κυρίως- λιμάνια, όπως της Ελλάδας, της Ιταλίας, της Μάλτας και της Ισπανίας, αφού λόγω του πρόσθετου τέλους που θα επιβάλλεται στα πλοία που τα προσεγγίζουν, τα λιμάνια θα καταστούν λιγότερο ανταγωνιστικά ως hub έναντι εκείνων που βρίσκονται στην Αίγυπτο, το Ισραήλ, την Τουρκία, την Τυνησία, και το Μαρόκο. Θα πληγούν επίσης και τα λιμάνια της βορείου Ευρώπης, από τα πιο ανταγωνιστικά λιμάνια της Βαλτικής.

Στην ουσία θα υπάρχει διπλή χρέωση «double handling» του φορτίου ενώ και ο χρόνος για να έρθουν, για παράδειγμα, στο λιμάνι του Πειραιά τα εμπορεύματα μέσω μικρότερων container vessels θα επιμηκυνθεί για τουλάχιστον ένα μήνα. Θα πληγεί το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο της Ελλάδας αν ισχύσει η χρέωση του πλοίου αφού δεν θα προσεγγίζουν και τα ευρωπαϊκά λιμάνια μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Η ΟΛΠ ΑΕ με επιστολή του στα αρμόδια υπουργεία ζητάει σειρά αλλαγών στην πρόταση της ΕΕ για εισαγωγή της Ναυτιλίας στο αναθεωρημένο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) (EU ETS) στο πλαίσιο του νομοθετικού πακέτου «Fit for 55».

Όπως επισημαίνουν στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας «δεν θα υπάρξει κανένα περιβαλλοντικό όφελος παρά μόνο εισπρακτικό για την ΕΕ, αφού τα πλοία θα συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται στις ίδιες θαλάσσιες περιοχές προσεγγίζοντας λιμάνια που δεν ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και στο τέλος της ημέρας, θα την πληρώσει ο Ευρωπαίος πολίτης.

Για ένα μεγάλο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, άνω των 20.000 κουτιών, που έρχεται από την Άπω Ανατολή το αντίτιμο μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τις 500.000 ευρώ για ένα κυκλικό ταξίδι, ποσό τεράστιο που θα επιβαρύνει επιπλέον το κόστος μεταφοράς.

Πολλές Liners εταιρείες κάνουν σχέδια ώστε τα μεγάλα container vessels να παρακάμπτουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια αφού όσο μεγαλύτερο είναι το πλοίο τόσο μεγαλύτερος και ο περιβαλλοντικός φόρος. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα το κόστος μεταφοράς των φορτίων θα επιβαρύνεται περισσότερο αφού θα πρέπει να μεταφορτώνονται σε μικρότερα πλοία και να μεταφέρονται από τα μη ευρωπαϊκά λιμάνια προς τα ευρωπαϊκά.

Μεγάλοι ανταγωνιστές του Πειραιά θα είναι τα τουρκικά λιμάνια της Σμύρνης και της Μερσίνα,

-Των ισπανικών και πορτογαλικών λιμανιών, το Μαρόκο και η Τυνησία,

-Των λιμανιών της Αδριατικής Ριέκα και Τεργέστη, θα είναι ανταγωνιστικά τα λιμάνια της Αιγύπτου,

-Του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας θα είναι ανταγωνιστικά τα λιμάνια της Μεγάλης Βρετανίας που είναι εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Διαβάστε επίσης:

Γερμανία: Προειδοποίηση για κατάρρευση μεγάλων βιομηχανιών

Άνοδος επιτοκίων και πληθωρισμός απειλούν τις τράπεζες

google news icon

Ακολουθήστε το ekriti.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις για την Κρήτη και όχι μόνο.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ράδιο Κρήτη © | 2013 - 2022 ekriti.gr | Όροι Χρήσης.
Designed by Cloudevo, developed by Pixelthis