Skip to main content
ΚΡΗΤΗ

Ηράκλειο: Παρουσία του Αρχιεπισκόπου Κρήτης η συζήτηση για το αποτεφρωτήριο νεκρών

Image
αποτεφρωτήριο νεκρών
 clock 11:00 | 15/02/2016
writer icon newsroom ekriti.gr

Επισήμως ανοίγει σήμερα ο Δήμος Ηρακλείου το θέμα της δημιουργίας Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών μετά και την διευθέτηση με νόμο του ζητήματος που ταλανίζει εδώ και χρόνια τη χώρα μας λόγω και των αντιδράσεων της εκκλησίας.
Ο εισηγητής της δημιουργίας κέντρου αποτέφρωσης Αντιδήμαρχος οικονομικών κ.Γιώργος Καραντινός μιλώντας το πρωί στο Ράδιο Κρήτη και στην εκπομπή του Λευτέρη Βαρδάκη αναφέρθηκε στο σκεπτικό της πολιτικής απόφασης του δήμου να προχωρήσει το σχεδιασμό τονίζοντας ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να επιλέξει τι θα γίνει το σώμα του μετά θάνατον αν και ο ίδιος είναι θρησκευόμενος όπως είπε χαρακτηριστικά.
Μάλιστα στο δημοτικό συμβούλιο θα παραβρεθεί και ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ.κ.Ειρηναίος κατά τη διάρκεια του οποίου θα αναπτύξει τις θέσεις της εκκλησίας. Μιλώντας στο Ράδιο Κρήτη και στον Μανώλη Αργυράκη ο κ.κ. Ειρηναίος έκανε λόγο για ανάγκη να διατηρήσουμε την ταυτότητα, την παράδοση και την ταυτότητά μας ως Ελληνες. "Δε μπορούμε να καίμε τους ανθρώπους μας και να τους εξαφανίζουμε", είπε ο Αρχιεπίσκοπος, προσθέτοντας ότι το θέμα θα απασχολήσει στις 3 Μαρτίου την Ιερά Επαρχιακή Σύνοδο της Εκκλησίας της Κρήτης.

Ακούστε τι δήλωσε στο Ράδιο Κρήτη ο Αρχιεπίσκοπος

Ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης στο Ράδιο Κρήτη για το αποτεφρωτήριο νεκρών, by ekriti newsportal

Πάντως ο κ.Καραντινός επεσήμανε σύμφωνα με την εισήγηση που θα καταθέσει τα πλεονεκτήματα από την καύση νεκρών όπως το ότι απαλλάσει τους συγγενέις του νεκρού από την υποχρεωτική ταφή της σωρού σε σχετικά μικρό διάστημα στις περισσότερες περιπτώσεις διαδικασία με σημαντικό ψυχολογικό κόστος ,ιδιαίτερα σε περιπτώσεις μη τέλειας αποσύνθεσης ,υπάρχει σημαντικό περιβαλλοντικό όφελος,ικανοποιείται μερίδα πολιτών που επιλέγει τον τρόπο διάθεσης του σώματος ως συνταγματικά έχουν το δικαίωμα κ.α

​Σε ερώτηση εάν έχει βρεθεί χώρος για τη δημιουργία του κέντρου ο Αντιδήμαρχος απάντησε αρνητικά ενώ ενδιαφέρον έχει πως θα τοποθετηθούν απόψε οι δημοτικές παρατάξεις του Ηρακλείου στο δημοτικό συμβούλιο με σίγουρη – εκτός απροόπτου στάση _ της παράταξης του κ.Λυγερού «Ενεργοί Πολίτες» και του ΚΚΕ που αναμένεται να εκφραστούν θετικά ,ενώ ερωτηματικό παραμένει η στάση της παράταξης του πρώην Δημάρχου Γιάννη Κουράκη που δεν αποκλείεται σύμφωνα με πληροφορίες να ψηφίσει λευκό.
 
Οι αντιδράσεις της εκκλησίας

Η Εκκλησία έχει λάβει την εξής θέση για το ζήτημα αυτό :
Κατ΄ αρχήν δεν μπορεί να απαγορεύσει την εφαρμογή του συστήματος της καύσεως , εάν θελήσει να το επιτρέψει η Ελληνική Πολιτεία. Και τούτο διότι το Σύνταγμα της Ελλάδας προβλέπει πλήρη ελευθερία θρησκευτικής συνειδήσεως και ισότητα μεταξύ των Ελλήνων.
Η Εκκλησία , όμως , συνιστά στα πιστά τέκνα της να θάπτονται μετά την εκδημία τους και όχι να καίονται στους κλιβάνους . Και πράττει τούτο για τους εξής σοβαρούς λόγους :
Α) Διότι η ταφή είναι σύμφωνη με την παράδοση του Χριστιανισμού, που μόνο αυτό τον τρόπο διαλύσεως του σώματος γνωρίζει . Άλλωστε και ο Κύριός μας ετάφη και όλοι οι Άγιοι.
Β) Διότι η ταφή διασώζει την πίστη στην αθανασία και στην ανάσταση. Δεν είναι χωρίς σημασία το γεγονός , ότι πολλοί από εκείνους που μάχονται για την καθιέρωση της καύσεως δεν είναι χριστιανοί, ή είναι «χριστιανοί» των τύπων, η μάχονται τον Χριστιανισμό.
Γ) Διότι η ταφή διασώζει τα λείψανα των Αγίων, τα οποία είναι χαριτόβρυτα και θαυματουργά . Χωρίς ταφή δεν θα είχαμε τα άγια λείψανα και θα εστερούμεθα της ευλογίας και του αγιασμού των.
Δ) Διότι ο τάφος μας συνδέει και συναισθηματικά με το νεκρό μας . Το θαμμένο σώμα είναι μια παρηγοριά για τους επιζώντες και γίνεται αντικείμενο φροντίδος και προσευχών.
Ε) Διότι το σώμα διατηρεί την ιερότητά του και μετά θάνατον και αποτελεί θρησκευτικό αντικείμενο τιμής και σεβασμού. Η τέφρα δεν είναι το ίδιο πράγμα και μάλλον συνιστά ασέβεια προς τον νεκρό .      
Από το 1987 το θέμα της αποτέφρωσης

Στην Ελλάδα το θέμα τέθηκε για πρώτη φορά το 1987, όταν ο τότε δήμαρχος Αθηναίων Μιλτιάδης Έβερτ απέστειλε σχετική επιστολή στην Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Χρειάστηκε να περάσουν 20 χρόνια ώστε το 2006 για να επιτραπεί και στην Ελλάδα με την ψήφιση σχετικού νόμου (3448/2006, άρθρο 35) η αποτέφρωση σε όσους το επιτρέπουν οι θρησκευτικές τους πεποιθήσεις. 
Το 2010, με μια απόφαση που ρύθμισε τεχνικού χαρακτήρα ζητήματα ετέθη ως όρος η γειτνίασή τους με νεκροταφείο, κάτι που υπονόμευσε εκ νέου την υπόθεση. Η αλλαγή της νομοθεσίας περί περιβαλλοντικής αδειοδότησης το 2011 έκανε εκ νέου απαραίτητη την εξειδίκευση των περιβαλλοντικών περιορισμών. Το 2014, ένας νόμος (Ν. 4277) ήρε τον περιορισμό περί νεκροταφείων, ορίζοντας ότι τα αποτεφρωτήρια μπορούν να χωροθετηθούν σχεδόν παντού, εκτός από περιοχές κατοικίας. 
Τον περασμένο Οκτώβριο έρχεται το υπουργείο Περιβάλλοντος να ολοκληρώσει το θεσμικό πλαίσιο που είναι απαραίτητο για την ίδρυση αποτεφρωτηρίων νεκρών στην Ελλάδα. Ποιο όμως είναι το πρόβλημα που απομένει;  Ότι παρέμεινε  ένας άλλος περιορισμός: η ίδρυση και λειτουργία των αποτεφρωτηρίων επιτρέπεται μόνο από τους δήμους (ή τα νομικά τους πρόσωπα). Κι ενώ στο πρόσφατο παρελθόν, αρκετοί δήμοι, όπως οι Αθηναίων, Θεσσαλονίκης, Βόλου, Μαρκόπουλου και άλλοι, έχουν προσπαθήσει να ιδρύσουν αποτεφρωτήριο, αλλά οι προσπάθειές τους δεν έχουν ευοδωθεί, όπως λέει ο κ. Μπουτάρης τα οικονομικά των δήμων είναι περιορισμένα. Σύμφωνα με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης το θέμα θα λυθεί  όταν δοθεί η άδεια σε ιδιώτες, έστω σε συνεργασία με τους οικείους δήμους, να δημιουργήσουν τέτοιους χώρους. 
Στην υπόλοιπη Ευρώπη,το ζήτημα έχει λυθεί εδώ και δεκαετίες. Η Γαλλική Επανάσταση θα σαρώσει τα πάντα με έναν αέρα ελευθερίας κι έτσι θα θεσμοθετήσει και την καύση νεκρών.
Θα χρειαστεί να περάσει σχεδόν μισός αιώνας για να κάνει το βήμα η Βρετανία (1884), ενώ η Γερμανία και η Ισπανία θα ακολουθήσουν το 1934 και το 1945 αντίστοιχα. Αυτή τη στιγμή ένας στους δύο πολίτες στη Βρετανία, την Ελβετία, τη Σουηδία, την Ολλανδία, τη Νορβηγία, τη Δανία, την Αυστραλία, τις ΗΠΑ επιλέγουν την καύση.
 
Ο τιμοκατάλογος

Σε ιστοσελίδα γραφείων κηδειών υπάρχουν προσφορές για αποτέφρωση στη Βουλγαρία στα 1.900 €. Η καύση πραγματοποιείται στο κρεματόριο της Σόφιας, ενώ τον νεκρό συνοδεύει δωρεάν ένα άτομο της οικογένειας.
Σε περίπτωση που επιθυμούν να παρευρεθούν επιπλέον άτομα, το γραφείο κηδειών οργανώνει το ταξίδι οδικώς ή αεροπορικώς. Η διάρκεια της καύσης είναι περί τη 1,5 με 2 ώρες. Η καύση μπορεί να γίνει και με θρησκευτική τελετή.
Το κόστος για μια κηδεία ξεκινάει από τα 900 ευρώ (κάποια γραφεία προσφέρουν δωρεάν τον καφέ). Η πολιτική κηδεία δεν έχει τα έξοδα των ψαλτών ή των ιερέων, ωστόσο έχει άλλες απαιτήσεις:
Για να μεταφέρει κάποιος τη σορό του αγαπημένου του στην επαρχία θα πρέπει επίσης να πληρώσει εξτρά. Εντελώς ενδεικτικά: Λάρισα 1.110 ευρώ, Κομοτηνή 1.480, Αγρίνιο 1.040, Κόρινθος 880. Για να μεταφερθεί η σορός στα νησιά το κόστος είναι στα 700 ευρώ.
Η ίδια η κηδεία μπορεί να είναι από απλή μέχρι υπερπαραγωγή: υπάρχουν φέρετρα με 800 αλλά και με 2.000 ευρώ, μπορεί να επιλέξει απλά λουλούδια και να εισαγάγει τουλίπες από την Ολλανδία – τα πάντα είναι θέμα γούστου και τσέπης. Επίσης θα πρέπει να προσθέσουμε τα τέλη ταφής ,διατήρησης ,τάφου και όλων των εξόδων που υπάρχουν αυτή τη στιγμή για να κρατήσουμε «ζωντανούς» τους νεκρούς μας
 
 
 
 

google news icon

Ακολουθήστε το ekriti.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις για την Κρήτη και όχι μόνο.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ράδιο Κρήτη © | 2013 -2024 ekriti.gr Όροι Χρήσης | Ταυτότητα Designed by Cloudevo, developed by Pixelthis